Har flydd med Copa BOG-PTY-SDQ og hjem fra CUR til BOG via PTY. Helt kurant (de er et stort internasjonalt selskap i *A, så sikkerheten er på linje med de andre). Setene i Biz er fine 2+2 på alle fly. Finner du en rute med Max-flyene deres får man lie flat som er ganske smooth. Serveringen i biz er over SAS i service (de kommer og spør om hva ønsker å ha, så servere de en og en passasjer), men utvalget er dårligere enn SAS vil jeg si (noe ferdigpakket snacks på korte ruter som chips, tørket frukt, crackers). På ruten til SDQ fikk vi servert en varm empanada.
Flyplassen i PTY er oversiktlig med to terminaler som i praksis er 1 terminal, hvor T1 er den nye og T2 er den gamle delen ellers motsatt. I den nye delen har de også en nye fresh lounge. En av de bedre loungene jeg har vært i når det gjelder hard product. Mat og drikke derimot er helt i andre enden, kanskje noe av det stusseligste å oppdrive hos et flyselskap på sin egen hub. I baren har de heller ikke peiling. Spurte om de kunne lage en amaretto sour, noe han kunne. Deretter fylte han et glass med is og fylte det halvfullt med amaretto før han spurte meg hva jeg ville blande det med. Ba om å få en øl heller.
Curacao er som nevnt tidligere som man kan forvente i regionen, men med en europeisk undertone/anstendighet. Taxikøen på flyplassen er mer ordnet enn på Sola flyplass. Det er en felles forståelse for køkultur og prisen de sa til oss da vi spurte var i henhold til det man burde betale i følge det store internett, så man slipper hestehandelen både mellom taxisjåførene og med taxisjåføren for å bli enig om pris. Merk at ikke alle tar kort, men det er en ATM ute mellom ankomst og avgangshallen. Bilene er som man kan forvente, en del skavanker her og der, men det er greie nok veier og maks fartsgrense er 70 på hele øyen, som virker til å respekteres (også da vi hadde leiebil).
Ellers opplevde jeg øyen som fullstendig trygg, både ved hotellområdet (bodde på Royal Sea Aquarium Resort i starte, her er det vakt inn til området 24/7), da jeg gikk de 4km for å hente leiebil i Willemstad sentrum (Avila Beach hotel). Jeg ble dog spurt om jeg ville kjøpe kokain på veien dit (mye narko går visstnok via Curacao). Da vi var i Willemstad en formiddag føltes det like trygt som å rusle rundt i hvilken som helst norsk by. Det samme da vi hadde leiebil og var rundt på diverse strender og andre utflukter, noen av strendene har vakthold andre har ikke. Det var helt kurant å kjøre bil der selv også, i grunn ganske lite trafikk. Merk at vi ble rådet av det nederlandske ekteparet vi leide leilighet av å ikke gå fra bilen på Noordpunt da dette var et sted kjent for innbrudd i bilen (selv om dette sikkert også er noe overdrevet da man oftest hører om de uheldige tilfellene).
Bor man langs kysten er det stort sett en del vind, men da vi flyttet oss til en leilighet litt inn på øyen var det knapt et vindpust, og tilsvarende mye mygg.
Curacao har en del arbeidsledighet og så mange som 30% måtte få hjelp med å brødfø seg selv under pandemien i følge verten vår. Dette kam medføre økt kriminalitet og når du Googler Curacao kommer det opp noen bydeler rundt Willemstad som er ‘fy fy’. Dette er nok litt skremselspropaganda/veldig føre var for Marie Pampoen er en av disse og her ligger det hoteller på rekke og rad bortover stranden. I tillegg til en del narkovirksomhet som nevnt over. Nå har sikkert også Curacao opplevd stor forbedring det siste året og kanskje letter litt på enkelte innbyggeres problemer. Vi var der i påsken i år og som nevnt, ingen problemer eller ubehageligheter å spore for vår del (var stort sett rundt på hele øyen).
Men som reisemål hadde jeg kanskje valgt Aurba eller Bonaire om det stod mellom ABC-øyene. Først og fremst fordi de er mindre, mindre folkerike og ser mer idylliske ut. Curaçao er ganske forblåst og tørr i vegetasjonen. Hele øst/nord-siden er ubrukelig på grunn av vær og vind.
Prisnivået var noe snodig. Jeg opplevde restauranter som billigere enn forventet og dagligvarer som dyrere enn forventet. Prisene på dagligvarebutikkene var også veldig høye med tanke på hva mat kostet på restaurant (aka arbeidskosten må være veldig lav).
Har man leiebil er drivstoff veldig billig. Tror vi betalte 11-12kr/liter, men merk at ingen bensinstasjoner på øyen tar kort. Mener prisen på drivstoff er den samme på alle stasjoner også.
Edit; nesten så dette er starten på et retro-reisebrev
Vis alt...