Jeg hadde booket EWR-CPH 29/7-19 (lander på CPH 30/7) men på bookingstidspunkt fant jeg ingenting CPH-OSL. Dette var i starten av september. Jeg har kikket på sas.no noen ganger i uken etter det men aldri funnet flyvningen CPH - OSL kl. 15:30. Siste flyvning har alltid vært kl. 13:25. Og siden vi lander 13:10 fra EWR har ikke dette vært noen mulighet. I dag tenkte jeg at jeg like så godt ringer for å høre om de kan legge inn flyvning dagen etter slik at vi iallfall er sikre på å komme hjem. Men jammen fant ikke mannen på telefonen 2 plus-billetter CPH-OSL kl. 15:30-16:40. Jeg hadde sjekket på sas.no rett før jeg ringte og da så det slik ut: Noen som kan forklare hvorfor ikke 15:30-flyvningen vises på sas.no ?
Dette er vel mer en praksis enn en regel? Jeg har blitt krevd gebyr for slikt tidligere.. Av en svenske, ringer jo alltid etter kl 19 for å unngå slikt
Mulig, jeg slapp i alle fall gebyr i januar da jeg booket billetter jeg fant på expedia, men ikke sas.no
Samme skjedde akkurat meg, med en bonusreise hjem fra IAD i august 2019. Jeg hadde booket til og med CPH og ønsket å endre slik at jeg fikk hele veien til TRD. Jeg fant CPH-TRD leg'et om jeg søkte på hele reise i helhet, iad-trd, men når jeg kun søkte cph-trd dukket den ikke opp. Ringte inn og han fant kun cph-osl-trd. Jeg tipset han om at hvis han søkte i helhet ville han finne det. Han ble forvirret da han så resultatet, tok noen telefoner og plutselig var billetten min ombooket. Måtte dog betale 150kr. Dere sier at det ikke er nødvendig å betale servicegebyret om det er snakk om endringer som ikke er mulig å gjøre selv. Jeg har aldri hatt mulighet til å "legge til" siste leg/endre innenlands-destinasjon etter long haul, selv om dette burde være en lett sak å ordne selv. Men dette er altså noe man ikke skal måtte betale for?
Kan det være married segments? Bestilte en bonusreise i dag hvor det var to tilfeller av det, noe jeg syntes var litt overraskende. Lufthansa OSL-FRA-LHR hadde kun ledig business på FRA-LHR om man søkte sammen med OSL-FRA, og Turkish HKT-IST-OSL hadde kun ledig business på IST-OSL når søkt på sammen med HKT-IST. Med den logikken kan man vel si at man ikke skal behøve å betale gebyr for å endre på en *A-bonusreise? Men det må man jo?
Endringer er det vel egentlig alltid rimelig å kreve gebyr for. Men telefonbestillingsgebyr, som er en straff for å ikke gidde å bestille egen billett for å få folk til å bestille billettene selv, blir jo litt urimelig når det ikke er mulig å gjøre jobben på egen hånd.
Joda, for all del. Men det som suger er jo at f.eks IAD-CPH blir sluppet 24t før CPH-TRD, og innen de 24t er gått så har jo noen allerede knabbet den. Det å endre slutt-destinasjon innen Skandinavia ,så lenge der er tilgjengelighet, burde være lett å gjøre selv. Det å endre en *A bonusreise krever grundig rekalkulering av skatter og kan ta flere timer for de som jobber med dette. I tillegg må de kanskje kontakte andre *A selskaper for å finne ut av ting. Det er en mye mer kompleks prosess enn det å endre fra CPH til TRD som tar dem maks ett minutt, så lenge de finner tilgjengelighet. Det er i mine øyne helt fornuftig at de tar et lite gebyr for å endre en *A reise.
Tar det virkelig flere timer å kalkulere skatter? Har du en kilde på dette? De årene jeg har vært på telefonen med Tallin tar det 5-15 min å kalkulere skattene.
Tok hhv. 8 timer og 3,5 timer for meg, forrige uke. Mulig de prioritere lunsj eller noe innimellom all skravlingen? Har ingen kilder, bare at det erfaringsmessig tar tid. Men dette er dog på SAS sine linjer siden det var den som ble diskutert tidligere.
Mange kundebehandlere hos SAS Eurobonus har ikke myndighet til å beregne skatter og avgifter selv, og må derfor sende billetten til en annen avdeling. Da havner den i kø, noe som kan ta tid. Dette er noe annet enn å bruke 8 timer på én billett. Man kan være heldig å treffe på kundekonsulenter som også jobber på den svenske amex-linjen. De har anledning til å beregne avgifter direkte og utstede billetten.
Jeg svarte nok litt fort istad da jeg trodde det dreide seg om en booking på telefonen, og ikke en endring. Men jeg har både fått booket pengebillett og endret bonusbillett på telefon uten gebyr. I sistnevnte eksempel var det oppgradering fra plus til business på en bonusreise som ikke lot seg gjøre online. De ville egentlig ha 150kr, men da jeg argumenterte med at det ikke gikk å gjøre på nett og dro diamantkortet var det greit denne gang.
Kan ikke fatte at det skal ta tid å kalkulere skatter overhodet. Dette burde være ren computing for å si det på nynorsk.
Det forklarer en god del Synes alle burde få lov å beregne skatter jeg, selv de med karakter 2 i matte. Så kanskje en del reiser hadde blitt billigere
Det tar vel 3-5 minutter maks å regne ut skatter og avgifter.. Dette gjør de jo ofte når du er på hold med Tallinn...
En estlender avkrevde meg i sommer 375,- i service fee for å booke en toåring med på samme reisestrekke som en CT-booking gjort online på sas.no (på separat PNR). Å booke en reise online for en toåring 'alene' er som kjent umulig, men vedkommende estiske agent var urokkelig, så jeg klaget min nød til gullmailen i etterkant og fikk fullt medhold.
Hvorfor bruker du ikke umiddelbart mailen for slikt? Har brukt den til å legge til infant bl.a. Helt uproblematisk.