Den siste samurai

Tråd i 'Reisebrev' startet av Elmo, 23. sept 2016.

  1. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Konnichiwa fra Tokyo!

    IMG_2508.JPG
    Undertegnede og fru Elmo befinner oss nå i 20. etasje på Mitsui Garden Premier Hotel, Ginza, og jeg tenkte å sende en aldri så liten oppsummering om hvordan vi har havnet her av alle steder.

    Jeg så for noen måneder siden en dokumentar om Japansk Kobe-biff, fra lykkelige kyr oppfostret i dette snodige distriktet i Japan og fetet opp med korn, soya, øl, massasje og minst mulig fysisk fostring. Dette resulterte i det som skal være kåret til verdens beste biff, så mørt og marmorert at man bør velge mellom kolesterolmedikamenter eller bypasskirurgi før man setter tennene i det.

    Som den entusiastiske weber-grilleren jeg er tok jeg raskt turen innom min lokale Kiwi ved Lerkendal og lurte på om de ikke hadde en slik kobe-biff å selge meg. De beklaget seg fælt og forklarte at japanerne hadde strenge regler på hva de ville eksportere, og selv om Toyota hadde sluppet ut av landet kom Kobe-kjøttet deres aldri til å passere grensekontrollen. Dette var rett og slett for godt til å slippe løs til barbariske utlendiger, og kunne kun nytes på deres territorium.
    Vel, hvis fjellet nekter å komme til meg så er det på tide å sette kursen til fjells! Kobebiff var nå på bucketlisten min, og noe så banalt som 8 952 km avstand til nærmeste kobebiffutsalg skulle ikke få komme og ødelegge grillmiddagen min!

    Etter en god del planlegging, dratt igang av et tilfeldig førstegangsbesøk på denne snodige websiden i vår, hadde jeg altså leitet meg fram til to First-class billetter t/r Japan med henholdsvis Lufthansa og Asiana. Hele galskapen for kun 190000 eurobonuspoeng, noen flyplassavgifter og en CT fra de hyggelige folkene i Amex. Ruten endte opp med følgende segmenter TRD-OSL-FRA-HND-GMP-ICN-FRA-CPH-TRD, med 7 dager i Japan, og en dag i Korea, og plutselig var avreisedagen kommet.

    Grytidlig onsdags morgen satte vi kursen fra Trondheim ut mot metropolflyplassen Værnes, og sjekket inn på SK-C. Etter en lyntur gjennom fasttracken og innom SAS-cafe loungen for å hente en kaffe startet turen nedover mot Oslo på SAS pluss.
    IMG_2230-2.JPG knyttnevetest, såvidt bestått.

    IMG_2231.JPG
    Dagens første måltid.

    På Gardermoen hadde vi en times venting og tok en taktisk manøver innom Gold-loungen, før det var på tide å komme seg på LH-C i retning Frankfurt. Til nå hadde alt gått helt etter planen. Dette inkluderte smådetaljer som feks å sitte sammen på flyet. Nå var det imidlertid påtide med et lite hull i planlegginga. Av en eller annen grunn hadde jeg overlatt setereseveringa til den blide frøkna i Tallinn da billettene skulle kompletteres for 2 uker siden. Her hadde hun regnet med at vi foretrakk å sitte to rader unna hverandre i blant, og elegant puttet oss inn på 4 c og 6 c i den tyske businesskabinen. Noe dobbeltsjekking fra min side kommer aldri på tale, tvert imot, her liker jeg å se hvordan tingene utspiller seg naturlig.

    I det vi skulle boarde innså jeg setetabben og spurte diskret purseren Hans i LH-C-kabinen om han hadde sjanse til å få oss sammen på et vis (tenkte mest på om han kunne finne to tomme plasser). Her snakker vi om en utrolig serviceinnstilt kar som både kunne navnene våre og hadde fått med seg at vi hadde en connection med First fra Frankfurt. Dette er en fyr som åpenbart har fortjent hver eneste deutchmark de gir ham i julegratiale. Kabinen var tydligvis full og skuffelsen veide mye tyngre på ham enn på oss da han raskt hadde forhørt seg med samtlige alenereisende passasjerer omkring setene våre om han kunne få flytte litt på en av dem for å la et litt pinlig berørt par få lov å sitte sammen, samtlige hadde beklaget seg med at de foretrakk å den litt mer randomiserte plasseringen man hadde lagt opp til. (Lite flyttevillige mennesker, men for å være ærlig så har jeg nok kun meg selv å skylde på for bookingtabben).

