I forbindelse med at naboen etter inneværende år slutter med å dagpendle BGO-SVG man-tors slik han har gjort de siste årene, starter jeg en uhøytidelig tråd om dagpendling med fly. Noen her som har erfaring med dette? Ifølge denne artikkelen - fra 2015 riktignok - dagpendlet 5000 stk. med fly i Norge. Personlig synes jeg det høres ut som et vanvittig mas, endeløse sikkerhetskontroller og selv om det trolig er erfarne reisende på de rutenummerne min nabo fløy, må det uansett være et strevsomt liv. Men folk er - heldigvis - forskjellige. Dette forumet er jo fylt til randen av forskjellige flyreisende og ikke minst flyglade mennesker, så setter pris på eventuelle erfaringer enten fra brukerne eller bekjente her.
Jeg har periodevis ukependlet OSL-LHR og det kan på ingen som helst måte anbefales. I Eurobonus' glansdager (2013-2014?) ga én t/r 2500 poeng i Go, så det var gøy. 200 poeng er ikke gøy på samme måte. Diskusjonen om miljøaspektet rundt dagpendling kan vi sikkert ta her - https://insideflyer.no/forums/threads/flyskam-bonusfeber-og-miljø.4062/page-13
Pendlet selv ukentlig SVG-LHR med påfølgende busstur til Leicester i ett år 2015/2016... Good times. Fikk da smaken av *G og har hatt det siden
Dagpendler (4-5 dager i uken) OSL-ARN-OSL på 3. året nå. Man blir vant til dette og med SAS TP fungerer det utmerket. Når man passerer sikkerthetskontrollen 8-10 ganger i løpet av en uke, finner man fort ut at det er smart å ha sko og belter som ikke slår ut på scanneren! Synes ikke det er strevsomt og har møtt mange hyggelige personer i samme situasjon!
Jeg skal innrømme at jeg ikke forstår dagpendling med fly, men skal ha et åpent sinn hvis noen kan forklare meg det. (@stakar ) Hva slags jobb har,du og er noen være villig til å betale for, at du flyr daglig t/r og bruker så mye tid? Bor i Oslo selv, og jobber som godt betalt konsulent. Hadde jeg fått et oppdrag i Stockholm så hadde jeg nok heller ukependlet fremfor å dagpendle. Sure, hvis det var snakk om noen enkelte arbeidsdager her og der så hadde det jo gått med dagpendling, men da hadde dagene fort sett slike ut: - Stå opp kl 6 - hive meg på kollektivt og være på flyplassen rett før kl 7 - spise frokost i lounge - hoppe på 7:45-flyet, lande på arlanda 08:50 - vært i stockholm sentrum kl 09:30 med arlanda express - jobbe 8 timer, til 17:30 - tilbake på arlanda 18:00 (veldig optimistisk) - ta en kjapp matbit i lounge før flyet går 18:50, ankomst Oslo 19:50. - neppe hjemme før kl 21:00. Rekker kanskje en veldig sen middag og en dusj før man er i seng 22:30 og får sine tilmålte 7.5 time søvn. Sosialt liv? Det er det dårlig med i hverdagene.. Jeg har møtt en del mennesker som mener de er så viktige at de må være fysisk tilstede og reise på denne måten, men de hadde nok egentlig klart seg fint med fjernjobbing og videokonferanser, og heller tatt noen to/tre-dagere med overnatting. Hvis man har en latterlig høy timepris så kanskje man kan jobbe 4 timer og sånn sett ser dagene bedre ut, men da hadde det igjen vært bedre å jobbe 8 timer annenhver dag? Vil gjerne høre mer om hva slags arbeid dere gjør som dagpendler. Hilsen en som bare buss eller sykkelpendler en time hver vei til sine kunder ;-) (faktisk går sykling raskere enn buss.. begynner å komme i bra form her nå!)
Er vel heller ikke så morsomt å dagpendle lenger etter di nye reglene angående opptjente bonuspoeng på jobbreiser... Personlig hadde det vært helt greit for min del (så lenge jeg ikke selv ble sittende med regning). Er relativt ung enda og singel så hva annet skal man gjøre i hverdagen?
Ukependlet OSL-MAD ett år før det ble stort sett dagpendling OSL-SVG i ett år fra til midten av 2010. Så 4-5 år mer eller mindre fast ukependling OSL-LGW, før 3 år med OSL-BUD. Nå er det på 10ende mnd med alt fra dag til ukependling med verden som «marked», stort sett Europa. Må vel heller si det er en livsstil, ikke slitsom håpløst eller umulig å gjennomføre. Bor heldigvis bare 12km fra OSL så kjører hjemmefra stort sett ca 60min før avgang.
