Spør du meg (er selv kun EBS) burde alle EBP og EBD automatisk bli oppgradert til høyeste "klasse" da Plus/Business uavhengig av booking klasse, lengde, pris osv når det er mulig.
Men hvordan ser de dette? Jeg hadde selv endra prefix til EBD i reisebyråportalen vår, men fikk da feilmelding (Booking kom ikke inn i app automatisk, ikke melding om at innsjekk var åpen etc), og forklaringen til Ticket var da at EBD ikke blir gjenkjent i SAS' bookingsystemer? Siden det står at upgrade er automatisert så får jeg ikke dette til å stemme helt. Vet fikk jeg feil opplysninger fra Ticket. Hadde vært gull dersom det stemmer, planlegger et par lengre turer til vinteren...
EBD-endringen er ikke ferdig utrullet rund baut ennå etter hva jeg har hørt, men det er visstnok like rundt svingen
Såg akkurat den andre tråden! Vel, oppgradering blir det vel ikke på tur til Barcelona på fredag (med mindre min første OT går gjennom), men gjenkjennelse (innenfor rimelighetens grenser) er jo hyggelig når man tar med tante på ferietur!
Først og fremst synes jeg det er meget positivt at SAS vil gi sine beste kunder noen form for prioritet ved oppgraderinger. Men jeg stiller meg også spørrende til hvor "reelt" dette faktisk vil føles. Ja, EBD/P vil stille foran personer uten eurobonuskonto som har kjøpt dyr dress for å kanskje bli oppgradert, men jeg vil tro EBD/P fremdeles stiller bak oppgradering med poeng og optiontown. Hvor ofte vil EBD/P da bli oppgradert? Det jeg mener SAS burde gjort i tillegg/isteden er å gi prioritet etter status på oppgradering med poeng og gjerne også cash upgrades (men da må de kaste optiontown), samt som nevnt 1 million ganger tidligere: oppgraderingsvouchere. Eller er det noe jeg ikke forstår her?
Enig med at opgraderingsvouchere hadde vært ønskelig. Men, i diverse tråder har det vært klaget på at diamant/pandion burde hatt flere fordeler, og at oppgraderinger har vært random. Her gjør de jo noe med begge deler. (Evt. ledige Business plasser blir tilgjengelig for sine beste kunder) Syns dette er utelukkende positivt. Så kan vi alltids ønske enda mer...
Dette er jo i utgangspunktet gode nyheter, spesielt ettersom jeg nærmer meg EBD selv. Min eneste "bekymring" er hva jeg da skal satse på når jeg skal fly IC med SAS? Skal jeg fortsatt satse på en OT-oppgradering eller skal jeg krysse alt jeg har og håpe på en "gratis" oppgradering fra SAS? Heldigvis ikke noe stort dilemma, men med min tidligere suksessrate med OT-oppgraderinger på IC hos SAS så er jeg i alle fall ikke mye lysten på å ende opp i økonomi på langdistanse igjen... Kanskje jeg skal heller holde meg til OT kun til Plus og satse på at SAS oppgraderer meg til Biz? Så kan man i verste fall forsøke å oppgradere til Biz med poeng på flyplassen.
med det store antall EBD blir vel dette neppe noe som skjer hver dag..... At man blir oppgradert altså....
Burde være noen her inne som kan gi en brukererfaring snart! Er glad for alle perks som føles nyttige, men fallhøyden er stor: EBD og EBP fly ofte mye og/eller dyrt, og med en eller maks to oppgraderinger i året kan skuffelsen fort bli stor og langvarig ;-) Når dette er sagt, synes jeg brukeropplevelsen med SAS og/eller Eurobonus har endret seg radikalt siste månedene, til det bedre! Bruker nå mer tid på å lese om andres misnøye, enn å irritere meg over egen!
Når det gjelder bookingklassen, burde forutsigbarhet være et nøkkelord. Det er antagelig en grunn til at en del av oss bruke forholdsvis mer penger på en flybillett i C, enn vi kunne sluppet unna med, om vi hadde syntes det var greit på turistklasse. Det er ikke sikkert at det bare er stort luksusbehov, det kan også være fysiske årsaker til at langturer bør være så komfortable som mulig. Jeg kan strekke meg til å satse på Optiontown, fordi muligheten for enten å bli oppgradert til Plus eller Biz ofte er temmelig stor, i forhold til besparelsen. Men jeg kan ikke tåle å gå rundt og håpe på en gratis oppgradering som kanskje / kanskje ikke kommer. Da vil jeg antagelig velge et annet selskap i alliansen som har rimeligere billetter. EN oppgraderingskupong eller to ved fornyelse av kort hadde vært en mye bedre løsning. En oppgradering for gull, to for diamant, f.eks. Da hadde det vært svært mye enklere å regne på hva statusen gir tilbake, også.
Mulig en tilfeldighet, men jeg opplevde min første SAS-upgrade noen sinne på mandag. Tok ca 700 flighter før det skjedde, men positivt var det. Jeg hadde Go-bill til MUC og hadde opprinnelig 4F. Endret til det setet ca 3 t før avgang og anså ikke at risikoen for at de endret Plus-radene så kort før var noe særlig stor. Men ved innsjekk hadde de dumpet meg ned til 23A, og hverken innsjekken eller lounge-damene kunne hjelpe. Flyet var smekkfullt. Gleden var stor da jeg ble ropt opp ved gate. Fikk igjen 4F, men nå på Plus. Fikk dessverre en 2 m lang standby-tysker som stjal armlenene ved siden av på 4E men allikevel hyggelig. Jeg er overbevist om at EBD hjalp der, men om de begynner å hensynta dette i større grad framover eller ei, gjenstår å se.
Om dette viser seg å stemme, så blir det lagt inn et nytt gir for å rekvalifisere til Diamond... Det jeg lurer på når jeg ser betingelsene, er om også medpassasjerer på samme booking også blir oppgradert? Står booking med maks 5 passasjerer etc...
Skulle gjerne sett vouchere, men dette ville garantert kostet SAS mye. Potensielt 20-25k x 1(eller to vouchere) x 20.000 (? EBP/EBD) x antallet som hadde kjøpt C likevel (evt. OT). Forutsigbar komfort er vel det kunder betaler full pris for? Så vidt jeg husker gikk forumet bananas ved VIP-go tilbudene. Skulle flyene bli fulle, så går jeg ut fra at mange her inne vil bli svært glad for en evt. courtesy upgrade, og SAS får solgt enda flere billetter, uten å gi bort vouchere til de som likevel hadde betalt for C. Selv om det er en del som har overrasket meg ved SAS, så går jeg ut fra at de har regnet kost/nytte/lojalitet på dette... Så kan vi likevel håpe (noe jeg også gjør) at vouchere kommer som et tillegg på et eller annet tidspunkt