De tre beste tingene som skjedde i dag. En føljetong i 20 deler.

Tråd i 'Reisebrev' startet av democomputer, 17. juli 2019.

  1. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Forrige gang jeg skrev reisebrev oppsummerte jeg det hele i 42 korte og konsise punkter i beskrivelsen av alt som var galt.

    Denne gangen tenkte jeg at det skulle bli en laiv topp tre liste, ny oppdatering hver dag.

    Turen går til junaiten med kone og to barn. Kid1, jente 10, og Kid2, gutt 8. Vi har delt oss i to pga tilgjengelighet på bonusseter, billettene ble booket for 330 dager siden. Jentetur via CPH og guttetur direkte til EWR på første benk hos SAS. Etter en helg i NYC flyr vil SFO med kjøpte billetter hos United, og etter en liten uke der kjører vi til LA og etterhvert Anaheim før vi flyr hjem igjen fra LAX. Detaljer følger sikkert på passende dag.

    K
     
  2. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 0.
    1. Jeg er ingeniør og teller fra 0.
    2. Østers og champagne
    3. Jeg er ferdig å pakke før klokken åtte.
    IMG_20190717_200252.jpg
    Dagen før avreise. Pikene skal avgårde veldig tidlig, far kjører dem til OSL kl fem. Så en liten lur før gutta tar toget så vi rekker litt lounge før flyet går kl 11.

    K
     
  3. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 1
    1. SAS bis
    2. Priority bagasje virker på EWR
    3. Gratis frokost
    Det ble en litt humpete start på dagen med to timer forsinkelse på sk907, men tålmodigheten til junior var bra i dag. Vi koste oss i loungen og gikk en tur i avgangshallene og brukte voucher på å kjøpe croissant og is. Jeg tok meg tid til å lage deviled eggs med ingridiensene fra frokostbufféen og drakk boblevann I påvente av slippet klokken 11.
    IMG_20190718_100010.jpg

    Personalet ombord var veldig hyggelige i dag. Jeg hadde ikke behov for den enorme serveringsfrekvensen siden jeg reiste med kid2, så jeg fikk all den champagnen jeg trengte. Og en GT. Og en Mikkeller. Med Comté og Kristian på ostemenyen ble det ekstra god stemning. Comté er undertegnedes favoritt.
    IMG_20190718_155703.jpg
    Og i følge Bølgen i boken Ost&Vin anbefales champagne til Comté.

    Kid2 ble vartet vel opp og hadde en oppmerksom og tålmodig betjent. Vi hadde bestilt barnemeny, og han fikk velge mellom de vanlige rettene og sin egen. Det gikk med fire bokser sprite og kjøttbollene var godkjent. Alt i alt en strålende introduksjon til det gale liv i C. Det ble en del formaninger etterpå om at dette ikke er standard heretter...
    IMG_20190718_193201.jpg
    Immigrasjon var unnagjort med kun 2 foran oss i køen. Våre fire kolli var blant de syv første, og Uber brukte tre minutter på å komme.

    Vi bor på Kimberly hotel og her hadde expedia tatt på seg spanderbuksene og tilbyr gratis WiFi til gold +vip kunder. Det ble imidlertidig bedre enn som så da de tidlig ankomne pikene måtte vente 20 minutter over lovet innsjekkingstidspunkt og ble da oppsøkt av hotelldirektøren og påspandert rom i 29. etg og gratis frokost alle fire dagene. Nest øverste etasje. Soverom med to dobbeltsenger og stue med balkong og kjøkkenkrok.
    IMG_20190718_192303.jpg
    Natta!

    K
     
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,183
    Likes mottatt:
    869,720
    Bonuspoeng:
    293
    Strålende!
     
    democomputer liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Det var rommet sitt det!
     
    democomputer liker dette
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,904
    Likes mottatt:
    57,547
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke dumt!
    Hva ligger prisen på der (vanlig rom, ikke det du endte opp med..)
     
    democomputer liker dette
  7. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Var relativt tidlig ute og bestilte, endte på $1500 for fire netter. Rommet vi fikk er høyere oppe, og kanskje litt større enn det vi bestilte, men hadde bestilt med soverom og stue. Ikke ille i NYC.

