Doha på nyåret

Tråd i 'Reisemål' startet av mathiasfe, 05. sept 2016.

  1. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    Sitter å ser litt på en liten ferietur fra nyttår til rundt 9. Januar, og vurderer Doha sterkt som reisemål for å avslutte turen (Blir en bonusbillett til MRU og så en separat billett til DOH (via enten Johannesburg eller Seychellene) og videre derfra med open-jaw (ikke CT) på MRU billetten).

    Lufthansa ser ut til å ha en del ledig i det tidsrommet og da kommer jo muligheten til å få prøvd ut den myteomspunnede LH F. Lufthansa flyr med A330-300 via KWI, så selve flyreisen er på hele 8 timer og 40 minutter. Det er også en nattflight, så muligheten til å få mange timer i loungen på FRA neste morgen, men samtidig komme seg helt opp til Nord-Norge på samme dag, er der.

    Men så er spørsmålet, er Doha et reisemål som er verdt å få med seg? Jeg tenker å være der 2-3 dager, så det blir uansett ikke så veldig lenge. Og hvis jeg får det til, hvor bor jeg og hva gjør jeg der?

    Har sett litt på Dubai også, men det ser ut til at LH kun flyr 747 uten F-kabin dit.
     
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,443
    Likes mottatt:
    29,498
    Bonuspoeng:
    183
    Aldri prøvd DOH, men DXB er jo magiskt så er jo en mulighet å spare litt poeng å heller ta C. Tok nattflight DXB-FRA for "noen" år siden, da LH hadde sparekniven slipt og prøvde redusert service konsept på nattflight for å please pax.. Det fungerte ekstremt dårlig, så håper de har sluttet med det.

    DOH ser jo også fristende ut, mye flotte hoteller men vet ikke hvor konservativt det er ift DXB.

    Med poengreise så slipper du jo problemet med overprising til DOH ift DXB.. Selv Qatar som flyr til DXB via DOH har tripple priser til DOH ift DXB.. Du får altså 1 ekstra legg og sparer 65% på billetten.. Sikkert en god forklaring, men jeg sliter med å forstå
     
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Kuwait er kun ca 5 timer fra Frankfurt, fra Kuwait til Doha er det kun litt over timen, så du får nok ikke full F behandling.

    Fløy FRA-AUH rett før ruten ble nedlagt og det var en kort flytur, vet ikke helt om jeg hadde brukt ekstra poeng på det

    Doha er ikke ett sted jeg hadde feriert for å være helt ærlig. Det er ikke mye å ta seg til. Luksushotellene er billige, men servicen utføres av veldig billig arbeidskraft og blir deretter.
     
  4. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,212
    Likes mottatt:
    4,285
    Bonuspoeng:
    113
    Doha har en Souk som er nyrenovert til å se autentisk ut. Der kan man gå på gullmarked (dyrt) eller sitte og røyke vannpipe (billig).
    Digert og halv-billig shoppingsenter med innvendige fasader modellert etter Venezia, der man tar kanalbåt fra ene enden til andre. Ski/skøyteanlegg osv. Egentlig verdt et besøk i seg selv.
    Endel interessante museer, f.eks. Det muslimske nede ved sjøen.
    Og så kan man gjøre andre turistiske ting, som kamelsafari (anbefales ikke - de dyrene egner seg ikke engang til kjøttdeig på pizza...) eller dune bashing. Det siste går ut på at man blir stappet inn i en Land Cruiser, kjørt til asfalten ender (tar ikke mange minuttene...), luften blir sluppet delvis ut av dekkene, og så kjører man idiot ute på sanddynene. Anbefales på det sterkeste hvis man bare har antydning til petrol head. Billig bensin har de og. Veldig billig faktisk.
    Mat og sånn er veldig tradisjonell Arabisk, altså rimelig god men med påtakelig fravær av gris, alkohol og andre fundamentale næringsgrupper. Qatar er et av de mest liberale og trygge landene i denne regionen, og tar turismen på alvor.
    Så ja, Doha er helt OK for et par-tre dager, så jeg ville bare kjørt på. Men husk å bo i et internasjomalt hotell med "nattklubb", dvs alkoholservering.
     
    OttoL and RoadKing like this.
  5. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    DoubleTree by Hilton Hotel Doha eller Radisson Blue Hotel Doha?

    Noen som har bodd på disse hotellene?
     
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Sorry for being totally off topic (as I’ve only done transit in Doha),
    men hver gang jeg leser det bynavnet så tenker jeg på:


    [​IMG]
     
  7. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Vi bodde på Hilton Doha som vi syntes var et kjempe bra hotel med alle retigheter og egen flott strand,ligger også meget bra til i forhold til shopping +++. Bruk Taxi til og komme deg rundt,er nesten gratis i forhold til Norge :)
     
    mathiasfe liker dette
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    mathiasfe liker dette
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det må være relativt nytt og gledelige nyheter!
     
  10. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Qatar er ikke så veldig utviklet som turistdestinasjon, men de kommer seg sakte. Veldig mye av det du finner i Doha er veldig sjelløst og nyrikt i stilen. Souq Waqif er ganske fin med muligheter for veldig bra mezzeh, selv om også den er ganske nybygget i tradisjonell stil etter de rev den gamle.

    Vil faktisk anbefale deg å leie deg en Land Cruiser med sjåfør som tar deg med på en såkalt "dune bashing". Jævla skummelt og sykt artig, hvis du finner en velrennomert aktør. Da får du oppleve det beste landet har å by på — ørken.

    God tur!
     
    mathiasfe liker dette

Del denne siden