CPH-ARN i ekte C-class (JAN 2014)

Tråd i 'Reisebrev' startet av Ida, 17. jan 2014.

1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    13:00 Jeg står opp (I'm between jobs... :D )
    13:30 Jeg får beskjed om at en artig maskin opererer SK410 i dag.
    14:00 Jeg bestiller flybilletter ARN-CPH-ARN, sjekker inn og får setene jeg vil ha
    14:30 Jeg har hevet innpå en rask frokost, pusset tenner, stappa på meg noe sminke og klær og venter på transport til flyplassen.
    14:40 Jeg er på flyplassen, fast track er kjekt å ha.
    15:10 SK1407 ARN-CPH takes place, B737-800 med en registrering jeg ikke har fra før av. Yess (#avgeek). Sete 1F. Tar en cola og en sandwich, pluss en godt&blandet. Pen utsikt.

16:00 Lander i København på gate B9. Rett foran meg står gate B10, og Airbus 330-300'ern til SAS venter på oss. Loungeløs. Slenger meg ned på en stol i venteområdet, har med meg bok. Mordet i Barentsburg. Kul bok. Tiden går relativt fort. Tømmer posen godt&blandet mens jeg sitter der. Får en telefon, folk lurer på hva jeg skal i Danmark. Nei, ikke så mye. Venter på flyet hjem igjen... Møter ikke forståelse for turens mål. #reallyavgeek.
    17:30 Crew ankommer. Det mumles om at det er en uvanlig flyvning. Moro.
    17:50 Boarding annonseres. Det beklages for setebytter, i anledning flybytte. "Vi har et veldig stort fly å tilby dere i dag, og håper dere nyter turen!". Folk ser litt ut som spørsmålstegn. Sjekker billettene sine. Ser på hverandre i sånn "javell?". Businessmannene ser som vanlig helt uanfektet ut, jeg antar de ikke legger merke til annonseringer på flyplasser lenger.
    18:00 Jeg går ned gaten. I oppoverbakke (!). Julaften i magen #reallyreallyavgeek
    18:01 To hyggelige mannlige pursere tar i mot oss i døra (inngang 2), og geleider oss dit vi skal ihht. boardingkortet. Jeg går rett fram og til venstre.

SK410 CPH-ARN
    Airbus 330-300 LN-RKO
    Business Class sete 04H

Jeg innser i ettertid at "DØDSSTYRTEN" ikke var det morsomste å ha med meg ombord i et fly. Dagbladet ble lagt pent bort etterpå.

KANON stemning i business class-kabinen! Businessmannene har våknet til live fra sin "standard-jobbtur-dvale" og jeg ser antydninger til smil og utvidede pupiller. Han ved siden av meg tar bilde av setet, han er ikke alene. Hørt ombord during boarding:
    "Jøss har jeg bestilt billett til Thailand?! :D "
    "Dette kan man bli vant til gitt!!"
    "Nå fikk jeg lyst å fly langt!"
    "HIHIHI SE STOLEN KAN LEGGES HELT NED"
    "Dette var jo litt moro" (fra han businessmannen som ikke tillater seg å gå helt bananas, men innerst inne synes dette var veldig moro)

Kewser meg her ja, joggesko på businessclass er litt uclassy til å være meg. Unnskylder meg med... eh... stress på mårran. Ja.

Dessverre ingen pre-flight sprudledrink ;) Preflight sikkerhetsvideo vises, og crewet er nøye med å spesifisere at vi kan se helt bort fra avsnittet om å ha telefonen avskrudd. Vi bes å ta av oss headsetet for videoen, ellers er det OK å ha på.

Brom, brom!

De hadde ikke spart på crew på denne flyvningen. Business-kabinen var nesten full, 2-3 ledige seter, og vi ble oppvartet av 4 crew. De kunne sine saker.

2 stk opererte trallene med mat & drikke, 2 stk delte ut kaffe/te.

Som vi ser, er vi på god veg fra Sør-Afrika til Arlanda, mens jeg nyter en coke'n'chips.... :D

Airbusen brukte ikke mange minutter fra bakkenivå til 37,000fot... Flighten hadde noen-og-hundre pax. Etter å ha nytt min boxerchips og cola fant jeg ut jeg måtte sjekke fasilitetene ombord. Første stop: den sagnomsuste to'an på SAS' langdistanse. Den skuffet IKKE! Flytoaletter er vel omtrent det mest basseluskete området jeg kan tenke meg, og traumene fra en tur med Novairs A321 chartertoalett... I do not even want to think about it. Men her var jo riktig hjemmekoselig. De har gjort en virkelig bra touch med speilene på veggene, og mitt kritiske øye synes det hele så veldig nytt og fresht(!) ut. Benyttet muligheten til å fange den fine utsikten fra toa'n:

Hey airplane engine, stop lurking!

