I forbindelse med en tur jeg planlegger til Santiago i Chile i begynnelsen av januar neste år, har jeg i en annen diskusjonstråd luftet spørsmålet om noen her på InsideFlyer har et forslag til en billigere og/eller morsommere rute enn den jeg har funnet fram til selv, se
https://insideflyer.no/forums/threads/et-veldig-hyggelig-dilemma-gode-råd-fra-forumistene-etterspørres.6617/
Selv om jeg liker godt å tumle rundt på ulike søkemotorer og på flyselskapenes hjemmesider, har jeg forlengst innsett at jeg neppe havner i elitedivisjonen når det gjelder å finne de beste billettene, hverken når det gjelder pris eller med tanke på gøyal reiserute.
En kollega nevnte i forbifarten at jobben faktisk har en avtale med et reisebyrå, så det slo meg at det kanskje det kunne være hjelp å få der også. Jeg ringte til det aktuelle byrået, Egencia, og la fram planene mine. Business t/r Oslo - Santiago, avreise 1/1 - 3/1, hjemreise 8/1 - 10/1. Samtidig nevnte jeg at jeg hadde gjort noen enkle nettsøk på egenhånd, men at jeg hadde forhåpning om at reisebyået kanskje hadde bedre søkeverktøy enn de jeg hadde benyttet. Jeg nevnte også at jeg foretrakke *A eller One World for hele reisen.
Et par timer senere mottok jeg følgende forslag:
View attachment 13056
Totalpris:
49132,-
På hjemmesiden til Lufthansa er den samme reiseruten priset til
42.667,-, altså 6.465,- billigere enn hva Egencia skal ha.
View attachment 13059
View attachment 13057
Nå er det jo ikke noen stor overraskelse at også reisebyråer skal tjene penger, men jeg trodde kanskje de hadde andre og bedre avtaler med flyselskapene om billettpriser enn de prisene vi som enkeltkunder møter, og at de derfor kunne tilby samme priser som på selskapenes hjemmesider, og likevel tjene penger. Eller kanskje er det ikke slik? Jeg spør av ren og uvitende nysgjerrighet
Et annet og mer presserende spørsmål er hvorfor reisebyrået valgte å foreslå relativt dyre reisetidspunkter innenfor det tidsintervallet jeg satte opp. Med avreise 1/1 og retur 10/1 blir prisen 31.917,- , altså 17.215 mindre enn forslaget fra reisebyrået.
Noen som har gode forklaringer til dette?
Og bruker noen av forumistene reisebyråer til å bestille reiser? I så tilfelle for hvilke typer reiser? Og er det noen byråer som utmerker seg positivt? (For noen år siden brukte jeg Ticket forretningsreiser, og de fant ofte langt billigere og bedre billetter enn hva jeg klarte selv... vet ikke helt hvorfor jeg sluttet å bruke de, når jeg tenker meg om).
Kjør på med forklaringer, tips og erfaringer
Vis alt...