CMB - OSL én dag før min F reise til Japan, risky?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Leon, 14. febr 2019.

1. Leon

Leon Raccoon City Officer

Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Skal sannsynligvis ut og fly til Colombo, med foreslått retur:

15/3-2019
    04:25-07:10 CMB-DOH QR663
    09:00-13:55 DOH-OSL QR175

Dagen etter skal jeg fly min F-reise:

16/3-2019
    07:45-09:20 OSL-LHR SK803
    11:50-06:15 LHR-BKK TG911
    08:00-15:50 BKK-NRT TG676

Jeg er litt bekymret for at en evt. forsinkelse på returen CMB-OSLO kan gjøre at jeg mister hele F-reisen.
    Er det grunn til bekymring, eller er det nok tid i mellom til at jeg rekker hjem i tide selv om det blir forsinkelse?

2. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke med mindre du skal hinke baklengs frem og tilbake til Holmenkollen.

Dont worry, be happy - god tur! :)

Last edited: 14. febr 2019
    Wiolenze and Leon like this.
  3. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,040
    Bonuspoeng:
    113
    I slike situasjoner, vil ikke reiseforsikring med «innhenting av reiserute» dekke ny billett i samme reiseklasse? Jeg var i en litt lignende situasjon selv i fjor høst, og leste da gjennom vilkårene (til Gouda) uten å kunne finne noen begrensninger på at forsikringen ikke dekket det.

4. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Det skal vel mye til for at dette blir en reell problemstilling med bare 2 legs, 18 timers vindu, og mellomlanding på en såpass stor hub som Doha.

Men om vi først skal problematisere, så ser jeg ikke noen grunn til hvorfor forsikringsselskapet ikke skal dekke innhenting på mellomlanding i Oslo (som man jo tross alt kan argumentere for at det er), selv om dette er en flyplass som er nærme hjemsted.

Edit: Om de dekker ny reise i F er jo et annet spørsmål...

5. Insomnia4u2

Insomnia4u2 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Flyr du Business eller økonomi med QR?

Ved C får du prioritert og blir booket om til andre selskap.

6. Leon

Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Blir nok bare økonomi med QR.

7. Insomnia4u2

Insomnia4u2 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Ser det bare går ett fly med QR fra DOH til OSL den 15.

Vanlig praksis med QR på økonomi er at man blir innlosjert på hotell og ombooket til fligthen neste dag. Skjedde for noen bekjente i fjor.

Spørsmålet er da regulariteten fra CMB. Kan se ut som det kan gå galt ved forsinkelse.

Jeg tror heller ikke at reiseforsikringen dekker ny F-reise, kanskje C om du er heldig. Nå er ikke TG F av de dyreste da, men ombooking blir ofte til den mest direkte routingen, og det er ikke din siden du reiser via LHR og BKK for å komme til TYO.

8. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,040
    Bonuspoeng:
    113
    Nå var jo mitt spørsmål om de dekker innhenting i F eller i lavere klasse. Hvorvidt du mellomlander på en flyplass nært hjem bør ikke ha noe å si i den sammenheng.

Og det skal ikke så mye til at det i dette tilfellet kan bli en problemstilling, selv om DOH er en stor hub så er det begrenset med ombookingsalternativer til OSL samme dag hvis man ankommer DOH etter 12-tiden. Nå var uansett mitt spørsmål litt mer generelt rettet, selv om det også kan være aktuelt i denne situasjonen.

9. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    upload_2019-2-14_20-21-4.png

Her er scheduled mot actual arrival de siste 7 dagene.

Det er nesten 2 timer mellomlanding, hvor man også kan fly inn en del om man skulle være veldig forsinket ut fra CMB.

Om man mot all formodning ikke skulle rekke 9-flyet med QR, vil jeg anta at reiseforsikringen heller vil ordne avgang med enten BA via LHR kl 13, eller QR via WAW kl 16, i stedet for å dekke en ny reise til Tokyo dagen etter.

Ærlig talt, dette hadde jeg ikke bekymra meg nevneverdig for :)

Edit: Om månen, solen, stjernene og resten av melkeveien møtes i zenith, og bestemmer seg for å bekrefte Murphys lov, går det også et fly med QR kl 01.40, som lander på OSL 06.35. Da blir det riktignok vanskelig å svippe hjemom :p

Last edited: 14. febr 2019
    NoLimit, Leon and Insomnia4u2 like this.
  10. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan er det eventuelt med flighter fra Doha til ARN, CPH, LHR eller FRA, alle disse er huber med rimelige tette flights til OSL?

magnusant and Leon like this.
  11. Insomnia4u2

Insomnia4u2 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Ah, det er jo en fiffig løsning å bruke det som argument ovenfor reiseforsikringen. Kan de kjøre regress på det ovenfor QR tro?

12. Leon

Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Ser at det er flights fra DOH både til ARN og CPH kl 15:35, QR171 og QR163, burde være mulig å få en routing til en av dem og videre til OSL?

Virker som om det er mulig å få til en slags backup plan med QR flights, ihvertfall, det er jo bra.

13. Alfred

Alfred Fly er fantastisk

Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Hehe noen er redd for å miste en F tur som er dagen etter... jeg ankom med fly til Oslo, hadde 1 time mellomlanding og reiste så videre på en CT reise i F via Frankfurt.... flyet inn til Oslo og ut fra Oslo var 2 ulike bookinger.

14. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Det er godt folk er forskjellig! For DEN tror jeg ikke mitt hjerte hadde tålt! ;)

C

Insomnia4u2 liker dette
  15. Alfred

Alfred Fly er fantastisk

Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Man må være litt gal i blant når det er F det er snakk om :)

Del denne siden