"Derfor ler Bjørn Kjos av flyplass-loungene"

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av samirunway, 14. des 2016.

  1. samirunway

    samirunway Medlem

    Innlegg:
    99
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    63
  2. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Hater sånne clickbait... :p
     
    Lost Viking liker dette
  3. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Testet med en konto men var no go dessverre
     
  4. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Bjørn Kjos, lattermild når han snakker om flyplasslounger (Foto: linda vaeng sæbbe)

    DEL
    Bjørn Kjos ler godt av SAS-loungen ved flyplassen i Tromsø som serverer gullkortinnhavere og forretningskundene i et eget avlukke.

    - Velbekomme, sier nå jeg. Når det er masse steder utenfor hvor en kan gå og ta seg en kaffe og en kanelbolle. Overalt kan du jo få kaffe og kanelboller, skoggler Bjørn Kjos i møte med Nord24..

    [​IMG]

    Han skygger selv unna lounger – tar seg ikke tid til slikt.

    - Jeg har loungekort på alle lounger som finnes. Jeg tror jeg har vært inne i en slik lounge en eneste gang – og det var i New York under en flyforsinkelse, forteller han til Nord24.no under et Tromsø-besøk tirsdags morgen denne uken.

    Han sier det ikke er slik en driver butikk i dag, og mener at det er gammeldags å klassifisere folk etter sølv, gull og diamantstatus og egne lounger.

    - Jeg mener det er forhistorisk, ler han til Nord24.no.

    Noen må jo betale for det
    Spesielt latterlig synes han det er med lounger på små innenriksflyplasser.

    - Hva skal du med lounger innenriks? Det er jo passasjerene som må betale for det? Du vet, noen må betale for det, sier Kjos.

    Han er klar på at slike ordninger gir dyrere flybilletter.

    - Klart at det gjør. Det er det ikke noe tvil om, sier Kjos, som mener det koster millioner å holde en lounge på en flyplass som Gardemoen.

    Og enda verre ser han på at det er lounger på flyplasser hvor en er så vidt innom.

    - På mindre steder er det jo helt….., himler han med øynene og ler igjen.

    - Men tror du ikke at det er slik at mange reisende liker å få sitte i ro og fred inne i et eget lokale – hvor ikke alle kan komme inn?

    - Vær så god, sier jeg da. Det er ikke min stil. Men det er sikkert noen som liker å gjøre det, svarer Kjos.

    - Men at SAS, med sine lounger, gullkort og diamantkort, har så mange forretningsreisende som synes å mene at det er viktig - er det ikke litt irriterende for dere?

    - Nei, du kan få akkurat det samme i Norwegian, men vi kaller det ikke bonus på den måten. Det er avhengig av hva slags billettklasse du kjøper det. For oss så er alle kundene like. Alle passasjerene like, mener Kjos.

    Satser på større markeder
    Likevel er det slik at Kjos satser mer og mer utenlands. Tretti prosent av trafikken til Norwegian går nå utenfor Norge. Og mer kommer det til å bli.

    - I 2017 vil bare 15 prosent av passasjerene våre komme fra Norge, forteller Kjos, under Flow sitt frokostarrangement i Tromsø tirsdags morgen.

    Mange mener Norwegian sitt bonussystem Norwegian Rewards ikke kan sammenlignes med SAS sitt EuroBonusprogram, men Kjos er godt fornøyd med sitt bonussystem. I Norge mener han at de gjør det godt med sitt BankNorwegian – hvor folk får cashpoints gjennom å betale med kortet – penger som Kjos igjen får inn fra brukerstedene. Han hadde startet Norwegian Rewards på nytt igjen om han skulle startet en gang til.

    - For bonussystemene er kommet for å bli. Det kan ikke reverseres. Spesielt amerikanerne og engelskmenn er ekstremt fokusert på bonusrabatter, sier Kjos, som kommer til å satse stort på langdistanseruter og utenlandsruter i tiden som kommer. Det er der han mener de store kundegruppene ligger – og han vil være den som flyr dem direkte dit de vil.

    De fleste som flyr er turister
    - 83 prosent av alle som er ute og flyr i verden er turister eller reisende som skal besøke venner og familie. En trenger ikke være Einstein for å skjønne at det vil bli flere. Hvert eneste døgn løftes det 30.000 mennesker fra fattigdom opp i middelklassen. Det er ti millioner i året, sier Kjos, og ber folk tenke på tallet.

