Noen her husker kanskje reisebrevet mitt fra melkeruta til Hawaii i økonomi. Nå har det skjedd igjen, bortsett fra at vi skal motsatt vei og enda lengre. En varm sommerdag i juli 2016 dukket det opp en notification fra SecretFlying: Stockholm til Sydney for 4665,-. I fjøset. Nesten 10 måneder senere er avreisedagen kommet og vi sitter i ett av kongelig norske statsbaner tog i retning Oslo Lufthavn. Flyvningene foregår i hovedsak med oneworld og ruta er OSL-ARN-LHR-HKG-SYD-CNS-SYD-SIN-LHR-ARN-OSL. Noen kaller det ekstremsport, men heldigvis finnes dette forumet. For å ikke risikere store helseskader har vi lagt inn god tid i Hong Kong og Singapore. Dette skal vi innom: SAS Gold Lounge, Oslo Gardermoen OSL-ARN, SAS Plus, B737, 1F Arlanda Express Menzies Aurora Lounge, Stockholm Arlanda ARN-LHR, British Airways, A321, 7C LHR-HKG, British Airways, A380, 35C New World Millenium Hong Kong Hotel Cathay Pacific lounge HKG-SYD, Cathay Pacific, B773ER Amora Hotel Jamison, Sydney SYD-CNS, Jetstar, A320 Southern Cross Atrium Apartments, Cairns CNS-SYD, Tigerair Quantas Business Lounge SYD-SIN, British Airways, B772/773 Mandarin Oriental Singapore British Airways lounge SIN-LHR, British Airways, A380 British Airways lounge LHR-ARN, British Airways, A320 SAS Gold Lounge, Stockholm Arlanda ARN-OSL, SAS Plus Puh.. det er en lang tur, men noen må gjøre
Dette er litt av en reiserute og særlig bak gardinen kan det bli mange timer i trange seter, men veldig gøy at noen gjør det og skriver om det. God tur
Wow....all mulig kudos til deg @Upsaker Dette er litt av en tur....fint at du legger inn belønning underveis, ref Mandarin Oriental. Gleder meg til å følge deg på tur igjen!
OSL-ARN SK868, SAS Plus 1F, B737 LN-RGH Toget ankom OSL kl 09.57, 10 minutter senere hadde vi sjekket inn bagasje, passert sikkerhetskontrollen og er godt plassert kantina. Det plinget etterhvert i telefonen med informasjon om en 15 minutters forsinkelse. Innkommende fly hadde landet før tiden, men det hadde visst ikke flyet fra Svalbard. I tillegg var det en transferdør som hadde gått i lås, så det raste inn svensker som hadde vært i nord. Boarding complete og dørene lukkes 15 minutter etter oppsatt tid. Det var fint vær å vente på sene svensker i. Dere har vel nå skjønt hvorfor jeg valgte rad 1. Det svenske kabinpersonalet var meget bra og pushet produkter som om det skulle vært jobben deres.. De tok også varmt imot de sent ankomne passasjerene med et smil og engasjert hei.
Arlanda Express Siden vi skulle bytte fra Star Alliance til OneWorld måtte vi både hente ut bagasjen og bytte terminal. Det ble derfor en tur i kjelleren for å ta Arlanda Express fra terminal 5 til terminal 2. Billetten koster 100 SEK ekstra hvis du ikke har kjøpt billett før du går ombord, men toget er gratis mellom terminalene. Nå var ikke turen vår mer enn noen minutter lang, men det virket som et godt moderne og stillegående tog. Både stasjonsområdene og innredningen er også fin og ryddig. Toget starter på terminal 5, så stopper det ved terminal 2, 3 og 4 (som er samme stopp) før det fortsetter til Stockholm.
