På flyfronten har det på denne dag skjedd litt av hvert tilbake i tid! 1929 Junkers G38 flyr for første gang. 1945 Det første jetflyet som landet på et hangarskip er en Ryan FR-1, med pilot Jake West fra U.S. Navy Ensign. 1967 TWA 159 fra New York til LA, med en mellomlanding på CVG. Styrtet etter en avbrutt takeoff på CVG I dag feires National Nachos day og Saxophone day. Lennart og Leonard kan gratuleres med navnedag De som ville fylt år i dag, hvis de levde er: Jonas Lie 188 år Bjartmar Gjerde 90 år Kupper`n 88 år Odd Iversen 76 år Karin Fossum 67 år Her har vi et dikt fra Inger Hagerup: Vi holder livet i en knytt hånd Vårt hjerte må bestandig ha det sånn. Det tåler gjerne spott og overlast når bare det får holde noe fast. En mann, et barn, en drøm skal være vår og evigheten måles ut i år. For i vår gåtefulle, blinde angst blir alle ting erobring eller fangst. Vi bærer skrekken med oss natt og dag, den bleke skrekk for hjertets nederlag. Med Hagerups dikt i tankene ønsker jeg dere en fortreffelig dag!
/Pedant Mode Activated Akkurat det med at dette var det første jetflyet er vist litt debattert. https://en.wikipedia.org/wiki/Ryan_FR_Fireball#Operational_history Ryan FR-1 var eit fly med både radial motor og jetmotor, landing blei normalt gjort på bare radial motoren. Det som vist nok skjedde var radial motoren begynnte å fuske og piloten startet jetmotoren, men det var uvist om det fortsatt kom litt kraft frå radial motoren. Piloten var frå skvadronen VF-41 https://en.wikipedia.org/wiki/VF-1_(1945-8) Og Ensign er det den Amerikanske Marinen kaller ein Fenrik. Så piloten var Fenrik Jake West frå VF-41. /Pedant Mode OFF Og nå som eg har fått det av brystet; Ha ein riktig god lørdag og helg videre alle samman.
God morgen fra SAS loungen på CPH! Det føles ikke så lenge siden sist jeg ønsket dere god morgen. Til tross for å ha flydd i riktig ende av A350en ble det med ca halvannen time søvn. Jeg mistenker at det kommer til å bli utfordrende å holde seg våken lenge nok til å få til en god overgang til norsk tid.
God morgen fra bingen hos IC Barcelona. Pass, penger og telefon er på plass så da er jeg faktisk fornøyd med gårdagen. Hjemreise i kveld, LH via FRA. 1 time i planlagt bakketid så satser på first longe isf terminal
Jeg var fristet til å si noe om propellen på fronten av det jetflyet. Bra at det er noen som har kontroll på detaljene!
God morgen fra hytta. Her har ikke solen stått opp helt ennå, men den er på vei opp, og det ser ut til at det blir ganske så fint i dag. Har rømt hjemmefra pga oppussing, og benytter sjansen til å rydde bort gressklipperen og hagemøblene før vinteren. Men, først er det kaffe på sengen, rock på radioen, og IF på telefonen. Prioriteringer! Ha en skjønn lørdag.
God morgen fra hytten. Takk til @kjeeli for dagsord, og til @SayWhat for tekniske presiseringer (som egentlig gjorde det mer usikkert ). Dagens gjøremål blir å kontrollmåle hytta for å sjekke kommunes BRA-beregning. Eiendomsskatten er igjen i fokus, og da teller hver eneste m2. Foreløpig har vi bare kommet til kaffe og IF. Ha en fin lørdag!
God morgen fra solkysten, her er det herlig klar himmel og +5 grader. Verdens vakreste by viser seg fra sin beste side. I dag er det helg ..en tur på teateret og se «Erasmus Montanus» med etterfølgende mat og vin ..
God morgon frå Sunnfjord. Her søv madammen medan eg tek meg av avkommet. Jobb seinare. Jammen er det mykje som ikkje vert gjort når ein har 15 vekers permisjon
Gooooood formiddag fra flytoget Noe treg starte, fruen kommanderte en til å legge om til vinterdekk på den gjenværende bilen, hjalp lite å argumentere med dyrebar lounge tid ble borte, da var svaret enkelt, du skal jo kose deg ihjel på den nye Loungen som du så desperat vil på. Vi snakkes utover dagen folkes. Ja gleder meg som et lite barn i en godteri butikk PS har snakket daglig om LHR er nå nytt favoritt sted, tror fruen har fått nok av lounge prat.
God morgen! Solen skinner og er på tur ut i marka. Deretter skifte til vinterdekk på fruens bil før det for alvor blir vinter… Må også legge en plan for en utgående CT. Weekend til Dubai i C, kanskje God tur til godtebutikken @drsyk og god lørdag til alle IF’ere
God formiddag fra et Oslo som bader i sol Leste nettopp en artikkel I Aftenposten som satt kaffen i vranstrupen https://www.aftenposten.no/verden/i...r-foran-norge-gjennom-hele-pandemien-naa-er-d Usa åpner opp på mandag og smittetallene i Europa, særlig i øst skyter fart. Håper ikke Biden gjør retrett og at jeg mister nok en tur i C over dammen God tur til @drsyk og god lørdag til alle IF’ere
Det var en streng dame på SAS i luka, skulle se innreis skjemaet til UK, men når det kom fram smilte hun, da jeg fortalt var en dags tur, himla hun med øynene. Skal bare ta en middag og noen drinker så hjem Må si det var stappfullt i kontrollen men FT tok Max 5 min Fast inventar på OSL loungen, beklageligvis er Gullstua åpen for alt og alle… Melder pass der enn så lenge. Like greit å hente 3 glass på engang
God lørdag fra Lillestrøm. Her skinner solen og lufta er så kjølig som bare en frisk november kan være. Har for en gangs skyld sovet lenge, nå er det indretjeneste for å gjøre klart til rakfiskmåltid i kveld. Det gledes, skjønt jeg skulle gjerne vært med @drsyk på det som må bli en alle tiders lørdag
God kveld fra Phuket i Thailand. Vi kunne ikke fly over Afghanistan, så da landet vi ca en timer forsinket rett etter 11.30 lokal tid i dag. Jeg var spent på hvordan immigransjon, kontroll og tester skulle forløpe seg og hadde forberedt meg på en lang seanse på flyplassen. Men faktum er at jeg var i taxien 45 minutter etter vi hadde landet. Og da er jeg ganske sikker på at over halve den tiden brukte jeg på å komme ut av flyet. Dette var synet som møtte oss først. Alle måtte sette seg ned og vise fram dokumentene før vi fikk lov å stille oss i kø for neste steg som var en kontroll av dokumentene. Deretter var det passkontroll og ny covidtest etter bagasjen var hentet. Veldig smooth og effektivt. De hadde nok folk på jobb, noe som forsåvidt er vanlig i land der arbeidskraft er rimelig...