De små tingene...

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Scandipendler, 31. juli 2015.

  1. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Så har jeg hatt gleden av å fly t/r OSL-BLQ for et par små ukers temperert ferie. Det var deilig, men jeg har - som vanlig, slik tingene tilsynelatende har blitt - en litt mer blandet følelse med SAS.

    For å ta det positive først: Den nye gullstua på OSL er romslig og utmerket, selv om det gamle serveringskonseptet fremdeles er gjeldende. Utvalget er med andre ord begrenset, men til gjengjeld har man fått en rolig lounge, som ikke var mer enn 20 % full en lørdag formiddag.

    Men så var det alt det andre. Små ting, kanskje, men likevel. Bestillingen for meg og mitt reisefølge var gjort på samme PNR, og jeg forhåndsvalgte seter for alle legs, vel vitende om at Go fort fylles opp med folk som gjerne betaler for seter ved siden av hverandre, slik at det er nokså utplukket i det innsjekk begynner. Således ble 7C (moi) og 7B (reisefølge) valgt for OSL-CPH, 8A (moi) og 8B (reisefølge) for CPH-BLQ, 2A (reisefølge) og 2C (moi) (i en 717) for BLQ-CPH og endelig 8C (moi) og 8B (reisefølge) for CPH-OSL.

    Dette var jo naturligvis nytteløse valg. 7C og 7B OSL-CPH ble ved innsjekk av bagasje gjort til 18B og 24E (uvisst hvorfor - Plus gikk til rad 6), mens vi for strekningen CPH-BLQ ble velsignet med 10B og 11E i stedet for våre forhåndsvalgte 8A og 8B (Plus til rad 3, altså heller ikke setebyttegrunn for denne strekningen) - og uten noen som helst muligheter for å finne andre seter i følge skrankepersonen på OSL, som forøvrig heller ikke tok seg bryderiet med å gi bagasjen priority tag og bare svarte "det kan jeg ikke" da jeg spurte. Neivel? Jeg har faktisk kommet dithen at jeg ikke helt våger å krangle på det heller, for man vet aldri hvilke nye retningslinjer SAS eventuelt har innført siden sist jeg man sjekket.

    Heldigvis var personalet på BLQ litt mer hjelpsomme da vi skulle tilbake på onsdag. Riktignok etter å ha bivånet en EBG bli jaget over i innsjekkøen for Go (skjermene over skrankene sa kun Go og Plus, ingenting om status), fikk jeg allernådigst med mitt EBD lov til å sjekke inn bagasjen for meg og mitt reisefølge i Plus-skranken, selv om personen der kun tok seg bryderiet med å feste priority tag på den ene av de to koffertene. Her våget jeg heller ikke å krangle, ettersom mitt reisefølge er EBS, men jeg kunne jo vært tverr og sagt at begge koffertene var mine... jaja. Våre 2A og 2C på 717-flyet vi skulle med fra BLQ til CPH ble naturligvis gjort om til 4F og 4D pga flytting av Plus fra rad 2 til 3, som hadde fungert brillefint dersom ikke en røslig italiener hadde kommet og gjort krav på 4E... Han lot seg heldigvis avspise med 4F, mens jeg tok hans 4E. Jaja. Boardingkortene våre kunne også opplyse om at 14B (moi) og 18C (reisefølge) var våre seter for CPH-OSL. Vi tenkte at dette nok kunne byttes om i loungen på CPH, men de kunne der bare tilby 17B og 18C, men mente i det minste åpenbart at jeg som EBD burde få 18C fra mitt reisefølge. Jeg lot henne beholde det.

    Så summen av det hele ble altså tvangsflytting av seter på 4/4 flights, hvorav i tre av fire tilfeller til forskjellige rader til tross for samme PNR og i tre av fire tilfeller fra midtgang til midtsete for min del. I tillegg ble det altså 0/2 priority tags på OSL og 1/2 på BLQ. Jeg kunne kanskje godtatt forskjellige rader og midtsete for én av fire strekninger i forbindelse med én reise, men splitting og midtsete på 3/4 blir rett og slett for dumt. Så mange barnefamilier eller spesielle behov-reisende var det ikke på noen av flightene at dette skulle være en sannsynlig forklaring, mens jeg også nekter å tro at de var fylt til randen med EBP.

    Til gjengjeld fraktet SAS oss dit vi skulle når vi skulle, men heller ikke mer. Men, når jeg tenker etter, så gjør også Norwegian stort sett det.
     
  2. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Høres jo helt sjanseløst ut..
     
  3. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Idiotisk. Send mail til diamentmailen, så får du sikkert noen tusen poeng som kompensasjon og plaster på såret.
     
    gardamix and Jan Fredrik like this.
  4. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Dette med setebytte skjer hele tiden. Anbefaler alle jeg kjenner å bruke appen My Flights, og det er en av ytterst få apper jeg tillater push-meldinger. I snitt skjer det seteendring et par ganger for hver litt kompliserte tur, og SAS er klart verst på dette. Men når appen plinger om en endring har man vanligvis tid til å justere setevalg til noe fornuftig. Det kan også skje endringer etter at Amadeus har sluppet taket og gate-systemet har tatt over, men da har de på gate vanligvis kontroll på status og gjør bedre valg, i alle fall etter min erfaring.
    Etter at jeg startet med My Flights for noen år siden har jeg ikke opplevt full splitt, men selvfølgelig kan det dumpe ned en svær branne i midtsetet mellom oss når flyet begynner å bli fullt. Softblock er ikke særlig mye å stole på ;)
     
    Islending, Misterix and Herlov like this.
  5. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Hm, jeg prøvde å søke opp denne, men finner ikke for Android? Jeg fikk et par treff, men kun noe fra Hong Kong og Malaysia.
     
    kiev liker dette
  6. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    kiev liker dette
  7. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Sjekket du inn på gullskranken? Jeg har aldri fått avslag på priority tagger der, selv ikke når jeg hadde med kone, to barn og 6 bags.
    jeg hadde nok tatt den krangelen :)

    Max uflaks med seter da..
     