    K
     
    jgroneng, Sonictravel and holmen like this.
  8. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 2
    1. Kidza sov
    2. Jeg slapp å klatre helt til topps
    3. Peking Duck
    Dagen begynte seinere en fryktet da kid2 ikke var i gang før fem og kid1 sov til 0600. Frokosten startet syv og vi var første på plass. Full buffet og omelettkokk og utsikt fra 31. etg. Vi konkluderte raskt at en halvtimes venting på rom var verdt denne frokosten.

    På programmet i dag sto intens turisme i syd. Først One World Observatory og så frihetsgudinnen. Det var tåke og lavt skydekke i dag, men med litt tålmodighet lettet det nok til at vi så til New Jersey og omtrent nord til Central Park.

    Vi fortsatte med forhåndsbestilte billetter og minimalt med kø videre med fergen til frihetsgudinnen. Pointearner kjenner meg heldigvis godt nok til at billetter til kronen ikke var innkjøpt, så vi nøt utsikten fra sokkelen. Med høydeskrekk og sterk antipati mot varme hadde det vært en prøvelse å klatre til toppen.
    MVIMG_20190719_131702~2.jpg
    Utsikt oppover...

    Kidza hadde da gått langt nok så vi banet hjem og tok et par timer på rommet før middag. Det ble and på Peking Duck House til stor åtgaum fra alle fire, selv om kid2 holdt på å sovne i salaten. Men nå er klokken halv ni, og lesestunden er straks over, så jeg tror vi har fått til å bytte tidssone.
    IMG_20190719_193035.jpg
    K
    PS: Dette kom ikke med på topp tre:
    Screenshot_20190719-174219~2.png
     
    MilageRune, drsyk, Henrik and 15 others like this.
  9. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 3

    1. Pingvinrommet
    2. A/C
    3. Hamit
    Det er hetebølge i NYC og aktivitetsnivået er skrudd noen hakk ned. I dag var vi i Central Park ZOO og leitet etter referanser fra Madagaskar. Vi begynte i tropisk sone som var temperert omtrent som resten av byen, med litt høyere luftfuktighet. Etterpå fant vi en overraskende kvikk snøleopard og to sovende bjørner. Pingviner og lundefugler ble studert ekstra lenge, og selv om det luktet gammel fisk var temperaturen vel verdt å besøke. Etter mating av sjøløvene(her kunne jeg lære at forskjellen på en sel og en sjøløve er at sjøløvene har synlige ytre ører), og en tur til innom pingvinrommet, dro vi til Alice's teacup og spiste afternoon tea.
    IMG_20190720_130624~2.jpg
    God te hos Alice, også iste.

    Kidza var mer enn mettet på utfarter, så det ble noen timer på rommet i etterlengtet A/C-luft før vi besøkte Empire Steakhouse i første etasje på hotellet. Kosovo-Albaneren Hamit var vennlig vert og biffen var gammel, mør og god. Han sørget også for ekstra brennevin "on the house" og sikret dermed at nordmennene tipset godt. Han kunne også fortelle at han skulle til Europa neste uke, og skulle fly via Oslo hjem igjen med Norwegian. Vi nevnte ikke hvordan vi flyr. Vi tok med oss restene av brennevinet i pappkrus opp igjen på rommet for å få lagt ungene.
    IMG_20190720_200845.jpg
    K
     
    MilageRune, drsyk, Upsaker and 21 others like this.
  10. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 4

    1. Black Label burger
    2. Blåhval
    3. Is
    Det er dritvarmt og det klages stort når vi er ute. Formiddag på Naturhistorisk museum, innetid på hotellet, og middag på Minetta Tavern. Minetta kan anbefales på det varmeste. Kanskje ikke ideelt med unger, men veldig bra atmosfære og fantastisk burger.
    IMG_20190721_182724.jpg
    K
     
    drsyk, Upsaker, Henrik and 14 others like this.
  11. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 5

    1. Temperaturforandringer
    2. Knyttnevetesten
    3. Kidza sov igjen
    Temperaturen falt under 30 grader i NYC og vi hadde en ålreit tur til Times Square med Disneybutikk og innom Legobutikken på Rockefeller, fornøyde unger.

