Det spøker for SAS sin Bangkok rute neste vinter

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Bizflyer, 21. febr 2014.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Redaktør

    Innlegg:
    3,798
    Likes mottatt:
    2,920
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan se ut som at SAS ikke kommer til å fly Bangkok ruten neste vinter. Etter å ha hatt den som helårsrute i mange år, gikk SAS til det skritt å innstille ruten i mars/april i fjor for så å ta den opp igjen i november. I slutten av mars er det slutt igjen, men det kan se dårlig ut i forhold til at den åpner igjen til vinteren.

    Full historie hos Check-in.dk her: http://www.check-in.dk/SAS-rute-til-Bangkok-i-farezonen#.Uwdu3oUTWf4

    Det har alltid vært greit å fly SAS til BKK. Greie forbindelser fra Norge, og nattflygning begge veier gjør at det virker som en kort tur.

    Sist jeg sjekket pris med SAS KRS-BKK-KRS skulle de ha kr 13 600 for en businessclass billett. Ikke lenge siden de gikk for nesten 20 laken. Er dette et tegn på at de ikke får fylt opp setene i biz? Alle de gangene jeg har flydd denne ruta har biz vært stapp full.

    Taper SAS på dårligere seter enn konkurrentene? Er det servicen generelt? SAS har pleid å ha høye priser på ruta og fulle fly, så da er det litt rart at de ikke kan få lønnsomhet på ruta.

    Eller hva tror dere andre?
     
  2. view

    view Senior Medlem

    Innlegg:
    949
    Likes mottatt:
    730
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen tvil om at SAS mistet ett lass med corporate kunder når de gjorde om dette til en sesongrute med reduserte frekvenser. Det trenger ikke bety de som booker business, de som booker Eco til 10-12 000 kr i siste liten er en viktig kundegruppe. Som gjerne oppgraderer hvis mulig. Når disse ikke er kunder lenger, må SAS fylle flyet med turister til Thailand som ikke har samme betalingsvilje. Se på noen av prisene på de siste avgangene denne sesongen, det er charter prising deluxe og det er bare om å få fyllt opp det de kan.

    Når man i tillegg vet at BKK er et fullstendig ødelagt marked yieldmessig som er ett 100% deregulert marked og dermed har større inntog av midtøsten selskaper enn noe annet sted, er det bare å innse at man ikke kan konkurrere på de vilkårene man ønsker. 6 x Emirates daglig, med fullt av A380 osv. Se på hva Air France gjorde for noen år siden, kuttet First, begynte å fly hjemover på dagtid for å slippe å ha flyet stående der nede hele dagen samt kuttet til 3 ukentlige. De mistet alle sine forretningskunder når de definerte dette som fritidsdestinasjon, og det er flere som følger med nå, bla gjør LH liknende fra sommeren av, som så AF, KL, AY fra før av. Det som skjer når man velger denne taktikken er at inntjeningen synker betraktelig, og da spørs det om SAS velger å gjennoppta BKK neste vinter.
     
    Ida liker dette
  3. milehigh

    milehigh Senior Medlem

    Innlegg:
    964
    Likes mottatt:
    584
    Bonuspoeng:
    93
    Det tror jeg. Av 15-20 selskaper jeg har flydd longhaul premium er nok SAS det dårligste. Enkelte og greit. Potetnisseselskap som er vant med at jantelovfolket er hubcaptives. Når de dårlige angled lie flat setene i tillegg ikke virker, man sier ifra til kundeservice, og de ikke bryr seg skjønner man hvor landet ligger. Hvis setet virker er det selvsagt helt avgjørende for SAS at man retter opp setet osv snarest når man blir fortalt det, men når setene ikke virker er det ingen som tar det seriøst.
     
  4. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,310
    Likes mottatt:
    1,053
    Bonuspoeng:
    113
    For min del vil det være svært trist om SAS legger ned ruten, da den er min faste vei til BKK i vintermånedene. Den har etter min menig perfekt avgangstider fra CPH og BKK, som gjør at jet lag ikke er noe problem hverken fra eller til europa. Dessverre så forventer jeg også at rutetidene endres hvis de valger å starte opp ruten igjen, og da sitter vi kun igjen med LX og OS (i Star) som fremdeles beholder kveldsavganger begge veier.

    Ser at andre klager over at setet til SAS er så dårlig, men i min bok er mye bedre enn de "nye" setene Swiss har i sine LH fly som svært smale, steinharde og ikke fult flat de heller (rant over :)). Jeg sover godt i SAS sitt sete pga. de ekstra centimerne man får når armlenet felles ned, og har i 90 % av tilfellene hatt supre crew ombord til BKK.
     
    Dash, Bizflyer and Fly med oss like this.

Del denne siden