British Airways - hvilket sete skal jeg velge?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Fnate, 27. okt 2013.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    UPDATED 1.mai.2014: Ny info A380

    Inspirert av et spørsmål på Flyprat om seter og fornøydness med British Airways Club World, ville jeg lage en liten tråd om setevalg. Jeg har ikke flydd de nye Airbus A380 og Boeing 787, så der er det best guess som gjelder. Men her kommer det altså for dere som vil vite.

    Mine preferanser for sete er at man kan se ut, at man har mest mulig plass ombord, mest mulig privatliv og enkel adgang til midtgangen / toaletter. Jeg reiser stort sett solo, så det påvirker også. Men siden jeg lager tråden så kommer altså anbefalingene med mine preferanser i bunn. Så kan dere diskutere i vei nedenfor.

    Men kort oppsummert mener jeg at disse setene er så mye bedre at de er vel verd å betale ekstra for, om du ikke skulle ha status hos BA. Som statusløs kan du nemlig, mot et gebyr, kjøpe disse setene når som helst før avgang.

    Boeing 747-400
    Uansett hvordan du vrir og vender på det er det andre etasje som gjelder her. Selv om du ikke skulle få ett av premiumsetene så er det veldig privat og ofte bedre service her oppe. Oppe har du også en betydelig vinduskarm der det også er gode skuffer til håndbagasje.

    De beste setene er, i mine øyne, helt soleklart 62A/K eller 64A/K. Ulempen med 64 er at de er familieseter, så du risikerer å bli sparket ut, og da er veien kort til et midtsete nede. Det er ikke koselig om du reiser solo.

    Sitter du nede er det også direkte access til midtgangen om du velger sete nummer 14A/K eller 20A/K. Er du veldig forelsket og reiser sammen med din kjære er selvfølgelig også 14 eller 20 E/F spennende. Reiser du solo er imidlertid midtsetene katastrofe.

    Risiko med å velge rad 20 er at du er rett foran bassinet setene i Premium Economy, og at du er sistemann til å velge mat. Fordel to for rad 14 er at du ligger nærme Club Kitchen (buffeten)

    [​IMG]
    BA har også noen Boeing 747-400 med færre business class seter. Der er anbefalingene de samme, bortsett fra at rad 14 mangler (disse er Premium Economy).
    [​IMG]
    Boeing 777-200 4-klasser:

    Dette er en tricky fugl, ettersom ingen av setene egentlig er et home run. Men når alt kommer til alt ender man som regel opp på 15A/K. Sjansen er der for at du ikke får førstevalg av mat (med mindre du er gullgutt), og du kan få et barn med kolikk i første rad av Premium Economy bak deg. Men alt i alt er det ofte det beste valget.

    Allikevel ville jeg vurdert et midtgangsete her. Isåfall rad 11-13 for å komme seg unna bråk fra galleys.
    [​IMG]
    Boeing 777-200 3-klasser:

    Det eneste virkelig kjipe med denne balja er at den ikke har First Class. Du kan med andre ord ikke oppgradere for poeng.

    Ellers er vel mitt klare favorittsete 5A/K. Ulempen her er at det mangler et vindu så det føles litt mer inneklemt. Men du er rett ved buffeten, langt foran så du får mat først, og det er generelt ingen toalettkøer her. Verd å betale litt ekstra for å velge dette tidlig, om du ikke er Silver eller Gold.

    Den lille kabinen bak ligner litt på den lille minikabinen hos SAS (onde tunger kaller den ID-kabinen). Den er liten og intim. Noen liker det og jeg ser hvorfor. Siden den er så liten er også midtgangsetene rimelig ok og stille. Styr unna 10A/K da du må være idrettutøver for å klatre over sidemannen.

    [​IMG]
    Boeing 777-300:

    Rimelig nye fly med bedre videoskjermer og underholdning enn de gamle kjærrene. Den store Club World kabinen, som til og med har taklamper, blir ofte kalt "internatet" av BA-kjennere. Det er en diger kabin.

    Valgene blir her de samme som for 777-200 med 4 klasser. Med andre ord ender man som regel opp på 16A/K. Sjansen er der for at du ikke får førstevalg av mat (med mindre du er gullgutt), og du kan få et barn med kolikk i første rad av Premium Economy bak deg. Men alt i alt er det ofte det beste valget.

    Jeg kunne også her vurdert et midtgangsete. Isåfall rad 12-15 for å komme seg unna bråk fra galleys.

    [​IMG]
    Boeing 787:

    Ny balje, som jeg selv ikke har rukket å fly, men kandidatene er relativt åpenbare. Jeg ville valgt 3A/K uten å blunke. Alternativ 7A/K, men da risikerer du igjen sistevalg av mat og et sykt barn bak deg.