    Så på tide å bytte by til San Francisco. Jeg hadde kjøpt økonomibilletter hos UA på ny 787 og booket 4 av de 21 setene i premium plus. De har ikke kommet helt i gang ebda, så utgangspunktet er service som økonomi, men i bedre seter.

    Uber til EWR uten for mye trafikk. Fikk lov til å sjekke in på Premier Access. Fikk kun en gjest i lounge, uansett hvor vakre små blonde smilende ungene var. Og for all del, det er iht reglementet. Kjøpe aksess for $59 var ikke aktuelt for den timen vi hadde. Vi kom oss fra gate før oppsatt avgang kl 1500 og var på vei til å taxe mot rullebanen da flyplassen stengte ned. Lyn, torden, kjipe vinder i flere lag, øsregn og generelt kaos. Tre timer seinere var vi tilbake til gate, og fire timer etter det igjen var boarding igjen. Maten ombord var da for gammel til å serveres, men vi hadde heldigvis spis burger og klarte oss. Ungene klarte heldigvis å sove i setene nesten hele turen, og sovnet raskt igjen da vi kom oss på rommet 0230 lokal tid i San Francisco.

    Selve setene på flyet minner om Norwegian sin premium med 2 3 2. Jeg hadde god plass og kunne lene meg litt mer tilbake en i økonomiseter. Har ikke flydd sas pluss ic, skal sammenligne på hjemvei. Ife var veldig ok.
    IMG_20190722_143611.jpg
    K
     
    drsyk, Upsaker, Sjefen1234 and 16 others like this.
  12. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 6

    1. Exploratorium
    2. Brisket
    3. Ny koffert
    Fin første dag i SF. Vi brukte formiddagen på Exploratorium på pier 15. Et vitensenter med engasjerende aktiviteter for store og små nok til hele dagen.

    Fikk levert ny koffert fra https://vingardevalise.com/ til hotellet. Får se om vi finner noe å fylle den med her i California.

    Middag på 4505 Burgers & BBQ, klassisk sørstatsmat med ribs og fantastisk brisket.
    IMG_20190723_191444.jpg
    K
     
    drsyk, Upsaker, Henrik and 16 others like this.
  13. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 7

    1. Boblevin
    2. Alcatraz
    3. Kabeltrikk
    Vi hadde billetter med første fergen til Alcatraz i dag, og hadde ingen problemer med å stå opp tidsnok for å rekke det. Overhørte resepsjonisten fortelle fortvilte billettløse turister at de burde ha booket for to måneder siden, og at de eventuelt kunne stille seg i kø fra fem om morgenen i håp om restplasser.

    Det er kaldt der sier de, ta på klær sier de. En av årets peneste dager på klippen med sol og lite vind. Burde brukt shorts. Fin familietur.

    Vel tilbake tok vi sats og hoppet med begge beina inn i turistfellen og tok en tur på pier 39 og spiste på Fog Harbor.
    IMG_20190724_132845.jpg
    Tilbake til hotellet reiste vi standsmessig med kabeltrikken. Vellykket for store og små.

    K
     
    Lnbre, Kalsnes, drsyk and 16 others like this.
  14. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 8

    1. Hot pot
    2. Tom Hanks
    3. City beer store
    Siste hele dagen i SF. Treg start, morgenbad i hotellbassenget og amerikansk frokost.

    Dagens utflukt gikk til golden gate park og California Academy of Sciences. Fint og moderne museum/akvarium/vitensenter med planetarium som høydepunkt. Tom Hanks geleidet oss gjennom en halvtimes historie om verdensrommet mens stjernene suste forbi over den digre kuppelen.

    Lunsj fra food truck. Kidza store i øynene og full av begeistring av at så god tikka masala kunne komme fra en varebil!

    Middag i kveld var på kinarestauranten Teo. Kineserne som jobbet der hadde liten tro på oss, men vi kom oss gjennom spisepinner, kjøtt og grønnsaker i hot pot. Glimrende å dele med store og små.

    Etter middag snek far seg innom en ølsjappe med framifrå utvalg. Det var kombinert restaurant /bar /butikk så man kunne smake seg frem til sin favoritt.

