Hei, Søsteren min og noen studievenninner sitter fast i Budapest. De fikk først klarhet ifra skolen nå idag at eksamen flyttes til neste semester så nå vil de hjem. Det eneste jeg finner er Qatar gjennom Doha også til Oslo/København/Stockholm. Er det mulig å fly via Doha som transit nå i disse dager? Noen andre her som har en litt kortere og enklere rute? Må være mulig å frakte med seg hund, så feks Wizz Air utgår.
De har snakket med UD - Dessverre ingen ny info der. De vet ikke om det blir oppsatt noe ifra BUD. Leie bil er jo en mulighet, om de ikke blir stoppet på grensa ..?
Yees, men de var for sent ute til den der. De fikk info fra skolen først for to timer siden at eksamene ble flyttet :/
Slik for og finne ut korleis ein kan reise, så er denne her fin: https://blog.awardfares.com/covid19-travel-ban-tracker/
Synd å si det rett ut: Om noen har vært så dum å vente helt frem til i dag på å reise hjem, så har de jo allerede for flere uker siden tatt et valg om at de IKKE vil hjem. Man trenger jo ikke være pandemi-ingeniør for å skjønne hvor dette har bært i 8 uker... Da er det jo bare å nyte stillheten i Budapest...
Et alternativ er jo rett og slett å kjøpe en bil og kjøre hjem til Norge. Også selge den igjen der. Men jeg ville nok først sjekket langdistansebusser feks via Berlin Hamburg København i tillegg til tog. Jeg skjønner i og for seg kritikken i innlegget over. Som reisevant hadde jeg nok vært litt mer proaktiv. Men en 20åring som strever med studielånbyrde og eksamner tenker kanskje litt annerledes? edit : liten og viktig skriveleif der og ikke her.
Kjøpe en bil? Haha det var jo også et forslag. Må man ikke stoppe ved grensen å momse den inn osv. Det høres sykt tungvint ut..
Det var jo konstruktivt... Som Ts sier. De fikk beskjed i dag om at eksamen var avlyst. Man vil jo gjerne fullføre semesteret Jeg vil tro tog eller buss er tingen. Evt komme seg til en havn og båt til Skandinavia. Leie bil kanskje?
Meg bekjent kan de fleste Nordmenn kjøre bilen sin til Ungarn på ferie uten å betale moms ved grensen. Så også med studenter med oppholdstillatelse i Ungarn. Hvordan bruktbilmarkedet er i Ungarn er, det vet jeg forøvrig ikke.
bahn.de pleier å være gode på togtabeller i europa. Ser at de viser muligheter fra Budapest til Oslo, men vet ikke hvor oppdaterte de er med den nåværende situajonen
Betal en eller annen ungdom noen tusinger pr. hode for å kjøre til Køben og ta det derfra på annen måte.
Leste om et ektepar som hadde kjørt fra Spania. Et raskt søk på flypriser de neste dagene fra Munchen og Frankfurt viser at bil kanskje er det beste alternativ? Kanskje de kjenner noen lokale som vil tjene noen tusen og kjøre de et stykke på vei?