Det er lov å bli imponert over Norwegians ekspansjoner og ambisjoner

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av Eddie47, 11. sept 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,651
    Likes mottatt:
    32,501
    Bonuspoeng:
    293
    Det må jeg si er et rimelig spenstig utsagn... Hvor mange flyselskaper i milliardklassen har du bygd opp de siste 15 årene? Enn si, hvem andre har gjort det? Mange andre, SAS inkludert, har vært mest opptatt av å bygge ned.

    Det er lov å være uenig i valg og strategier, og det er lov å direkte mislike folk, men litt saklighet er ikke alltid så dumt. Å påstå at en som har lyktes så til de grader har gjort mange dumme og forhastede valg, det faller på sin egen urimelighet.

    Man kan diskutere dristigheten i Norwegian sitt valg på å gå hardt og tidlig ut med 787, mange ble passasjerer ble skadelidende pga en kombinasjon av slurv fra leverandøren og at de fløy med LCC.

    Likevel. Trass i negativ media, trass i mange runder med problemer, så har LH til Norwegian åpenbart blitt en suksess, der andre har mislyktes. En vesentlig del av årsaken til det, er 787. Som historien viser, så er det dessuten lommeboka til folk som bestemmer. Manns minne er kort, når man kan spare noen kroner, eller iallefall tror de sparer noen kroner. Problemene fra oppstarten er glemt, nå går ting stort sett på skinner, og konkurrentene er ikke engang i startgropa. I businessverden er dette et formidabelt fortrinn. Norwegian soper inn nå, for de har etablert seg som eneste LH LCC. Det blir blytungt for andre LCC'er å komme etter.

    Så at en asisatisk LCC skal starte opp igjen, SIN - ATH. Det er sikkert begrunnet i distanse at de setter opp en så merkelig rute, men jeg vedder på at den går på trynet. Hellas et land på konkursens rand, hvor mange asiater vil reise på ferie til sol og varme? Ikke de i Singapore iallefall.
    Jeg tror Norwegian kommer til å vokse veldig mye mer, før noen LCC konkurrenter kommer på banen. Ikke minst kommer det til å skje på Sør Amerika, jeg ser for meg et salig blodbad på rutene dit. Det har vært mer eller mindre skjermet for konkurranse enn så lenge, men nå kommer det.

    Apropos blodbad, jada, Kjos strekker nok reglene. Men så? Er han blitt arrestert? Dømt? Tiltalt?
    Nei.
    Hvis man har problemer med at individer tøyer reglene, og syns det er feil at de ikke blir arrestert, dømt, tiltalt, mm. Ikke pek på dem, de bruker de verktøyene som er dem til rådighet. Skal du peke på noen, så får du peke på dem som lager reglene, politikerne.
    Men, som man sier på engelsk "Careful what you wish for", for plutselig så slår det tilbake, og rammer deg selv.

    En liten digresjon:
    Var i kaffeselskap på fredag, oppslaget om veksten til Norwegian ble et tema, samtalen dreide over til reising generelt. Et par rundt bordet jobber i NSB, de var naturlig nok opptatt av privatiseringen av jernbanen. Det var utrolig fascinerende å høre på, argumentene haglet om bevaring av norske arbeidsplasser, vern om arbeiderkulturen, omsorg og samarbeid, ja det var fine ord. De skal forresten på weekendtur neste helg, hvor? Krakow. Med hvem? Ryanair... Det er langt mellom liv og lære.
     
    Mbj, Baldrick, Are and 11 others like this.
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Det han over sa.
    Og ingen som satser hardt unngår å gå på en smell eller gjøre mange blemmer, men det er der læringen ligger
     
    Eddie47 liker dette
  3. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Står om Gold Care både i VG og Dagbladet. Tok denne artikkelen da den kun tok for seg dette problemet. Det er vel alle andre flyselskap som er dumme som ikke benytter seg av dette flotte produktet. Vil tro at du må jobbe med dette for å forstå problemet.
    Det er vel storsett vare å lese i avisen for å finne saker der Kjos tråkker i salaten. Flyseteavgiften kjøre over på kundene for billetter de allerede har kjøpt. Rettsak mot piloter og kabinpersonell der han tapte i første omgang. Rygge. Problemer med å etablere seg i USA. Kansellering i sommer grunnet mangel på personell noe Kjos viste 6 måneder før. Vil også legge til at Kjos selv har uttalt at han bommet kraftig da han satte Dreamlineren i rute for tidlig og uten nødvendig forberedinger.
     