    For vår del endte det med et kjapt trekk på skuldrene og en plan om å slappe av hver for oss uforstyrret en liten stund med hver vår bok, men for Hans, som plutselig så for seg århundrets skuffelse, krisepsykologer og gråtkvalte brev til flyselskapet, endte det opp med at han løp etter et sjekkhefte og skrev ut to gavesjekker fra Lufthansa a 50 euro for å kompensere de stakkars gjestene sine for en såpass traumatiserende opplevelse som å sitte adskilt i 1 time og 40 minutter. Du verden! Jeg innså nå at når lufthansa lover service, ja så holder de det!

    IMG_2232.JPG
    Setene her var av helt vanlig pluss-variant, med åpent midtsete (ingen matbilder her dessverre, jeg er fortsatt relativt ny i dette konseptet med å fotografere ting mens jeg reiser).

    Etter en rask flytur og landing i Frankfurt gikk det kjapt opp for meg at, nei, denne piloten har ingen intensjoner om å kjøre inn til gaten, her skal folk busses. Øyeblikket var kommet, selve syretesten for hva Lufthansa First kan levere. I det vi tuslet oss ut av flyet ser jeg den i all sin glans: En svart Mercedes S-klasse står parkert ved flytrappa og en ung kvinnelig sjåfør står smilende med et skilt som signaliserer at hun har stått opp ekstra tidlig, dratt på jobb og tatt seg en kjøretur ut blant flyene for å toppe dagen til herr und frau Elmo!
    Mens resten av businesspassasjerene kommanderes nådeløst på høylytt, nærmest ropende og gestikulerende tysk inn i ventende busser, eskorteres vi høflig inn i baksetet på denne limoen med et engleaktig spørsmål om vi kunne tenke oss å kjøres rett inn til Terminal 1?
    IMG_2235.JPG IMG_2236.JPG
    Jeg hadde igrunn ingen bedre forslag til destinasjon (hva driver hjernen egentlig med når man trenger den som mest!) og kort tid etterpå var vi fremme ved terminalen (like foran en busslast med blant annet et par lite flyttevillige medpassasjerer som sto og grublet på noe om konseptet karma).

    Turen var igang!!

    ...Okei folkens, her må jeg dessverre ta en liten taktisk pause. Sitter som sagt i Tokyo, hvor fru Elmo akkurat våknet og lurer på om vi ikke skal ta oss en liten titt på byen! "Nei" har aldri vært del av mitt ordforråd så jeg lagrer reisebrevet her og setter kursen ut Fortsettelse følger
     
    Last edited: 23. sept 2016
  2. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Skulle akkurat til å køye, men måtte jo sjekke innom her før jeg la meg. Hadde ikke regnet med å se et så høykvalitets reisebrev bli publisert kl 03:05 natt til en fredag. Dette var nydelig lesning, både på flyt, innhold og språk. Helt sjef. Håper dere får en fortsatt super tur, det gledes til neste del av reisebrevet :D
     
    Last edited: 23. sept 2016
    Fredrik, yukho and Elmo like this.
  3. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    G
    Kl 03:05 der hjemme? Burde nok tenkt gjennom lanseringstidspunktet av mitt livs første reisebrev litt nærmere, men ser på dette reisebrevet som et godt alternativ til de som er oppe og hører på nattradioen, sitter på nachspiel og klimprer på en gitar, eller sitter hjemme alene og sender tekstmeldinger til NRK-Svisj show. Her gjelder det å velge sine målgrupper med omhu.

