CT i Covid times: OSL - LHR - YUL - CAN

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 18. aug 2021.

1. rookietrader

rookietrader Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    956
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke gitt opp håpet om en CT tur i høst. Etter inspirasjon fra en annen tråd har jeg sett på en tur til Cancun med følgende rute:

OSL - LHR - YUL - CAN

Finner følgende info om Canada:
    https://travel.gc.ca/travel-covid/travel-restrictions/covid-vaccinated-travellers-entering-canada

If you qualify for the fully vaccinated traveller exemption you are exempt from:
    Quarantine
    Day-8 testing requirement.

Så transit i Canada skulle være helt uproblematisk.

Mexico er åpent for turisme som bare det. I Quintana Roo (delstaten Cancun ligger i) er det siste døgn rapportert om 166 nye tilfeller av Covid i følge google. I delstaten bor det ca 1.8 millioner mennesker. Dette er jo færre nye tilfeller enn Norge per dag, men vi kan jo selvsagt mistenke at det underrapporteres en del her.

Mexico må vel være regna som lilla land i denne oversikten?
    https://www.helsenorge.no/koronavirus/reise/#hva-gjelder-for-deg

Så tolker jeg det rett at jeg som fullvaksinert står fritt til å ta en Mexicotur og slippe karantene når jeg kommer hjem?1?

Andre problemer/obstacles jeg overser?

2. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Bortsett fra at Canada har tatt et forbehold -
    • "September 7 (intended start date): All other foreign nationals who qualify for the fully vaccinated traveller exemption"
    Med andre ord kan ting endre seg nokså raskt, og det kan godt hende at åpningsdato for "others" forskyves.

Ellers er Mexico ikke på UDs "tredjelandsliste", så du beveger deg ut i områder med gjeldende "fraråder reise"-reiseråd. Du må derfor finlese forsikringen din og se om den dekker deg.

Last edited: 18. aug 2021
  3. rookietrader

Likes mottatt:
    956
    Bonuspoeng:
    93
    Djeezes, mangt slag man skal tenke på. Skal være så ærlig å si at dette hadde jeg ikke tenkt på en gang...

4. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Finnes selskap som dekker allikevel da. Jeg bodde med familien i USA i fjor høst, før noen fant på "lilla land", og Fremtind hadde forsikring som dekket oss - minus Covid-relatert sykdom.

5. rookietrader

Likes mottatt:
    956
    Bonuspoeng:
    93
    Ja der har du vel kanskje utfordringen. Hvis man skulle være så uheldig å havne på sykehus med Covid, uten gyldig reiseforsikring, så kan det vel fort koste flere hundretusen.

Sjekker med forsikringsselskap, men må si jeg mister litt piffen her :)

6. rookietrader

Likes mottatt:
    956
    Bonuspoeng:
    93
    Like før jeg ryker på 210k poeng til Singapore her. Savner Joker-glad!

Sunnfjordingen liker dette
  7. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183

Anbefaler sjekke https://www.gouda.no/privat/reiseforsikring/enkeltreiseforsikring/voksen

Denne dekker alt, utenom evakurering ifht covid-19(så sant det er frarådet reise til destinasjonen grunnet COVID-19).

rookietrader liker dette
  8. rookietrader

Likes mottatt:
    956
    Bonuspoeng:
    93
    *Lest på UDI sine sider
    *Lest på helsedirektoratet sine sider
    *Sjekka med forsikringsselskap
    *Søkt gjennom forum for inspirasjon
    *Søkt masse på united.com

Sånn jeg skjønner det, er man uansett fritatt reisekarantene om man er fullvaksinert.

"Hvis du er fullvaksinert eller har gjennomgått covid-19 de siste seks månedene (teller fra prøvedato, du må være avisolert) og kan dokumentere det med et gyldig norsk eller europeisk koronasertifikat er du unntatt reisekarantene."

Dette gjelder vel uansett farge på land man drar til?

Så hva er i så fall forskjellen i praksis om man trosser UD`s/Helsenorge`s råd og drar til et land som hverken er grønt eller lilla?

Så lenge landet tar deg i mot og du har gyldig reiseforsikring, er det noe forskjell i det hele tatt?

Finner ingenting på helsenorge sine sider som tilsier at man skal hverken i reisekarantene, smittekarantene eller ventekarantene som fullvaksinert.

9. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis UD fraråder reise er det vel mer slik at hvis noe går til h***** og du hadde hatt rett på konsulær bistand, så kan du ikke forvente at du får hjelp. For eksempel pass stjålet osv. Så lenge reiseforsikringen er ok er det bare å reise, gitt at du slipper inn såklart.

Min tolkning av situasjonen såklart.

10. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, som fullvaksinert kan du nå reise hvor som helst i verden uten karantene når du kommer hjem.
    Det kan naturligvis endre seg

Som du nevner så er det viktig og sette seg godt inn i reiseforsikringen du har, og hva den dekker/ikke dekker.

Pga reiseråd så kan det også være vanskelig for norske myndigheter og gi deg konsultær bistand, skulle du f.eks bli putta i fengsel eller ligenende.

Og.. du må regne med å bli satt i gapestokk av deler av den norske befolkning :rolleyes:

I alt blir det en risikovurdering hver enkelt må ta, jeg tror de som frekventerer her inne er i god stand til å finne informasjon om reisemål, regler og lokale forhold, og ta denne vurderingen

Maggie and rookietrader like this.
  11. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Er vi fortsatt der selv om man er vaksinert?

12. rookietrader

Likes mottatt:
    956
    Bonuspoeng:
    93
    Takk. Godt oppsummert.

Definitivt mange land/områder i land som tilsynelatende ser "Corona-safe" ut per dags dato som UD fraråder reise til. Mye kan selvsagt endre seg på kort varsel.

13. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis man leser diverse kommentarfelt rundt omkring virker det slik, håper ikke det er gjengs holdning i den store delen av befolkningen.

OttoL liker dette

Del denne siden