Det beste og verste av SAS på samme tur

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Scandipendler, 01. des 2016.

  1. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Så var omsider turen kommet for å slepe med babyen på tur. Tre måneder i hjemmets lune favn fikk være nok. Nå skulle hun og mor/øverstkommanderende på tur sammen med far for å oppleve Preussen! Billigbilletter til 500 for alle tre i Go Light på SK4723 til TXL virket som en grei start, både pris-, reisetids- og destinasjonsmessig. Far sørget sågar for å donere vekk sitt aller første gullkort til en motvillig mor (som ikke vil ha noe gullkort verken her eller der) i anledning reisen, for å være sikker på at vi fikk med all bagasjen.

    Lillejentas første møte med SAS i First/EB Gold-innsjekkingen ble brutalt. Man lurer på hvilken idiot i SAS som styrer vaktlister og lignende, for å plante en person maken til den dragen vi møtte der er ikke spesielt lurt med tanke på det kundesegmentet som benytter seg av denne skranken. Etter å ha måttet vente mens vedkommende demonstrativt og tregt sorterte litt papir, ble vi prompte avkrevd betaling for all bagasjen, selv om vi altså var 1 x EBD og 1 x EBG, med henvisning til at vi reiste på Go Light-billetter. Jeg gjorde tålmodig vedkommende oppmerksom på at vi nok fint kunne ha med et visst antall kolli allikevel takket være visse kort, hvorpå vedkommende drage måtte kontrollere dette med en ellers svært opptatt sidemann. Dragen hadde imidlertid et trumfkort oppe i ermet, trodde hun: Øverstkommanderendes nye status var i følge dragen ikke registrert i bestillingen, og dermed hadde vi ikke krav på gratis kolli på hennes kvote, og måtte derfor betale. Nå var det i ferd med å renne over for meg, og jeg dro frem telefonen og MyFlights-appen for å vise henne at mine data, hentet rett fra Amadeus, klart og tydelig viste EBG-prefiks. Verken dette, eller fremvisning status i øverstkommanderendes SAS-app, som hun i hui og hast måtte installere ene og alene for å vise dragen, hjalp: Uten fysisk kort (som øverstkommanderende ikke har mottatt ennå), var ikke dragen til å rikke. Det hele var i ferd med å eskalere, da jeg krevde at dragen manuelt registrerte øverstkommanderendes EB-nummer med riktig prefiks i sitt system, hva enn det var, hvorpå dollartegnet over koffertsymbolet bak øverstkommanderendes navn på dragens skjerm - som hun igjen og igjen hadde gjort et stort poeng av å vise meg - på magisk vis, og til dragens store skuffelse, forsvant.

    Dragen hadde nemlig et par siste triks på lager for å gjøre livet surt for oss. Selv om vi hadde tre bags pluss barnevogn i to deler, nektet hun å skrive ut mer enn fire tags. For vi hadde bare krav på fire tags, forkynte hun, og at barnevognen måtte deles i to, var ikke hennes problem. Priority tags var heller ikke aktuelt, for dette setter man i følge henne ikke på barnevogner, og når vi da allikevel måtte vente på barnevognen, behøvde vi heller ikke priority tags på våre bags. Til slutt, da jeg spurte om det bare var å komme tilbake til henne og levere våre bags da vi hadde fått sjekket inn barnevognen på spesialbåndet (og pakket dunpose etc. ned i en koffert), proklamerte hun at det var helt uaktuelt, og pekte megetsigende på bagdropen på den andre siden, og frydet seg synlig over køen der. Hun hadde nemlig gitt oss tags, og dermed gjort sitt, forkynte hun.

    Hvorfor i alle herrens dager lar SAS et menneske som dette betjene First/EB Gold-innsjekkskrankene - eller noen del av SAS' førstelinjeservice forøvrig? Og ja - jeg har skrevet klage via diamantmailen, uten at jeg forventer at det derved vil komme noe ut.

    Etter lillejentas brutale første møte med SAS' ildsprutere, kunne tingene bare gå oppover - og det gjorde de virkelig. Allerede på spesialbåndet fikk vi troen tilbake, takket være en representant for den motsatte enden av SAS-ansattskala i form av en særdeles hyggelig og hjelpsom person som sørget for å få både barnevogn og øvrige bags trygt avgårde, printet ut den ekstra bagasjetagen dragen hadde nektet, men dessverre ikke hadde noen priority tags liggende i skranken. Dernest fikk vi gleden av et fantastisk crew på SK4723, som ikke bare vartet opp lillejenta på flyet, men også kom heseblesende ned rulletrappen med et teppe til henne da vi hadde landet og parkert på bussgate og groundhandling sviktet totalt, slik at vi ble stående ute i kulden og vente på buss. Øverstkommanderende sa attpåtil at hun ble rørt av slik omtanke.