  8. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo ikke bare maks uflaks. Det er helt elendig. SAS tråkker på diamantmedlemmene sine på en måte jeg ville trodd bare Ryanair var i stand til å behandle passasjerer.
     
  9. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Skulle melde bagasje savnet da jeg ankom OSL med TK på tirsdag. Brukte mitt EBD kort i automaten for å få kølapp. Flere kom og trykket på kølapp uten å bruke statuskort mens jeg stod i kø og ventet med min "status" kølapp. De som kom etter meg uten status ble ekspeditert før meg. Så moralen er, la kortet ligge i lommen :)
     
    Last edited: 31. juli 2015
  10. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    3,327
    Bonuspoeng:
    113
    Det samme skjedde faktisk meg. PLUS billetter kom feks forran i køen kontra status, trodde det var omvendt?
     
  11. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Viktig å skrive til diamant og gullemail når slikt skjer. Ikke fordi det vil hjelpe der og da men slik at slike ting kommer frem!

    Jeg skrev f.eks. i dag en notis på manglende priority boarding på trd flyet.
     
  12. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er adressen til Diamant mailen?
     
  13. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
  14. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg blir skremt
     
  15. gardamix

    gardamix Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Fløy Lufthansa som EBG og vi var 3 stykker. Alle bagasjene fikk priority ihvertfall... Er Lufthansa hyggeligere mot *A statusmedlemmer enn SAS er mot sine statusmedlemmer mon tro?
     
  16. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    377
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Hvem sier at dette er logiskt da? Jeg som PLUS reisende forventer å bli prioritert på linje med eller bedre enn statusreisende. Reis Plus hvis dere vil ha topp service - dette burde gjelde ombord og på bakken.
     
    kiev liker dette
  17. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes faktisk det er riktig at Diamant-kunder blir prioritert over Plus. Ihvertfall et Diamant-medlem i Plus. Og et gullmedlem i Plus for den saks skyld.
     
  18. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,227
    Bonuspoeng:
    293
    Fløy AES - OSL - FRA - LIS i går med SAS og Lufthansa. Vi reiste i billigste tilgjengelige økonomi, men siden jeg er EBG (og madamen er EBS) så fikk vi Priority merker på begge kofferter. Og under over alle under - våre to kofferter var vel nummer tre og fire på båndet når vi ankom Lisboa med Lufthansa. I tillegg hadde vi ledig midtsete både på AES - OSL og OSL - FRA (med SAS), men det antar jeg bare var tilfeldigheter selv om begge flyene var ganske fulle. Den nye gull-loungen på Gardermoen var også fin og mye roligere enn Plus/Business delen som bl.a. var full av smårøvere i Kaptein Sabeltann utkledning :)

    Edit; Glemte å legge til at jeg ikke fikk valgt sete på LH-flyvningene når jeg booket via sas.no, men det ordnet de raskt via gull-mailen til SAS og vi opplevde heller ingen forandringer av sete underveis. Prøvde å oppgradere FRA - LIS (med Lufthansa) for cash i Frankfurt og det hadde nok ordnet seg om jeg hadde gått til billett-skranken og ikke til gate. Men lærer så lenge man lever. Og en annen ting jeg/vi fant ut? B-delen av terminal 1 i Frankfurt har ikke lounge...
     
    Last edited: 31. juli 2015
  19. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    3,327
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg aner ikke hva som er standard jeg, eller hvordan SAS løser det. Poenget er at SAS konsekvent lar stauts går over Plus.

    - Status får ha med flere bagasjer enn plus
    - Status har egen lounge kontra plus
    - Status får komme inn i andre lounger hos partnere kontra plus
    - Status får opgradering på flyet kontra plus (diamant skal nå få upgrades på IC når det er ledig etc)

    Så i SAS sin logikk er det jo derav logisk at jeg som flyr 100+ ganger i året med SAS skal få bedre service enn de som flyr 3 ganger på en Plus billett.

    Misforstå meg korrekt her, jeg griner ikke over dette. Det er mer en kuriositet jeg tenkte over når jeg stod der. Ei heller gadd jeg sende mail til SAS om det :)
     
    CaptainPoint, Islending and Misterix like this.
  20. larsellara

    larsellara Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    168
    Bonuspoeng:
    33
    Flyr en del med opp til 4-5 personer på samme billett, og jeg som eneste statusholder, da kun ebg. Jeg får alltid sjekka inn alle i gullskranke, har ikke opplevd setebytte enda (heldig?), alltid god og rask hjelp ved problemer, alltid prioritytag på alle bagasjer. Noe inkonsekvent om pri-bagasje faktisk fungerer, men ærlig talt er det vel personen med bagasjebåndet som tar den "vurderingen". Kan ikke si annet enn at jeg er strålende fornøyd med servicen jeg får hos SAS på mine rundt 50 legs i året, nesten utelukkende innenriks på ungdoms-/sportbillett.
     
    Last edited: 31. juli 2015

Del denne siden