Jeg blir skikkelig sinna når jeg leser om hvordan en enkelt drone kan sette en hel flyplass som Gatwick ut av spill. https://www.nrk.no/urix/forbereder-aksjon-mot-drone-pa-gatwick-1.14351323 Det må jo være første gang dette skjer i en skala som dette. Er det noen her som er rammet av dette? Håper trafikken kommer i gang igjen i dag og at de får tatt knekken på den hersens dronen
Konspirasjonsteoriene på diverse dronefora er i gang: Ser det spekuleres i diverse britiske aviser at det faktisk er miljøaktivister som har durt igang dette prosjektet. De får sikkert like mye sympati som disse tullingene som går rundt på supermarkeder og slaktere i England og demonstrerer mot folk som kjøper kjøtt.
Kan noen forklare en stakkar som har vært uten nett noen dager hvorfor de ikke bare kan skyte den ned?
Samme tanke har slått meg.. Men spørs kanskje litt på hvordan de flyr.. ? Fort og uforutsigbart gjør det vel litt mer komplisert.. Men de fikk jo til slutt hjelp av militæret, så de er kanskje litt mer trent for å ta ut droner enn lokale politi..
Undertegnede har ingen kompetanse på dette feltet, men NRK viderebrakte i går et svar som på meg virket plausibelt: Man kunne skyte ned dronene, men man fryktet for følgene som kunne oppstå dersom man bommet. Deretter kom det noen tanker rundt kulebane og eventuelt hvor kula ville havne dersom den bommet på dronen. I dag melder NRK at dronen skal ha vært liten og det skulle jo tilsi at den ikke er så lett å treffe. Utover det har @Are gode poenger om hastighet og manglende forutsigbarhet vedr. kurs og marsjrute...
Dette her viser jo en helt klar negativ holding. Hvorfor fokusere på hva som kan gå galt, her må man tenkte positivt! Tenk heller på alle gangene du treffer, gjerne inner-tiere, gang etter gang!
Kanskje de kunne brukt ørner til å fange dem: https://www.dagbladet.no/nyheter/orn-fanger-farlige-droner-i-luften-som-om-de-var-bytte/60567401
Dette er megaflaut for engelskmennene. At de ikke får tak i en drone/dronepilot som sender opp dronen med en gang et flyr tar av, er et gigantisk nederlag.
Nå går jo rifleskudd potensielt svært langt, men f.eks hagle burde jo være ett alternativ. Når politi i statene nærmest skyter folk for morroskyld burde britene i allefall kunne skyte ned en drone Litt av problemet er vel at det kun er "lords" i England som har noe kjennskap til våpen.
Eller utlove en dusør på 100 000 til den som ser hvor den kommer fra eller hvem som flyr den, eventuelt sende opp sin egen drone og følge den hjem...?
Veldig god batterikapasitet på den drona, da. Eller har «de» hatt flere droner som har fløyet på skift?
Skal ikke mye til å sikre at droner kan fly i lang lang tid. I tillegg er det ikke mye teknisk kompetanse som skal til for å programmere inn en prespesifisert rute uten at en trenger å være i nærheten. Er ikke tvil om at dette er gjort med vilje, og jeg håper ikke at idioter som skal ut og redde verden blir motivert av dette. Om en ser litt i diverse aviser og på twitter er det så utrolig mange triste historier, men hey! alt for å redde verden?
Ser ut til at politiet der borte har funnet de som står bak. https://www.bbc.com/news/uk-england-46657505
Håper de ansvarlige blir stilt personlig ansvarlig for de kostnadene de har påført samfunnet. Det som bekymrer meg på sikt er hva dette vil gjøre med sikkerheten. Om alle flyplasser skal innføre sikkerhetsrutiner for droneflyvning vil det koste enormt med penger og vi som skal fly må til slutt betale for dette..
I andre fora meldes det at de som ble arrestert var uskyldige, og at det ikke er sikkert at det var droner i det hele tatt.. herrejemini..