Costa Rica til juleferien/nyttår - Noen tips eller andre muligheter?

Tråd i 'Reisemål' startet av Are, 21. juli 2018.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Har planlagt å kjøre en 3xCT jul/nyttår 2019/20 til Costa Rica eller tilsvarende flott sted.
    Har aldri vært i sentral-amerika så er vel på tide :)

    Blir mange på tur, 3 voksne og 3 unger (mellom 1,5 og 10 år).
    Reiserute blir noe tilsvarende dette:

    OSL-LHR-BOG-PTY-SJO-SAL-MDE-BCN-OSL
    Som bonusidiot ønsker jeg jo å dra med meg et par nye flyplasser på veien :)
    om Tallinn tillater det da vel og merke, ellers blir det noe ala:
    OSL-ZRH-LAX-PTY-SJO-GUE-ORD-VIE-OSL

    Alt av dette skal være ruter som fungerer og det finnes seter på slike flights..

    Noen erfaringer med å tilbringe jul&nyttår i Costa Rica? Er klar over at det er høysessong og det ser ut til å være relativt kostbart.
    Hva bør vi få med oss?
    Skal være en kombinasjon av noen naturopplevelser og litt bading og slikt for ungene.
    En av medreisende er spesielt glad i fotografering så naturinntrykk og dyr vil være høyt på listen.

    Ang mellomlandinger ser jeg for meg at vi må få med oss Panamakanalen. Jeg vil gjerne få kjøpt meg en panamahatt på veien, men det lar seg ikke gjøre å fly via Quito så da må vi eventuelt handle det i Panama City..

    San Salvador og Guatemala City er helt ukjent terreng for meg, men jeg vil gjerne samle flere land og inntrykk så det er fine steder å mellomlande om man skal henholdsvis via Colombia eller USA.

    Fyr løs med erfaringer og tips, har vel ca halvt år igjen før jeg skal booke dette, så har muligheter til å justere litt. Tenker ca 2 uker totalt. Har vurdert flere land i området men Costa Rica er vel det mest utviklede og det er ønskelig mtp å reise med en så liten unge.. Og så er det vel ingen hemmelighet at Costa Rica er meget god value for points med EB :)
     
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,409
    Likes mottatt:
    29,233
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke så mange tips til Costa Rica desverre. Selv om jeg var i San Jose i 6 uker sommeren 2008, så var det jobb hver dag. Rakk en tur opp til vulkaner og kaffeplantasjer, helt grei tur. Eller så var familien på besøk en tur, de var på sommerfuglpark. Ellers var de veldig fornøyd med å plaske rundt i bassengene på Intercontinental. Det var solid regnsesong, det slipper du nok rundt årsskiftet. Tipset må vel være å komme seg ut til kysten.

    Jeg fløy OSL-FRA-MIA(LH) og videre med AA etter noen timer downtown Miami, helt greit. Returen var med Iberia til Madrid siden jeg skulle på jobb dit og hjem med SK etter noen dager, da de enda hadde flights til MAD.

    God tur.
     
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,141
    Likes mottatt:
    869,586
    Bonuspoeng:
    293
  4. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Vært i Costa Rica selv om det begynner å bli en stund siden. Jeg reiste der på backpacking og oppsøkte nok en del alternative og avslappa steder ;)

    Noen ting jeg likte:
    Relativt trygt sammenliknet med nabolandene.
    Puerto Viejo på den karibiske kysten. Flotte strender og herlig avslappende stemning.
    Montezuma på stillehavskysten var veldig fint. Lange stender og ikke fullt av turister.
    Se den aktive vulkanen Arenal og bade i termiske bad, med temperaturer fra 20 til 70 grader.
    Skogtur i Montverde nasjonalpark er absolutt verdt et besøk.
     
    Gullars and Are like this.
  5. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Må du ikke betale for Sør-Amerika da?
     
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,093
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Ifølge Tallinn, ja. Ifølge 05400, nei. Har delt en del erfaringer i trådene Bonushjelp og Vellykkede bookinger, og kortversjonen er:

    Tallinn nektet å gjennomføre booking til PTY/SJO via BOG for Mellom-Amerika-pris (forsøkte agentrulett, uten hell. De skulle ha 140k poeng, men jeg hadde kun 110k.

    05400 legger opp akkurat den turen du ønsker, men trenger hjelp fra sin support til å beregne skatter/avgifter og kommer derfor tilbake til deg etter at turen er booket. En kuriositet er at de setter deg på vent mens de ringer support og at linjen da konsekvent bryter etter noen minutter (erfart 7/7 ganger). Be dem derfor alltid om å lagre ruten de har lagt den opp slik at du slipper å starte på nytt når du ringer dem opp igjen. Da har du også lyktes med å reservere setene, hvilket jeg vil tro også er anvendelig for eksempel ved slipp av F-seter i helgene.

    05400 har veldig begrenset kompetanse hva gjelder lovlig routing (kun 1 av 6 agenter jeg snakket med hadde noe som helst snøring), så du må selv sørge for å legge opp en rute som er akseptabel for deres support som virker mer opptatt av dette. Ikke virk utrygg - da ringer de med en gang support og får diverse begrensninger over seg. Selv startet jeg med 9 legs og double open jaw via Sør-Amerika, men endte opp med en litt mer spiselig rute på 7 legs og forskjellig avreise-/ankomstflyplass i Norge.

