By-innsjekk i Hong Kong - mini guide

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av peterfox, 20. juli 2015.

  1. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Under min reise til østen i juli måned, kom jeg over en spissfindig liten sak i Hong Kong.
    Jeg reiste på Qatar-QR, som var code-share med CX, men operating carrier var QR, og følgelig var CX innsjekk utenfor rekkevidde.

    Flyet har avgangstid kl: 01:20, og innsjekk på flyplassen åpner først kl: 22:00, med andre ord får man ikke noen dokumentasjon som gir deg tilgang til loungene før etter dette tidspunktet. Dette er tidspunktet de aller fleste avgangene til Europa forlater HKG, og køene og menneskemengdene veldig store.

    Jeg hadde klart å få utsatt utsjekk av hotellet til kl. 20:00, men noe særlig lengre var det ikke vilje til fra hotellets side.
    Jeg tenkte derfor jeg skulle benytte meg av "City-checkin". Dette tilbys på MTR stasjonene Hong Kong og Kowloon. Det eneste man trenger er en gyldig fly-tog billett som kjøpes for HKD$ 90 (fra Kowloon).

    Linken viser hvilke selskaper som tilbyr tjenesten.

    http://www.mtr.com.hk/en/customer/services/checkin_info.html

    Det går også tilbringer busser fra de største hotellene, men jeg valgte å bakse med fire-hjulingene på vanlig MTR.

    IMG_0590.jpg

    Når man ankommer Kowloon eller Hong-Kong stasjon, skal flytog billetten valideres, og man kommer inn på et innsjekkingsområde som ser ut som en vanlig flyplass, hvor de ulike flyselskapene er representert med sine respektive handling-agenter.

    IMG_0592.jpg

    Her leverer man fra seg baggasjen, som i mitt tilfelle ble merket helt til OSL, jeg fikk Boarding Pass for hele strekningen samt invitasjonskort til loungen.

    Deretter hadde jeg ettermiddagen, kvelden til disposisjon uten å måtte tenke på baggasjen. Dette hadde virkelig vært noe for hovedflyplassen i Ullensaker.

    Så da man tok flytoget til flyplassen på kvelden så baggasjehyllene slik ut på flytoget, og jeg kunne gå rett til Security check-point.

    IMG_0605.jpg
     

    Attached Files:

  2. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Så får vi håpe SAS også melder seg på dette opplegget når de starter flyginger dit.
     
  3. mhsalv

    mhsalv 278 and counting!

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Kan også melde om brillefin opplevelse med City Check-In også hos meg, strålende å kunne tasse rundt i HK i noen timer uten å tenke på bagasjen. Rett og slett steinbra opplegg.
     
  4. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Med afgangstidspunktet SAS har fra HKG (kl. 08.40) er der nok ikke så stort udbytte ud af det for passagererne.
     
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Ha ha... Wtf??? 08:40 avgang fra HK er jo jet-lag-suicide...
     
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Har også veldig gode erfaringer med innsjekk nede i byen. Med BA ringte t.o.m agenten og spurte om jeg kunne oppgraderes ettersom jeg var hyggelig og spurte desperat om prisen på å kjøpe Club billett. Ka-Ching!!!
     
    Islending liker dette
  7. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Jep - og en effektiv udelukkelse af connections...
     
  8. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Rene Kinderegget
     
    Flemming Poulsen liker dette
  9. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Det har de gjort, dog tilbyr de kun innsjekk samme dag som avreise; åpningstidene er 06:00 til 90 minutter før avgang.
     
  10. mrhaakon

    mrhaakon Aktivt Medlem

    Innlegg:
    483
    Likes mottatt:
    1,390
    Bonuspoeng:
    93
    Møtte opp på Hong kong togstasjon i dag, og sjekket inn der kl 10.00. De satte på priority skilt på bagtag, bag sjekket inn til OSL, fikk også beskjed om hvor de forskjellige loungene var.
    Genialt tilbud når flyet går kl 01.00.
    Med andre ord! En hel dag uten å tenke på koffertene .
    Anbefales!
     
    Kristian, hifiman, Upsaker and 9 others like this.
  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er jo helt genialt! Må prøves ...
     
  12. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,308
    Likes mottatt:
    1,476
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har brukt dette som kan fortelle om sine erfaringer? Jeg sjekker ut av hotellet den 25. feb og skal ta flyet 26. feb kl 01.00. Utsjekk er kl 12.00 den 25. Tenkte da å levere baggasjen en gang mellom 12 og 14 den 25. feb. Er dette mulig med SAS?
     
  13. mrhaakon

    mrhaakon Aktivt Medlem

    Innlegg:
    483
    Likes mottatt:
    1,390
    Bonuspoeng:
    93
    Var der i november. Sjekket ut rundt 11. Dro på togstasjonene og spurte.
    De sa at det gikk greit, så leverte baggasjen. Dro ut og dro etterpå til flyplassen i 19tiden. Hvor alle *A loungene ble prøvd ut + en dusj :p.

    Det funka ihvertfall for oss.
     
    fly4fun and Neonex like this.

Del denne siden