Buenos Aires på vinterstid

Tråd i 'Reisemål' startet av Hamburgersmauet, 19. april 2016.

  1. Hamburgersmauet

    Hamburgersmauet Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    28
    Skal til Buenos Aires en liten uke i juli, og lurer veldig på om noen har vært der på denne årstiden.

    Tok dere en avstikker/dagsreise ut av byen, f.eks. til Montevideo eller UNESCO-byen Colonia del Sacramento på Uruguay-siden? Var det verdt turen, eller skal man bli i Buenos Aires for å få med seg mest mulig av byen?

    Hvor bor man i BA? Noen som har bodd på Four Seasons?

    Er ellers interessert i tips til steder som er verdt å besøke i by og omland, både kultur, mat og vin.
     
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke vært der på vinteren, men det blir bra kjølig. Mellom 10 og 15 grader på dagen. Jeg var en svipptur innom Uruguay og det var helt greit. Ta båten over og sov et døgn på hotell. Sheraton var bra og relativt billig,
    Vi bodde privat så hotell aner jeg ikke, men FS er vel aldri feil. Olsen restaurant er kult for lunsj. Ellers går du aldri feil med tanke på steder med biff og rødvin :)
    Fotball er et must. Vi var utenom sesong, så det ble ikke noe. Kjøp billett gjennom hotell da det kan være pes å få som utlending.
    Tidligere har det vært umulig å få dollar i Argentina, men i følge hun jeg kjenner skal det ha løst seg. Hvis ikke, ta med dollar og veksle på svartebørs. Gir deg ofte dobbelt så god kurs
     
    Hamburgersmauet liker dette
  3. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Kult at du skal til Argentina!

    Jeg bor vanligvis ikke på hotell når jeg er der, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med det. Jeg får inntrykk av at du ikke har vært der før og da kan det være en fordel å bo sentralt i forhold til det du vil se.

    Som anders 82 skriver kan det fort bli bra kaldt – jeg har selv vært med på alt fra 18-19 grader til minus seks grader (om natta). I tillegg må du ta høyde for at det normalt er svært høy luftfuktighet, som gjør at det oppleves mye kaldere enn hva tilsvarende temperatur gjør i Norge. Fem plussgrader og 95 % luftfuktighet oppleves beinkaldt for mange.

    Etter regjeringsskiftet i desember (På tide!) ble den statlige og svært kunstige vekslingskursen opphevet og svartebørsen er derfor ikke lenger en måte å spare inn penger. Når det er sagt viste det seg at vekslingskursen umiddelbart justerte seg til det samme som svartebørsen, så du får like mange pesos som før, men du slipper å veksle svart. Du kan ta ut i minibanker, men det kan hende det er en altfor restriktiv begrensning på hvor mye du kan ta ut per gang. Dette er det lang tradisjon for i Argentina, så det er ikke sikkert dette har blitt fjernet, selv om etter min erfaring var vesentlig høyere nå i april enn hva den har vært på mange år. Slik jeg ser det er det derfor ingen grunn til at du skal anskaffe deg dollar. Noen butikker aksepterer dollar, men ofte til en litt ugunstig kurs. Selv har jeg i mange år tatt med USD fra Norge og vekslet til ARS med venner, men det er tullete nå. Bruk av kredittkort går fint, men legg merke til at noen steder krever et ekstra gebyr for kort (eller gir et avslag for betaling med kontanter).

    Det er lenge siden jeg var i Uruguay sist; så lenge siden at mine hotellerfaringer er ubrukelige som veiledning. Siden du skriver ”liten uke” tror jeg det er best å ikke overnatte i Uruguay, men heller ta en dagstur, enten til Colonia eller til Montevideo. Siden begge disse byene har båtservice fra Buenos Aires går det også an å gjøre en trekantreise ut av det, men da må du overnatte for å få noe ut av det. Buenos Aires har uansett nok å gjøre for en uke – det spørs bare om du/dere også vi se noe annet. Båtselskapet Buquebus har en engelsk nettside.

    Matmessig er jeg enig i at kjøtt og vin funker nesten overalt, men du kan fort ende opp med å betale overpris i turistområdene, aller mest i Puerto Madero, hvor man ofte betaler mest for å si at du har vært der. Det finnes selvfølgelig mange lokale Parilla’er (grillrestauranter), men de er ikke alltid like lett å finne for en turist. Jeg har alltid spist godt på Parrilla Peña (Rodriguez Peña 682), som er vel ansett. Det er en tradisjonell og svært enkel restaurant, men med svært god mat til en rimelig penge. Legg også merke til at det tradisjonelle argentinske feholdet med gressende kyr er på vei tilbake og at flere og flere bønder benytter seg av forsystemer (feedlots). Dette endrer kvaliteten i kjøttet – ikke alle vi si til det verre, men de fleste i Argentina vil nok mene at dette er en trist utvikling, både smaksmessig og tradisjonsmessig.

