Change in flight plan/schedule change for A* award-booking (Turkish Airlines)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av bXmi, 06. mai 2024.

  1. bXmi

    bXmi Medlem

    Innlegg:
    181
    Likes mottatt:
    307
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,

    Jeg har fått den berømte "Turkish Airlines - Change in Your Flight Plan". Det var ikke uventet, men på retur så endrer flight fra CGK - IST med + 12 timer, noe som gjør at jeg ikke rekker connection videre fra IST til FRA og OSL. Leg fra IST til OSL har ikke blitt endret, sannsynligvis fordi dette er med Lufthansa og ikke Turkish.

    Hva er mulighetsrommet her?
    1. Vente på at SAS ordner connecting flight for meg?
    2. Ringe SAS for å få det fikset, og i så fall hvilke rettigheter/erfaringer har dere med hva man kan forlange? Det finnes ingen direkte, og få indirekte, award-seter fra IST til OSL den dagen jeg ankommer.
     
  2. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,224
    Likes mottatt:
    4,807
    Bonuspoeng:
    113
    Her er det strengt tatt Turkish som har ansvaret for å ordne opp i påfølgende flyvninger ettersom det er de som har forårsaket problemet. Hvis det er ledige bonusseter kan det være SAS ordner for deg. Turkish vil nok også henvise deg til SAS som har utstedt billetten, selv om det er de som strengt tatt skal ordne opp.
    Hadde jeg vært deg hadde jeg søkt opp og funnet en alternativ retur som passer, med bonusbilletter, og fått SAS til å booke om til disse.
     
  3. bXmi

    bXmi Medlem

    Innlegg:
    181
    Likes mottatt:
    307
    Bonuspoeng:
    63
    Det finnes dessverre ikke ledige bonusbilletter pt, og SAS opprettholder sitt egenpålagte krav om at utstedte bonusbilletter ikke har samme passasjerrettigheter som øvrige billetter. Til tross for at jeg har rettskraftig dom i en egen sak som pålegger de å finne ledige seter på valgfritt tidspunkt for en reise de kansellerte.

    Tallinn foreslo å avvente, og bemerket at etter 1. Sep vil det være mulig å fly leg fra IST til OSL innenfor Skyteam. Stoler ikke på det.
     
  4. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,224
    Likes mottatt:
    4,807
    Bonuspoeng:
    113
    Er dette en 'dom' fra transportklagenemda eller en dom fra forliksrådet/tingretten?
    Kan du dele relevant saksnummer?
     
  5. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,925
    Likes mottatt:
    8,615
    Bonuspoeng:
    183
    Antar det henvises til denne https://insideflyer.no/forums/threads/sas-til-tokyo-igjen-fra-våren-2023.18416/page-15#post-528215.



    Jeg har også fått medhold i forliksrådet i samme type sak(SAS kansellerte billetter til Tokyo og måtte taes til forliksrådet for å hoste opp nye).

    Problemet i denne tråden er at det er Turkish som er operating carrier sitt ansvar og reroute kunden.
    Det gjør det mer komplisert enn om det var en reise billettert og operert av SAS.


    Når det er sagt så burde det vært SAS som billettusteder som sørget for at Turkish reroutet kunden etter min mening.

    Ett annet element her er at EU261 muligens ikke gjelder da reisen(hjemreisen) starter utenfor EU med ett ikke EU261 flyselskap
     
    Last edited: 08. mai 2024
    milehigh and Rapolo like this.
  6. bXmi

    bXmi Medlem

    Innlegg:
    181
    Likes mottatt:
    307
    Bonuspoeng:
    63
    Riktig referanse ja. Kjenner noen rettslig grunnlag for at det er operating carrier sitt ansvar å re-route?
     
  7. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,224
    Likes mottatt:
    4,807
    Bonuspoeng:
    113
    Godt poeng angående EU261 og den relevante reiseruten.

    Saken du linker til gir mening, ettersom det er OC sitt ansvar å reroute. Det vil være vanskelig i praksis, og helt sikkert juridisk å få SAS til å ta ansvar for at TK har kansellert.