    K
     
    drsyk, Upsaker, Henrik and 13 others like this.
  15. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 9

    1. Vinsmaking
    2. Hertz
    3. Hendricks
    Avreise fra SF retning LA. Hertz i Ellis Street begynte dagen på særdeles lite imponerende vis. Ingen biler tilgjengelig og ingen service til president circle. Ti familier i kø foran meg i påvente av innkommende biler. Men etter en runde rundt kvartalet spurte agenten om navnet mitt, og to minutter senere hadde jeg nøkkel i hånden og bil på gaten. Ingen oppgradering, men ei heller papirarbeid eller kø, så derfor plass på dagens topp tre.

    Highway 1 leverer på utsikt og rustikt miljø. Litt kø underveis, men ikke for ille. Dagens endeholdeplass var Carmel by the sea. Et utrolig lite sted som er dratt ut av Grimms eventyr. Tydeligvis en lekeplass for de bemidlede, men fremstår veldig koselig.

    Jeg hentet pizza mens resten av familien tok et bad. Jeg rakk akkurat en perfekt timet GT mens kjøkkenet laget margarita.
    IMG_20190726_180505.jpg
    Kidza ble igjen på hotellrommetoog spiste pizza mens pointearner og undertegnede fikk en tur ut blant alle vinkjellernes smaksrom. For her i Carmel ligger det tretten på dusinet vinsmakerier. Bøndene har laget seg en vinbar her og serverer flights med smaksprøver og snacks. Det ligger nå syv flasker i vinkofferten. Og en olivenolje.
    IMG_20190726_185557.jpg
    K
     
  16. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 10

    1. Carmel
    2. Highway 1
    3. Ost
    Sightseeing i Carmel. Fascinerende og urkoselig liten by. Litt mye folk.

    Vi kjørte til San Simeon og overnatter her. Spiste på Mexican Restaurant og fikk nok smeltet ost til å dekke et årsforbruk. Mmmm. Ost!

    K
    PS : Hotellnettet stinker. Ingen bilder.
    PPS: Kunst på restaurant i ettetskrift på stabilt nett:
    IMG_20190727_200852.jpg
     
    Last edited: 29. juli 2019
  17. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 11

    1. En rik fyr
    2. Mer vinsmaking
    3. West Beach Inn
    Tidlig frokost og avgårde til Hearst Castle. Det er fornøyelig når dritrike folk ikke begrenser seg. Makan. Vel verdt en tur innom.
    IMG_20190728_090114.jpg
    Bussen opp til Hearst stryker på knyttnevetesten...

    Vi spiste lunsj i Solvang. Det er artig med en liten dansk landsby, men Red Viking Restaurant hadde smørrebrød godt under par. Vi som har besøkt Ida Davidsen eller hennes venner vet hvordan det skal gjøres. De hadde ikke aquavita på menyen! Ikke topp tre.

    Highway 1 og 101 var fremdels severdig hele veien til Santa Barbara. Hotellet hadde flott basseng, ost og vin fra 5-7, terrasse med plen og nok TV-kanaler til å distrahere den yngre garde et par timer.

    Det er flust med vinsmakerier i denne byen også, så mens Uber eats (veldig nær plass på pallen) leverte pizza til kidza tok jeg med pointearner på vintur igjen. Ble ikke påfyll i kofferten denne gangen, men flere hyggelige nye bekjentskaper.
    IMG_20190728_203922.jpg
    K
     
    Stuttfeiten, jgroneng, drsyk and 11 others like this.
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,904
    Likes mottatt:
    57,547
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg liker at du har valgt det ene bildet fra Hearst Castle. :D
     
    democomputer and EndreD like this.
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,183
    Likes mottatt:
    869,720
    Bonuspoeng:
    293
    Vi fikk servert en amerikanskprodusert akevitt i Solvang og den var blank, søt og smakte anis ... helt ubrukelig!
    Klagde og svaret var ... oppe hos «hvem det nå var» «they have the good stuff, but they are closed»

    Fantastisk beretning, kjennes ut til å være med på turen. Uansett om det er trangt på bussen synes jeg Hearst Castle er et must!

    I San Simeon hadde dere gått forbi den mexicanske restauranten og litt lenger nordover hadde dere kommet til en betydelig bedre restaurant.
     
    democomputer liker dette
  20. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Prøver å tilpasse meg publikum og fokuserer på de detaljene den jevne IFer er mest opptatt av. ;)

    K
     

Del denne siden