    Argentinere er også glad i forskjellige typer sandwich (Argentinere er litt løse med definisjoner). En vanlig variant kalles lomito (betyr liten biff) og er et tynt kjøttstykke i et skikkelig brød med diverse tilbehør a la hamburgere. Jeg anbefaler å prøve dette, ikke minst fordi det er noe spesifikt argentinsk. Siden kvaliteten på kjøttet er jevnt over god blir dette nesten alltid bra.

    Forøvrig har den enorme mengden italienske innvandrere gjennom årene gjort at det også er mye god italiensk mat i Argentina. En del steder tilbereder dessuten pizza på grillen (pizza a la parilla), som funker som bare rakker’n.

    Fotballmessig er det litt verre. Ligaen blir ferdig i slutten av mai og landslaget har ikke kvalifiseringskamper. Det eneste måtte være om lag fra Buenos Aires kvalifiserer seg til finalen i Copa Libertadores (tilsv. Champions League, men rimeligvis med lavere kvalitet). Da vil det være kamp enten 20. juli eller 27. juli. Da vil selvfølgelig billettene også være mye dyrere, men opplevelsen desto større...

    For å komme deg rundt i Buenos Aires er drosje det enkleste. Uber etablerte seg for en måned eller to siden, men myndighetene stengte den muligheten i forrige uke, i påvente av en utredning. Gitt argentinsk byråkrati tviler jeg på at dette er på stell innen du er der, men kanskje den nye regjeringen klarer å presse frem en raskere avgjørelse?

    Spør gjerne om det er noe mer du lurer på, så kan jeg forsøke å hjelpe.
     
    Calling, sovehue, CKe and 17 others like this.
  4. Hamburgersmauet

    Hamburgersmauet Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    28
    Tusen takk til @morradi og @anders82 for utrolig flotte og gode insidertips til Buenos Aires. Setter veldig pris på dette! Skal reise solo med LH F og være der i fem dager.
     
    anders82 liker dette
  5. Sooninson

    Sooninson Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    421
    Bonuspoeng:
    63
    Hei. Å svare etter @morradi blir jo litt som å hoppe etter Wirkola, men siden jeg var der sist sommer prøver jeg likevel. Jeg var i BA i 2 perioder avbrutt av en liten uke i Mendoza. Første periode var det mellom 5 og 10 grader, mye regn og vind og generelt surt å gå rundt i byen. Da jeg kom tilbake fra Mendoza var det akkurat som noen hadde trykket på en bryter. Mellom 15 og 20 grader, sol og vindstille. Du mao ha med forskjellig type klær og være forberedt på alt.
    Når det gjelder hotell synes jeg Four Season virket kjedelig. Fordelen er at det er det eneste av de store hotellene som har utendørs basseng og solstoler. Virkelig flott, men tviler på om du får noe nytte av det i juli. Min anbefaling i byen er Alvear Palace Hotel. Grand old style, med både strålende rom, service og restauranter.
    Hvis du ikke har vært i BA før er jeg usikker på om jeg ville brukt en hel dag til nabolandet. Tror jeg da hadde vurdert å fly for å få noe tid i Montevideo. Ellers blir det mye ferge og lite annet.
    I BA kan du ta deg rundt i taxi som nevnt av andre, men bruk mye tid til fots. Lett å orientere seg. Finnes også halv og heldagturer med guide på engelsk. Bestill på hotellet. Til slutt; få med deg minst ett tangoshow på kvelden. Spesiell opplevelse.
     
  6. Hamburgersmauet

    Hamburgersmauet Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for tips @anders82 Regner med du fløy LH F til Buenos Aires?
     
  7. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Var en tur i Rio først. Har skrevet reisebrev fra turen :)
    Fløy lh f til sao paulo
     
    Hamburgersmauet liker dette
  8. Hamburgersmauet

    Hamburgersmauet Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    28
    Koolt @anders82 Er du grei og deler lenken til reisebrevet? Gleder meg til å lese. Takk.
     
  9. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Så denne nå først :)
     
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Trives veldig godt i Palermo Soho, det er et behagelig, spaservennlig nabolag med lav bebyggelse, fantastisk utvalg av restauranter, cafeer, stilige butikker og søtnos.

    En rolig barrio, litt borte fra sentrum og i fin taxiavstand til alle bydeler.

    For overnatting, her er noen varierte forslag:

    http://oasiscollections.com/buenosaires/#/search
    http://www.homebuenosaires.com/en/rooms#pageSix
    http://buenosaires.park.hyatt.com/en/hotel/rooms.html
    http://www.hubporteno.com/

    Edit 2019: Det har kommet mange fine boliger på Airbnb: link

    Buenos Aires sitt natteliv er legendarisk og blant de beste i verden, så jeg anbefaler en tur på live musikk/lounge/tango/resto-bar/club – alt etter hva du føler for.

    Har vore i BA i juni/juli, det føles som høst i Norge – med god stemning.

    Lommetyver og veskenapper har superskills i byen, så pass på sakene.

