CT ticket som er booket og utgått - avbestilling Thailand Corona?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av zeala, 28. jan 2020.

  1. zeala

    zeala zee

    Innlegg:
    155
    Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Hei

    Vi er en familie på 3 som skal til Thailand 11 februr og vi reiser på 2 CTer. En av dem gikk ut 15 januar i år, så jeg kan ikke booke om fritt.
    Dersom FHI kommer med negativt reiseråd til Thailand, er det noen forsikring som vil gi meg CTen tilbake? Eller bare mister jeg den dersom jeg må avbestille?
     
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    99,9% sikker på at den ryker ja. Som jeg skrev i en annen tråd så hadde Amex gjennom DNB en forsikring i at CTen ble gitt tilbake til utløpsdato om en for eksempel måtte avbryte rett før avreise på CT-tur. Antar at det samme gjelder nå, uten at jeg har lest vilkårene. Ellers er det unntak for bonuspoeng i alle andre reiseforsikringer utenom AMEX sin. Sistnevnte gitt at du har betalt 50% eller mer av reisen med AMEX-kortet såklart.
     
  3. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har ikke veldig stor tro på at UD skal fraråde reiser til Thailand pga coronoviruset, men nå spekulerer jeg selvsagt, noe som kan være helt utilgivelig om du spør enkelte på forumet her :D
     
  4. zeala

    zeala zee

    Innlegg:
    155
    Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg håååper at de ikke fraråder oss å reise..kjedelig å miste en companion ticket og 3 ukers ferie som har vært planlagt i ett år.
    det nye amex kortet er så mye dårlige enn når DNB hadde det. Jeg er iallefall ikke fornøyd med dem, har vært så mye rot. Og når de ikke dekker CT engang, så er det kjedelig.
    Men hva om det er en companion ticket FRA det gamle amex DNB? Spiller det noen rolle?
     
  5. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Det er svært lite sannsynlig at det kommer reiseråd for Thailand, så forstår bekymringen (jeg skal selv med familie 5 pax til SIN 12. feb), men det kommer neppe til å skje.

    Forøvrig ikke engang reiseråd mot noen av SAS sine reisemål i Kina per nå. Kun Hubei-provinsen. Dog, hadde du planlagt reise til Bejing eller Shanghai ville det vært litt mer usikkert.
     
  6. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    28
    I Norge har vi jo influensa som det dør gjennomsnittlig 900 av i Norge årlig, så det kan være at det er tryggere i Thailand selv om corona viruset slår seg ned der.
     
    anders8 liker dette
  7. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde reist uansett. Dette viruset ser kun ut til å påvirke eldre og/eller folk med dårlig immunforsvar spesielt hardt. Hvis ingen av dere faller inn i en av de kategoriene er det nok lite å bekymre seg for.
     
  8. ThanaCity

    ThanaCity Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    13
    Det er åtte personer i Thailand som er bekreftet med Corona virus,
    syv kinesiske turister og en Thai som har arbeidet i Wuhan, Kina.
    Disse er isolert og tas hånd om av Thailandsk helsevesen og har det etter
    forholdene ok. Blandt disse er de fleste eldre over 60 år, 1 er ca. 30. år.
    Thai myndigheter har nå også "hanket inn" seks andre kinesiske turister som
    er til utredning for mulig smitte, status ikke avklart.
    Myndighetene og befolkningen har stor fokus på dette og følger opp fortløpende.
    Kinesiske turister som er i Thailand hamstrer ansiktsmasker og søker om utvidelse
    av turistvisum for å slippe å reise hjem. Det har vært endel "PM2.5" luftpartikkel
    forurensning i deler av Bankok regionen siste tiden og det er lite med billige ansiktsmasker igjen i butikkene. Tips; Ta med noen ansiktsmasker hvis dere er engstelige for smitte.

    Ville ikke nølt med å reise; God tur og velkommen!
     
    Royal liker dette
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Du får uansett ikke igjen CTen selv om UD fraråder å reise.
     
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Like greit da å reise.
     
  11. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Det er nok ikke farlig å reise, eller spesielt farlig å bli smittet så lenge det ikke er noen med lunge- og luftveisplager eller annen allmenn nedsatt helsetilstand. ** (med forbehold). Det som er problemet er fly til/fra Kina, og ikke andre veien, med mindre det skulle komme et større, ukontrollert utbrudd i Thailand. Nå ser det foreløpig ikke ut til noe økt risiko. Men man vet ikke... Reis er min anbefaling.
     
    drsyk liker dette
  12. bern747

    bern747 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    375
    Bonuspoeng:
    63
    Du virker veldig sikker på dette, hva er kilden?
     
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Fordi hverken medlemsvilkårene eller forsikringsvilkårene sier noe om "tilbakebetaling" eller datoering om du vil av CT ved noe som ellers dekkes av en reiseforsikring. I tillegg er det særskilt nevnt at EB-poeng ikke tilbakebetales, så da er min konklusjon at det samme gjelder CT. Se også mitt første innlegg i denne tråden. Men beliter meg gjerne.
     
    Last edited: 29. jan 2020
    NoLimit liker dette
  14. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Ansiktsmaske hjelper ikke mot dette viruset, trenger lett gjennom pga størrelse. Mye viktigere å vaske hender, og ikke pelle seg i munn og øyne.
     
  15. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,980
    Bonuspoeng:
    183
    SAS Amex kortene sin reiseforsikring tilbakebetaler heller ikke poeng ved avbestilling så da tipper jeg nok på at CTen forsvinner også.
     
    OttoL and drsyk like this.
  16. bern747

    bern747 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    375
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg mener omstendighetene rundt det som kan skje er spesielle og langt utenfor hver enkelt reisende sin kontroll. Det er jo lov å håpe på litt fleksibilitet fra Amex sin side når det gjelder utgåtte CT'er, dersom det kommer råd om ikke å reise til større regioner, eller i verste fall at enkelte ruter stanses - slik som BA nå velger å gjøre. Forventer ikke ubegrenset forlengelse av gammel CT, men det kunne jo f.eks gis mulighet til å booke om til reise til annen destinasjon med visse datobegrensninger.

    Såvidt jeg har forstått er CT'en Amex sitt anliggende, og utenfor SAS sin kontroll, så det er vel de som må vise goodwill i dette tilfellet. Hva som skjer vil tiden vise.
     
  17. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Vel det du skisserer har jeg faktisk ingen tro på kommer til å skje. Men la meg avslutte med å si at jeg blir ekstremt positivt overrasket OM det skjer.
     
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Da er vi 2 som blir positivt overrasket:)
     
  19. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    Det som kan bli interessant å følge med på nå er hvordan SAS vil håndtere ombooking av reiser via Kina nå som selskapene innstiller rutene sine, og da særlig de som er betalt med utgått CT og poeng.
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Man må huske å skille mellom appelsiner og epler i dette spørsmålet. SAS er ansvarlig for poengene du har brukt, samt avgifter. Tipper det blir refundert.
    CT på sin side, er det American Express som er ansvarlig for, og jeg har en magefølelse av at de ikke har planer om å refundere den uten videre. Kanskje kunne man fått med seg en eller flere av disse avisene som har skrevet så berusende artikler om første klasse for en slik og ingenting til å lage overskrifter om så skjer. Selv amex må vel oppleve det som ille.
     

Del denne siden