    - Før eller siden begynner disse menneskene å reise. Hvor vil de da reise hen? Hvor går strømmene hen? Vi kan like det eller ikke, men de store strømmene rundt omkring går til London, Paris, Barcelona og Roma. Og noen går seg vill og havner i Tromsø. De er noen smartinger da, flørter Kjos med frokostforsamlingen og åpner for en mulig direkterute til Kina en gang i framtiden.

    Han mener at når 83 prosent av passasjerene i verden flyr på turist- familiebesøk eller fritidsreiser nå, så vil tallet være 95 prosent om noen år.

    - Da kan en spørre seg – vil en satse på de fem prosentene som er forretningsfolk eller vil en satse på de resterende 95 prosentene? Norwegian går for de store markedene som vokser. Om du går for de smale nisjene, så skal du være bevisst på at du går for dem og da tåler du ikke konkurranse. Går du for de store markedene, så tåler du konkurranse, sier Kjos.

    - Nord-Norge er et viktig marked
    Likevel påstår Kjos at Nord-Norge, som den «flyvende landsdelen», er viktig for Norwegian.

    - Nord-Norge er viktig for Norwegian. Og det er viktig at vi har god tilgjengelighet og lave flybilletter – at det ikke blir for dyrt å reise. For næringslivet og de mindre bedriftene har det jo vært drepen med de prisene som har vært – og som til dels er i dag. Nå tenker jeg eksempelvis på Widerøe, hvor det er ekstremt dyrt å fly - i forhold til andre ting, sier Kjos.

    - Ola Giæver starter opp FlyViking, hva tenker du om det – er det noe Norwegian kan tenke seg å samarbeide med?

    - Vi samarbeider med alle vi. Og konkurranse er veldig bra. Det som er bra for forbrukeren er i det lange løp også bra for selskapene for da lærer de seg å konkurrere.

    - Men Norwegian tenker ikke på noe mer formelt samarbeid med FlyViking?

    - Vi samarbeider egentlig med alle - og vi samarbeider med ingen. Internt kan du fly alt du gidder enten det er kort eller langdistanse med Norwegian, men med en gang du begynner utenfor Norwegian så er det andre system. Det er ganske mye utvikling for å lage systemer som da snakker med hverandre, sier Kjos – uten å ville svare noe nærmere.
     

    Attached Files:

    Islending, afirm, Ursa and 4 others like this.
  5. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Kjos sier han har Lounge tilgang over alt. Det må jo bety at han flyr med SAS/*A etc selv og det kan vel ikke sies og være så god reklame.....
     
    RoadKing liker dette
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Han sikter vel til Priority Pass eller tilsvarende..
     
    Lost Viking liker dette
  7. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,824
    Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    På sett og vis har han et poeng, men det er til syvende og sist et spørsmål om hva nettopp kundene ønsker. Noen kunder ønsker utvilsomt lounge - også innenriks - og SAS gir et tilbud til dette segmentet. Så får de som det ikke er så nøye for fly med andre selskaper.
     
  8. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,371
    Likes mottatt:
    3,499
    Bonuspoeng:
    113
    Loungen er attraktiv først og fremst siden det er et mer stille sted enn resten av terminalen. Muligheten til å hente seg en rask matbit og drikke uten å fikle rundt med betalingskort og minimal køståing har en verdi for meg, det er mindre stress, så enkelt.

    Kjos har et poeng, og det er at det driver opp prisen, noe den jevne kunde med et labert reisemønster ikke er interessert i. Forretningskundene er sin egen rase og jeg håper SAS kan fortsette med å være deres selskap, med alle servicedetaljene nødvendig for å tjene dem.
     
    Mbj and mfretheim like this.
  9. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    2,037
    Likes mottatt:
    8,255
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, han må bare le, jeg både humret og ristet på hode da jeg besøkte kanelbolleavlukket.
    Det der var elendige greier asså.
    Gullstua på OSL bør være minimum nivå synes jeg, dog i tilpasset målestokk.
     
