EBD / EBG - Går SAS´ kundeservice går rett vest?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av ILS2, 10. juli 2018.

1. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Kjære alle dere med sånn noen lunde halvedelt metall i lommeboken,

Jeg sitter med et inntrykk av at SAS har gjort kraftige innskjæringer på kundeservicefronten den siste tiden, men baserer det utelukkende på egne opplevelser. Tenkte derfor å ta en avstemming med likesinnede for å sjekke om jeg bare har uflaks eller om dette begynner å bli et problem som bør påpekes overfor Bolaget.

Hva er deres opplevelse av:
    1. Responstid og kompetanse i svarene fra Diamant- og Gullmail?
    2. Responstid og kompetanse hos 05400?
    3. Responstid og kompetanse hos engelsktalende hotline?
    4. Responstid og kompetanse på chat?

For meg (EBD):
    1. Responstid i juni lå på 2-3 dager. Nå ligger den på 6-7 dager. Noen av svarene jeg får er helt borti natten mht. elementær kompetanse (bl.a. regler for bonusreiser). Tidligere fikk man svar gjerne samme arbeidsdag med høyt kompetansenivå.
    2. Alle mine siste henvendelser har hatt 7-8 minutters ventetid (ringer typisk mellom kl. 17-20). God kompetanse. Tidligere var man nummer én i køen nesten uansett når man ringte.
    3. 10-12 minutters ventetid (ringer typisk mellom kl. 22-00). God kompetanse. Tidligere lå ventetid på 1-3 minutter.
    4. Ubrukelig. Virkelig ubrukelig. Siste "stunt" er at de ikke lenger gidder å kansellere / refundere billetter for deg.

2. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,400
    Bonuspoeng:
    93
    Er EBG:
    1. Responstid 3-20 dager. Kompetanse=fremmedord.
    2. 1-4 minutter. SVÆRT variabel kompetanse, best når man møter én som snakker samme språk og intuitivt skjønner hva man er på jakt etter, spes. ved ruteendring og bonusbillettbestilling.
    3. Dette er interessant. En rekke ganger har jeg forsøkt å ringe inn; plottet inn EB-nummeret mitt og deretter blir linjen brutt. Tilslutt tastet jeg inn samboerens EBG nummer i stedet, og vipps så var man igjennom på kort tid. Nok en gang variabel kompetanse, men de med dansk akksent utmerker seg.
    4. Gitt opp.

3. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg bruker svært sjelden kundeservice så har ikke noen egen erfaring å komme med, men vanligvis tenker jeg jo at når man opplever dårligere service på sommeren så kan det gjerne ha sammenheng med sommerferie. Nå vet jeg ikke hva du mener med det noe uspesifikke utrykket..."den siste tiden..." og om det strekker seg over en lengre periode enn bare ferieperioden?

Ursa liker dette
  4. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,430
    Bonuspoeng:
    183
    Sommerferie.

ArthurDent liker dette
  5. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Er EBG:

1. Responstid fra én (gjerne Danmark) til 21-28 dager (Norge/Sverige). Kompetanse er så som så - fra det man forventer (gjerne Danmark) til goddagmannøkseskaft (Norge/Sverige).
    2. 1-10 minutter, alt avhengig av når jeg ringer. Generelt er mitt inntrykk at svenskene er vrangvillige, noe som også noen ganger kommer i veien for kompetansen. Nå er det rett nok en stund siden jeg har ringt det dedikerte danske nummeret, men de pleide sjelden å skuffe meg, verken med hensyn til svartid eller kompetanse.
    3. Tallinn etter kl. 19 pleide å være til å stole på, men i det siste har de også der begynt å gjøre noen helt elementære feil, som for eksempel å belaste meg flere hundre kroner i 'service fee' for bestillinger som ikke kan gjøres eller endres online.
    4. Chat'en har jeg ikke benyttet meg av på flere år. De kan jo ingenting, og om de så kan noe, så har de ikke fullmakt til å gjøre noe.

Ursa and ILS2 like this.
  6. flexitravel

flexitravel Medlem

Likes mottatt:
    197
    Bonuspoeng:
    43
    Begynner snart å gi opp hele Sas "Kundeservice", man får såvidt snakket ferdig før man blir møtt av krav om servicegebyr. Jeg ringer aldri om jeg ikke absolutt må så det er snakk om tilfeller der den tekniske løsningen til Sas ikke fungerer. Man møter på en eller annen arrogant svenske som ofte er nedlatende og som kan svare på det tante turid lurer på ang bagasjevekten sin og ikke så mye mer.