    Hadde du hatt noen dager ekstra ville jeg flydd en tur opp til Mendoza.

    http://wikitravel.org/en/Buenos_Aires
    http://www.timeout.com/buenos-aires/

    http://pickupthefork.com/
    https://www.batimes.com.ar/section/argentina

    http://www.batravelguide.com/
    http://buenosairesstreetart.com/
     
    Last edited: 29. okt 2019
    CKe, Bolle, RoadKing and 1 other person like this.
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Den Argentinske pesoen har falt 20% siden januar 2018 og det er høy inflasjon. Maks uttak i minibank er typisk 3000 ARS per transaksjon (med saftig gebyr), ikke alle minibanker aksepterer Norske/Sveitsiske kort. Ofte kun to uttak per kort/per dag og lang kø. USD og EUR er best for veksling. Du kan slite med å få vekslet ARS utenfor Sør-Amerika.

    (Argentina ultimo Mars 2018).

    https://www.theguardian.com/busines...ushes-interest-rates-to-40-to-defend-the-peso

    https://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=ARS&view=1Y

    [​IMG]

    Buenos Aires city guide fra Lonely Planet, eBook/PDF.

    Les også:
    https://insideflyer.no/forums/reisebrev-amundsen-genet-fører-to-karar-til-argentina
     
    Last edited: 29. okt 2019
    Avixlo, morradi, rota and 2 others like this.
  12. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,668
    Bonuspoeng:
    183
    Var i Buenos Aires i Januar i år, så kan ikkje sei mykje om årstida du skal dit.

    Men etter og farta litt rundt i byen, så likte me oss desidert best i San Telmo området.

    Puerto Madre er fint og sjå til, men defintivt ikkje verdt pengane for maten. Då er det mykje betre og billigare mat i San Telmo området.

    Traff og ei norsk jente som jobba og budde der nede, ho anbefalte og San Telmo.

    Fantastisk by, fantastisk mat.
     
  13. rota

    rota Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    13
    Skal dit neste uke og hadde tenkt å ta med meg en liten bunke dólares. Bør man veksle til pesos, eller kan man klare seg med dollar alene? Jeg har også et Revolut-kort jeg har tenkt til å bruke til eventuelle uttak, bør man veksle til pesos i revolut-appen før man bruker kortet til uttak?
     
  14. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Då eg var der no i februar og mars, var det ikkje ei einaste sjel som spurde om USD, vi strødde rundt om med ARS og det fungerte fint. Vi tok ut pengar i minibank der, men det kosta litt i gebyr (hugsar ikkje kor mykje)...
     
    rota liker dette
  15. rota

    rota Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    13
    Takk for svar, da tar jeg ut ARS der nede på flyplassen :)
     
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Ser denne nå har dukket opp på:

    Kiev – Buenos Aires for 16 500 NOK retur Business (P).

    Lufthansa B747-8 via FRA.

    Normalt er det umulig å finne Business fra OSL/ex-Europa til BA for under 25 000 NOK med Star Alliance. Kiev er jo en interessant by for stopover og turen gir ca. 16000 poeng til EuroBonus. LOT, Turkish og LH/OS har bra priser for posisjonering fra Oslo til Kiev.

    Bookes via lh.com

    Du må prøve deg fram på datoer og varighet, men nevnt pris finnes for alle måneder fram til mars 2019. Fare Basis PNCP00UA, også på Johannesburg til samme pris, DEL for 11 000 NOK.

    Ticket issued by 20MAY18, 14 days advance booking, 6 days min stay, 310 USD for reissue/change. Du kan lese fare rules på bookingen via https://matrix.itasoftware.com
     
    Last edited: 11. mai 2018
    rota and Are like this.
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Elegant rundtur i BA. Fanger ikke gatelivet og menneskene, men vakker aerial.

    Filmet i 4K, så sleng på fullskjerm med lyd.

     
    Avixlo and Origo like this.
  18. rota

    rota Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    13
    249pesos var det som gikk igjen. Fikk stort sett ut "hundrelapper" og det tok jo veldig mye plass. Virker også som noe rundt 3500pesos var maks per transaksjon, man vil jo ha høyest mulig uttak mtp. det faste gebyret. Ellers så var det overraskende mange som tok Amex der nede :)
     
    Kristian liker dette
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,650
    Likes mottatt:
    32,498
    Bonuspoeng:
    293
    Fy faen, jeg ble akkurat overbevist om at jeg må vurdere ny tv...
     
    Avixlo and Edvard like this.
  20. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Og dersom fru RoadKing mener at den slags ikke bør komme på tale, kan vel en smygtitt på videoen ledsaget av hentydninger om at anskaffelsen av det nye fjernsynsapparatet var et viktig steg på veien til en F-tur for herr og fru RoadKing til den argentinske hovedstaden da kjøpet førte til at en hyggelig slump bonuspoeng kom inn på konto (til tross for at altfor mange 'ordentlige' penger flyktet fra redet). Herr RoadKing må kanskje selv vurdere om dette er et sannsynlig scenario i denne eller en annen dimensjon...
     
    RoadKing and jgroneng like this.

Del denne siden