Den O-store Slagmarksreisemålstråden!!

Tråd i 'Reisemål' startet av ValdresBjarne, 06. mai 2021.

1. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Eg er ein reisande i mat, drikke, kultur, by, strand, dykke og ikkje minst berre for å flydelen, men eg er også litt over middels oppteken av krigshistorie og slagmarker.

Så vidt eg veit, så finnes det ingen tråd for oss som er litt over middels oppteken av å vitje alle ukjente soldater sine graver, kvar dei 1000 raudskjortene til Gallibardi kom i land hen, krysse Rubicon med våpen i hand, gå Picket's Charge eller ikkje kan vitje Normandie uten å gå på Omaha Beach?

Eg starter ballet med det som eg vonar er fyrste turen til utlandet(Frå innlandet) på ei tid:
    No ser det ut som at eg skal køyre frå Brussel til Luxenburg, og då må ein jo køyre gjennom Ardenne, og kven tenker ikkje då på Patton som kom med kun ikledd sine to 6-løparar og jaga tyskarane attende over Rhinen!!! (Ok, litt overdrevet)
    Men Ardenne og Bastogne er jo spekka med krigshistorie, så her må det jo leggast inn både eit besøk til stridsvognshinder, stridsvogner, skyttergraver og monument.
    Kvar må ein stoppe, kva må vitjast, og kva må etast(Ikkje corned beef)?

Bolle, RoadKing, drsyk and 3 others like this.
  2. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,632
    Bonuspoeng:
    183
    I Ardennene har eg aldri vore, men Gettysburg og "Pickett's Charge" bør so absolutt vitjast. General Pickett har forøvrig fått ein restaurant i Gettysburg oppkalla etter seg, endå han var på "feil" side og angrepet som bær hans namn enda katastrofalt.

ValdresBjarne liker dette
  3. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,504
    Bonuspoeng:
    183
    Anbefaler en liten tur innom Monschau. Det er fint der, det er startpunktet for Ardenneroffensiven i annen verdenskrig, det ligger en veldig sær grense der (pga første verdenskrig) og når du begynner å lese om stedet regner jeg at du vil finner flere ting som er av interesse. Om du tar turen sørover tenker jeg at besøk til Chimay er innafor, viktig ølhistorie der ;)

I Brussel selv kan du besøke http://www.klm-mra.be/D7t/ for å se på tanks og fly og slikt.

De meste krigsrelaterte skjedde egentlig vest for Brussel, spesielt Ieper kan være av interesse: https://www.toerismeieper.be/trenches

ValdresBjarne and sutenai like this.
  4. Finnks

Finnks Banushare

Likes mottatt:
    1,052
    Bonuspoeng:
    93
    Kombinert calvados- og D-dagsreise i Normandie er ihvertfall på min bucket list :)

5. sutenai

sutenai Not throw away...

Likes mottatt:
    3,127
    Bonuspoeng:
    93
    Har hatt lyst til å besøke Schoenenbourg fort, en del av Maginot-linjen som er åpent som museum, som jeg fant ut at eksisterte først når de måtte ha kronerulling for å holde hjulene i gang p.g.a. pandemien. Ser ut til at de klarte seg, så da har man et mål for evt. Europaferie.

Hvis man har sånn passe kunnskap om hva som foregikk i Asia under 2. verdenskrig anbefales museet ved den kontroversielle Yasukunihelligdommen i Tokyo for å se en... ganske annerledes framstilling av krigen. Og det er bare den engelske oversettelsen :D

En mer sober opplevelse finner man på museet ved Kanoya-basen på sørspissen av Kyushu. Stor utstilling dedikert til alle kamikazepilotene som var stasjonert der, med bilder og avskjedsbrevene deres. Skikkelig heavy greier.

6. Claus

Claus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    352
    Bonuspoeng:
    63
    Siden du nevnte Patton, må du stikke innom gravlunden i Luxembourg hvor han (og noen tusen andre) er begravet. Ligger like ved flyplassen, hvis jeg ikke husker feil.
    https://www.abmc.gov/Luxembourg

7. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    I det nabolaget har jo 1. verdenskrig satt bokstavelig tatt større spor enn 2. verdenskrig. Verdun-området er et must (festningen og monumentet ihvertfall)

ValdresBjarne and Sunnfjordingen like this.
  8. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,217
    Bonuspoeng:
    183
    Åh, dette kunne jeg ha brukt resten av livet på. Men hvis jeg nå på død og liv må prioritere, så måtte det blitt underjordiske tyske anlegg fra ww2. Du har prosjekt Reise i Polen, Me262 produksjonen i diverse huler i sør-Tyskland (Thüringen, Weingut, Bergkristall og Walpersberg), Dora Mittelbau med V1/V2, Wolfschanze, Ebensee, Anlage Süd/mitt... Evt bare kjøre langs kysten av Frankrike, Belgia og Nederland for å finne diverse bunkere og festninger, da kan man jo bade også!

9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,869
    Bonuspoeng:
    293
    Weingut må jo slå an for denne gjengen?

10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,869
    Bonuspoeng:
    293
    Apropos 2 verdenskrig etterlevninger så har man jo kortreiste varianter og.
    Ubåt bunkers Dora i Trondheim. 5 meter betongvegger armert med arme krigsfanger.
    Ute på Ørland finner du kystbatteri fra tyske krigsskip som ble ødelagt.
    Innenfor Narvik ligger en tysk jager fortsatt på grunn.

11. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,217
    Bonuspoeng:
    183
    RoadKing and ValdresBjarne like this.
  12. ValdresBjarne

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Målet er Gettysburg i juli, men ikkje i år.
    Men Pickett var vel på "rett" side av historikarane som ettertida hørte på? Vitja du andre slagmarker i USA? Skal til DC i november, men det blir vel Smithsonian og Arlington som blir vitja då

Sunnfjordingen liker dette
  13. ValdresBjarne

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Har også vore stasjonert på Odderøya i militæret, og vokse opp med Bangsbergane gard(Der Vestlandshæren kom og slo attende tyskerne i april!!) tett på.
    Bud har vore fint å vitje, samt ein del andre fort og eldre festningsverk!

14. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,632
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har vore i Gettysburg, Fredericksburg og Bull Run/Manassas. Alle kan anbefalast og ligg i høvesvis kort avstand frå DC. På veg frå Manassas til Gettysburg stoppa eg ved Antietam/Sharpsburg og køyrde litt rundt, men det var so seint på dag at alt var stengt og det var begynt å bli mørkt. Eg var og so vidt innom Harper’s Ferry og, men det var og om kvelden og eg fann ikkje våpenlageret frå John Brown sitt raid.

Dei har og ein del godt bevarte slagmarker mellom Fredericksburg og Petersburg frå Overland-kampanjen til Grant.

Av beslekta attraksjonar i omlandet er Mt Vernon og Monticello. Plantasjane til høvesvis Washington og Jefferson. Mine amerikanske venner skryt og veldig av Williamsburg.

15. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,504
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden