Dine beste matopplevelser?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Fnate, 20. febr 2014.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er jo litt på siden, men jeg skal love å ikke nevne noen restauranter i Lillestrøm. Dermed er det jo litt reise.

    Jeg har sikkert glemt noen, men:

    Topp 4 - urangert:
    - Freemans - New York
    - Collichio & Sons - New York
    - Restaurant Marbella Club - Puerto Banus/Spania
    - The Palm - Deira Creek/Dubai (for 4-5 år siden)

    Noen artige som folk burde prøve, uten at det er stogastronomi:
    - Carmines - Amerikansk kjede med skikkelig (!) family style servering
    - Texas do Brazil - brazilians barbecue kjede i USA

    Jeg har sikkert glemt noen og vil nok oppdatere topplisten litt. Ha er dine?
     
    TOS and Cecilie like this.
  2. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    For noen år siden spiste jeg Kobe-biff på The Rib Room, Jumeirah Emirates Towers i Dubai. Uten tvil den beste biffen (og dermed beste maten) jeg noen gang har spist.
     
    Fnate liker dette
  3. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Aner ikke hva restauranten heter, eller om den i det hele tatt eksisterer lenger, men jeg spiste en hamburger i Harrison, Nebraska for noen år siden.
    Og er det en ting nebraskianere kan, så er det burgere. Storfe som tasser rundt på åskammene rett utenfor kjøkkendøra. Må jo bare bli godt kjøtt av slikt.

    Nei, det var ingen hvite duker eller fancy vinmenyer. Men dæven døtte. Får fortsatt vann i munnen av å tenke på den burgern.
     
    Fnate liker dette
  4. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Da får jeg vel legge til noen mine favoritter :)

    Topp 7 urangert:
    - Le Bernadin - Upper Midtown Manhatten, New York. Fransk med fokus på sjømat, og regnes som en av verdens beste sjømat restauranter.
    - Sushi Saito - Akasaka, Tokyo. Helt sinnsyk god sushi, og min favoritt blant mange som holder svært høy klasse. Må besøkes om man har råd når man er i Tokyo.
    - Peter Luger - Williamsburg, New York. Klassisk Steakhouse som lever svært høy kvalitet på kjøttet sitt. Har også NY`s best burger på lunsj menyen.
    - Ze Kitchen Gallerie - Monnaie, Paris. Fusion food av høy klasse, med spennede kombinasjoner av Fransk og Asiatisk kjøkken.
    - Basso 56 - Upper Midtown Manhatten, New York. God og rimelig italierner, med koselig atmosfære, godt kjøkken og en bra vinliste med italienske viner.
    - Ming Court - Langham Place Hotel, Kowloon, Hong Kong. Spennede moderne Kinesisk kjøkken, men har også tradisjonelle retter for de som liker det.
    - Smak - Bodø, Fantastisk mat og service. Skal man til Bodø, må man rett og slett prøve denne. Stenger dessverre i løpet av 2014/tidlig 2015.

    Største skuffelse:
    - Aria - Waterfront, Sydney. Fatastisk utsikt mot oprahuset, men det er også det. Dårlig service og ingen retter som var verdt prisen. En enrom skuffelse at ikke Matt Moran sin restaurant i Sydney leverer bedre kvalitet.
     