    Dette baserer seg på EU261, men som nevnt over faller denne utenfor de reglene. Eller er det standard at flyselskapene retter opp i billettene når de har schedule change. Det skjer veldig ofte, selv om det ikke er på eget billettnummer. Jeg har selv opplevd dette med TG, CM og LH på *A-billetter med SK-nummer. Det er også flere som har skrevet om Tyrkia sin variant av transportklagenemden og har god erfaring med denne.
     
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,011
    Likes mottatt:
    875,419
    Bonuspoeng:
    293
    For noen år siden, rett før covid, hadde jeg denne flygningen: BGO-OSL-FRA-BKK siste strekket med Thai. Natt til avreisedagen kansellerte SAS BGO-OSL, dette fanget Thai opp og re-routet oss til KLM slik at reisen ble BGO-AMS-BKK.
    Det var stille fra SAS …..
     
    Insomnia4u, Cumulus, bXmi and 2 others like this.
  9. bXmi

    bXmi Medlem

    Innlegg:
    181
    Likes mottatt:
    307
    Bonuspoeng:
    63
    Det jeg har funnet ut hittil er at det er OC sitt ansvar å re-route, og for Turkish sin del så er det rettslige grunnlag definert i SHY-PASSENGER.

    Neste steg, forutsatt at Turkish Airlines fortsatt står fast på at SAS må endre resten av billetten, er å opprette et krav hos det tyrkiske direktoratet for sivil luftfart.

     
    Rapolo and NoLimit like this.
  10. pma

    pma Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    33
    Liknende sak her (2023-03582). Blir spennende å se om SAS faktisk aksepterer konklusjonen fra nemda.
     

    Attached Files:

    Rapolo liker dette
  11. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,224
    Likes mottatt:
    4,807
    Bonuspoeng:
    113
    Denne er ganske interessant og relevant for mange av oss. Er dette din sak?

    Det virker i grunn som SAS ikke svarer på riktig sak ettersom de referere til en dato i september, mens klager refererer til november. Også rart at SAS ikke spiller videre på Turkish som det virker som har kansellert sin avgang. EU261 gjelder vel så lenge reisen starter i EU/EØS uavhengig av hvilken delstrekning det oppstår problemer med. I det minste slik jeg har forstått det.
     
  12. pma

    pma Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    33
    Nei, ikke min sak.
     
  13. bXmi

    bXmi Medlem

    Innlegg:
    181
    Likes mottatt:
    307
    Bonuspoeng:
    63
    Til tross for argumentasjon fra reglene i SHY-PASSENGER og Guidelines for EU261 så står Turkish fast på at det er ticketing carrier som må utføre endringene. Det er sannsynligvis på grunn av avtalen de har seg imellom iht IATA?

    Uansett, det åpnet seg en retur fra IST - OSL 25 timer etter ankomst IST og Tallinn fikk booket dette som unntak fra 24-timersregelen på grunn av schedule change. Da blir det sannsynligvis ikke en rettslig prosess, men jeg skal be Turkish om å dekke hotellovernattingen som oppstår.
     
    haifinn liker dette
  14. Meg

    Meg Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Sakens konklusjon var i tråd med andre anbefalinger i nemda og SAS har nå ordnet opp. Hilsen tålmodig klager
     
    jgroneng, Rscott and pma like this.
  15. raggobas

    raggobas Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei,

    Har en liknende situasjon nå, hvor connectiontime i istanbul plutselig har blitt for kort etter endring fra turkish sin side, slik at noe må endres. Dette er jo et stort problem siden det ikke finnes noen andre flighter å booke om til. Hva er fornuftig fremgangsmåte her? Flighten er om 3mnd, så ennå litt tid til noe skjer, men har jeg noen frister som er viktige å forholde meg til og hvilke rettigheter har jeg ift. å evt. kjøpe billetter og evt. kreve refusjon senere?
     

Del denne siden