DY7115 FCO-LAX den 10.08.2019 mistet motordeler like etter avgang

Tråd i 'Nyheter' startet av KennethE, 11. aug 2019.

Tags:
  1. KennethE

    KennethE Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    99
    Bonuspoeng:
    13
    En 788 fra DY - LN-LND mistet motordeler like etter avgang fra FCO og gjorde skade på 25 kjøretøy og 12 bygninger. En person ble truffet, men er tilsynelatende uten fysiske skader.

    Alle involverte parter slapp altså heldigvis unna med skrekken. Men med tanke på alle motorproblemene som har vært med disse flyene, er ikke akkurat denne hendelsen tillitvekkende.


    Skjermbilde2.PNG
    Skjermbilde3.PNG

    - https://avherald.com/h?article=4cb6a09d&opt=0
    - https://simpleflying.com/787-car-window-italy/
    - https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ln-lnd#21a42f96
     
    Shyneno, Sooninson, Eddie47 and 5 others like this.
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende InsideFlyer Skribent

    Innlegg:
    5,035
    Likes mottatt:
    10,569
    Bonuspoeng:
    293
    Auch. Det var ikke mye fuel de rakk å dumpe heller, så dette blir dyrt på flere måter.
     
  3. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,535
    Likes mottatt:
    6,647
    Bonuspoeng:
    183
    drsyk, Avixlo and Shyneno like this.
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    3,059
    Likes mottatt:
    6,134
    Bonuspoeng:
    183
    Kan du forklare (for oss som ikke kjenner dette så godt)?
     
    Sikiduck liker dette
  5. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,462
    Likes mottatt:
    2,663
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis flyet er for tungt ved landing kan man skade understellet og strukturelle deler av flyet. Kan ta av tyngre enn det kan lande.
     
    Xflipper and Upsaker like this.
  6. Shyneno

    Shyneno Veteran

    Innlegg:
    1,753
    Likes mottatt:
    1,226
    Bonuspoeng:
    113
    de måtte vel ned så fort som mulig, derfor rakk man ikke dumpe nok fuel.. lande med for mye fuel = skade understell også
     
    drsyk liker dette
  7. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    538
    Likes mottatt:
    957
    Bonuspoeng:
    93
    Tar det lang tid å dumpe drivstoff? Eller fikk de ikke dumpa så mye selv om de tok noen svære svinger der?
     
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende InsideFlyer Skribent

    Innlegg:
    5,035
    Likes mottatt:
    10,569
    Bonuspoeng:
    293
    Thepointsguy har et bilde av hvordan det så ut sist Hifly ved en feiltagelse dumpet fuel etter landing på MCO mens det fløy for Norwegian. Det er tyngdekraften som får drivstoffet ut, så det er ingen konstant rate heller. Jo mer fuel, jo fortere går det.

    Wikipedia skriver: As a rule of thumb for the Boeing 747, pilots quote dump rates ranging from a ton per minute, to two tons per minute (...) In 2009, an Airbus A340-300 returning to its airport of departure shortly after takeoff dumped 53 tons of fuel in 11 minutes.

    787-8 har plass til ca 100 tonn fuel, så det er i teorien mulig å dumpe mesteparten på de 23 minuttene de var i lufta. De dumpet selvfølgelig ikke fuel alle 23 minuttene, så med 747 sitt system ville de kanskje få dumpet 10-20 tonn i løpet av halve tiden i lufta. Maks take-off vekt er ~228 tonn og maks landingsvekt er 172 tonn. De skal altså helst kvitte seg med ~56 tonn hvis flyet var helt stappet. Hvis de var en del under maks takeoff vekt så kan de altså under ideelle forhold ha klart å komme seg under 172 tonn.

    [​IMG]
     
    Last edited: 11. aug 2019
    drsyk, Kristian, Eddie47 and 4 others like this.
  9. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    4,358
    Likes mottatt:
    10,964
    Bonuspoeng:
    183
    De kan liksom ikke åpne en luke så tanken tømmer seg brått. Det er dyser som sprøyter fuel ut. Må sirkle ganske lenge med en 787 med fulle tanker før den kan lande med «grei» vekt. Men med en død motor vil de heller ned raskt. Selv om de ryker på et par støtdempere;)
     
    drsyk, Eddie47, Xflipper and 2 others like this.
  10. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    538
    Likes mottatt:
    957
    Bonuspoeng:
    93
    Åååå skjønner :) takk dere.

