Cabin Crew skal vel i utgangspunktet - uten sammenligning forøvrig - være litt som fotballdommere: Gjøre en viktig og avgjørende jobb, men helst ikke bli lagt så mye merke til, i alle fall ikke med negativt fortegn. Langt på vei de aller fleste CC fungerer da også på denne måten. Av og til er det noen særdeles hyggelige blant dem som man husker etter reisen - andre ganger noen som er skikkelig gretne. Men humøret kan svinge hos oss alle, så dette er innenfor normalen. Men det er noen ganger enkelte personer i CC får noen merkelige innfall som jeg ikke klarer å la være å undre meg over hvor kommer fra. Nå har jeg opplevd det to ganger på tre dager, og jeg er sikkert ikke den eneste, så da kan man jo like så godt dele opplevelser og forundringer her. DUS-OSL nå i kveld: Den ene CC (type ung og trolig fersk) kaster seg over min rad før avgang og beordrer bortpakking av iPader. Ingen bønn eller nåde for noen av oss (1 x EBD og 2 x EBG, så vidt jeg kunne bedømme): Slik skal man ikke pusle med under take-off og landing, for man kan få devicen i ansiktet og gudene vet hva. Den ene forsøker seg med at iPad vel er innenfor, men nei: I bagasjehyllen med dem. Jaja. Når sant skal sies, opplevde jeg det samme for noen år tilbake, men da kom faktisk CC bort til meg underveis i flighten og beklaget, og sa hun hadde tatt feil. Men ikke dette skråsikre eksemplaret. ARN-CPH på tirsdag: Jeg boarder når flyet begynner å nærme seg 2/3 fullt (ingen pri boarding...) med setet ved nødutgang, og finner luken til bagasjehyllen over nødutgangraden lukket. Normalt betyr dette fullt, noe jeg imidlertid stusset litt over ettersom det ennå ikke hadde satt seg noen på raden. Bagasjehyllene rundt begynte imidlertid å bli smekkfulle. Jeg spurte nærmeste CC, også dette et ungt og tilsynelatende ferskt eksemplar av arten, om hyllene over nødutgangraden også var fulle, men fikk beskjed om at begge to var stengt (det var ordet hun brukte). Jeg unnlot å bemerke at dette er litt upraktisk når de som sitter på denne raden faktisk må ha all bagasje i bagasjehyllen, men spurte i stedet om det var noe annet fornuftig sted jeg kunne gjøre av bagen min. Hun glodde olmt på den, og kan absolutt ikke unngått å ha sett EBD-tagen, men sa at jeg fikk selv finne ledig plass, hvis jeg kunne (det var hva hun sa). Det fant jeg tre rader bak, og satte meg deretter på 15C. Noen minutter senere var både fly og åpenbart bagasjehyller smekkfulle, og to personer fra lenger bak i flyet kom slepende med pikkpakket sitt og spurte samme CC om det var noe sted å gjøre av det. DA åpnet hun Gud hjelpe meg bagasjehyllene over nødutgangraden. Så ved disembark måtte jeg jobbe meg tre rader bakover for å finne min bag - og de seks-sju rader fremover for sin. Begge deler var upraktisk, for det var disembark både foran og bak... Er det noe rasjonelt bak disse to hendelsene? Eller noen retningslinjer med japansk mikroskrift på side 791 i CC-manualen? Eller var det rett og slett bare innfall?
Ad reisen fra stockholm. Jeg tenker hun skjermet nødutgangsetene nettopp fordi disse må ha lagringsplass. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor du ikke bare åpnet og la inn og tok evt motargumenter med henvisning til din plass da. Hadde jeg hatt nødutgangsete så ville jeg satt pris på at det ble skjermet for misbruk av andre. Skulle det vist seg at jeg var naiv og hun faktisk ikke ville at noen skulle bruke det, skulle hun fått lov til å argumentert ganske heftig . Noe jeg velger å tro neppe ville skjedd. En cabin attendant bør vite at en som er EBD har reist noen runder og kan gamet. Til sammenligning, da jeg reiste ned fra EVE forrige helg, og tok plass ved nødutgangen spurte personale om jeg var kjent med nødutgangprosedyrene, hvorpå jeg svarte "jeg er Diamant så jeg skulle mene det", som ble møtt med et smil og svar "så bra". Angående DUS, slike kan man ikke kjempe mot. Det er bare å rulle øya tilbake og slække av. Du får ikke gjort noe med slike uansett bransje de jobber i.
Hadde tanken hennes enda vært å reservere hyllene for oss på den raden, så hadde det vært både bra og logisk, men det var altså nettopp det hun ikke gjorde, for ingen av oss som satt på nødutgangraden fikk legge bagasje der. Jeg trodde ærlig talt det var noe feil med disse bagasjehyllene ettersom hun hadde stengt dem og gjorde derfor ikke noe mer poeng ut av det. Men dette viste seg altså ikke å være tilfelle da noen tilfeldige pax fikk stappe bagasjen sin inn der senere. Og da lurer jeg på hva som egentlig snurrer rundt oppe i hodet på dette eksemplaret av en CC. Vurderte å ta opp saken med kabinsjef under flighten, men så ikke poenget ettersom vedkommende sikkert ville forsvares uansett.