    Ellers er de nye singel midtsetene interessante. Det kan virke forferdelig intimt, og du kan ikke se ut. Men de har laget disse litt bredere, så det kan hende at f.eks 3E er et glimrende sete.

    Boeing 787 har de nye skjermene fra 777-300 og et nytt setetrekk. Altså en liten facelift av Club World.

    [​IMG]
    Airbus A380-800:

    Det bør helt klart anbefales sete i andre etasje. Årsaken er at andre etasje, som med Boeing 747, har en skuffeseksjon i vinduskarmen. Dette gir en betydelig større følelse av rom. Jeg synes det utgjør en stor forskjell. Men forskjellen er ikke på langt nær så stor som i 747. Veggen kurver mindre og skuffene er mindre.

    Airbus A380 har samme facelift på setene som Boeing 787. Nemlig nytt brunt setetrekk, nytt in flight entertainment system og mer tilkoblinger.

    Snag warning: Av en eller annen grunn er det en design i A380'en som gjør at divider skjermene mellom setene må ned lenge etter take-off og før landing. Det kan bli en nokså intim time med sidemannen, siden du ser vedkommende rett i øynene fra kort avstand. Jeg håper de fikser dette, for nå er det skikkelig tustete.

    Mitt stalltips burde altså være 53A/K, med 59A/K som oppfølger. Men faktisk så er de så cramped og crewet bruker så lang tid på alt at jeg enn så lenge velger D/F sete langt fremme. Da slipper jeg vente "1,5 time på første glass brus og 4 timer på dessert".

    Kort sagt, kan man med fordel styre unna BA A380 Club World enda en stund.

    [​IMG]
    Dette var altså mine 5 cent om setevalg på BA. Jeg har ikke tatt med Boeing 767 da disse uansett er på full fart ut.

    Er dere uenige? Kjør debatt...

    Alle bildene er hentet fra www.ba.com og rettigheter tilhører så klart British Airways.
     
    Last edited: 01. mai 2014
  2. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Her var det mye ClubWorld-seter, hvor ble de andre av :D

    Du skriver om 747/777:
    Men om det ikke er full flight, det er natten og man får et dobbeltsete for seg selv er de bedre enn å sitte inntil veggen på en 777 synes jeg. Bedre armslag og mindre vindsus og a/c-støy.


    Det som er verdt å merke seg for 747 Premium Economy er at mange trakter etter bulkhead, men den synes jeg er uggen der, hvertfall fireseteren. Den blir garantert fullbooket, og så vidt jeg husker får du ikke strukket beina helt ut. Det man derimot skal se etter på 747en er enkeltsetene i Premium Economy, det er omtrent som å ha et retro business-sete, man har en en-seter med et bord til høyre for seg. Det er exit-sete og et av de mest populære.


    Stalltips om minibussene: Exit-raden på A320 har IKKE bedre beinavstand enn de andre radene fremme i kabinen. Ikke mange som vet det, så mange ønsker seg dem og de er alltid fullbooket. Fremre de av småbussene har litt bedre beinavstand enn bak, det er til og med radene 9/13/17 på A319/320/321. mer også at A321 har et par grom-plasser ifb. exit (se setekart). Er man flere i følge så kan det være smart å velge sete på høyre siden, da det sies B-setene på disse radene ikke er så gode som A og C (pga. at setet kan gjøres om til "Fnate-plass". Selv er jeg størrelse medium og velger aldri exit på BA-bussene siden jeg synes det er greit å ha kamera eller annet småplukk på gulvet. Det er også større sannsynlighet for ledig midtsete om man ikke sitter på exit.
     
    Fnate liker dette
  3. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Relativt mye Club World ja. Jeg vurderte å ta F også, men man er bra fisefin om man ikke synes alle setene i F er sykt bra.

    Dessuten er det kanskje i Club at forskjellene er størst.

    Premium Economy burde vi absolutt hatt en rapport på, men så blærete det kan høres ut så er jeg ikke rett mann. Har ikke prøvd siden 2009 (tror jeg).
     
  4. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Sjekket nylig - 64K har ikke feste til basinet, kun 64A.
     
    Fnate liker dette
  5. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    903
    Likes mottatt:
    293
    Bonuspoeng:
    63
    Det er jo stas med andre etasje på 747, men vil det være mye bedre å sitte i midtsete nede når en reiser med en treåring? Hvilken av kabinene nede anbefales i tilfelle?
     
  6. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Definitivt midtsete da, ja. Krøkkete å sitte ved vindu/midtgang siden du må henge over skilleveggen for å hjelpe junior, eller gå forbi en tredjeperson for å komme til vindussetet.
     