    Last edited: 12. sept 2016
  4. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har aldri sagt noe om dumme eller ikke, du lager deg en stråmann. Og hva med ANA? Du hopper jo elegant over dette. Nå gjør ikke to gale en rett, men det har jammen vært mye krangle mellom selskap og ansatte i SAS, Lufthansa, United etc.
    Og jeg forsvarer ikke kjos sine dårlige valg, jeg bare er lei av folk som får helt hjerneblødning hver fang det er noe positivt om Norwegian.
     
    mathiasfe and Eddie47 like this.
  5. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Trenger ikke være flymekaniker for å forstå at og outsource service kan være en dårlig ide.
    Det kan også være smart da man slipper en del kostnader forbundet med egne ansatte samtidig som man leier inn en teneste fra de som faktisk kan det (eller påstår det)
     
  6. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Og hvorfor skal det være forskjell på å outsource service på fly kontra f.eks. bil? Mange bilselskaper (f.eks. busselskaper eller utleieselskaper) har jo ikke egne verksteder og delelager, så hvorfor skulle man ikke gjøre det for fly også? jeg jobber i et veldig stort IT-konsern som også reparerer PC'er og servere for kunder. Så vidt jeg vet er det ingen kunder som sitter på egen kompetanse og delelager for dette heller, og det er vel ikke så uvanlig? Så flyselskapene kommer vel sakte men sikkert over til denne løsningen etterhvert.
     
    anders82 liker dette
  7. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Finn fram å les boka også. Han forteller om en del morsomme sprell som ble utført i barndommen hvor popcorn også passer godt inn :cool:
     
    Baldrick liker dette
  8. Vel, det er bokstavelig talt mye større fallhøyde om du fucker opp teknisk vedlikehold på et fly, enn en bil eller en pc.
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,141
    Likes mottatt:
    869,587
    Bonuspoeng:
    293
    Den boken får ikke nobelprisen i litteratur .....
     
    Misterix liker dette
  10. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Med fare for å irritere på meg Mods her..

    Dette er rett og slett bare unødvendig. Å henfalle til karakteristikker burde man heve seg over. Jeg startet dagen med å lese den hyggelige posten med skryt til forumet, og så kom jeg over denne tråden..

    Det er kjempeimponerende det Norwegian har fått til; Og enten man vil innrømme det, eller ei, så har selskapets inntog gjort underverker for at du, jeg og alle kan dyrke reiseinteressen. Norwegian har nå 5500 ansatte (SNL), og det er intet mindre enn imponerende. Som andre har nevnt, det var ikke mangel på forståsegpåere som dømte satsingen nord og ned..
    Jeg har ikke inngående kjennskap til avtalene, jeg har ikke jobbet for Norwegian, eller kjenner noen som har det. Jeg noterer meg at det fremmes kritikk fra blant annet fagforeninger, men du trenger ikke være en kløpper i Google for å finne tilsvarende for SAS. Eller andre flyselskap av den grunn.

    Det er modig gjort å anklage selskaper for å utnytte folk, spesielt uten å begrunne det. Jeg er åpen for å akseptere at det kan forekomme, og jeg liker ikke den generelle utviklingen med å "fly inn" crews fra land med mindre beskyttelse av arbeidstakere, for eksempel. Men er Norwegian "verre" enn sammenlignbare selskaper? I så fall, hvorfor? De gangene jeg flyr med Norwegian, i all hovedsak i Norge, er det alltid norske crew. Ikke vet jeg om det er "bra" eller "dårlig", forsåvidt. Internasjonalt konkurrerer man i et, ja, nettopp, internasjonalt marked, og her er det vel ingen som er overrasket over at også utenlandsk arbeidskraft benyttes. Det gjør alle norske selskaper i sine internasjonale avdelinger. Jeg legger til grunn at de til enhver tids og steds gjeldende regler overholdes, og har ingen ønsker om å opphøye meg selv til overdommer knyttet til en slik praksis, utover at jeg forventer at også etikk og moral ligger til grunn. Jeg er kanskje naiv, sånn?