    Men drivstoffet da, er det nedbrytbart da eller?
     
  11. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    917
    Likes mottatt:
    1,125
    Bonuspoeng:
    93
    Det meste av drivstoffet vil fordampe innen ikke alt forlang tid etter at det er dumpet.

    De må også få aksept fra ATC før de kan starte dumping, det er ofte dedikerte områder (vekk fra tettbygde strøk etc.).
     
    Sikiduck liker dette
  12. Shyneno

    Shyneno Veteran

    Innlegg:
    1,753
    Likes mottatt:
    1,226
    Bonuspoeng:
    113
    så lenge det er nødsit trenger de vil ikke tilatelse ?

    fordamper vel før det treffer bakken som oftest ?
     
  13. KennethE

    KennethE Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    99
    Bonuspoeng:
    13
    Det ser ut til at to dekk punkterte under landing om man skal tro beretningen i kommentarfeltet på The Aviation Herald.
    Dette underbygger antagelsen om dårlig tid for å dumpe drivstoff, men kan selvfølgelig skyldes andre årsaker. Understellet må vel uansett sjekkes før neste flight.

    Men hvordan kommer evt. røyk fra oppbremsing seg inn i kabinen? Er luftinntaket plassert slik at det blir sugd rett inn?
     
    Shyneno liker dette
  14. SVG_flyer

    SVG_flyer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,064
    Likes mottatt:
    978
    Bonuspoeng:
    113
    Først kommer uteluften inn i flymotoren. Deretter komprimerer kompressorer i motoren denne luften med lav tetthet. Varm komprimert luft fra kompressoren (avluftluft) blir deretter transportert via kanaler til A / C-pakningene. Når den kalde luften kommer ut av kondisjoneringspakken, blandes den med varm luft. Hilsen elektroingeniør :), ikke akkurat mitt felt men håper du fikk svaret du spurte om :).
     
    KennethE, Misterix and Shyneno like this.
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    2,219
    Likes mottatt:
    4,956
    Bonuspoeng:
    113
    Boeing 787 har elektrisk no-bleed system og tar inn luft til kabinen ved flykroppen.

    [​IMG]
     
    Shyneno, drsyk, Avixlo and 2 others like this.
  16. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,535
    Likes mottatt:
    6,647
    Bonuspoeng:
    183
    De fleste fly tar inn luften omtrent der, ved flykroppen.
    Foreløpig er det kun Dreamliner som ikke bruker bleed-air til å varme opp luften. Som Edvard sin link viser så bruker Dreamliner strøm til å varme opp luften.

    Men, uansett, ved en kraftig oppbremsing, og brann i bremsene så vil man kunne lukte det i kabinen ja.
     
    Shyneno liker dette
  17. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    917
    Likes mottatt:
    1,125
    Bonuspoeng:
    93
    Vil tro at må de dumpe hurtig i en kritisk situasjon, så vil det nok være aksept uten å kontakte ATC også. Men samtidig har ATC oversikt over området og hvor man helt ikke bør dumpe, samt at man også bør unngå å dumpe over et annet fly... Men i denne situasjonen er det lite sannsynlig at det var noen under, da det var såpass raskt etter avgang situasjonen oppsto, dersom de da dumpet fuel. Vet ikke om alle 787 har denne muligheten.

    Om det fordamper før bakken avhenger av høyde, har hørt at det ofte er minimumshøyder slik at man skal være mer sikre på fordamping før det når bakken. Her var de nok litt i laveste laget, så man vil vel kunne ha fått oljefilm på havet.
     
    Shyneno liker dette
  18. TElg78

    TElg78 TravelElg - German Moose on the Run

    Innlegg:
    860
    Likes mottatt:
    1,069
    Bonuspoeng:
    93
    Nyheter jeg ikke trengte å lese når jeg skal ta denne flytypen ned til EZE om en måned :confused:

    Men med alt som står ovenfor er jo chemtrail teorien bekreftet... de slipper noen kemi der oppe :D:p
     
    Shyneno liker dette
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    2,435
    Likes mottatt:
    5,127
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om det har vært ekstremt mye kødd med disse RR Trent 1000, kan det i dette tilfellet være snakk om en saftig birdstrike.
     
    Shyneno, drsyk and TElg78 like this.
  20. jgroneng

    jgroneng Veteran

    Innlegg:
    3,068
    Likes mottatt:
    8,493
    Bonuspoeng:
    183
    Sikkert Smaug de traff på :)
     

Del denne siden