    TOS and Fnate like this.
  5. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    På min liste står bl.a. følgende (mer eller mindre rangert):
    Arzak, San Sebastian: Et mer fullkomment måltid har jeg ikke smakt. Hver gang jeg tenker på dette så får jeg lyst til å booke en tur til San Sebastian (selv min 11 årige datter syntes dette var et flott sted - hun fikk riktignok en egen meny basert på det hun liker...).
    Akelarre, San Sebastian: Også en super restaurant, med fabelaktig utsikt over Biskayabukten.
    Tickets, Barcelona: Drevet av Ferran Adria (ex El Bulli). Sjelden morsom spiseopplevelse, og en del uventede retter og smaker. Høyt på listen over restauranter jeg gjerne drar tilbake til.
    Locanda Locatelli, London (Marble Arch): Jeg er sjelden skuffet etter et måltid her, og vender stadig tilbake.
    Apsleys, London: Storslåtte omgivelser og fabelaktig italiensk mat.
    Midsummer House, Cambridge: Usedvanlig trivelig opplevelse (hvor vi til og med fikk en guidet tur på kjøkkenet).
    Castle Terrace, Edinburgh: Stilrene, flotte omgivelser og en særdeles god service fra muligens Edinburghs beste restaurant kokkelert av en av Skottlands svært lovende unge kokker.
    Ciak, Monterosso al Mare: Nydelig sjømat.
    Mikys, Monterosso: Samme som Ciak.
    (Bar) Zeruko, San Sebastian: En av mange meget gode pintxos barer i byen. Ikke noe sted for å sitte lenge, men svært god mat.
    Nobu Berkeley, London (Mayfair): La restauranten sette sammen en meny med smak av diverse fra menyen. Fantastic. Kanskje ser du en og annen superkjendis også... :)
    Murano, London (Mayfair): Relativt liten italiensk restaurant, men super service og super mat.
    Momo, London (like ved Regent Street): Har bare spist på kafedelen, men man får en følelse av å trå inn i en kafe i nord-Afrika. Super mezze - god nok for John Carew, så kanskje god nok for andre også... ;)
    Cicchetti, Manchester: Italiensk "tapas" (småretter) av god kvalitet. Jeg er innom der hver gang jeg er i Manchester, og setter hver gang like stor pris på at hovmesterne synes å kjenne meg igjen (spiste vel minst ett måltid om dagen mens jeg tilbrakte noen måneder der, så kanskje de faktisk husker trynet mitt...)... ;) (de har også en avdeling i London)
    San Carlo, Manchester: Eid av samme gjeng som driver Chiccetti.
    Rosso, Manchester: Eid av superstopper Rio Ferdinand. Say no more... :) Har selv sett mannen der flere ganger.
    Alle disse stedene i Manchester er kjent for å være populære blant fotballspillere i området, så bli ikke overrasket om du ser noen kjente fjes der. :)

    Ellers så synes jeg jevnt over at Jamie's Italian (diverse steder i UK) leverer god mat til en rimelig penge. Wagamama er også en kjede med asiatisk fast food av god kvalitet og til gunstige priser.

    Edit: Glemte helt Castle Terrace i Edinburgh (og den må med på listen...). :)
     
    Last edited: 23. febr 2014
    Fnate liker dette
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Wow @TOS der var det mye spennende... Tror nesten jeg må skrive ut og henge på veggen.
     
    TOS liker dette
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Italia, Sirmione: Ristorante Risorgimento. Fantastisk restaurant som jeg har besøkt flere tiår
    Norge, Harstad: Restaurant De Fire Roser. Norges mest spennende restaurant
    Napa: French Laundry eller lillebroren Bouchon dersom du ikke får bord. Fransk på sitt beste
    Milano: Savini. Verdens beste risotto i verdens eldste innendørs kjøpesenter
    Bergamo: Colleoni dell angelo. Michelinstjerner i super setting
    Sukiyabashi Jiro. Verdens beste sushi. Bestill bord 3 måneder før.

    Mer senere
     
    Fnate and TOS like this.
  8. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Rio de Janeiro: Olympe. Smekker fransk-brasilsk fusion.
    NYC: Peter Luger, Brooklyn. Byens beste steakhouse (?)
    Singapore: Din Tai Fung. Må være verdens billigste restaurant med 1-mich.stjerne. Beste dim dum opplevelse noensinne.
    London: Hakkasan. Asiatisk, en grei nummer to hva gjelder dim sum.
    Houston: Pappasito’s Cantina. Tex-mex, en pervers matopplevelse.
    Washinton DC: Zaytinya. Tyrkisk-libanesisk-gresk fusion. Stalltips: Crispy Brussels Afelia. Say no more...

    Så får vi se om @tommy777 ’s Sukiyabashi leverer vaflene om en uke;)

    Mer kommer!
     
    Fnate liker dette

Del denne siden