  10. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,415
    Likes mottatt:
    3,744
    Bonuspoeng:
    113
    Kjos sier:
    "Han mener at når 83 prosent av passasjerene i verden flyr på turist- familiebesøk eller fritidsreiser nå, så vil tallet være 95 prosent om noen år."

    Det han ikke sier noe om er at de 95% fritidsreisende ikke står for 95% av inntjeningen. Så den vinklingen blir litt misvisende.

    Hva er det SAS sier at ca.30% av de reisende står for 70% av omsetningen?

    Men jeg kan være enig med Kjoser'n om at lounge på mindre flyplasser kanskje koster mer enn det smaker.
     
  11. titocosta

    titocosta Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Han ler av loungen i Tromsø - og eg ler av at SAS-flya frå TOS til OSL er fulle, medan Norwegian sine er knapt halvfulle ;)
     
  12. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,824
    Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Men hvem i dette Nord24 er det som er så irritert, eller misunnelig, på SAS-reisende at det har motivert et regelrett pressekorstog fra vedkommendes side? Dette er jo litt patetisk.
     
  13. samirunway

    samirunway Medlem

    Innlegg:
    99
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    63
    Synes artikkelen isolert sett bærer preg av at redaksjonen vil Eurobonus til livs. Kjos får fritt leide til å snakke sitt eget produkt opp, uten at konkurrenten er intervjuet. Han får framstå som godslig og jovial, der han snakker om å behandle alle likt. SAS framstilles som en representant for forskjellssamfunnet mange nordmenn elsker å hate.
     
    Last edited: 14. des 2016
    Lost Viking, Mbj, mfretheim and 5 others like this.
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,013
    Likes mottatt:
    22,965
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke nødvendigvis. Norwegian har en helt annen forretningsmodell og som Kjos sier satser de på turistene. Da har de ikke en gruppe på 30% som står for 70% av inntjeningen. "Storkundene" som NRK, Forsvaret osv har også gode rabatter, så hvis de er flinke til å bestille kjøper ikke de bare dyre billetter.
     
  15. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Dette. Det er ikke pengene for mat det står på (selv om det hjelper), men et sted å sitte er den primære verdien for meg. I Trondheim er det er fint, stille, komfortabelt sted å slå seg ned å spise i stillhet med litt mat, en kopp te eller tre (noe som er nokså vanskelig å få til for en rimelig penge utenfor loungene), og en bok. Det er rett og slett et fint sted å være. I Oslo sitter jeg ikke i innenlandsloungen, det er rett og slett mange bedre steder å sitte. Selv om jeg kanskje må menge meg med... *skrekk og gru*... ikke-gullkort-holdere. Jeg ser faktisk på medmennesker som likeverdige, selv om Kjos og journalisten prøver å sette meg inn i en slags bås.

    I Stavanger, som jeg reiser mest fra etter OSL, ville en lounge hatt mindre verdi for meg. Der kan jeg alltid gå ned i den svære, underutnyttede, førsteetasjen og finne meg et hjørne hvor jeg sitter i stillhet. Litt gratis te og noe karbohydrater ville vært en bonus, men der har jeg ikke det samme behovet.
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,013
    Likes mottatt:
    22,965
    Bonuspoeng:
    293
    Et klart brudd på Vær varsom-plakaten punkt 4.15:
     
    Lost Viking, mfretheim, Candy and 4 others like this.
  17. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    En ganske morsom uttalelse fra en som brukte sine første år som flyselskapseier til å kjempe imot dette 'uvesenet' ..

    At DY kjøper seg inn i lounger her og der nevner han heller ikke såvidt jeg kan se ..
     
  18. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,934
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    113
    Mye tøys fra Kjos. Samarbeider med alle? Nope. Alle kunder er like hos DY? Aldri i livet, DY tilbyr både fast track og lounge. De tilbyr også 20% bonus på flex billetter.

    Fremstår som laget av Norwegian sin PR avdeling dette her. Ingen påstander utfordres. Nok et journalistisk makkverk fra Nord24.
     
  19. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Det aller mest pinlige her er Kjos som rakker ned på lounger, mens han (som flere allerede har påpekt) selv leier seg inn på OSL-lounge for utvalgte Norwegian-passasjerer. Ja, det er forskjell på liv og lære.
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel også en del som har en connection i TOS eksempelvis, så det er jo et poeng å ha en lounge å vente i der..
     

Del denne siden