    Hvorfor jeg tror dette gikk bra: Mitt inntrykk er at support kun beregner skatter/avgifter og vurderer lovligheten i turen, mens kundeservice gjennomfører belastning av poeng. Å reise via Bogata er jo ikke ulovlig og ruten ble dermed godkjent av support uten at de tok stilling til antall poeng. Når jeg til slutt da blir oppringt av kundeservice med bekreftelse på at skatter/avgifter er beregnet, ser hun bare på tabellen sin og belaster meg for en tur til Mellom-Amerika. 05400 har heller ingen problemer med å bruke CT eller FP.
     
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,093
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Spent på om rebookingen min går gjennom i morgen. Tallinn vil ikke godkjenne den, men jeg setter min lit til 05400! Får da følgende rute:
    LX1211 OSL-ZRH 1320-1545
    LX52 ZRH-BOS 1725-2005
    CM312 BOS-PTY 0836-1413
    CM795 PTY-SJO 1124-1146

    AV636 SJO-SAL 1220-1340
    AV582 SAL-IAD 0815-1331
    OS94 IAD-VIE 1800-0840
    OS335 VIE-OSL 1010-1235

    Lagt opp til at LX C OSL-ZRH-BOS og OS C IAD-VIE-OSL kan byttes til LH F OSL-FRA-BOS og IAD-FRA-OSL om noe skulle åpne seg (foreløpig F8 på begge, men er jo fortsatt ekstremt tidlig...) :)

    Altså en dag i Panama på utreisen, en dag i El salvador på hjemreisen, og åtte overnattinger på Costa Rica. Dagen i Panama tenker jeg vi kan ta inne i byen. I El Salvador har jeg lest meg frem til at det kan være fint å skaffe en guide og komme seg litt rundt på sightseeing - ikke nødvendigvis i San Salvador by, men i området rundt.

    Spørsmålet er hvordan vi skal få mest mulig ut av de åtte dagene i Costa Rica. Jeg har lest at det kan være lurt å komme seg østover til den karibiske kysten da det er litt mindre turisttrøkk her enn på stillehavskysten. Det virker som om både leiebil og privatsjåfør er ok alternativer for denne firetimersturen. Noen som har forslag til bra steder å overnatte på den karibiske kysten? Ønsker tilgang til bading, fine naturopplevelser og chill på generelt grunnlag :)
     
    Last edited: 29. juli 2018
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det er byer du bør være forholdsvis streetwise og/eller dra med kjentmann. Om du reiser med familie og dette er første besøk til Latin-Amerika kan Bogotá og Medellín være mer interessante og lettere for logistikk.

    Lonely Planet og Footprint er gode for research og vil gi deg oversikt, forslag til ruter, aktiviteter og sammenlikningsgrunnlag mellom landene.

    https://shop.lonelyplanet.com/products/central-america-10
    https://nomaden.no/footprint-handbook-central-america
     
    Last edited: 05. okt 2020
    Are, bighc, Gullars and 1 other person like this.
  9. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,093
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Flytter over et par innlegg fra reisebrevet til @RoadKing slik at relevante tips kan samles i denne tråden.

     
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,869
    Likes mottatt:
    57,450
    Bonuspoeng:
    293
    Vi bodde i 2016 på Marriott Mangroove på andre siden av bukten for Andaz. Ikke så stort, så det var ikke så mye gjester. Vi var svært fornøyd med det. Skrev vel et reisebrev fra den turen som burde være mulig å finne her inne..

    Edit:
    Her er reisebrevet mitt
    https://insideflyer.no/forums/threads/socal-og-costa-rica.6590/
     
    Last edited: 29. juli 2018
    LNAND and Gullars like this.
  11. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,093
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Fantastisk reisebrev! Ser virkelig ut som om dere fikk en fantastisk tur :) 5250 per natt for El Magroove er vel også et lite stykke over budsjettet vårt. Her merker vi vel straffen for å legge turen til romjulen... Hvordan var Arenal Springs Hotel & Spa?
     
    holmen liker dette
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,869
    Likes mottatt:
    57,450
    Bonuspoeng:
    293
    What? Koster det så mye? Tror vi betalte ca en tredjedel av det. Men vi reiste i november, på slutten av regntiden. Det var lite andre turister.

    Det merket vi spesielt i Arenal, der var det nesten ingen andre. (Et par uker senere var det fullt kaos der, for alle disse Kardashianarane var på samme hotellet på ferie).
    Men, hotellet kan absolutt anbefales. Deilige bassenger og varme kilder, og de har masse aktiviteter som man kan være med på (eller ikke).
    God mat var det også, men ikke akkurat Michelin.
     
  13. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,253
    Likes mottatt:
    21,969
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har reist til Costa Rica i Juli? Goodler meg fram til regntid,fungerer det slik som i Florida hvor nedbøren stort sett kommer på kvelden og er raskt over på denne tiden av året?
     
  14. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Har vært der i juli. Stort sett fint vær. Et par kvelder i løpet av to uker med styrtregn, for å bli pent igjen neste morgen.
     
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 05. okt 2020
    Spielhaug and Lars J like this.

Del denne siden