Menzies Aurora Lounge Da vi kom opp igjen fra undergrunnen gikk vi til en helt tom BA-innsjekk. Det var omtrent 2,5 time avgang, så det var kanskje ikke så rart. Sjekket raskt inn og fikk tagget bagasjen helt til Hong Kong hvor vi har to døgns pause. I motsetning til innsjekken var det lang kø i sikkerhetskontrollen, men den gikk ganske raskt fremover. Siden vi ikke reiser på samme PNR var det bare én av oss som kunne benytte den ene slusen som leder inn helt i slutten av køen. I Aurora-loungen kommer du inn med oneworld-kort, diners, priority pass og en rekke andre kort. I inngangspartiet finner du både en avishylle og en wifipassordet som var overraskende raskt. Opprydding er de ikke noe gode på, det stod møkkete servise på nesten alle bordene i lang tid. Det er en koselig lounge med mange forskjellige typer sittegrupper, men ingen utsikt. Det er også tre iPader du kan bruke til å surfe med. Drikkeserveringen består brus, rød- og hvitvin på tapp, diverse sprit og øl. Tre typer øl på tapp, pale alen er veldig god. I tillegg til dette var det også lasagne og kyllingklubber.
@Upsaker, det er mulig jeg har tungt for det ... ... men kom ikke du nettopp hjem fra Seychellene? Ikke at jeg har noe med det, men i min verden hadde noen, både hun som ikke forstår meg og han som fyller bankkontoen min, ment at det var kjekt at jeg stakk innom ...
ARN-LHR BA779, BA economy 7C, A321 G-MEDL Gaten vi skulle fly fra var naboen til loungen og siden det ikke var kø i den lille sikkerhetskontrollen var vi tidlig ute. Ombordstigningen startet litt etter planen på grunn av et sent ankommende fly fra London, men vi er ikke mer enn 10 minutter etter rutetid. Club Europe består av de samme setene som i resten av flyet med bord som blokkerte midtsetet. Setene er gode å sitte i, men det er ikke mye til recline. Bokstavlig talt bak gardina. God plass på flyet denne søndagen, omtrent halvfullt i Club Europe og litt mer belegg i økonomi. Første C-sete etter business er ikke anbefale. Gardinen ble aldri lukket igjen, så jeg plasserte den i setet foran.
LHR-HKG BA31, British Airways Economy 35C lower deck, A380-800 G-XLEE Vår allerede tighte connection på 1 time og 15 min ble enda kortere da vi landet til en melding om 10 minutter fremskjøvet avgang. Vi satt på rad 7 så vi var raskt av flyet og møtte representanter som ventet på oss da vi gikk av. De ga oss en express connection-lapp som gjorde at vi fikk fast track gjennom pass- og sikkerhetskontroll. Etterhvert kom vi frem til gate C65 hvor boarding allerede var godt i gang. Det var ingen lounge i nærheten så vi gikk rett ombord og fant 35A og C på nedre dekk. Planen var egentlig å sitte i en toseter på øvre dekk, men da vi ved innsjekk oppdaget vi at Air Berlins gullkort ga softblock hoppet vi ned en etasje til en ledig treseter på første rad i bakerste kabin. Her er det god benplass, bassinettbord til å sette drikke og iPads og veldig hyggelig betjening. Tre timer inn i flighten har det vært fri flyt av drikke. Like etter at beltelyset ble slått av var det en runde med drikkevogna som skulle holde frem til og med middagen. Fordelt på oss to fikk vi en cola, en øl, en rødvin og to cava. Til middag stod valget mellom kinesisk kylling og thai grønnsakscurry. Her ble det én av hver og begge smakte veldig bra. Dette er curryen. Etter middag rakk jeg akkurat å bestille to rødvin til før lyset ble slukket ca 3 timer ut i flighten, med i underkant av 9 timer til Hong Kong. Jeg la senga ut i 95 grader og sov sammenhenge i 7 timer før jeg ble vekket til frokost jeg gjerne skulle vært foruten: congee med pulled beef. Club World-setene ser greie nok ut de, men aisle-setene er virkelig midt i midtgangen. Skal du ha antydning til privatliv må du velge vindusetene. Neste gang blir det disse setene. Neida, heller 12 turer i economy enn én i first. Jeg syns BA har levert et godt økonomiprodukt, men IFE-systemet var ikke noe å skryte av. Film- og musikkutvalget er heller dårlig, mens i tv-kategorien er det litt å velge i. Blant annet en del reiseprogram. Jeg syns det passet å se en episode av Sydney Harbour Patrol. Det er litt ille å si det, men det er uvant å være på en langdistanseflyvning uten å få utdelt et slags amenity kit..