    God flyt sier du? Det var knalltrivelig å høre, og den flyter jeg lenge på! Knipser ihvertfall bilder for konge og fedreland, og lager en oppdatering når muligheten byr seg
     
    AndersWE, Baldrick, helged and 2 others like this.
  4. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk start! Ser verkeleg fram til fortsettelsen. Nyt Japan so lenge!
     
    Elmo liker dette
  5. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Dette lover bra @Elmo. Keep it coming !
     
    tommy777 and Elmo like this.
  6. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Ojojoj hvilken start :) ser virkelig frem mot fortsettelsen!
     
    Elmo liker dette
  7. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,310
    Likes mottatt:
    35,211
    Bonuspoeng:
    293
    Og der fikk jeg et voldsomt anfall av reisefeber! Herlig lesning en fredags morgen :)
     
    Elmo liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Fenomenalt @Elmo , kunne vanskelig fått en bedre start på dagen enn å åpne denne tråden. Fortsatt god tur! :)
     
    Elmo liker dette
  9. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Konnichiwa fra Nozomi Shinkansen en route to Kyoto!

    Da har tiden kommet for en aldri så liten oppdatering. Sitter på Nozomi Shinkansen, det legendariske lyntoget som skal ta oss til Kyoto. Toget har en topphastighet på 581 km/t men det må være når lokføreren skal rekke å hente i barnehagen, for i skrivende stund måler jeg toget med min iphone-app til stusselige 257 km/t. Jeg vet om 80 år gamle kvinnfolk som kjører raskere enn det... Men til shinkansen sitt forsvar så har de visstnok i sin 40 år lange historie aldri vært mer enn 34 sekunder forsinket i gjennomsnitt (og da regner man også inn forsinkelser som har skyldtes naturkatastrofer, så her går det, bokstavelig talt, på skinner). De har heller aldri hatt en eneste dødsulykke, noe både jeg og fru Elmo setter umåtelig stor pris på når vi først har slått oss ned på dette toget.

    Men for å ta opp tråden fra der jeg slapp sist, Frankfurt airport:

    IMG_2242.JPG
    Vi ankom Lufthansa First Class lounge med to ganske stusselige billettlapper, printet ut på Værnes samme morgen. Der hadde de ikke engang skrevet inn EBG-medlemsskapet mitt så jeg anså vel igrunn suvenireffekten på disse to papirbillettene som minimal. Men dragen i døra til LH-F Lounge skyndte seg raskt med å lage to mapper med Lufthansa First, og forklarte oss at disse ville være bedre for oss.

    Vi tok en rask tur inn i loungen, og i det jeg skulle innom toalettet så jeg mitt snitt til å spørre badedamen i skranken om det kunne være mulig å skaffe et par Lufthansaender, med påskudd om at de skulle gå til to små barn som gledet seg svært over denslags barnslige ting... Som sagt så gjort, hun kunne trylle fram to legendariske badeender med LH-First logo! Tilfeldige forbipasserende ville nå fatte mistanke om at som noen hadde stappet en kleshenger, opp-ned inn i kjeften min, og disse to endene skulle etterhvert få en ganske så sentral rolle i resten av turen.

    Jeg hadde etter kloke råd fra vår venn Stuttfeiten m.fl. gått til det geniale skritt å bestille en såkalt First Class Porsche Excitement. Vi kastet et lite blikk på den gigantiske baren i Loungen og satte kursen ned i bilkjelleren (nb til dere som finner ut å gjøre det samme i fremtiden, det er litt kronklete å finne frem til bilene, man må ut gjennom immigration, i verste fall stå litt i passkø, men målet helliger definitivt midlet!)

    Etter litt om og men sto vi plutselig med nøkkel til en Porsche 911 carrera, og livet hadde brått nådd et nytt høydepunkt. IMG_2334.JPG (og her slenger jeg likegodt inn et bilde tatt i det vi leverer tilbake bilen, satser på at dere overlever litt kødd i kronologien).

