Colombia-tråden, tips og triks, hotell, turar?

Tråd i 'Reisemål' startet av chrisbu, 06. april 2017.

  1. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Hei

    Jeg og 2 kompiser vurderer å reise til Colombia i sommer, har sett på flybilletter til Cartagena, og tenker at det er utganganspunkt for ferien på ca 16 dager. Har sett at innenriksfly i Colombia er ganske rimelig så vi kan flytte llitt på oss.

    Er det neon med gode tips på hvor man bør dra, hva man bør se/ikke se?

    Takk for alle innspill :)
     
  2. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    JA! DRA!

    Jeg bodde selv 6 mnd i Medellin, som er en fantastisk deilig by, og kalt "The City of Eternal Spring" fordi det er deilige 20+ grader hele året..

    Som du sier, er Innenlandsreiser i Colombia meget rimelig.. enten med lavpris.. Eller med Avianca som heller ikke er så dyrt..

    Jeg ville prøvd meg på følgende steder:

    Medellin:
    Med noen kvelder ut på byen i Zona Rosa, og Calle 13, mener jeg gaten het..
    Masse god fest og morro i byen...
    Ellers vil jeg prøvd meg på en tur til El Penol og Guatape... Er en hel by som ble oversvømt, da det var behov for strøm, så de laget demning.. Kirketårn står opp fra vannet..
    Gi meg en Inbox, så kan jeg sette deg i kontakt med lokale, som er mer enn keen på å vise dere rundt, mest bare for å være hyggelig, og vise deg byen.. men også øve seg på engelsken...

    Colombianere er ekstremt hyggelige mennesker.. Beste eksempelet var en venn av meg som var på besøk, som endte opp på et nachspiel på andre siden av byn.. En lokal så han fare rundt, og ikke helt vite hvor han skulle.. Så han viste han veien hjem, ved å følge han hele veien, på t-bane, buss, og flere km med spasering...
    Og når de var fremme, ville min venn gi han litt penger, som takk for hjelpen.. Det ble ikke akseptert overhodet....


    Bogota..
    Fin by, men ikke ta for mye tid der.. Medellin har bedre fester.. :)

    Cartagena, Veldig flott sted, ta noen ettermiddagspils på Cafe Del Mar, på toppen av en festning i gamlebyen..
    Ellers er det mye bra beach og fest også her..

    Santa Marta
    Stikk her, og nærliggende Taganga.. Fantastisk koselig liten bukt.. Deilig avslappet atmosphere.. bare å tusle rundt i byen..
    Er også greit å feste i Santa Marta..


    Ellers var jeg på et par mindre steder, men da på besøk hos folk jeg gikk på skole med.. Tror de byene/småstedene er rimelig kjip uten bekjentskaper..


    C
     
    Sunnfjordingen, DanH, Upsaker and 7 others like this.
  3. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Flotte tips. Jeg skal også til Colombia i sommer, og flyr inn til Bogotá. Jeg har minimalt med planer utover å komme meg med buss til Medellín, og så videre til kysten - så at noen har litt konkrete erfaringer fra ulike steder er helt konge.
     
    chrisbu liker dette
  4. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Eg har aldri vore sjølv i Colombia, men eg har i mange år hatt ein Colombia-tur på "tegnebrettet" og for min del inkluderer den Cartagena på samme måte som deg, men og ein tur til San Andres Island (direktefly frå Cartagena).

    Check it out :)
     
    chrisbu liker dette
  5. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    kan anbefale deg å dra dit på det sterkeste! Har selv bodd i Medellin i et halv år samt reist en del rundt.

    Mitt tips må være å fly ut til stillehavskysten, veldig fint og veldig få turister. Går fly fra Medellin til Bahia Solano også tuktuk til en by som heter El Valle. Denne delen av Stillehavskysten er helt avskåret fra resten av colombia, det finnes ikke veier inn dit.

    Ellers er parque lleras i medellin bra for uteliv, tror det er calle 33 en annen her mener, calle 13 er mer kjent som band.

    Også gøy å få med seg et lokaloppgjør mellom nacional og det andre lokallaget i medellin, anbefaler billetter på langsiden, kan bli ganske ampert i svingene.

    Folkene er som andre sier helt fantastisk hyggelige! Du kommer til å ha tidenes ferie!
     
    Chrisbgg liker dette
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Sikkert ett dumt spørsmål, men man føler seg/er trygg? Man har jo hørt/lest mye forskjellig om Colombia, men mitt inntrykk av de som har vært der er at folk føler seg/er trygge, selv på galeien på nattestid?
     
    EgilSk liker dette
  7. obergland

    obergland Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    18
    Som alle andre byar, så er det område ein ikkje bør vere i utrengsmål....
    Men mitt inntrykk, og det som vart fortalt meg, var at Medellin er trygt. Sjølv om det var litt merkeleg oppleving å bli køyrt rundt i skotsikker Land Cruiser - gamal, men eigaren hadde ikkje bytt den ut med ein ny ennå.
     
    Sunnfjordingen and Travellingalf like this.
  8. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Bruk sunn fornuft så er det ikke noe problem! Vi var fem gutter på utveksling som tok med oss norske studenters drikkevaner, og vi greide oss veldig bra! De har også en ting de kaller barra libre, da betaler du 100-200kr for lokal sprit i et par timer.

    Skal sies at vi ble ranet en gang, det var dog til fots gjennom et tomt fabrikkområde klokken ti om kvelden med skolesekker fulle av verdisaker, mao vi brukte ikke sunn fornuft!
     
    Edin and Travellingalf like this.
  9. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Du har helt rett! 33 var det ;)

    Hva gjorde du i Medellin?

    Selv "studerte" jeg spansk på EAFIT..

    C
     
  10. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg studerte faktisk på ordentlig, nesten hvertfall også på Eafit, men tok fag fra MBAen deres som en del av mastergraden her i Norge.
     
    Chrisbgg liker dette
  11. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Glemte å gi folk en oppdatering på denne.

    Reisen er bestilt med CT og 140K flydollars, drar om en liten måned.

    Har bestilt med SAS (plus) og Avianca Business Class i deres 787 som ser helt ok ut.

    Blir en liten tur til Panama også for så å seile tilbake til Colombia.

    Tenkte jeg skulle forsøke meg på en liten trip report siden det ikke er så mange Avianca reporter her, men det kommer helt an på hvor edru jeg er under flyturen ;)
     
    Kristian, Sindre, Henrik and 5 others like this.
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Ta bilder, gjør noen notater underveis og skriv tripreport etterpå :)
     
  13. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Meget fornuftig! San Blas er det fineste stedet jeg har vært noensinne!
     
  14. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    4,662
    Bonuspoeng:
    93
    Ser fram til trip report om Avianca. Vurderer selv en CT-tur med Avianca i business i høst/vinter.
     
  15. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Du får vinke om du ser meg på flyplassen, jeg skal gjennom Bogotá på den tiden for å bevege meg tilbake mot Europa.
     
  16. Hanen

    Hanen Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Ser det er mange som skal en tur til Colombia.

    Jeg har litt for mange poeng og CT biletter og har booket en kjapp tur til Bogota med fruen, med retur fra MEX slik at vi kan kose oss med LF first begge veier. Får 5 netter i Bogota og en i Mexico city.

    Noen gode hotell tips fra noen med erfaring fra disse byene? Mexico city er minst viktig.
    Eneste planlagte aktivitet er gullmuseet i Bogta og Hooters for hotte vinger (er ganske hekta, skal på hooters i Mexico også).

    Har sett på Hotel Cabrera Imperial Suites som ser bra ut med bra beliggenhet.

    Kunne gjerne kortet inn turen om det hadde vært mulig. Det er jo reisen som er målet:)
     
    Edvard liker dette
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 09. juni 2021
    Upsaker, kfly, RoadKing and 3 others like this.
  19. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Jorge and Edvard like this.

Del denne siden