Digitalt coronapass (Commonpass og koronapass generelt)

Tråd i 'Nyheter' startet av Storbaba, 25. nov 2020.

  1. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Utenfor EU er det regjeringen i landet som setter innreisebestemmelser – ikke IATA, flyselskapet, WHO, helsemyndigheter, eller en app-produsent.
     
  2. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Ser @Edvard har svart allerede. Er mottakerland som setter betingelser. Mange eksempler på at tradisjonelle turistland er restriktive, bl.a Thailand. De har nå innført 7 dagers karantene for vaksinerte (og negativ test 72 timer før avreise).
     
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  4. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,827
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    FHI har nå forespørsel hos sine rammeavtaleleverandører på IT-siden ift. innhenting av kapasitet for å lage det norske koronapasset! Så det går rett vei :)

    Folkehelseinstituttet har i samarbeid med Norske Helsenett, Direktoratet for e-helse, justissektoren og andre relevante aktører, med ansvar for overordnet koordinering plassert hos Helsedirektoratet, fått i oppdrag å umiddelbart starte arbeidet med et koronasertifikat, som er i tråd med europeiske og internasjonale føringer for å gi innbyggere mulighet til å vise status for vaksine, test/prøvesvar, friskmelding og kontraindikasjon for vaksinasjon. Løsningen skal fungere både innenfor og utenfor våre landegrenser.

    FHI ønsker å inngå avtale med en samarbeidspartner som kan bistå FHI i utviklingen av løsningen, og bistå til utvikling av de deler av løsningen som ikke løses ved hjelp av Helsenorge-plattformen eller ved hjelp av egne utviklingsteam for MSIS og SYSVAK.

    Bistanden gjelder minimum utvikling av verifikasjonsløsningen. Verifikasjonsløsningen vil bestå av API’er, rammeverk for å støtte verifikasjon av Koronasertifikat i 3. part apper, samt app for verifisering av Koronasertifikat. App for verifisering av koronasertifikat skal gjøres tilgjengelig på App Store og Google Play. Det er ikke avklart om dette blir en fullstendig stand-alone app, eller om den er helt eller delvis integrert med andre app’er (eksempelvis, men ikke begrenset til, Helsenorge-app for visning av Koronasertifikat).

    Verifikasjonsløsningen skal i første omgang støtte verifikasjon av Koronasertifikat utstedt i Norge og EU iht DGC og WHOs Smart Vaccination Certificate.
     
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 16. april 2021
  6. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Kan ikke vente at alt dette er på plass, jeg har fått vaksinen og jeg kan se familien min igjen. Og jeg ærlig sagt bryr meg ikke om ativaxxer og anti pass folk og ikke om denne udugelige diskusjonen om parallelsamfunn...
     
  7. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,827
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
  8. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,313
    Likes mottatt:
    5,115
    Bonuspoeng:
    183
    Ny IT-utvikling på en helseplattform løsning... snakkes i 2023!
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 19. april 2021
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Skarven liker dette
  11. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Det fremste argumentet er "Det er urettferdig!", som en 4-åring.

    Svaret mitt til WHO er "ok", og så bare ignorere alt de sier.

    Alle land må stå fritt til å kreve vaksinering for å slippe inn reisende. Om det er gulfeber eller covid er det samme. Det er ikke urettferdig av den grunn.
     
    Oppirumpadi, Insomnia4u and RoadKing like this.
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Pussig reaksjon fra WHO, det har jo vært krav til vaksine og dokumentasjon før. F.eks Gulfeber for å komme inn i en del land i Afrika.
     
    Insomnia4u and Xflipper like this.
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Den største forskjellen er vel at ikke alle har tilgang på Covid-vaksine, mens alle som vil kan få gulfeber-vaksine.
     
    RoadKing liker dette
  14. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror ikke alle innbyggere i fattige land har mulighet eller råd til gulfeber-vaksine. Ei heller har de råd til å fly noe sted..

    Eller ok, kanskje den er tilgjengelig over hele verden nå, det er vel tross alt 80 år gammel. Men det betyr ikke at alle har råd til den. I starten var sikkert gulfebervaksinen også dyr og lite tilgjengelig for utviklingsland. Men det er sånn det er, early adopters, høy pris, betaler for videre utvikling og at den blir tilgjengelig for "alle" til lav pris.

    Jeg støtter covax (og skulle gjerne støttet de direkte finansielt), for jeg vet at vi trenger å vaksinere HELE verden. Men jeg synes ikke vaksinepass er urettferdig. Vi er et velutviklet og velstående land, vi reiser mye. At vi skulle kunstig bli "holdt tilbake" fordi URETTFERDIG er bare dumt. Hadde nok av det på barneskolen som flink elev som ble holdt tilbake, med påfølgende tap av skolelyst. :)

    La oss heller snakke malaria-vaksine. Den burde rulles ut til de fattigste landene, og vi velstående burde være med å betale. Det er i alles interesse å eliminere malaria, og da må vi starte å gi den der malaria finnes.

