Skal sannsynligvis ut og fly til Colombo, med foreslått retur: 15/3-2019 04:25-07:10 CMB-DOH QR663 09:00-13:55 DOH-OSL QR175 Dagen etter skal jeg fly min F-reise: 16/3-2019 07:45-09:20 OSL-LHR SK803 11:50-06:15 LHR-BKK TG911 08:00-15:50 BKK-NRT TG676 Jeg er litt bekymret for at en evt. forsinkelse på returen CMB-OSLO kan gjøre at jeg mister hele F-reisen. Er det grunn til bekymring, eller er det nok tid i mellom til at jeg rekker hjem i tide selv om det blir forsinkelse?
Ikke med mindre du skal hinke baklengs frem og tilbake til Holmenkollen. Dont worry, be happy - god tur!
I slike situasjoner, vil ikke reiseforsikring med «innhenting av reiserute» dekke ny billett i samme reiseklasse? Jeg var i en litt lignende situasjon selv i fjor høst, og leste da gjennom vilkårene (til Gouda) uten å kunne finne noen begrensninger på at forsikringen ikke dekket det.
Det skal vel mye til for at dette blir en reell problemstilling med bare 2 legs, 18 timers vindu, og mellomlanding på en såpass stor hub som Doha. Men om vi først skal problematisere, så ser jeg ikke noen grunn til hvorfor forsikringsselskapet ikke skal dekke innhenting på mellomlanding i Oslo (som man jo tross alt kan argumentere for at det er), selv om dette er en flyplass som er nærme hjemsted. Edit: Om de dekker ny reise i F er jo et annet spørsmål...
Ser det bare går ett fly med QR fra DOH til OSL den 15. Vanlig praksis med QR på økonomi er at man blir innlosjert på hotell og ombooket til fligthen neste dag. Skjedde for noen bekjente i fjor. Spørsmålet er da regulariteten fra CMB. Kan se ut som det kan gå galt ved forsinkelse. Jeg tror heller ikke at reiseforsikringen dekker ny F-reise, kanskje C om du er heldig. Nå er ikke TG F av de dyreste da, men ombooking blir ofte til den mest direkte routingen, og det er ikke din siden du reiser via LHR og BKK for å komme til TYO.
Nå var jo mitt spørsmål om de dekker innhenting i F eller i lavere klasse. Hvorvidt du mellomlander på en flyplass nært hjem bør ikke ha noe å si i den sammenheng. Og det skal ikke så mye til at det i dette tilfellet kan bli en problemstilling, selv om DOH er en stor hub så er det begrenset med ombookingsalternativer til OSL samme dag hvis man ankommer DOH etter 12-tiden. Nå var uansett mitt spørsmål litt mer generelt rettet, selv om det også kan være aktuelt i denne situasjonen.
Her er scheduled mot actual arrival de siste 7 dagene. Det er nesten 2 timer mellomlanding, hvor man også kan fly inn en del om man skulle være veldig forsinket ut fra CMB. Om man mot all formodning ikke skulle rekke 9-flyet med QR, vil jeg anta at reiseforsikringen heller vil ordne avgang med enten BA via LHR kl 13, eller QR via WAW kl 16, i stedet for å dekke en ny reise til Tokyo dagen etter. Ærlig talt, dette hadde jeg ikke bekymra meg nevneverdig for Edit: Om månen, solen, stjernene og resten av melkeveien møtes i zenith, og bestemmer seg for å bekrefte Murphys lov, går det også et fly med QR kl 01.40, som lander på OSL 06.35. Da blir det riktignok vanskelig å svippe hjemom
Hvordan er det eventuelt med flighter fra Doha til ARN, CPH, LHR eller FRA, alle disse er huber med rimelige tette flights til OSL?
Ah, det er jo en fiffig løsning å bruke det som argument ovenfor reiseforsikringen. Kan de kjøre regress på det ovenfor QR tro?
Ser at det er flights fra DOH både til ARN og CPH kl 15:35, QR171 og QR163, burde være mulig å få en routing til en av dem og videre til OSL? Virker som om det er mulig å få til en slags backup plan med QR flights, ihvertfall, det er jo bra.
Hehe noen er redd for å miste en F tur som er dagen etter... jeg ankom med fly til Oslo, hadde 1 time mellomlanding og reiste så videre på en CT reise i F via Frankfurt.... flyet inn til Oslo og ut fra Oslo var 2 ulike bookinger.