    Så det er noen virkelig dyktige og hyggelige førstelinjeansatte hos SAS. Jeg tror attpåtil de er i stort flertall. Det er bare så synd at de må jobbe for å rette opp inntrykk som drager som vedkommende i innsjekkingsskranken kan ødelegge så til de grader.
     
  2. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    Dette var beskrivelse av en oppførsel jeg ikke finner noen unnskyldning for. Verken hos dragen eller dragens foresatte som burde kjenne sin undersått godt nok til å plassere vedkommende i en mindre ødeleggende posisjon.

    Hadde motsatt opplevelse pga sen registrering av status for et par år siden. Slapp inn i loungen på mitt ærlige (!) ansikt, og fikk tlf når jeg hadde landet i CPH at nå var det i orden og resten av reisen skulle gå som smurt selv om jeg ikke hadde fått gullkortet. Og det gjorde den!
     
  3. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er stikk motsatt av min opplevelse da vi fløy med våre for første gang i fjor sommer. Det var smil og suveren service fra innsjekk OSL til avstigning i Milano. Selv på gullstuen var det bare glede. Og vi reiste med tvillinger på 10 måneder :)
    Jeg tror du er svartlistet @Scandipendler ;)
     
    Scandipendler liker dette
  4. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Prøvde og få være med et tidligere fly for noen uker siden og det var helt uaktuelt både i Gull skranken og billett skranken. Spurte til slutt i skranken under Loungen og det var selvfølgelig ikke noe problem og få bli med første flyet videre.

    Prøvde det samme noen uker før og da fikset dem det direkte i Gull skranken.

    EBG status med Plus billett oppgradert via Plusgrade.

    Så det virker som det er veldig random hvem man treffer på om ting ordner seg eller ikke :cool:
     
  5. mhsalv

    mhsalv 278 and counting!

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    For ein utruleg kjip start på turen. Til no har me her berre hatt gode opplevingar med kombinasjonen SAS + baby. Som EBS er ein baby som mini-gull å rekne (uansett flyselskap, eigentleg): Familie-track på OSL, ekstra bagasje, prioritert ombordstiging, ein slags soft-block (har hatt påfallande mange eksempel på ledig sete attmed oss i nokolunde fullt fly).

    Så... gje ikkje opp, @Scandipendler, sjølv om eg utan tvil forstår skrankedragefrustrasjonen!
     
    Last edited: 01. des 2016
    Scandipendler liker dette
  6. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    3,327
    Bonuspoeng:
    113
    Send klage til SAS på slike folk. Eneste som nytter.
     
  7. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    La meg henge meg på bejublingen av SAS sine spesialbaggasje/barnevognsmottakere. Av en eller annen grunn er det her SAS plasserer sine aller mest hjelpsomme og positive medarbeidere.

    Dragen i innsjekkingsskranken burde miste jobben. Det finnes ingen unnskyldning.

    Min kone proklamerte følgende til en av Statens Vegvesens drager:
    "Du er visst veldig glad i å rope "nei!". Prøv heller å si "ja" engang, og se hvor mye lettere det er å både leve og få venner på denne måten."

    Jeg må erkjenne at jeg har kopiert denne tilnærmingen noen ganger, og den pleier ofte å avstedkomme endel muntrasjon i omgivelsene.

    /koffert
     
    Petter B-C, miura, mathiasfe and 6 others like this.
  8. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Da kan jeg bidra med en hendelse på lik linje. Det var tidligere i år (august) da jeg hadde en 5 timers overlay i CPH. Hva gjør man da, ja, man går ut av terminalen for å shoppe litt. Det ble dessverre litt væske, som jeg måtte sjekke inn. I god tro at jeg kan ha med en ekstra bagasje takke til (beskjeden) EBS gikke jeg til automaten og fikke beskjed om å betale... Det kan ikke være sant... Så gikk jeg en tur til skranken/innsjekkingshjelpen for å spørre hva som er galt. Det viste seg, at jeg hadde booked GO LIGHT og min bagasjelimit var allerede brukt opp. Så min feil, men hun gjorde en stor sak ut av det og jeg følte med veldig dårlige av denne opp-ned holdingen.

