Ettersom jeg nærmer meg det høyeste Fly Premium nivået med SEB mc sjekket jeg tilgjengeligheten på business billetter med SAS til Asia. På alle rutene fra nå til mars 2019 med reisetid på 14 dager og to pers sammen fant jeg ni tilgjengelige datoer til Shanghai. Er det noe jeg har misforstått, eller er ikke Premium MC så godt som det virker?
Du har nok dessverre ikke misforstått. Bonusreiser med SAS i C er horribelt dårlig tilgjengelighet på.
Dessverre så er verdien av Fly Premium skadelidende av dårlig tilgjengelighet på SAS C-billetter. Samtidig så er det egentlig ikke så rart. En fiffig løsning på problemet hadde vært om de åpnet opp for en ekstra billettkategori (i tillegg til eksisterende awardbilletter) som var eksklusivt for de som hadde Fly Premium. Flere har ytret ønske om et ekstra nivå på Fly Premium, kanskje de kunne gitt tilgang til denne kategorien hvis man var på et høyere nivå?
Hvis de bare hadde gjennomført det de har lovet med litt til... SAS har jo antydet at EBD skal bli garantert minst en bonusbooking i Plus anytime til høsten. Hvis denne hadde blitt løftet til Biz og man har Fly Premium så er det i boks. Men... Det var det da, hvilken høst er det snakk om?
Hmm, er dette noe som gjelder uansett lengde på opphold, eller er det noen"oppholdslengder" som har bedre tilgjengelighet? Noen som har sjekket for weekend/langweekend? ... Eller midtuke, for den del. Jeg har ganske god fleksibilitet m.h.p. fridager.
Alternativt at Fly Premium gjaldt på beste tilgjengelighet... ikke ideelt men da får man nå i alle fall brukt skiten
Jeg synes SAS' tilgjengelighet på bonusreiser - også Business longhaul - er helt ok, sett i lys av totalt antall seter de disponerer (noen seter må jo selges for penger også...). Å ta ut bonusreiser tar (som oftest) mye tid og krever god planlegging. Å komme trekkende noen måneder før avreise og forvente flust av plasser, er en oppskrift på skuffelse. Selv har jeg fått brukt Fly Premium til en rekke enkeltreiser til USA i hhv. Plus og Business - bestilt på kort varsel. Sparer bøttevis med penger og koster kun 36.000 poeng én vei. Et opplegg der EBD får garantert bonusseter i Business, er fullstendig urealistisk og lite gjennomførbart. De har rett og slett ikke nok seter til å kunne tilby dette. Det er også derfor de tilbyr "Beste tilgjengelighet", som er et overpriset, men helt greit konsept når det kniper. En løsning med plassgaranti i SAS Plus, så lenge det er ordinære billetter tilgjengelig for salg i samme klasse, har jeg også hørt snakk om - og virker mye mer realistisk.
Tilgjengligheten er så som så... men fungerer om man er litt fleksibel, skal ta med familie på 4 til NY i C januar 2019!!! bestilte 2 og 2, starter omtrent samtdig i OSL, 2 via CPH, 2 via ARN, lander i EWR omtrent samtidig, så bytter vi på returen.
Tilgjengeligheten er og blir elendig. Er enig i at det bør være litt forståelse for at SAS jo først og fremst vil selge revenuebilletter, men all den tid det er flighter med oppgraderte seter for poeng, oppgraderte seter for cash (bud) og tomme seter i biz så mener jeg sas prioriterer feil - det er viktigere for lojale eurobonuskunder å kunne pålitelig bestille 2 seter i biz en gang i året enn å kunne kanskje ha mulighet til å oppgradere, for eksempel. Videre tenker jeg at SAS kanskje kan se konsekvensen av at de tydeligvis drar av mye biz-seter, både betalte og oppgraderte. Kanskje de nye a330 og a350ene bør ha flere business-seter? Det er fullt mulig, se feks ANA 787 som har en langt høyere andel business-seter enn hva SAS har i sine fly. Det sies ofte at flyselskaper tjener godt på businessseter, og om det ofte er en del eco-seter til overs tenker jeg dette kunne være en veldig god løsning. Mange skandinaver har jo kjøpekraft så burde være interessant å både selge for cash, oppgradere og selge bonusseter enda mer enn i dag i biz.
Det var en god plan. Jeg hadde tenkt å bestille 2 C og 2 plus på samme flight (det er jo dette som legges ut 330 dager før avreise) og håpe at det legges ut 2 C billetter til..
Synes C tilgjengelighet hos SK er grei nok, men kunne jo vært bedre. Fant f.eks 4xC(108k poeng med Premium) ned til MIA rett før jul for hele familien, men ble DY bak i bussen på returen etter nyttår, som jeg også synes er greit. Alt i alt en bra løsning jeg synes er akseptabel og totalt mye for pengene og poeng.