1. Responstid og kompetanse i svarene fra Diamant- og Gullmail? Blir som oftest henvist videre til 05400 uansett hva det gjelder ang EB. Svartid er alt fra 3-14 dager.

2. Responstid og kompetanse hos 05400? Kort svartid, men ubrukelig kundeservice.

3. Responstid og kompetanse hos engelsktalende hotline? Dette var lenge favoritten min. Høflige, kompetente og fikk som oftest gjennom det jeg ønsket. Når man fremdeles disse etter 19? Kom til Sverige sist jeg forsøkte etter 19.

4. Responstid og kompetanse på chat? Forsøkt noen ganger, men de henviser som oftest til 05400. Aldri fått hjelp her.

Anbefaler alle som opplever noe negativt om å sende inn synspunkter/klage så de får tatt noen grep internt.

http://www.care.flysas.com/SelfService/ClaimSAS/

Ursa and ILS2 like this.
  7. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Typisk norsk å ikke ha folk på jobb når behovet er størst.

Misterix liker dette
  8. NilsernNilsen

NilsernNilsen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Er svært fornøyd med SAS om dagen! I det siste synes jeg alt har gått på skinner - god service både på bakken og ombord, og ellers generelt hos kundeservice. :)

1. Responstiden på den danske diamantmailen var i dag 2 t! Jeg synes ellers at jeg får svar på det jeg lurer på, selv om jeg måtte være misfornøyd med svaret.

2. Responstiden på telefon opplever jeg også som kort; havner stort sett som nr. 1 eller nr. 2 i køen, om det er noen kø i det hele tatt. Noe varierende kompetanse, men får stort sett hjelp med det jeg trenger hjelp til.

3. Responstiden på den engelsktalende telefonen synes jeg er noe lengre; har kanskje en sammenheng med at jeg har ringt midt på natten ved behov. Har ellers fått den hjelpen jeg trenger!

4. Chatten er etter hvert blitt ubrukelig. Før fikk jeg den hjelpen jeg trengte, og det gikk relativt kjapt å få hjelp. Nå synes jeg det er begrenset hva de kan hjelpe med, foruten å gi generell informasjon.

Ursa liker dette
  9. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,518
    Bonuspoeng:
    183
    Søkte tidligere i år på sommerjobb hos Sykes, som er firmaet SAS bruker til kundeservice.

Var inne til intervju og alt gikk veldig bra, men litt over en uke senere ringte de og sa at SAS hadde gitt beskjed til de om at de ikke trengte sommervikarer i den avdelingen likevel. Jeg endte dermed opp med å ikke få jobben, med beskjed om at hvis det ikke var for kontrabeskjeden fra SAS så hadde jeg fått den.

Så det er tydelig at det er gjort noen omprioriteringer her.

alexfins and miura like this.
  10. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    De har jo fått pålegg om å oppgradere nettsidene sine..
    Så da løper vel en del av kundeservicebudsjettet ditt istedenfor...

Ellers vil jeg si at i de få tilfeller jeg har vært i kontakt med SAS har det gått radig og stort sett ordnet seg fint.
    Eneste er en litt uggen situasjon med booking av award via diamantmailen, her ble det for mye frem og tilbake, så røyk setene jeg ble tilbudt og nå står vi med en PNR delt i to uten retur-reise.. (Det var kun 2 billetter ledig, så tenkte å kjøpe to cash og to på award).

11. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Ser korrelasjon mellom problembarn hos SAS og mangel på profilbilde.

SAJblue, sutenai, Henrik and 8 others like this.
  12. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,070
    Bonuspoeng:
    113
    "De trengte ikke sommervikarer i den avdelingen likevel" - er vel svaret på spørsmålet ja. Etter ca 20. august så begynner kanskje ting å ta seg opp igjen da. Fortsatt god sommer!

13. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,054
    Bonuspoeng:
    183
    Husk forskjell på korrelasjon og kausalitet.
    Kan det være at noen har blitt så fortvilet over manglende SAS service at de har slettet avataren sin?

Mbj, Kristian, CrotchRocket and 2 others like this.
  14. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Her er du god professor Kiev.

Cum hoc ergo propter hoc!

kiev liker dette
  15. Thomas

Thomas Medlem

Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Grunnen til at chaten ikke duger til noe, og at de vil at du skal ringe inn er ene og alene fordi Sykes som driver kundeservicen fakturerer SAS mer pr telefonsamtale, enn pr chatsamtale. Sykes meler derfor sin egen kake med å sende kunder over fra chat til telefon. Utrolig at SAS lar dette gå. Dårlig for oss, dårlig for SAS, bra for Sykes som kan fakturere mer!

16. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Lenge leve outsourcing!

SAJblue, Are and Eddie47 like this.

Del denne siden