    MEN så husket jeg at SAS legger bagasje på lager når overlay er såpass stort og så lenge man har mer enn 2 timer på seg til flyet, så kan man får den ut på forespørsel (Takk til programmet om CPH at jeg husket det). Men da begynte min drage å kaste ild. Aldri i livet kunne man gjøre det, men ja da - hun ble veldig rask veldig sinte og det var viktig for henne å peke på at jeh gar booked light (som ikke ha noe med det å gjøre). Etter jeg le lei med å diskutere med henne, gikk jeg til en hyggelig ung dame ved sjekk inn for å spørre der. Hun viste til Senior Supervisor fordi hun ikke visste, hva som må gjøres. Han ble ringt og kom med en gang og "Selvfølgelig er det mulig!" - Tilbake til min drage.

    Hun var tilsynelatende sint på meg at jeg kom med "big boss" og begynte en diskusjon med han om at det samme. Når bossen sier "Ja, det går" begynner du som medarbeider ikke med "NEI NEI NEI" (veldig morsomt sånne diskusjoner på dansk). Til slutt viste han henne, hvordan det gjøres, ringte selv til bagasjebåndet og gikk med meg gjennom en hemmelig dør tilbake til bagasjeutleveringen internasjonal, der han ventet med meg i 25 minutter til bagasjen kom. Veldig hyggelig fyr, god samtale og morsomme situasjoner (når en amerikansk dame prøver å få hjel, men ikke husker hvilket flyselskap hun landet med for 15 minutter siden... tell no more^^).

    Verste og vennligste opplevelse på samme dag.

    PS: Han var veldig tydelig ovenfor meg at han skulle ta seg en ordentlig prat med henne senere, fordi det går ikke sånn. :)
     
    Petter B-C, tommy777, mhsalv and 3 others like this.
  9. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Heldigvis var altså personene ved spesialbagasjebåndet og crewet på SK4723 aldeles fantastiske - noe jeg også understreket i mailen til SAS hvor jeg hudflettet vedkommende drage i EBG/First-skranken. Så det spørs om ikke denne dragen var den eneste som satt med en kopi av svartelisten :) Men veldig synd å oppleve slik, for øverstkommanderende har allerede SAS langt opp i vrangstrupen (og insisterte på at vi booket Luftwaffe neste års sommerferie) - men heldigvis tror jeg de positive opplevelsene overgikk de negative denne gangen, såvidt.

    Så får vi se hvordan det går når øverstkommanderende og babyen reiser alene tilbake til OSL i dette øyeblikk. På TXL gjorde SAS-innsjekking en kjempejobb (selv om vedkommende i skranken ikke hadde den fjerneste anelse om at barnevogner skal emballeres, og jeg gudskjelov hadde åndsnærværelse nok til å be om emballeringsposer for returreisen på OSL), og - som noen påpekte over - så virker det faktisk som om å reise med infant kan utløse softblock, ettersom øverstkommanderendes EB-nummer på returreisen ikke var registrert med korrekt prefiks før innsjekk på flyplassen, og hun allikevel hadde blokkert midtsete (i alle fall i følge Expertflyer). Men det skulle bare mangle. Som EBD skal jeg da mye heller ha noen i setet ved siden av meg på en rimelig full flight hvis det betyr at noen med infant et annet sted i flyet får ledig midtsete.
     
    RoadKing and anders82 like this.
  10. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    @Scandipendler , anbefaler å leie prampack på nettet, evt. investere i en hvis dere skal fly mye med småbarn. Er utrolig smart sak som også gjør at du får erstatning hvis det er skade på vognen. Det gjør du nødvendigvis ikke når du bare ruller den i plast
     
    Scandipendler liker dette
  11. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    SAS skal nok, etter eget løfte, få betale dersom den plastposen deres ikke holder mål. Men det blir Prampack heretter ja, spesielt når også lille baby nå for en tid skal bli scandipendler sammen med øverstkommanderende i mammaperm. Tidlig krøkes, o.s.v.

    Med det sagt, så skal igjen mannskapet på SAS' spesialbagasjebånd berømmes for flere nyttige tips, bl.a. for all del ikke ta av hjulene ved transport i SAS' plastpose (ofte klager pga at hjul faller av og forsvinner hvis det blir et lite hull i posen).
     
    mhsalv and anders82 like this.
  12. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    De er som du sier ekstremt trivelige på spesialbagasje. Vi hadde med et lastebillass med stasj i fjor, blant annet flere vogner, men SAS sin mann på spesial bare smilte, lo og tøyset med barna. Tommel opp.
     