Ingen dagpendlere som vil dele hva slags jobb de har? Eller traff vi en nerve på nødvendigheten av å dagpendle? ;-)
Nødvendig å dagpendle er vel en avveining som gjøres med bakgrunn i familiesituasjon, økonomi, jobbsituasjon og utrolig mange andre parametre. Etter å ha «dradd» familien (først kona og etterhvert tre barn) land og strand rundt pga. mine studier og jobber i bortimot 20 år, fikk jeg jobb i et Bergens basert konsulentselskap. Fikk oss et stort hus og det ble familiens base, selv om konsulentjobben brakte meg verden rundt. Alt skulle jo følges opp, ikke minst kone og barn, skole, fritidsaktiviter, hus og hytte. Da ble (u)vanen med å reise rett til Bergen når arbeidsøkten var over etablert, for da jeg ble tilbudt en fast jobb som fagdirektør i et stort konsern med hovedkontor i Oslo var det for meg en selvfølge at jeg skulle bo i Bergen. Blant annet også fordi min kone hadde avansert til en lederjobb i det offentlige. Da er jo selvsagt spørsmålet, dagpendle eller ukependle eller noe midt i mellom. Jeg har prøvd alle varianter. Å reise ble en daglig vane fra 1993 til august 2018 ....
Dag- og ukependlet i 2-3 år innad i Norge. Man lærer seg fort knepene som gjør det levbart, men etter min mening er det lite å trakte etter. I en begrenset periode var det veldig moro, men det blir fort som å kjøre buss hjem fra jobb Nå flyr jeg en del med jobb, men til europeiske og internasjonale destinasjoner som er mye mer moro. Variasjon er nøkkelen for min del, samt muligheten til å kombinere med en "vanlig" liv med bursdager, trening og hverdagen. Fra 2-4 fligher i uken, er jeg nå på 4-6 flighter i måneden. Trives meget godt med det.
Ukependling og dagpendling er ikke sammenliknbart etter min mening Har ukependlet i 5 år nå og synes det går utmerket. Dagpendle hadde jeg kun gjort om jeg jobbet på OSL.. Greit at det er 3 timer "dødtid" hver vei om det er en gang per uke, men hver dag? Omfg.. No way..
Helt enig. Stå opp 5, fly, komme på jobb 9, dra fra jobb 16, fly, komme hjem 20. Det du oppnår er kun å få jobbet en kort dag. Ikke får du sett noe særlig til familien heller. Jeg ukepenger og er borte 2-3 dager i uka. Jobber på kveldene mens jeg er borte og kan heller ta kortere dager når jeg er hjemme. Dagpendling hadde jeg aldri takla.
Noen her inne får det nesten å fremstå som «kriminelt» å dagpendle. At noen av dere ikke orker eller skjønner vitsen med det, er vel oss dagpendlere knekkende likegyldig. Jeg dagpendler fordi jeg har mange verv innen idretten og aktiviteter med barna som jeg deltar på om ettermiddagene/kveldene. I tillegg ønsker ikke familien å flytte til Stockholm. En typisk dag for meg de siste 3 årene er (uten nevneverdige forstyrrelser i bil eller flytrafikken) 03.45 Står opp, dusjer og stryker skjorten 04.20 Avreise OSL med obligatorisk stopp på Circle K Furuset for å fylle på kaffekoppen 05.05 Ankomst OSL med parkering i P10 VIP inntil februar i år, nå på P10 VIPexpress 05.15 Frokost i Gull Loungen 05.35 Boarding SK 848 06.05 Avgang SK 848 06.55 Ankomst ARN 07.05 Henter bilen i P51 på ARN og kjører E4 til Solna. 07.30 Ankomst kontoret i Solna 14.40 Avreise til ARN 15.10 Boarding SK491 15.40 Avgang SK491 16.50 Ankomst OSL Hente bilen og sette kursen hjem. Hjemme mellom 17.30 og 18.00 Middag og deretter trening, møter og andre aktiviteter. Noen dager er det selvfølgelig avvik i flyrutene, men da tilpasser jeg agendaen til de. Tid i bil og på flyplass brukes til telefon-/videomøter og mail. Jeg jobber aldri på flyet. Jeg har stor fleksibilitet i jobben min og kan overnatte på hotell om nødvendig. Har begynt å overnatte 1 natt i uken de gangene det passer med familie og fritidsaktiviteter. Dette livet hadde selvfølgelig ikke fungert uten en forståelsesfull kone og barn, samt en arbeidsgiver som ser verdien i dette.
Takk for at du deler. Selv har jeg fulgt tråden fordi jeg er genuint nysgjerrig på hvordan noen løser det, og oppfattet det originale spørsmålet sånn. Så har jo noen snakket ned dagpendlingen, men er vel fra egen situasjon og må stå for deres regning. Med mitt søvnbehov måtte jeg ha lagt meg klokken åtte, og dermed to timer daglig til familielivet hvis jeg skulle fulgt din timeplan. K
Jeg sier ikke at det er kriminelt, men å skulle stå opp klokken 0345 hver dag fremstår i alle fall for meg som en form for straff. Takk for at du deler - interessant.
Jeg er mest imponert over at han har videomøter i bilen til OSL kl 0430.. Og ja, jeg tror jeg hadde gått for skjorteavtale på renseriet.