    Jeg plukket ut en rute som skulle dekke de maksimalt 3 timene man har tilgjengelig med bilen (og husket på at vi tross alt hadde et fly å rekke litt senere på dagen). De anbefaler at man holder seg innenfor en kjørelengde på 150 km, og det er jo i grunn en fornuftig anbefaling. Turen skulle derfor innom Weinheim og Rüsselheim, før vi skulle ende opp tilbake i Frankfurt.

    IMG_2293.JPG
    IMG_2306.JPG
    Obligatorisk bilde av våre to venner, badeendene, og de nyervervede First-billettmappene (bilder blir ofte best når de tas panseret av en blodtrimma Porsche, et triks profesjonelle fotografer vet å benytte seg av).

    IMG_2278.JPG

    På Autobahn fungerer fartsgrensen etter mottoet "Freie fahrt für freie Bürger", og for å unngå fornærme tyskernes kultur og frihetsprinsipper var det ingen andre utveier for to høflige nordboere enn å tråkke på gassen. (Her må jeg bare slenge inn et " Dæven for en bil"). IMG_2329.JPG
    Speedometernåla gikk opp til litt under 8. Aner ikke om det er fort, men satser på at det er lov.

    Etter en forsiktig kjøretur var det tilbake til flyplassen, og denne gangen til First class terminal. Bare konseptet med å ha bygget en egen terminal til et så bittelite og smalt segment med passasjerer er jo i utgangspunktet helt koko, og applauderes fra lang avstand når man først skal slå på stortromma.
    Utenfor døra sto en ung Lufthansadrage med navn Melanie klar til å eskortere oss overalt hvor det skulle være. Det ble kjapt klart for oss at vi ikke skulle bry oss med vanskelige ting som å levere passene våre selv i passkontrollen, her hadde hun kontroll på hvordan slike ting skulle utføres. Alt vi skulle trenge å passe på selv herfra og frem til landing i Tokyo var å huske på å puste. Alle andre praktiske utfordringer fikser de. Hun løp raskt bort til baren og hentet oss to glass champagne, og foreslo at vi kom oss litt til hektene etter å ha vært lenge ute i den virkelige verden.

    Svett som man blir av å suse forbi tyske slott i 218 km/t, bestemte vi oss raskt for å teste ut badefasilitetene. Her vanket det svære marmorinnredede dusjrom med walk-in dusj, tropisk regn (og underspyling), alle mulige slags toalettartikler, badekåper, slipperser etc etc. Siden det nå var gått snart 12 timer siden jeg sist barberte med tok jeg likegodt en shave med deres toalettsaker til ære for flyvningen som snart skulle testes.
    IMG_2346.JPG
    Baderommet. toalettartiklene sto der fra før, champagneglasset var medbragt.

    Etter dusjen var det på tide med en matbit. Her har de selvsagt en svært bra buffet, men for alle praktiske formål er det ala carte menyen deres om vekker oppsikt. De har et Østerisk kjøkken som har høstet mye skryt for Wienerschnitzelene sine.
    På dette tidspunktet stiftet jeg tilfeldig bekjentskap med unge vakre Lisa som til vanlig studerer eiendomsmegling og kun jobber der i helgene, men hadde tatt på seg en ekstradag denne onsdagen til ære for de oppmøtte. Hun har etterhvert blitt kjent men flere medlemmer fra dette forumet og kunne lattermild fortelle meg om to Bodøværinger som hadde vært på besøk for ikke så alt for lenge siden. Jeg spurte selvsagt også om hun kjente Mr. Stuttfeiten, som nylig var innom, men der ble hun litt mer vag i formuleringene... (Jeg begynner etterhvert å mistenke at denne Stuttfeiten slett ikke heter dette på ordentlig, men tvert imot har et helt annet navn som han benytter seg av i sosiale anledninger. Mange illusjoner skal etterhvert briste på denne turen).
    IMG_2358.JPG