    For ordens skyld har undertegnede ingen koblinger til noen selskaper innen luftfarten, foruten mine bonusmedlemskap hos Norwegian og SAS.
     
    Are, Fjordheim, Chrisbgg and 3 others like this.
  11. @Blades33 - sorry, biter ikke på noe agn. Kom tilbake når du har levd med noen som jobber i luftfarten i 6-7 år, dine venner/bekjente er flyvende crew både i SAS og Norwegian (og Widerøe, Emirates, Lufthansa, Ryanair etc...), du har hengt med disse folka i 10 år og har fått både se og føle på hvordan forholdene er i de forskjellige selskapene. Dine spørsmål bærer preg av at du har lest overskrifter på VG og Dagbladet, men neppe vært på noe crewrom på Gardermoen.
     
    Fredrik81 liker dette
  12. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Generelt er det vel ingen av oss som burde klage over NAS. Hadde det ikke vært for at Kjos å gjengen lager konkurranse (da spesielt med tanke på innenlands) ville jeg nok tro at prisene hos SAS/WF ville vært en god del høyere...
     
    Kjakan and Eddie47 like this.
  13. Både ja og nei. Dette synes jeg er en retorikk som bærer preg av populisme og FrP. Jeg får så smått spades av det, særlig nå når den samme "brudulja" raser i nord-norge mellom FlyViking og Widerøe.
    Nå er det selvsagt et eget særpreg over situasjonen "oppi der" pga anbudsruter, men det går i samme leia. Blablabla: "Det e nu bare bra med konkurranse" // "Widerøe si eiergruppa sett nu der med sigara og lakksko, sånn så de tar sæ betalt" // "ka e det som feila folk når æ må sett her som en oppfeska uer og betal meir førr 20 minutta tell båtsfjord enn 6 tima tell SYDEN".

    Det er liksom litt mer til luftfart enn å se på tidsforbruk, kostnad - og deretter dra en konklusjon.

    Det er selvsagt en ærlig sak at uten konkurranse skrus prisene opp, men etter å ha bodd i nord-norge i over 20 år vil jeg si at perspektivet: mange avganger daglig, med stabilitet og regularitet, er vel så viktig. Så lenge Norwegian og SAS klarer å balansere dette, er det helt greit med konkurranse. Men i det øyeblikket en av de slår stolbeina av naboen og røkker avgårde med skitne triks, slik at vi sitter igjen med 2-3 daglige avganger annenhver dag, da er det ikke verdt det. Selv om "baseline"-prisen går fra 499 til 299.
    Og man kan nu bare sitte der og tro på julenissen om man tror at det rutetilbudet som finnes i Nord-Norge nå kommer til å fortsette om FlyViking inntar banen og tar fra Widerøe penger og anbudsruter. Kanskje man kommer seg fra Båtsfjord en gang i uka...
     
  14. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Så alle vi som ikke har disse opplevelsene/vennene/bekjentskapene er dermed utelukket fra å bidra med noen som helst i en debatt om luftfarten altså?
    Tenk om jeg skulle sagt det samme når folk mener/synser noe om bygg og anlegg. Da hadde vi ikke fått mange gode debatter.
    Luftfarten er spesiell på en måte og det er at bussen kjører i luften og ikke på bakken, i tillegg til at konsekvensene ofte er mye større når en ulykke en sjelden gang forekommer.
    Jeg synes ellers "argumentene" du legger frem her bærer preg av elitisme og nedlatenhet overfor oss "andre". Det er selvfølgelig mye som ikke er bra med måten NAS og andre opererer på, men man kan ikke frata Kjos æren for det han har fått til.
     
    Mbj, kalleballer, Fjordheim and 2 others like this.
  15. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Enest kosten er å sende folk på typekurs 4-8 uker med OJT. Folkene har man og disse er utstasjonert og koster det samme Uansett hvilken maskin de skrur på. Da har du selv kontrollen på kvaliteten av det arbeidet som utføres. Og det er derfor ANA har klart seg bedre en NAS.
     
