EB flight vises ikke på sas.no men kunne bookes på telefon

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av indahla, 08. okt 2018.

  1. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde booket EWR-CPH 29/7-19 (lander på CPH 30/7) men på bookingstidspunkt fant jeg ingenting CPH-OSL. Dette var i starten av september. Jeg har kikket på sas.no noen ganger i uken etter det men aldri funnet flyvningen CPH - OSL kl. 15:30. Siste flyvning har alltid vært kl. 13:25. Og siden vi lander 13:10 fra EWR har ikke dette vært noen mulighet.

    I dag tenkte jeg at jeg like så godt ringer for å høre om de kan legge inn flyvning dagen etter slik at vi iallfall er sikre på å komme hjem. Men jammen fant ikke mannen på telefonen 2 plus-billetter CPH-OSL kl. 15:30-16:40. Jeg hadde sjekket på sas.no rett før jeg ringte og da så det slik ut:
    2018-10-08 16_04_28-Velg flygninger _ SAS.png

    Noen som kan forklare hvorfor ikke 15:30-flyvningen vises på sas.no ?
     
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    SAS it? :cool:
     
    watchaddicted liker dette
  3. cntnry

    cntnry Nytt Medlem

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Tok de 150,- per pers i gebyr for dette?
     
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    De skal ikke ta gebyr for flighter som ikke er mulig å booke online.
     
  5. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Nope
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er vel mer en praksis enn en regel?
    Jeg har blitt krevd gebyr for slikt tidligere.. Av en svenske, ringer jo alltid etter kl 19 for å unngå slikt :D
     
    Kristian liker dette
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig, jeg slapp i alle fall gebyr i januar da jeg booket billetter jeg fant på expedia, men ikke sas.no
     
  8. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Samme skjedde akkurat meg, med en bonusreise hjem fra IAD i august 2019. Jeg hadde booket til og med CPH og ønsket å endre slik at jeg fikk hele veien til TRD. Jeg fant CPH-TRD leg'et om jeg søkte på hele reise i helhet, iad-trd, men når jeg kun søkte cph-trd dukket den ikke opp.

    Ringte inn og han fant kun cph-osl-trd. Jeg tipset han om at hvis han søkte i helhet ville han finne det. Han ble forvirret da han så resultatet, tok noen telefoner og plutselig var billetten min ombooket. Måtte dog betale 150kr.

    Dere sier at det ikke er nødvendig å betale servicegebyret om det er snakk om endringer som ikke er mulig å gjøre selv. Jeg har aldri hatt mulighet til å "legge til" siste leg/endre innenlands-destinasjon etter long haul, selv om dette burde være en lett sak å ordne selv.

    Men dette er altså noe man ikke skal måtte betale for?
     
    Last edited: 08. okt 2018
  9. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Kan det være married segments?

    Bestilte en bonusreise i dag hvor det var to tilfeller av det, noe jeg syntes var litt overraskende. Lufthansa OSL-FRA-LHR hadde kun ledig business på FRA-LHR om man søkte sammen med OSL-FRA, og Turkish HKT-IST-OSL hadde kun ledig business på IST-OSL når søkt på sammen med HKT-IST.

    Med den logikken kan man vel si at man ikke skal behøve å betale gebyr for å endre på en *A-bonusreise? Men det må man jo?
     
  10. gert

    gert Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Endringer er det vel egentlig alltid rimelig å kreve gebyr for. Men telefonbestillingsgebyr, som er en straff for å ikke gidde å bestille egen billett for å få folk til å bestille billettene selv, blir jo litt urimelig når det ikke er mulig å gjøre jobben på egen hånd.
     
    Insomnia4u liker dette
  11. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Joda, for all del. Men det som suger er jo at f.eks IAD-CPH blir sluppet 24t før CPH-TRD, og innen de 24t er gått så har jo noen allerede knabbet den. Det å endre slutt-destinasjon innen Skandinavia ,så lenge der er tilgjengelighet, burde være lett å gjøre selv.

    Det å endre en *A bonusreise krever grundig rekalkulering av skatter og kan ta flere timer for de som jobber med dette. I tillegg må de kanskje kontakte andre *A selskaper for å finne ut av ting. Det er en mye mer kompleks prosess enn det å endre fra CPH til TRD som tar dem maks ett minutt, så lenge de finner tilgjengelighet.

    Det er i mine øyne helt fornuftig at de tar et lite gebyr for å endre en *A reise.
     
  12. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Tar det virkelig flere timer å kalkulere skatter? Har du en kilde på dette?

    De årene jeg har vært på telefonen med Tallin tar det 5-15 min å kalkulere skattene.
     
  13. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Tok hhv. 8 timer og 3,5 timer for meg, forrige uke. Mulig de prioritere lunsj eller noe innimellom all skravlingen?o_O Har ingen kilder, bare at det erfaringsmessig tar tid. Men dette er dog på SAS sine linjer siden det var den som ble diskutert tidligere.
     
    Last edited: 09. okt 2018
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Mange kundebehandlere hos SAS Eurobonus har ikke myndighet til å beregne skatter og avgifter selv, og må derfor sende billetten til en annen avdeling. Da havner den i kø, noe som kan ta tid. Dette er noe annet enn å bruke 8 timer på én billett.

    Man kan være heldig å treffe på kundekonsulenter som også jobber på den svenske amex-linjen. De har anledning til å beregne avgifter direkte og utstede billetten.
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg svarte nok litt fort istad da jeg trodde det dreide seg om en booking på telefonen, og ikke en endring. Men jeg har både fått booket pengebillett og endret bonusbillett på telefon uten gebyr. I sistnevnte eksempel var det oppgradering fra plus til business på en bonusreise som ikke lot seg gjøre online. De ville egentlig ha 150kr, men da jeg argumenterte med at det ikke gikk å gjøre på nett og dro diamantkortet var det greit denne gang.
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Kan ikke fatte at det skal ta tid å kalkulere skatter overhodet. Dette burde være ren computing for å si det på nynorsk.
     
  17. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Det forklarer en god del:rolleyes: Synes alle burde få lov å beregne skatter jeg, selv de med karakter 2 i matte. Så kanskje en del reiser hadde blitt billigere:p
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det tar vel 3-5 minutter maks å regne ut skatter og avgifter..
    Dette gjør de jo ofte når du er på hold med Tallinn...
     
  19. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    En estlender avkrevde meg i sommer 375,- i service fee for å booke en toåring med på samme reisestrekke som en CT-booking gjort online på sas.no (på separat PNR). Å booke en reise online for en toåring 'alene' er som kjent umulig, men vedkommende estiske agent var urokkelig, så jeg klaget min nød til gullmailen i etterkant og fikk fullt medhold.
     
    Are liker dette
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor bruker du ikke umiddelbart mailen for slikt? :)

    Har brukt den til å legge til infant bl.a. Helt uproblematisk.
     

Del denne siden