EB/Trumf/CashPoints ved bruk av Vipps, Payr, MobilePay og andre slike tjenester - en oversikt

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av indahla, 15. sept 2017.

1. DamnStraight

DamnStraight Nytt Medlem

Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    18
    Ja man får bonuspoeng ved å ha amex/sas mc etc som underliggende kort for betaling gjennom paypal (anntar likt for stripe).

Er ikke egentlig noe hinder. Men det _kan_ føre til at AMEX oppdager at penger bare går i sirkel -> bannable offence.
    Du betaler kortgebyrene i din egen nettbutikk. Det er en ting jeg vil påpeke. For paypal pr vel det i overkant av 1.75%(?) iZettle har skyhøye online gebyr(sammenlignet med kort i butikk) samme med vipps som har 2.99% på online betalinger. Blir fort dyre poeng.

Xflipper liker dette
  2. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    557
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar. :)

Det var egentlig som jeg mistenkte. Skjønner at det kan bli noe problematisk når penger/poeng går fra og til samme kortholder. Men fra person til selskap burde være innenfor (på lik linje som et hvilket som helst annet kjøp egentlig).

3. samtom

samtom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    192
    Bonuspoeng:
    43
    Spent på hvordan du har tenkt å regnskapsføre dette i firmaet ditt. Lukter bokettersyn lang vei :)

4. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    Amex Elite:
    Vil tro de mest ivrige her, har en paypal sirkel eller noe lignende.
    f.eks. paypal tar 3,5% i gebyr. Så når du overfører 300.000kr koster det deg 10500kr, og du får 2x CT og 60 000EB poeng (som tilsvarer 4800trumf kr.).

Dobble dette for man og kone.

Også bruker du kanskje Amex premium i tillegg for vanlig forbrukt igjennom året.
    (man og kone selvfølgelig).

Da sitter du med 6 CT i året og ca. 285 000EBpoeng, for ~35000kr.

Er du 1,3,5 eller et fotballag, så bestiller du enkelt billett på den siste, så du får den til halv pris.

Noen har sikkert onkler og tanter også... men der er ikke jeg.

Last edited: 09. des 2019
  5. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    2,773
    Bonuspoeng:
    113
    Om jeg ikke er for trøtt blir det samme pris for 1 CT og 2 Pax som 2 CT og 2 Pax ;)

awt liker dette
  6. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    15,582
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer det.
    Alternativt kan man bruke 1 CT hver vei, og kjøpe enveis. Da kan man endre returen etter avreise.. Men kaster bort en CT.

Xflipper liker dette
  7. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    557
    Bonuspoeng:
    93
    He he. :D Ikke noe dramatikk altså, blir jo enkel varehandel som vanlig kjøp. Bare at det betales med kort og en betalingstjeneste, istedenfor en PDF-faktura som betales i nettbanken.

Dessuten må de gjerne ta bokettersyn - hater når ting ikke er skikkelig gjennomført! Vi har dessuten alltid fått skryt av revisorer for meget god og oversiktlig regnskap. Så lenge ting gjøres korrekt og etter boka er alt innenfor. Å benytte seg av "smutthull" og tenke litt utenfor boksen er ikke skadelig. (Igjen; så lenge alt gjøres innenfor lovens armer!) ;)

8. AlexH

AlexH Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Noen som kjenner til andre elektronikk nettbutikker en Elkjop.no som tar paypal eller apple pay? Har SAS Amex Elite, så tenkte å bruke det til å handle PC utstyr og slikt, og samtidig får EB poeng :)
    Kolonial.no tar Apple pay, så kan samle bonuspoeng via daglivarehandel der :)

9. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    huff...ja :rolleyes:
    Det var dårlig skrevet, det gjelder kun når vi er 3 eller 5stk.

Xflipper liker dette
  10. Travelbear

Travelbear Medlem

Likes mottatt:
    112
    Bonuspoeng:
    43
    Om du kjøper fra apple-nettsiden så tar de amex såvidt jeg husker, samme med lenovo-nettsiden.

11. ChrisTW

ChrisTW Medlem

Likes mottatt:
    222
    Bonuspoeng:
    43
    På Microsoft sine sider tar de også Amex :)

12. HaraldOslo

HaraldOslo Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,089
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg eier et AS, har avtale med Stripe, og kan fint ta i mot amex som betalingskort. Men dette må jo bokføres som noe, og hvis pengene skulle ha gått en annen vei tilbake til en person, så må jo det også bokføres, og da er vi plutselig inne på finansielle tjenester som krever konsesjon før du vet ordet av det..

Hvis det kniper på slutten av året for å nå CT, så kunne jeg i teorien ha dratt amex-kortet mitt i egen nettbutikk, ventet til etter nyttår og kreditert beløpet, men jeg må fortsatt betale Stripe-gebyret. Og det er jaggu i gråsonen, så det har jeg ingen planer om å gjøre :)

FlyingMoney liker dette
  13. FlyingMoney

FlyingMoney Nytt Medlem

Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18
    Ja trenger folk som ikke prøver å utnytte systemet, og heller bruke det sånn det var ment, hvis alle skal bruke gråsonen, så hadde det blitt ulønnsomt for Amex og satse på Norge å vi hadde mistet våre fordeler.

14. JonnyT

JonnyT Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,
    1. Ved å legge MC Premium inn som betalingskort i Payr blir dette registrert som "vanlig kjøp" og genererer EB?
    2. I så fall hvis jeg betaler regninger for kr. 100000,- i Payr så gir det 15000 EB poeng, er det riktig eller?

15. Arvid2063

Arvid2063 Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    Nei! Denne muligheten fantes tidligere, men muligheten for poengopptjening på SAS MC i PAYR ble fjernet fra 1. august 2019.

16. JonnyT

JonnyT Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Ok, men kr. 100000 i vanlig forbruk gir 15000EB poeng?

17. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    8,900
    Bonuspoeng:
    183
    Nå finnes vel ikke PAYR med betalingsløsning lengre heller?

18. Spielhaug

Spielhaug Medlem

Likes mottatt:
    195
    Bonuspoeng:
    43
    Payr er dødt!

19. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    11,112
    Bonuspoeng:
    183
    Ja

20. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    491
    Bonuspoeng:
    63
    I forbindelsen med børsnotering av morselskapet Hudya som det kom mail om for noen dager siden, sto det "Vi jobber også aktivt med en løsning som gjør at vi forhåpentligvis kan åpne opp for betalinger igjen i Payr i nær framtid."

Men at det blir mulig med noen poengopptjening igjen tror jeg ikke. Og da kan en jo lure på hvem som vil bruke tjenesten om den ellers er noenlunde lik den gamle...

Del denne siden