EB guld vs Diamant

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Schlandy, 15. mars 2016.

  1. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Spørsmål til ekspertene......
    har opptjeningsperiode til 31/7 og for tredje gang ser det ut til jeg lander på omkring 65-70.000 poeng. Med sas F&F tilbud på plus kan jeg hive de siste poeng opp til diamant inn for ca 8500,- nok. Med gratis årsavgift på f.eks sas amex på 1700,- nok blir det 6800,- net.
    Spørsmålet er - er det det verdt ???
    Mine tanker går litt på den forestående justering i EB programmet. Kan jo bety økt krav til guld/diamant fra neste år, og så ville det jo være ganske behagelig å ha soft landing fra diamant til guld.

    Hører gjerne kommentarer fra alle de kloke :)
     
  2. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    For lifttime gold så teller ikke softlanding. Derfor sparer jeg min reising til neste periode.
     
    Schlandy liker dette
  3. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,294
    Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    Med diamant kan du "gi" vekk to gullkort og gå i pluss.
     
    Petter B-C, Anton80 and Schlandy like this.
  4. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Diamant. SAS ankomstlounge på kortruter i Europa, gratis drikke, soft landing gull, og ikke minst 30% rabatt på best tilgjengelighet ved bestilling >14 dager før. Forhåndssalg ved kampanjer, gi vekk totalt 3 gullkort eller 6 sølvkort. Mulighet for gratis oppgradering til Plus/Business på longhaul. Gratis amex, goodiebag, bedre utgangspunkt for statusmatcher... Hehe gå for diamant du :)
     
    Last edited: 15. mars 2016
    Insomnia4u and Schlandy like this.
  5. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan gi vekk tre gullkort... ;-)
     
    Petter B-C liker dette
  6. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har vel tidligere diskutert dette med å reise bare for å få statusnivå. Jeg synes vel ikke Diamond i forhold til gull er de største fordelene som er verd mange tusen kroner (annet enn heder og ære da....), men hvis du allikevel skal på tur, eller tar det som en ekstra ferietur som gir deg litt utbytte i forhold til fri og ferie, blir det jo en annen sak.

    Er det ikke bare ett da? Ev 2 hvis du får Diamond tidlig i opptjeningsperioden og slik at man får to perioder å dele ut i. Men det fordrer jo at man ikke først har delt ut et sølvkort som gull i samme periode.
     
    Schlandy liker dette
  7. Royal

    Royal Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Du kan gi vekk et i "grace" perioden på 3 mnd slik at det blir 3 til sammen
     
    geddi liker dette
  8. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du får diamant så tilsvarer det bare en av de 10 årene du må ha for å få lifetime. Grace, eller kort du får betyr ikke noe i den sammenheng.
    Men om du får diamant raskt så kan du i praksis ha gull/diamant i tre år. Om man får gjort et bytte der man får igjen de kortene man girvekk så blir det fem år :)
     
  9. Royal

    Royal Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Her var det kun snakk om hvor mange gullkort man kunne gi bort hvis en klarer å opptjene diamantstatus
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    At man kan gi vekk 3 stk betinger samtidig at man ikke beholder EBD.
     
    geddi liker dette
  11. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    nå er det ikke for at jakte på Lifetime gold jeg lurer på dette. Men med det i bakhode at SAS kanskje / kanskje ikke endrer på opptjeningen således guld enten blir vanskeligere å opptjene eller blir utvannet i forhold til diamant.
    Mine tanker går dermed omkring om det er verdt å bruke de ekstra penge, og ikke minst tiden, til å opptjene til diamant i år.
    jeg vet det er mange usikre faktorer her, men uansett super å høre hva folk tenker omkring det :)
     
    Lost Viking liker dette
  12. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Å kunne gi vekk tre gullkort er betinget at du ikke rekvalifiserer til EBD. Uansett vil du kunne gi vekk 3 kort ditt "siste år" som EBD. Du kan da gi vekk:
    - ett kort i kvalifiseringsperioden
    - ett kort i påfølgende periode
    - ett kort til i løpet av de første tre mnd av perioden etter det igjen.

    Samme gjelder goodie bag, der og kan du velge tre ting (men dette har jo mye mindre verdi enn å kunne gi vekk et gullkort).
     
    geddi and Fredrik81 like this.
  13. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,294
    Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    Dette visste jeg ikke. Takk for tipset :)
     
  14. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Men er det ikke sånn at om man gir bort et gullkort i graceperioden, så har det veldig kort gyldighet?
     
  15. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, det får gyldighet slik som hvilket som helst annet gullkort du gir vekk. Gullkort du gir vekk har aldri noe med din kvalifikasjonsperiode å gjøre, kun den som mottar sin kvalifikasjonsperiode. Det følger standard regler (nåværende periode + neste periode + 3 mnd).
     
  16. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er jo nesten rene galskapen spør du meg. I utgangspunktet syns jeg to kort er mye. Men da ser jeg jo fordelen for de som vil gi vekk kort og vil ha gaver fra SAS.
     
  17. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg støtter de fleste her og ville ha gått for EBD. Jeg er inne i min første periode som EBD og synes i alle fall at det er vel verdt den ekstra "innsatsen" jeg måtte gjøre for å få det. I år blir det nok verre for min del, men skal i alle fall klare EBG og så får jeg heller kjøre på igjen i neste periode for å klatre opp på EBD igjen.
    Det er klart at 8500,- er mye penger for de fleste av oss, men etter min mening er det verdt det.
     
    Bernd, Fredrik81 and Schlandy like this.
  18. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    En billig asia tur i biz til sommeren med 200% poeng hadde jo vært et godt tilbud man kunne takket ja til......

    Kunne jo fort bli 30 000 poeng ut av sånnt.
     
    Schlandy liker dette
  19. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Får jo rimelig tur i pluss ca 19k poeng og så kan du håpe på OT oppgradering minst en av veiene.
     
    Schlandy liker dette
  20. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er EBD og sliter med å forstå hva fordelen egentlig er. Gratis dårlig vin eller en Ramløsa som koster to kroner i butikk? Lounge ved ankomst når man uansett ikke har tid? Behandles uansett som statusløs pax ved ekstraordinære hendelser? Man får mye vin, Ramløsa, elendig loungemat ved ankomst og Norwegian-flights når SAS svikter for 8500 kr.

    Som EBD på segmenter og pendler, så forstår jeg ærlig talt ikke verdien og vitsen med EBD. Ikke er det akkurat en status man flasher heller, ettersom man like fordømt er *A gold.
     
    Schlandy liker dette

Del denne siden