Data på fly. Pass på!

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av CrotchRocket, 11. nov 2017.

1. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
    1BE8EF02-2998-4D9B-A088-740C63C35E51.jpeg

Våknet til en liten overraskelse fra Telenor, eller rettere sagt fra datterselskapet AeroMobile som er en av leverandørene til SAS; Gode gamle roaming charges. Noen som husker hva det var?

Siden det nye EU-direktivet «roam like home» kom, så går nok de fleste med roaming-innstilling skrudd på.

Problemet er de maskinene til SAS som har wifi installert. Disse har også gsm, og du vil fort, uten at du aner det, roame litt før du kanskje går på wifi (hvis/når det fungerer). Diverse app’er henter data og oppdaterer i bakgrunnen.

Dette er kanskje ikke noe problem hvis du:
    1) setter telefon i flymodus
    2) er klar over det.

1) og 2) kan være utfordrende for noen og enhver, men særlig for barn som i dette tilfellet.

Jeg syns det er for lett å gå i fella her. Kanskje noen har behov for gsm-tale i luften, men hvem ønsker å roame data til 71kr/MB? Det burde vært et krav om et mer bevist valg fra brukerens side.

Kudos til Telenor som fjernet kravet denne gang. Og, til alle andre: pass på!

PS! Gjelder for øvrig ferger, Monaco og Sveits også.

Last edited: 11. nov 2017
    Baldrick, Edvard, TigerTravel and 9 others like this.
  2. miura

miura Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips. Det er vel ikke lenge til vi begynner å se oppslag i avisene med ulike familier som har fått gigantregninger pga. lignende situasjoner.

Eddie47 and CrotchRocket like this.
  3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,499
    Bonuspoeng:
    293
    Det enkleste er vel å følge instruksjonen om å sette telefonen i flymodus.

jayeff, holmen, Darkcho and 1 other person like this.
  4. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan du gjerne si, men, som jeg beskriver over, det er fort gjort å glemme, særlig for barn. Dessuten, hva er poenget med å tilby gsm om bord hvis man skal være i flymodus?

5. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Bruker ikke SAS sine piloter gsm-tlf til interne system?

Ellers så er jeg helt enig at det er helt ute å belaste roaming på fly i 2017. Er jo ingen info om det noen plass heller. Hadde vel blitt rimelig hissig selv om jeg måtte betale.

6. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
  7. kaijoar

kaijoar Bonusnisse

Likes mottatt:
    634
    Bonuspoeng:
    93
    De bruker i alle fall iPad med simkort, og ifølge noen jeg kjenner som flyr litt er det veldig langt mellom hver gang de husker på å sette denne i flymodus... :p
    Selv er jeg uansett 100% lovlydig på alle sikkerhetsforhold i lufta, inkludert å bruke ledning i stedet for BT på QC35

Det blir faktisk informert om i en liten folder i "stolryggen foran deg", men hvem leser alt der..? ;)

8. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,030
    Bonuspoeng:
    113
    Den tabben gjorde jeg i sommer når jeg tok tog fra den italienske rivieraen til Nice. Klarte å dra på meg ganske mange hundre kroner i datatrafikk når toget kjørte gjennom Monaco. Naive meg var strålende fornøyd med roam like home og dobbel data i perioden, så satt å streamet Netflix...

Insomnia4u liker dette
  9. TigerTravel

TigerTravel Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Godt tips. Jeg er obs på båt men har ikke tenkt på det på fly.

CrotchRocket liker dette
  10. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,992
    Bonuspoeng:
    113
    Telenor informerer faktisk om dette. Problemet er at informasjonen først blir sendt ut når du lander i utlandet, og da er det gjerne for sent...
    20171111_132147.jpg

Edvard liker dette
  11. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Antar at 500 NOK er pga. av grense satt av abonnement-eier. Det tilsvarer 20 MB via Telenor og går kjapt. Løsningen er å skru mobildata av og holde WiFi på.

Foreløpig er det ingen WiFi-tjenester type iPass som fungerer hos SAS i lufta.

aeromobile.net/airlines/sas-scandinavian-airlines
    telenor.no/privat/mobil/utlandet/AeroMobile

Vi har nå aktivert 3G-tilgang på de fleste av våre interkontinentale fly. Det betyr at du kan bruke telefonen selv uten WiFi i luften, fra 20 000 fot. Slå helt enkelt av flymodus og du kan ringe, surfe og sende tekstmeldinger.

Du trenger ikke å logge inn, og enhver kostnad legges til den vanlige telefonregningen. Når du slår den på, vil du få en tekstmelding fra nettverksoperatøren, akkurat som når du reiser utenlands. Bare sjekk at leverandøren din er partner med AeroMobile.

Nå tilbyr vi også WiFi på flere og flere av våre interkontinentale fly.
    • WiFi er gratis om bord for EuroBonus-, Gull- og Diamant-medlemmer samt for reisende på SAS Business og SAS Plus. Hvis du reiser med SAS Go betaler du kun DKK 39 / NOK 49 / SEK 49 / EUR 6 / GBP 5 / USD 7 (eller 1000 EuroBonus-poeng) innenfor Skandinavia og Europa, og kun DKK 119 / NOK 148 / SEK 149 / EUR 15 / GBP 13 / USD 19 (3000 EuroBonus-poeng) når du reiser til resten av verden.

• Kostnaden for mobiltjenester (SMS, anrop og GPRS) baseres på roaming-kostnader fra mobiloperatøren din. Når du flyr SAS, er all dataroaming internasjonal, selv på innenlandsflygninger.

Del denne siden