Tror nok begge disse eksemplene må skrives til uerfaren tabbe-kvota. De stakkars folka som flyr inn EBD på segment må nødvendigvis også utsettes for en del nye CC som da gjør litt av hvert som for oss synes å være merkelig. Vi har vel alle vært nye i en jobb før og gjort dumme ting?
Den med "stengt" bagasjehylle på nødutgang tror jeg hun bare må ha misforstått, når kollega forklarte henne.. for har opplevd flere ganger at disse er lukket, men da er de reservert for nettopp nødutgang.. C
Jeg stiller diagnose på meg selv: Frekk og brautende. Jeg åpner og lukker bagasjehyller som jeg vil uten å spørre noen. Dog, jeg kan lese, så de som er reservert luftfartøyet rører jeg ikke.
Alle kan ha en dårlig dag, men om det var vertskapet eller kunden som hadde den dårlige dagen fremkommer ikke tydelig i teksten. Kabinpersonalet aner som regel ikke hvem vi er og hvilken status vi har. Ubehag forsøker jeg unngå ved å alltid følge med når jeg blir forklart nødprosedyre ved nødutgang og alltid ta av hodetelefoner under sikkerhetsbriefen. Dette er rett og slett så de kan føle at jeg har fulgt med og at de kan stole litt på meg om noe oppstår. Tanken på å flashe status får jeg helt feil gåsehud av. Det finnes nok kjipe folk som jobber i lufta, samt gode folk som har dårlige dager. Men de jobber på utstilling og blir bedømt av kanskje 1000 personer hver dag og det skal man ikke glemme.
Her er jeg helt med deg. Jeg tar alltid av meg hodetelefoner og hører etter selv om jeg har hørt dette 500 ganger siste par år. Dette handler vel mest (for meg i alle fall) om å vise respekt for deres arbeid. De som har holdt foredrag eller liknende vet hvor irriterende det er om 1-2-3 stk ikke følger med. Tenk om 75% av ditt publikum ikke følger med.. Ikke rart man kan bli gretten..hehe...
LOL! LMAO! Det er vel bare SAS crew i den vestlige verden som klarer å fremstå på denne måten! Og hvis det stemmer at begge disse CC var nyutdannede, så skulle jeg gjerne vært observatør på CC-skolen. Der tror jeg det er mye humor for tiden Jeg tror jeg leer meg ihjel! Dette hadde aldri skjedd med gull kundene til British Airways. (så kjedelig er det å fly BA )
@ RoadKing "hvorpå jeg svarte "jeg er Diamant så jeg skulle mene det", som ble møtt med et smil og svar "så bra". Sa du det?? Otrolig pinlig
Har også ofte opplevd at disse bagasjehyllene ved nødutgang er stengt ved boarding, hos mange ulike flyselskaper, fra SAS og KLM til AerLingus og RyanAir, så antar at dette er en rutine for å sikre at de som sitter ved nødutgang har plass til sin håndbagasje. Når jeg sitter ved nødutgang så har jeg alltid åpnet disse om de er lukket og plassert tingene mine der, aldri fått en kommentar fra FA som normalt står ved nødutgang på dette
Pandion erfaring, Berlin-København. Spør om en cola, får nei. Spør så derreter ett glass vann får nei. Viser Pandion og spør igjen. Forsatt nei. Kunder i Plus, får alt de vil. 404FAIL.... Purser skylder på kort flytid 1H. (Det er jo heller ikke servering på Oslo-Stavanger i følge purser....
Opplevd samme selv.. notorisk dårlig på å å servere på den ruten.. Flydd den ruten 8 gang siste 1.5 år.. alltid fredag kveld.. utrolig surt å ikke få seg en pils når en skal ut å pilse videre i Berlin... Eneste som klarte å ha full servering på ruten var cityjet, der fikk jeg i meg GT og vin- i go.. så det er fullt ut mulig, men purser gidd bare faen ikke! C
Hvis man ikke makter å få servert et glass vann til det høyeste kundenivået i selskapet på en flytur på en times tid, da er det bare å levere inn oppsigelsen.
City er bra, fått full servering på SVG-BGO også på 25min tur. Hun bortforklarte seg for noen regler, endte opp med dassvann fra springen på toalettet. Sendte klage til Pandion mailen, ble sjokkert over svaret. Jaja... De serverer kaffe/te på ruten til alle i GO, men kaldt vann fra flaske kan man lete lenge etter. Selv om hun har det i vogna med te kannene. Når det er sakt, så ble jeg så sjokkert over svaret fra "Head of Pandion". Mailen jeg fikk til bake i svar får jeg bare lyst og fly Wideøre med en gang. Topp servering alltid, selv SVG-BGO/TRF/KRS. Aldri noe spørsmål om kort eller noe. De leverer 100 ganger bedre en SAS selv.