  13. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,413
    Bonuspoeng:
    93
    Forstår godt at de plasserer sine beste på spesialbagasje, trenger nok både litt erfaring og en god dose godt humør for å håndtere alt rart som dukker opp der.
     
    anders82 and mariusbb like this.
  14. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Overraskende at gullskranken var så dårlig. har kun gode opplevelser der selv.
    På cph har de alltid en dårlig dag tror jeg. bruker konsekvent automat og bagdrop der for å slippe dragene
     
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Scandipendler da ....så du ikke anmerkningen på ditt navn på skjermen?
    "Mannen skal herses med! Ref. vennene"
     
    mhsalv, Stuttfeiten, RoadKing and 2 others like this.
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Er jo helt ute den behandlingen. Du krevde ikke å få prate med supervisor? Jeg ville ha insistert, er jo fryktelig reklame for SAS det der.
     
  17. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk knekt bøylen (den som guttungen holder i) på en sas-flight i fjor. Vogna var i høyeste prisklasse, og SAS kjøpte ny til oss uten spørsmål.

    Sas er greie sånn. Det virker som om de har en forståelse for at folks baggasje er viktig, og at spesialbaggasjen er spesielt viktig.

    /koffert
     
    Scandipendler liker dette
  18. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Også gikk det troll i ord... SAS ødela understellet på barnevognen vår fra CPH til OSL i dag (pluss hjulene på to kofferter). Jeg kokte av raseri, men SAS-agenten i ankomsthallen på OSL fikk meg til å rusle derfra som ytterst fornøyd kunde, barnevogn på snei og søvnløs baby til tross. De tar virkelig dette seriøst.

    Også følte jeg meg omsider strøket fra svartelisten: Øverstkommanderende og baby bestemte seg for å bli med til Danmark i siste liten denne uken, så vi booket en overmåtelig dyr Minus-billett til dem (jeg hadde allerede svinbillig Plus fra 70-årssalget) og kastet oss avsted. På halvfullt fly ned fra OSL gikk det helt greit å finne en trerader til oss i Minus uten å konsultere andre enn en flyvertinne (type gjør først og spør etterpå). På returen i dag var det verre: Smekkfull Minus og én ussel ledig trerader i Plus... Med øverstkommanderende + infant booket i Minus og meg i Plus, næret jeg meg ikke de største håp om familieforening på flyet (men var i det minste parat til å ta min tørn med babyen i Minus, med øverstkommanderende på en velfortjent hvil i Plus).

    Jeg valgte strategisk sete på den ene ledige Plus-raden - som gudskjelov var oddetallsrad - og forhørte meg diskré med både innsjekk- og loungeagent om muligheter for å sitte tre sammen - gjerne i Minus, for vår del. Svaret var begge steder nei, fordi A) Det var fullt i Minus (og de kunne ikke oppgradere øverstkommanderende med infant) og B) De kunne teknisk sett ikke nedgradere meg fra Plus (derav konklusjonen om at jeg må være strøket fra svartelisten, for jeg trodde ikke dette skulle være noe problem). Men begge henviste til gate, og der sørget en aldeles gjennomprofesjonell agent for å plante oss alle i Plus, bokstavelig talt samtidig som han med jernhånd håndhevet priority boarding. Denne mannen burde snarest erstatte både Roald og Gustafsson, etter min mening.

    Så alt i alt - ødelagt barnevogn og bagasje til tross - så har jeg litt troen på dette selskapet allikevel.
     
    Last edited: 10. des 2016
    miura, Insomnia4u, wilhelm and 26 others like this.
  19. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Og der, 40 timer etter ankomst (inkl. en søndag), var nytt understell til erstatning for det ødelagte på plass.

    Denne håndteringen fra SAS' side av ødelagt barnevogn under transport, og SAS' vilkår som ligger til grunn for den, er i seg selv en grunn for å velge SAS over mange andre flyselskaper hvis man reiser med barnevogn. Jeg orker ikke engang å tenke på all ståheien med forsikringsselskap etc. dersom vi for eksempel hadde reist med DY.

    Nå er jeg virkelig imponert over SAS. Til og med øverstkommanderende har tilgitt dem for de long- og mediumhaulene vi ble splittet og plassert i forskjellige deler av kabinen i fjor.
     

Del denne siden