  7. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Rad 14 og 21 midtsete må jo være optimalt om du har en "tåddler". Da behøver du ikke bekymre deg for at han forstyrrer noen og du har bra med tomleplass.
     
  8. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Det er de sikkert, men hvilke anbefaler du på 744 og 77W? :p Har foreløpig hhv. 1A og 1K.
     
    Fnate liker dette
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Boeing 777:
    1A om du er venstrehendt og 1K om du er høyrehendt, så kan du gjette på hvorfor ;)

    Boeing 747:
    1A/K kan bli kleint om du ikke er intim med personen ved siden av. Det er bra trangt der fremme. Om F-kabinen ser relativt tom ut hender det jeg velger en av disse. Da vet jeg at enten sidemannen eller jeg kan flytte oss om begge setene fylles.
    Safe shot på 744 er 2A/K, om du reiser alene. A eller K velges på samme måte som på Boeing 777
     
    Bjørn Helge liker dette
  10. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips, da blir det 2K og 1K i stedet... bortsett fra at BA hele tiden setter meg tilbake til seter i midten av en eller annen grunn. Noen anelse om hva det kan være?
     
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Hmmm... Vet ikke. Men det hender de gjør notater om folk som går barbent på toalettet eller leser aviser i full bredde i økonomiklasse. Da kan man få en NSFWS-anmerkning (Not suitable for window seat) .
     
    Storg, Jørgen and Bjørn Helge like this.
  12. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Det var visst fordi man må være Gold/Emerald for å velge rad 1, og BA nektet å ta i mot AA-nummeret mitt. Men etter litt videre lesing, bildetitting osv har jeg foreløpig endt med 2K på begge, droppet 1K på 77W pga galley (eller toalett hvis det blir swap til 772). Vurderer å endre til 3K på 744en, virker marginalt mer privat. Tror ikke jeg skal lide noen nød uansett. ;)
     
  13. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor er det best å sitte når man er et par som reiser sammen i Club World på LHR-CPT (A380) og JNB-LHR (747)?

    Har søkt litt rundt uten å bli mye klokere.
     
  14. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Spørs litt på preferanser og hva slags par men er :p

    Vedr. 747 (som jeg har erfaring med):
    Alt A) Sitte i "bingen", dvs. to-seter i midten, kan være veldig privat og intimt, men også veldig stille på nattflighter.

    Alt B) På dagflight synes jeg ofte det er å foretrekke å sitte på vindu/midtgang uansett siden det er veldig greit med øyekontakt og det å prate (men da kan man ikke holde hverandre i hånden hele tiden :oops:) Vindu/midtgang-seter er best på upper-deck.

    Noe av det samme gjelder nok A380en også.
     
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Når man er ett par som reiser sammen, foretrekker jeg helt klart toseteren i midten på både dag og nattflygninger. Unngå annen etasje på 380. Den nye 3 seteren i midten er rimelig fjøs spør du meg.
     
  16. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Kryper til korset og sikter på BA A380 i CW. Vi er to som reiser sammen, men skal ikke ha "Love seat" i første etasje. Er vi noe nærmere anbefalte seter på loftet enn Fnates "rant" over?
     
  17. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde 53 AB i 2 etasje på 380 BA til SIN her om dagen. 53A og K er etter det jeg kan forstå de beste setene. Masse lagerplass langs vegen, og ingen som må over dine ben når du sover. Reiser du i par, som jeg gjorde, satt jeg på 53B. Reagerte på litt bråk gra gally bak meg, og my skravling fra cabin besetningen. Men ikke verre enn at jeg hadde valgt det igjen.

    Unngå 50 BJ.
     
    AndersB and Fnate like this.
  18. Shanker

    Shanker Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    33
    Som følge av BAs salg til Australia kommer jeg til å tilbringe endel timer ombord der til sommeren. Har ingen status, og kan derfor ikke velge seter. Mitt spørsmål er da: om jeg velger ikke å betale for forhåndsreservasjon, er sjansen stor for at det bare er "drittseter" igjen ved innsjekk? Reiser sammen med en kompis, og vi vil naturligvis gjerne sitte sammen.

    Skal fly OSL-LHR-SIN-SYD og HKG-LHR-OSL med BA i CW. Resten av ruten tar QF og CX seg av.
     
  19. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Næææh... Jeg er rimelig sikker på at dere får sitte sammen, med mindre det er noe helt ekstraordinært på gang.

    Men du kan sannsynligvis glemme vindusplass
     
    Shanker liker dette
  20. Shanker

    Shanker Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg er fan av vindusplass, så da spørs det om jeg ikke må sende noen flere kroner BAs vei
     

Del denne siden