Connecting Norway, første flight

Tråd i 'Nyheter' startet av chrisbu, 04. sept 2015.

  1. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var tilfeldigvis på omvisning på OSL igår da det første flyet som skal være med i Connecting Norway landet. Tenkte jeg kunne skrive litt om hvordan det gikk for seg.

    IMG_0013.JPG

    Nede på i landgangen var det samlet seg en del representanter fra Avinor, SAS og div andre som var nysgjerrige på hvordan dette skulle gå til. Det er hengt opp monitorer som viser gatene til de flightene som folk har videreforbindelse med.

    IMG_0017.JPG

    Det er også hengt opp skilt som viser at hvis du har transfer så slipper du å gå opp rulletrappen, men kan gå rett ut i utenlandsterminalen.
    OSL stilte med guider for å fortelle folk at de ikke skulle gå opp trappen, det ble litt kaos og ikke alle som hadde transfer fikk det med seg, og mange bare fulgte strømmen.
    Da de kom ut i avgangshallen var det veldig dårlig skiltet, men siden de fleste kjnner OSL så gikk det greit.

    IMG_0018.JPG
    Det ble litt forrvirring også om man kunne handle tax free her oppe, det kunne man selvsagt.


    Utenfor tollområdet henger skjermer som sier om flyet er klarert og de med innsjekket bagasje må vente til det står ready bak deres flight. De som kun reiser med håndbagasje kan gå rett igjennom og trenger ikke å vente.
    IMG_0024.JPG
    IMG_0025.JPG
    Man scanner BP for å komme seg igjennom. Igår var det litt problemer og alle som kun hadde BP på mobil ble nektet adgang, og måtte gå rundt og gjennom sikkerhetskontrollen.
    IMG_0026.JPG
    Folk venter på at flyet skal bli klareret.

    IMG_0027.JPG
    Nå er flyet klarert og passasjerene kan gå gjennom. Det tok ca 15min fra første passasjer gikk ut av flyet til det var klarert.

    Konklusjon:
    Dette er en kjempe forbedring, og vil gjøre livet lettere for passasjerene, er nok en del utfordringer, og det må nok testes en god del til før de kan rulle det ut over hele linjen. Jeg likte veldig godt at passasjere med kun håndbagasje kan gå rett gjennom.
    Jeg er veldig spent på å se hvorsan dette vil fungere under peak perioder, og hvor lang tid det vil ta før flyet blir klarert. Men alt er jo bedre enn slik det er nå ;)
     

    Attached Files:

    Last edited: 04. sept 2015
    Fnate, afirm, Darkcho and 15 others like this.
  2. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Kjempebra forklart!!

    Stod det også tollere der inne, eller kom de løpende nedenfra om det peip når noen som hadde for mye i kofferten ville gå gjennom?
     
  3. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for bra rapport! :)
     
  4. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Ja det står tollere inne i slusen, det er også rød sone for de som vil fortolle noe. Tror ikke det var noen som ble stoppet på denne flighten.
    Slik jeg forstod det så er BP knyttet til bagtag, hvis tollerne har sett noe på røngtenmaskinen, så vil de få beskjed når den aktuelle passasjeren scanner sitt BP slik at de kan ta han/henne til siden.
     
  5. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Litt merkelig at de med BP på mobil ikke kom igjennom, er ikke koden som leses av her den samme som de ville fått på papir om de valgte å skrive ut?
     
    BangkokBob liker dette
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,684
    Likes mottatt:
    10,232
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for rapport! Og enda en grunn til alltid å printe ut BP ;)
     
    SASDC8 liker dette
  7. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Tak for fin rapport. En klar forbedring i forhold til tidligere, men synes nu stadig det virker noget besværligt at skulle vente på klarering, printe boardingkort m.v.

    Men som sagt ovenfor, så er alt bedre end hidtil...
     
    nickilolk liker dette
  8. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Vet ikke om koden er den samme, men det var iallefall slik at de som hadde BP på mobil ble nektet. Dette er bare en bug som kommer til å bli fikset opp i.
     
  9. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Et kvarters venting, det kan jeg fint leve med. Er spent på hvor effektivt dette går når flere fly skal fortolles samtidig.
     
  10. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Den er forenklet og inneholder ikke like mye informasjon. Men jeg antar at det er andre grunner som er problemet her.
     