    Forøvrig jobber Pfizer med en oral covid-vaksine (pille). DET vil kunne hjelpe mye i å få vaksinert hele verdens befolkning raskt og billig:
    https://www.deseret.com/u-s-world/2021/3/28/22350093/pfizer-covid-19-vaccine-pill
     
    Oppirumpadi, EndreD and Insomnia4u like this.
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenker at inntill alle i Norge har muligheten til å ta vaksine så bør ideen ligge brakk. Jeg er også usikker på om en konstant sjekk av om du har vaksinert deg er veien til frihet.
     
  16. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor det?

    Hvorfor skal ikke de som er vaksinert få slippe karantenehotell (f.eks), eller få besøke eldre slektninger på eldrehjem?

    Eller som sikkert noen vil ha, at de kan få dra på ferie til X, som krever vaksinepass. Da blir det litt rart om vi ikke skal gi folk muligheten til å bevise at de har fått vaksine på en trygg måte.

    Har selv en USA-tur planlagt i november. Sannsynligvis vil USA kreve at jeg er vaksinert. Tror ikke de vil godta en utskrift fra helsenorge.no. Tror heller ikke at alle har muligheten til å ta vaksine før den tid (Alle under 16 år f.eks)

    Vi trenger også en måte å dokumentere de som av en eller annen grunn ikke kan ta vaksine, hvis de finnes. Og "tror vaksinene inneholder et 5G-virus" er ikke en medisinsk grunn til å være fritatt vaksine. :D

    I Tyskland så går argumentasjonen at vaksinertfordeler er å snikinnføre obligatorisk vaksine. På en måte har de rett i det. Men det er forhåpentligvis midlertidlig med slike fordeler.

    Når man oppnår en flokkimmunitet så kan man fjerne vaksinefordeler, for da er såpass mange vaksinert at det ikke lenger er nødvendig med like strenge tiltak og begrensninger. Å vente med vaksinepass til dette skjer er bortkastet. Vi trenger vaksinepass NÅ.
     
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan hende de beholder testregimet, og at det vil holde med en negativ test, som i dag. Da vil ikke nødvendigvis vaksinepasset være nødvendig. Eventuelt kan man ha vaksinepass, men at det kreves negativ test i tillegg.

    Har vi nå komme dit hvor det er "urettferdig" for de som har fått vaksine at de ikke kan gjøre som de vil?
     
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Ditt argument er at et koronapass (eller hva nå man vil kalle det) gir deg friheten tilbake, mens mitt argument er at hvis du hele tiden skal bli kontrollert om du har vaksinert deg så er det dyrkjøpt frihet spør du meg. Og så er det urettferdig for deg om du ikke får reise til USA hvis vi ikke har det, mens det er urettferdig for andre som ikke har fått (tilbud om) vaksinen. Går begge veier. Tenker at vi uansett ikke blir enige, så vi kan heller diskutere hvorvidt (gitt at Norge går for det) får til en slik løsning i år. Svaret mitt der er nei basert på hva vi vet om IT-utvikling i staten.
     
    holmen liker dette
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Oppdatert status på IATA Travel Pass:

    https://www.iata.org/en/pressroom/travel-pass-mediakit/

    Appen er tilgjengelig på norsk App Store, men i testfase og trenger invitation code.

    [​IMG]

    20. april 2021:
    IATA & Unilabs partner to help passengers manage Covid-19 tests. link

    Noen av utfordringene:

    • The World Health Organization (WHO), International Civil Aviation Organization (ICAO) and the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) need to accelerate the development of digital health certificates for Covid-19 vaccines and testing.

    This will ensure equivalence, mutual recognition, and acceptance of COVID-19 certifications when they travel around the world.

    • Border or other agencies need to accept digital passenger test/vaccination certificates on a passenger’s mobile device and not just on paper.

    • Countries need to ensure that their citizens receive a digital COVID-19 test/vaccination certificate when they are tested or vaccinated so they have a verifiable document on their mobile device.
     
    Last edited: 20. april 2021
    kaiarne and holmen like this.
  20. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,827
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    UENIG. Dette kommer til bli fikset, det skal ikke være noe hokuspokus.

    De har grunnlaget i sentralt lagrede data, det må en app til, sikkerhet og trygg autentisering f.eks. vha. Bankid. Dette er kurante greier de løser med innleide konsulenter. Første versjon skal være klar ila. mai men jeg tviler vel på om den rulles ut i noe stor skala, men dette kommer. Det er ikke teknikk som er utfordringen, p.t.er det vel diskusjonen om man i Norge skal gis noen fordeler som vaksinert, eller om appen bare blir for reiser.
     

Del denne siden