Ferdig med sightseeinga på toalettet, gikk jeg heeeelt bak i kvegklassen. Utrolig artig å føle seg så "fri" ombord, uten folkemassene og med en følelse av "ikke-standard-flyvning". Derfor var det i dag ganske trivelig der baki :) Pga det uvanlig lave passasjerantallet (weight/balance...) var det en del flere passasjerer bakerst enn i midten. Men her var da helt levvanes hvis man på død og liv skal ha en billett til 3400kr t/r OSL-NYC :) Alle setene, fra biz til eco, hadde vannflasker, puter og tepper som folk fikk bruke fritt på flyvningen vår.

It's like a private A330 :D

Monkey class has never been so comfy!

Setelomma har sett sine bedre dager, men setene på Eco Extra var VIRKELIG gode!!! Jeg må si, jeg synes eco extra-setene var bedre å sitte i enn business class-setene ifht "standard seatback raised"-position. Kunne uten problemer sittet her i flere timer, turens overraskelse. Satt 4 stk og sov godt under pleddene sine i eco+ på denne turen :)

Tilbake i setet mitt var vi nådd top of decent, så jeg får nyte turens siste 20 minutter i horisontalen... ;) Bløthjerta som jeg er orka jeg ikke ta hull på teppet, men hadde en fin dunjakke som fungerte like bra. Lukket øynene og tenkte "kan du fly i 10 timer på denne måten? Yes indeed you can". Det er noe så utrolig deilig med å ligge (litt på skrå) under en varm dyne og kjenne flyets lette vugging mens vi passerer et par skylag. Kapt'n kommer på PA'en og sier vi er 10 minutter unna landing, så jeg setter setet i en upright position igjen og kiker ut av vinduet. Stockholm passeres.

19:20 Vi lander på Arlanda på rutetid.
    Og vips var 55 minutter på business class ombord i en Airbus 330 med noen-og-hundre-pax ferdig. Mens vi gikk av flyet var det høy stemning.
    "Va tjusan så behageligt!"
    "Enn at der ikke var et par 5-7 timer ekstra å fly nå...."
    "Må sjekke billetten om vi ikke hadde booket oss på feil fly, hoho"
    "Fikk så innmari lyst å fly til New York i en sånn stol nå!"

...og alle var enige om at vi hadde hadd en fin tur! :)

Takk for turen Sigrid Viking!

Kimmam, Fly med oss, GinTonic and 8 others like this.
  2. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Why? :)

Takk for en fin TR!

3. LN-FHU

LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    113
    Hoi...det va'kke småtteri. Takk for flot fotodokumentar :) :) :)

4. Darkcho

Darkcho Senior Medlem

Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er grunnen til at dette flyet ble satt inn?

5. Islending

Islending Senior Medlem

Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for en fin rapport! Alltid bra med sånne spontanturer! :)

6. ruby1968l

ruby1968l Tomleskolt

Likes mottatt:
    1,060
    Bonuspoeng:
    113
    Utrolig morsomt, hvordan fikk du greie på dette ?

7. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,524
    Bonuspoeng:
    113
    Herrrrrrlig! Takk skal du ha, frøken. Kjemperapport!

8. Dash

Dash Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    28
    Nice :D

9. Darkcho

Darkcho Senior Medlem

Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje noe for forsiden denne her?

10. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for fin og morsom rapport!

11. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,283
    Bonuspoeng:
    113
    Fantastisk bra, Fraulein. Du snudde humøret mitt som var helt i kjelleren etter å ha gått på heeeeelt feil tog (businessmannsomikkehørerannouncements)

tommy777 liker dette
  12. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    113
    To midtganger på kortrute er aldri feil. Den gang jeg var Kongen Av Delta og pleide å stå på Upgrade List, betød det stort sett bankers stort sete når en slik seteplan dukket opp. Svært velskrevet rapport.

tommy777 liker dette
  13. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    Takk så meget alle sammen! :) Ekstra takk @Fnate som fikk en bedre dag, ingen ting er bedre enn det!

Hvorfor jeg gjorde det? :p Fordi jeg ikke har flydd med SAS' langdistansemaskiner før, og jeg har planer om både SFO, TYO og diverse i år. Med flyskrekk-light-tanker alltid svevende i bakhodet er det superallright å ha testa maskineriet på en kort tur, før man går "all in" og er stuck i 10 timer. Også er det jo veldig moro å kunne hive seg rundt og gjøre sånt når man ikke har en eneste plan for dagen utover å rydde i oppvaskmaskinen... hehe.

Er et par fly ute med snæggs, med en A330 i reserve var det greit å sette inn flyet på ruta framfor å kansellere. Også ble det jo en aldri så liten "reklamekampanje" også :)

Fikk greie på det via et annet forum, disse svenskene.

tommy777 liker dette

Del denne siden