  11. colest

    colest Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for god informasjon. Er det noe som vet om dette gjelder alle flight ?
    Eller er det kun noen få flyselskap ?

    Planlegging familietur til Bulgaria til sommer.

    Er det noe forsinkelse i connecting Norway/forenklet transfer ?

    Blir såkalt små trillekofferter /ryggsekk røntgen kontrollert ? Eller går en bare rett igjennom enten gjennom grønn/rød sone ?

    Hvis ikke går dette kjemperaskt :)
     
  12. oyskog

    oyskog Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Dette gjelder i første omgang flyvninger med SAS, Widerø eller Norwegian når du har gjennomgående billett, dvs. du har en flyvning i Norge inkludert på din utenlandsbillett inn til Oslo lufthavn.
    Har du bagasje kan du foreløpig kun bruke løsningen hvis du kommer fra Stockholm og München. Flere lokasjoner kommer etter hvert.

    For mer info se her: ved å velge Transfer i Oslo på SAS sine sider
    eller Connecting-norway på Avinor sine sider (kan dessverre ikke publisere linker enda)

    Øystein
     
  13. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
  14. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Vi fikk beskjed ombord mellom Stockholm og Oslo for to uker siden om at vi kunne bruke Connecting Norway, fikk også tekstmelding med samme beskjed fra SAS. Dessverre så hadde noen glemt å overføre et manifest, så der stod vi ca 15-20 stk og ventet og ventet. Tilslutt fikk beskjed om at vi måtte gå ned til bagasjebåndene og kjøre vanlig fortolling. Da kom ikke bagasjen, før den plutselig dukket opp på feil bånd. Var nok noen som mistet forbindelsene videre der ja. Så helt knirkefritt er dette ikke enda.

    Men forleden kom jeg fra København til OSL og kunne da gå igjennom Connection Norway fordi jeg kun hadde håndbagasje. Da gikk det veldig bra og medførte at jeg rakk et tidligere fly til Bergen. Tror det gikk maks 15 minutt fra jeg gikk ut fra flyet på gate 42 til jeg stod ved gate 15. Ingen stopp underveis, gikk rett igjennom slusen. Så med kun håndbagasje så er dette helt genialt, blir nesten som å connecte ved innenriks :)
     
    Petter B-C and KatManDu like this.
  15. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Kom fra København i ettermiddag/kveld, og da sto det guider ved rulletrapp i broen fra flyet og opplyste om at folk som hadde gjennomgående billett og kun håndbagasje kunne gå rett inn på utland og videre gjennom slusa.

    På flyet ble det IKKE nevnt noen ting om Connecting Norway...
     
  16. Glean ebg

    Glean ebg Medlem

    Innlegg:
    127
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Skal prøve dette styret til uken blir spennende.
    Fint å se at verden går fremover selv på OSL
    Tipper dette kan gjøre at OSL vinner tilbake endel transfer pax fra CPH, AMS, med flere når også T2 står klar neste år
     
  17. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Kom fra Stockholm med håndbagasje forleden, og da var det bare å gå rett igjennom Connecting Norway slusen, fungerte perfekt det :)
     
    RoadKing liker dette
  18. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Dette fungerte aldeles dårlig for mitt vedkommende. Ankom fra CPH med SK. Fikk beskjed at jeg kunne benytte connecting norway. Sikkerhetskontrollen gikk ok. Men da jeg skulle scanne boardingkort for å komme inn på innenlands blei det stopp. Det samme gjaldt 20 andre som var mer og mindre fortvilt. Jeg hadde god tid til neste flight. Andre måtte løpe. Enden på visa var at heg måtte helt ut og inn sikkerhetskontrollen. Blei da fratatt flaska jeg nettop hadde handlet på utland. Grrr. Fungerer ikke hver gang skjønner jeg.
     
  19. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,684
    Likes mottatt:
    10,232
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde du boardingpass printet ut, på mobilen eller?
     
  20. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Boardingpass på tykt papir. Leseren kodet ikke riktig. Gikk uten prob. da jeg skulle inn gjennom sikkerhetskontrollen etterpå. Mistenker at det ville gått lettere på tlf, men fikk ikke boardingkort for de første flightene(!?)
     

Del denne siden