    SASlovah4evah liker dette
  16. Jeg har lagt fram synspunkter flere ganger, det er det samme hver gang.... Enten så vet noen bedre fordi de har lest noe på internett, eller så er de uenig selv om de ikke har noen bakgrunn til å uttale seg om det og 20 andre flyvende crew står bak meg og sier det samme - eller så forsøker man som deg å rakke ned på måten jeg sier ting på - i stedet for å diskutere sak. Etterhvert gidder man ikke å legge fram ting for 40ende gang, men man forkorter det på den måten jeg nettopp gjorde. Å diskutere med en vegg om og om igjen er lite produktivt og a total f**** waste of time.
     
  17. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har vel også skrevet noe positivt om Kjos, men om du får hjerneblødning så er det lett å overse det kanskje. Kan ikke se at SAS har måtte gå til rettsak mot de ansatte og hevdet at de ikke jobber i eget selskap. Lønnsforhandlinger kan alltid dra med seg litt uroligheter hos alle, men forstår at mannen i gata ikke kan se forskjellen.
     
    Last edited: 12. sept 2016
  18. corvette8

    corvette8 Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    Vel Ida, akkurat den går vel begge veier. Det du driver med er ren hersketeknikk, artig å se at det ikke er forbeholdt Gutteklubben Grei å lukke ned opposisjonen med gode gamle "kom tilbake når du har like lang erfaring som meg så kan vi snakke på samme nivå lille venn".
    Deretter blir du SELV fornærmet og mener at her må man tale sak..... Snakk om lite selvinnsikt.
    Jeg gir ualminnelig mye blaffen i dine venner og bekjente som vet så veldig mye om innsiden av flybransjen, det kan dere kanskje diskutere internt over en kaffekopp?
    Dette er et forum for vanlige reisende, såvel som for dem på innsiden av bransjen. Bruk innsikten din til å krydre diskusjonen med saklige og vennlige innlegg så tenker jeg forumet vokser på det.

    Mvh John
     
  19. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Det siste innlegget til corvette8 her oppsummerer egentlig veldig godt.

    Har veldig sansen for at alle ikke er enige 110% av tiden; å stå i ring og synge Kumbaya er ikke givende i lengden, så å få litt diskusjoner er bare interessant - også for de av oss som for det aller meste leser de og ikke deltar aktivt.

    Men... Hersketeknikkene som blir brukt av enkelte her er tidvis ufine, så håper den siste oppfordringen til John over kan bli tatt seriøst. Det er veldig spennende med de ulike perspektivene alle her kan bidra med - alt fra folk med 200+ reisedøgn i året, folk som sitter på innsiden av flybransjen, til oss dødelige som bare reiser litt nå og da men prøver å sanke inn bra med bonuspoeng. Blandingen er konge, og det er trist at diskusjoner skal bli ødelagt av at noen bruker hersketeknikker og går til personangrep.

    Hilsen Henrik som bare vil at alle skal være venner :):):):):):)
     
    Mbj, OttoL, kalleballer and 11 others like this.
  20. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for godt og saklig svar (ikke ironi og ment i fullt alvor). Tommel opp
    Priceless at du sier dette når dette er måten du svarer andre på:
    Jeg har heller ikke påstått å vite mer enn deg eller noen andre, jeg bare stiller litt kritiske spørsmål. Når man bare hører crew sin side av saken, eller en håndverker i min bransje, så mister man mye av fakta. Det er alltid minst tre sider av en sak og de ansatte på "gulvet" og ledelsen sine meninger er ikke alltid sammenfallende. Bare se på legene vs. Spekter om dagen. (her kunne jeg valgt å si til folk som støtte Spekter at bare vent til du har hengt med leger og sykepleiere med årevis av erfaring, vært i tett kontakt med helsesektoren etc, men det bidrar ingengting.
    Veldig ofte kan en utenforstående faktisk bidra med gode løsninger/innspill da man ikke er farget av den ene eller andre siden i en bransje.
    Dette ble langt og sikkert litt på siden, men jeg blir litt forbanna når folk beskylder meg for å bruke hersketeknikker og så ser man ikke selv at man gjør det. Folk som kaster av seg kritikk mot andre, men som gjør seg til offer så fort man blir tatt litt hardt irriterer meg også grenseløst. Takk, slutt
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden