Companion Ticket AMEX - hvordan finner bonus plasser i Star Alliance?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av noahhann, 25. mai 2014.

  1. noahhann

    noahhann Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,

    Å finne bonus seter er utrolig tidskrevende. Særlig når mann har lyst på: reise langt + business + reise sammen med familien på 4 :)

    Vi har benyttet oss av Flightfox, men eksperten vår klarte ikke å finne noe han heller. Han fikk likevel honoraret sitt på over USD150 siden han brukte masse tid på oppdraget. Stakkar.

    Vi klarte nylig å få hele familien til Tokyo på egen hånd, alle i business. Vi har nå fortsatt 2x Companion tickets 2014 med hver vår Amex Platinum og ca 200.000 bonus hver. Vi får med oss at med CT fra 2014 kunne vi benytte oss av bonus plasser i Star Alliance, men hvordan finner vi dem? Vi ønsker å kunne å reise med barna til et varmt sted i høstferien eller romjul. Kjedelig å sitte evigheter i telefon med SAS, fint hvis vi greier å kartlegge datoene og tilgjengeligheten før vi tar telefon.

    Takker og bukker for tips, veiledning.
     
    Islending, tommy777 and Fnate like this.
  2. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,928
    Likes mottatt:
    6,735
    Bonuspoeng:
    183
    Innen Star Alliance har jeg god erfaring av å bruke ANA-Tools.
    Du må melde deg inn i deres program for å få tilgang, det er gratis.
    Søk først opp en legg som du vet at ANA flyr på.
    Etterpå kan du scrolle ned på siden å trykke på en blå knapp "Søk i hele star Alliance" Da har du tilgang til å se ledige bonus seter på valgt strekning innen Star Alliance.

    Du kan kikke litt på denne guiden for US Dividend Miles Nå er jo den guiden utdatert pga US sin overgang til One World, men det med ANA er jo relevant for Star Alliance award seat.

    Lykke til :)
     
    noahhann and Fnate like this.
  3. noahhann

    noahhann Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk for svar.

    Jeg er helt fersk på dette. Leser opp og ned bonusfeber.no og kommer stadig bort til ANA her ... men trodde det gjaldt noe ekslusivt for de kongelige, for de utenjordiske :)

    Takker og bukker for hjelpen.
     
  4. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,928
    Likes mottatt:
    6,735
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg var ikke bort i dette med bonus reiser før for ca 1 1/2 år siden. Leste, testet og feilet og testet igjen, så kom jeg etter hvert inn i det. Bare bruk litt tid på det.
    Der finnes også noe som heter KVS tool, men det er en programvare du må betale for. Denne benytter de ulike søkefunksjonene i ulike bonusprogrammer - DVs du samler alt på en plass, men må velge hvilke programmer du vei søke med.

    Er det innen *A, synes jeg ANA tool er et flott verktøy.
    4 pax i Biz er også lettere å finne enn 4 Pax i First, så mulighetene skulle være gode.

    Det er også mulig det finnes noen ildsjeler her inne som kan og har tid til å hjelpe deg.
     
    noahhann liker dette
  5. noahhann

    noahhann Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Ble så glad da jeg leste om Flightfox. Midt i blinken for meg tenkte jeg. Men så visste det seg at eksperten måtte likevel søke i SAS.hjemmesider. Mulig Flightfox kunne hjelpe meg bedre nå med *A inne i bildet.

    Leser nå om KVS tool - spennende.
    Takker, lærer masse i dag.
     
    Roberto liker dette
  6. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Husk at man enkelt kan sjekke Star Alliance på united.com også. Man må sjekke at det er ledig i "Saver award" i resultatlisten

    united.png
     
    tommy777, Darkcho and noahhann like this.
  7. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tipset om United, den var jo meget enkel å bruke :)
     
  8. Royal

    Royal Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,
    Har tenkt å prøve og bruke en CT til Hawaii i F, må man ta korteste vei eller er det greit å ta omveien om Tokyo?
     
    tommy777 liker dette
  9. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Hawaii via Tokyo har funket fint med US Airways Dividend Miles, og er absolutt å anbefale. Det kan hende EuroBonus-ansatte har bedre geografi-kunnskaper enn US Airways-folka, og insisterer på å ta korteste vei via USA, men reisen via Tokyo er ikke mye lenger, så kanskje det går greit.
     
    Roberto liker dette
  10. Roberto

    Roberto co-founder

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har forsøkt lignende routingen med EuroBonus før, med lite suksess. Da jeg spurte om å få forklart reglene, var det ingen som klarte det. Jeg gav opp og brukte US Airways i stedet.
     
    SASDC8 and tommy777 like this.
  11. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Det er også min erfaring når det gjelder EB. Om det skyltes bedre geografi kunnskaper enn US, eller strengere regler fikk jeg aldri vite dog jeg nok tenker at begge kan være korrekte.
     
    Dash liker dette
  12. mcleif

    mcleif Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Hvordan regner jeg ut avgiftkostnadene?
    Regner med avgiftene jeg får opp hos United gjelder bare dersom det er deres poeng jeg bruker?
     
  13. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
  14. mcleif

    mcleif Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
  15. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg blir ikke helt klok på hvordan dette fungerer i KVS tool jeg. Aldri benyttet bonuspoeng på noe annet enn reiser innenlands, så dette ble plutselig et litt stort steg. Finner ingen brukerveiledninger på nett (som jeg forstår). Har noen her noen tips, veiledninger eller linker som gir en mer grunnleggende introduksjon til hvordan jeg får søkt opp *A award tilgjengelighet i dette verktøyet?
     
  16. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    -Legg inn ANA konto og PIN i "Settings" først. Air Canada konto og passord kan også legges inn. Det holder egentlig med de to for *A.
    -Bruk "Awards/Upgrades" fanen. På toppen velger du "Awards/StarAlliance" eller "Awards/StarAlliance" (for å se en uke frem). Har du lagt inn AC konto og passord, kan du bruke "Awards/AC-StarAlliance" om du vil. Ikke så stor forskjell, men denne er bedre på å finne routinger med stopp. Ved de to første søkemetodene er det best å søke segment for segment. F. eks OSL-FRA, og deretter FRA-JFK. ved AC kan man søke OSL-JFK direkte.
    -Fyll inn To, From og Date, samt antall seter. Trykk Go! Y er økonomi, C er business og F er First. + betyr at antall seter du søkte er ledig. Vises ikke flighten, er det ikke ledig. Ved 7 dager søk får du både pluss og minus, minus betyr at antall seter ikke er ledig. / betyr at klassen ikke er tilgjengelig.
    Bare spør om du lurer på noe mer.

    upload_2014-7-29_17-21-16.png

    upload_2014-7-29_17-23-2.png
     
    Last edited: 29. juli 2014
  17. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har fått KVS tool til å funke på mac? Uten store triks og third party programmer?
     
  18. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk! Hadde fått til det meste der, men merket at søkekvaliteten var betydelig bedre med AC enn ANA (som jeg brukte fra før). Var også kjekt å få de forskjellige symbolene (+ og -) forklart. En ting: av og til får jeg opp en skråstrek, og ikke + eller -. Hva betyr dette?

    Edit: for et fantastisk verktøy. Har bare brukt det til div ruteplanlegging og sjekk av setekart tidligere, dette er jo milevis bedre og gjør det virkelig verdt de få kronene.
     
    Last edited: 29. juli 2014
  19. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Skråstrek betyr at klassen ikke er tilgjengelig. Ja, det er rimelig mange hakk bedre enn å knote på hjemmesidene til ANA. Verdt hver krone :)
     
    Flight Cancelled liker dette
  20. Upper

    Upper Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei.
    Er ny her og har bestilt Companion biletter fra en by i Norge via Oslo og Bangkok til Phuket og retur. Gikk for Business til 140.000 poeng for to personer.
    Så kommer avgiftene på NOK 3.783 pr. person altså tilsammen NOK 7.566. Syntes det høres dyrt ut eller er det normalt?
     
    Hamburgersmauet liker dette

Del denne siden