SAS mener businessclass er død i Europa. Vi sjekker ut hva deres nye Sas Plus har å bryne seg på. Først ut er SAS Plus http://bonusfeber.no/test-av-business-class-innen-europa-forst-ut-sas-plus/
Må si at du ga WrapClass2E overraskende høy score, i hvert fall når man ser det i lys av dine generelle kommentarer om produktet på diverse forum Hvis du kun skulle vurdert ombordproduktet, hva ville du landet på da? Nå skal det vitterlig påpekes at Lufthansas "mat" på intraeuropeisk Business Class ofte er rett ut uspiselig, særlig på flighter under 2 timer, men der er det i hvert fall ikke mange Economy-passasjerer som tør å utfordre klasseskillet/gardinen for å benytte den fremre latrinen. Hos SAS er det jo fritt frem, noe det for så vidt også var i Business Class.
Jeg lå og pendlet mellom 5 og 6. Jeg hadde ledig midtsete på 6 av 8 flighter, så det var ok. Der SAS taper suverent mest er mangel på blokkert midtsete cateringen og servicen ombord. Hele trekket kommer derfra. De får pluss siden det nå er mye enklere å oppnå 200% poeng, tidligere fikk jo extra 150%, det finnes nå mange priser som er mye bedre enn Extra og mye mye lavere enn Business, som man måtte fly for å få 200%.
For en som ikke flyr veldig mye plus med jobb (meg selv), men lett finner destinasjoner til 100-300kr dyrere pr vei, med 200% poeng, lounge og fasttrack tenker jeg dette er helt ok egentlig. SAS får mer cash ut av meg, uten at jeg nødvendigvis koster de så veldig mye. Dette er for akkurat meg altså, ingen analyse av markedet
Tenker helt likt selv. Det var helt uaktuelt for meg å betale Business på ruter som LHR-OSL, bortsett fra ifm intercont. I forhold til konkurrentene priset SAS seg lenge ut på mange ruter i Europa, det var grunnen til at SAS ikke solgte nok Business seter intra Europa. Nå har de lagt terskelen mye lavere og jeg kjøper også opp til Plus når det kun er hundrelapper forskjell, men observasjoner gjort ombord tyder ikke på at det er flere passasjerer i forhold til Extra+ Biz tidligere. Jeg hadde heller foretrukket at de beholdt business siden de nå satser på intercont, har gode priser på intercont fra kontinentet og heller hatt helgepriser i biz, samt en litt er realistisk prising for biz enn feks opp til 12k t/r London. Tiden vil vise hva som er rett, men ifm intercont, unngår jeg SAS. Skal jeg til Oslo og har LH/UA eller whatever i biz til Frankfurt el. velger jeg alltid LH på de korte leggene. Det kan jeg garantere deg at andre gjør også. Jeg har hatt møter med Lufthansa, AF/KL og BA og det er overhodet ikke aktuelt for noen av disse å kutte biz i Europa. Selskapene leverer nå store overskudd igjen, så trenden har snudd og man tenker mer ekspansjon enn kutt igjen.
Det meldes om at SAS fra i dag av har instruert sine crew til å ta betalt for musserende vin i SAS Plus. Hadde kanskje vippet karakteren ned til en 5-er?
He he.. Forundrer meg ikke. Jeg drikker ikke SAS sine musserende uansett så jeg hadde nok ikke funnet ut om det siden jeg aldri hadde bedt om det
Sakset fra et annet forum: "Sitter nå på flyet til NCE og får servert siste "enhancement" av SAS: Man må betale for mousserende vin i PLUS! Først fjernes champis, så business og nå må man i tillegg betale ekstra for å få drikke mousserende fra Luxemburg. Lavmål SAS, skjerp dere! Klage er sendt customer relations as we speek!" Crewet bekreftet for øvrig at dette var en konkret endring.
Mamma ba om "sprudlevann" på vei hjem fra Nice på tirsdag. Hun fikk en boks Ramlösa Hennes utbrudd til meg: "Jøss, har SAS begynt å servere champers på boks?" - "Nei mamsen, det der er svensk Farris." Etter en kjapp "Du, jeg mente musserende vin, altså" kom det en flaske musserende på bordet. Mamma mente den fungerte greit til å skylle ned potetgullet med.
ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha hha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha hha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha hha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha hha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha hha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha hha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha.... Glimrings Hva var det jeg sa? No news is good news.
Da var nestemann ut postet på forsiden, Lufthansa Business Class: http://bonusfeber.no/lufthansa-business-class/
Og her, etter redaksjonsmøte i hurraklubben har vi hva dere har og se frem til i vekene fremover: Mandag 14/10: Scandinavian Airline (tommy) - LINK Mandag 21/10: Lufthansa (tommy) - LINK Mandag 28/10: Finnair (fnate) Mandag 04/11: Brussels Airlines (tommy Mandag 11/11: KLM (fnate) Mandag 18/11: British Airways (tommy) Mandag 25/11: Swiss Airlines (tommy) Sammenlagtvinneren vinner vel rett og slett litt flere passasjerer.
Første gang jeg reiste med LX i C i Europa (desember 2012) serverte de champis fra helflaske. Andre gang var i august 2013, og da var det også helflaske. Siste gang jeg reiste med de (oktober 2013) hadde de redusert til småflasker av samme størrelse som SK tidligere delte ut. Jeg synes det reduserte helhetsinntrykket mitt av LX i C. Det føltes liksom litt ekslusivt å få det servert fra den helflasken.
Drakk 2 gratis ARN-PRG i dag og 3 på retur. Med 8 rader i plus og de fleste på MR gikk det mye musserende. Alt gratis.
Dobbelbekreftet idag. Helt feil iflg FA som gav meg 6x musserende OSL-LHR. Da var det stopp da hun måtte ha resten til returen og gav meg hvitvin! Hun mente det enten måtte ha vært charter + eller en stor feil. Noen som satt bak "gardinen" og var kravstore eller noe.