Har et par spørsmål angående en reise jeg nylig booket: Returen er fra Cancun via Bogota og London. Her har flyselskapet (Avianca) kansellert (eller endret) første fly fra Cancun til Bogota til 4 timer før opprinnelig reise (samme flight nr) og nedgradert billetten til X fra I. Sas sier det er ingenting de kan gjøre. Noen som har opplevd det tidligere og funnet på noe lurt? Det er 0 tilgjengelighet for å booke om til en annen avgang. Spørsmål 2, har noen vært borti at en SK flyving ikke viser ledige seter i Plus hos Sas (Agentene får ikke booket I), men Sas.no standard EB søk, Sas Star Alliance søk og Expert flyer viser alle god tilgjengelighet i Plus (klasse I). Agenten mente alle disse viser feil, mens hans system viser riktig. EB Diamond mail mener også det ikke er tilgjengelig seter.
Spm.2: Dersom du skal ha en SK-flyvning som er connecting med en annen flight, gjerne fra annet selskap, så kan det godt være at den ikke er bookbar i den kombinasjonen selv om en kan booke den frittstående. Er noe som har kommet i senere tid for SAS som jeg forstår det. Samme utfordring har det vært hos f.eks. Lufthansa lenge. Reiser en f.eks. til/fra MUC el. FRA interkontinentalt med noe annet enn LH vil en normalt kun få eco/X på tilslutningen fra Scandinavia til Tyskland.
Skjønner, det gir mer mening enn den forklaringen jeg fikk. Han mente det ikke fantes ledige billetter i klasse I i det hele tatt og Sas sine sider viser feil tilgjengelighet. Når jeg tenker meg om hadde jeg samme case med Eva air inn til Paris og ikke mulig å fortsette med biz hos LH for en stund siden.