Beklager hvis jeg skulle laget denne tråden et annet sted, men jeg fant ikke noe som passet... Jeg skal til Australia om et par mnd og har nå fått matchet mitt EBG med AirBerlin Topbonus Gold (hvor jeg nettopp har meldt meg inn). Jeg skal fly SYD-BNE-HTI-CNS-SYD med noen netter overnatting alle stedene. På de fleste flightene kan jeg velge mellom Qantas og Virgin Australia. Hadde vært fint om jeg kunne fått noen innspill vedrørende: Synspunkter på hvilket selskap jeg bør velge? Kan jeg samle poeng på mitt AB-medlemsskap for disse flightene? Vil jeg oppnå gullfordeler, med adgang til lounger (inkl en gjest) før avreisene?
Hei Jeg ville valgt Qantas, da får du poeng hos AirBerlin og Loungetilgang for deg og en gjest. Med Virgin så får du poeng, men jeg er usikker på loungetilgangen der..
Vi gikk for Virgin hele veien da vi skulle fly domestic i Australia. Prisene var mer eller mindre de samme som for JetStar, men jeg fikk inntrykk av at jeg der måtte betale ekstra for stort sett alt fra bagasje til å få lov til å gå om bord i flyet. Qantas var så dyrt på alle segmentene vi sjekket at det ikke var aktuelt, selv om det evt. hadde gitt lounge/flere poeng. Mulig dette er annerledes nå. Må si at jeg synes Virgin er strøkent til LCC å være, både den autralske og amerikanske varianten.
Jeg er også veldig fornøyd med Virgin Australia. I starten het de Virgin Blue og likte meg godt ombord. Tiger Airways var helt sjokkerende og fløy aldri med dem igjen etter en tur/retur Melbourne-Alice Springs. Jetstar var greit nok på turen til Coolangatta. Selv om Qantas er litt dyrere så synes jeg de er helt konge også.
Med Qantas så får du lounge og poeng med status i OneWorld. Du kan også velge seter ved booking, inkludert nødutgang. Så der har du muligheten til å få litt ekstra benplass gratis.
Stopp stopp stopp! Fikk du matchet EBG til TopBonus Gold, dvs. OneWorld Sapphire??! Hvordan klarte du det?
Takk for innspill. Var ikke så store forskjeller da jeg var inne og sjekket for et par uker siden, så jeg har tenkt at det er betydelig konkurranse på domestic flights i Australia. får se hvordan det er når jeg går inn og booker
Etter å ha sett at det var åpning for dette på statusmatcher.com, sendte jeg en forespørsel i romjulen, til mailadressen: [email protected] (må vedlegge kopi/bilde av EBG-kortet). På mandag fikk jeg bekreftelsen på match.
Da får man statusen i hele perioden, altså 1 år? Ingen krav for å opprettholde i denne perioden? (Antar det er vanlig krav for å beholde for neste periode). Blir nok en tur eller to med Qatar Airways, så det hadde jo ikke vært dumt!
EBG-kortet som jeg sendte har utløp 12/17 - Topbonus-statusen ble meddelt meg 2/1-17 og har utløp 02/18 (hvis jeg skal opprettholde topbounus statusen må dette gjøres innen 31/1/18)
Nå er jeg veldig sent ute med tilbakemeldingen her, men viss du ikke har planer om å fly med AB i fremtiden (innen poengene utløper) så ville jeg heller ha samlet poengene i ett annet OneWorld-selskap, f.eks. BA. AB flyr jo ikke fra Norge lengre og du kan heller ikke overføre poengene til andre flyselskap eller hotellkjeder som du kan i en del andre programmer. Mulig dette vil forandre seg siden det nå er mye på gang med AB/LH/Etihad, men akkurat nå er det i alle fall vanskelig å få brukt poengene på noe fornuftig vis.
Takk for tips Jeg er foreløpig ikke medlem av andre One World partnere enn AB. Jeg har booket noen innenlandsreiser i AUS hvor jeg har registrert AB-gold og dermed fått reservert seter og vil få Gold-fordeler mens jeg reiser. Har du noen tips om hvordan jeg kan gå frem dersom jeg skal tjene opp pts hos BA (foruten at jeg må registrere meg som medlem)?
De bør kunne ordne dette ved innsjekk på flyplassen og muligens i loungen. Da vil du få godene av AB gold, mens du opptjener poeng hos f.eks. BA.