    Uansett. Lisa, var blid som en lerke, og fylte opp glassene våre til alles fornøyelse! Loius Roederer rosechampagne fra 2011 var hennes klare anbefaling når jeg lurte på hva hun ville gått for om hun var oss. Som sagt så gjort
    IMG_2360.JPG
    Etter wienerschnitzel og nok champagne til å ta livet av en liten hest var den oppvakte Melanie klar til å eskortere oss i retning flyet. Her skal det legges til at stabasiøse gangturer på flere hundre meter slett ikke forekommer der i gården, og denne turen skulle gjennomføres i nok en Mercedes S-klasse. I mitt neste liv skal jeg bli rockestjerne.
    IMG_2365.JPG



    Okei... Her skjer det nok en gang et avbrudd i fortellinga. En japansk stemme har nettopp fortalt oss at Shinkansen er på vei til å kjøre inn på Kyoto station. De har en historisk god punktlighetsstatistikk, og det ville vært synd om de skulle bli forsinket i dag fordi en stresset nordmann måtte rekke å skrive ferdig reisebloggen sin før de fikk lov å kjøre videre. Her må vi rett og slett bare hoppe av toget folkens...

    Fortsettelse følger!
     
    Last edited: 23. sept 2016
  10. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,200
    Bonuspoeng:
    113
    Steike for en bra start, rett og slett imponerende. Jeg likte også bakgrunnen/motivasjonen for turen og kan love deg at det er absolutt verdt turen for litt Kobe biff.

    Siden du skal en tur innom Korea på vei tilbake vil jeg anbefale deg å prøve Koreansk hanu/hanwoo biff til sammenligning. Hanu og Kobe er visstnok beslektet og det er en genfeil som fører til marmoreringen av kjøttet (fakta googlet fram av @kiev). Du kan lese mer om det her (scroll litt ned):

    https://insideflyer.no/forums/threads/god-søndag-fra-auckland-gleder-meg-til-singapore.6028/

    Om det skulle bli aktuelt så vet jeg om noen gode plasser i Songdo en 20-30 min kjøretur fra Incheon flyplass.

    Hanu biff, fra Upan restaurant Songdo i sommer. Spist til frokost kl.12 :) Ah, grrr, så lyst jeg fikk på biff nå :eek:
    Hanu.jpg
     
    AndersWE, kiev, Elmo and 6 others like this.
  11. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Fantastisk :D
     
    Elmo liker dette
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Bøyer meg i støvet for en hittil et meget god skildret reisebrev illustrert av gode bilder. Har tatt meg selv i å bryte ut i latter flere ganger allerede og gleder meg til fortsettelsen. Denne turen tror jeg er på vei til å seile opp som en av mine absolutte CT-kandidater.
     
    tommy777 and Elmo like this.
  13. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    Fantastisk...

    Det gledes til resten!
     
    Elmo liker dette
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Hahaha, utrolig underholdende skrevet. Keep it coming :D
     
    Elmo liker dette
  15. LineE

    LineE Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Kjempegodt skrevet! Perfekt på en litt treg fredag! :D Jeg gleder meg til fortsettelsen!
     
    Elmo liker dette
  16. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Her går du skyhøyt ut, så her forventer jeg meg særdeles gode rapporteringer :)
    Kos dere på tur
     
    Elmo liker dette
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig! Rett og slett! Keep it coming! :)
     
    Elmo liker dette
  18. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig bra! Nytelse å lese! :)
     
    Elmo liker dette
  19. Clippr

    Clippr Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Haha. Elsker reisebrevet. Forøvrig er jeg relativt ny her på forumet, men har allerede fått meg trumf, saga, sas amex plat og sjekker insideflyer oftere enn både vg og jobbtelefonen. God reise!
     
    LineE, Elmo, Baldrick and 7 others like this.
  20. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,394
    Bonuspoeng:
    183
    Jau, men det er ingen som trur meg når eg presenterar meg som Caligula Tønder-Bolt.

    Kjekt at de var heldige med føreforholda. Og ja, når speedometernåla passerar 7 så går det fort.

    Tusen takk for ein strålande fin og morsom rapport så langt, eg gledar meg stort til resten! :)
     
    Elmo, Baldrick, Eddie47 and 1 other person like this.

Del denne siden