Eget firma-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av kiev, 07. mai 2021.

  1. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er en tråd for hvordan man kan optimalisere reisevirksomheten i eget firma. Dette er et felt med store muligheter, men også betydelige fallgruver. Eksempler kan være gunstige tips til bokføring, avskrivning, investering, skatteregler osv. Ulovlige ting som skatteunndragelse skal vi holde oss godt unna, men å ødsle surt ervervede penger unødig til skatteetaten er nesten like ille.

    Tanken er at de av oss som ikke har vært blåruss kan dele sine spørsmål, ideer og tanker, og så kan de mer kvalifiserte i dette feltet komme med sine tips og advarsler.

    For at ikke dette skal virke så altfor snobbete, så kan vi jo nevne at å opprette og drifte et eget selskap i Norge er billig, og trolig mindre enn det gjennomsnittet av IFerne bruker på kredittkort, deodoranter og bananer.
     
    Baldrick, kfly, Upsaker and 14 others like this.
  2. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er ingeniør med arbeidsfelt og klienter over hele verden, og måtte opprette eget AS for en tid tilbake. Min bedre halvdel ( PointEarner) er også ansatt i selskapet med ansvar reisekoordinering og hever en viss lønn der. Dette betyr at når det er oppdrag eller konferanser på fjerntliggende strøk, så bestiller hun reiser og hoteller for oss to ansatte i selskapet. (Her må det bemerkes at selskapets ledelse er SVÆRT fleksibel med å tillate business class og gode hoteller). Da deltar man i de nødvendige møter og betaler de nødvendige kundemiddagene, og så sendes det inn normale reiseregninger. I tillegg betales det så klart ut normal reisegodtgjørelse etter statens satser utland. Det hyggelige er at slike kostnader utgiftsføres av selskapet slik at det ikke betales skatt av denne delen.
    Dette er en grei løsning, men forutsetter at:
    a) Det er et reelt firma med relevant formålsparagraf, inntekter og kunder som forsvarer et slikt opplegg
    b) Man må ha en regnskapsfører som kan kjøre regnskap/lønn/reiseregninger, evt være bevandret i dette selv.
    c) Det må være reelle møter på destinasjon med god dokumentasjon og beskrivelse av formål. Skatteetaten slår ned på rene feriereiser av åpenbare grunner.
     
    Last edited: 07. mai 2021
  3. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Flott initiativ! Hvordan er det med reise for å delta i jobbkonferanser, som i konferanser som er jobbrelaterte? :rolleyes:
     
    Emma and kiev like this.
  4. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det er helt innenfor så lenge man kan dokumentere at konferansen er jobbrelevant. Dokumentasjon kan være å presentere et paper eller lignende, eller ha noen kundemøter på stedet ;)
     
  5. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Tilbake i studietiden hadde jeg et lite ENK som jeg drev på siden. Gjorde noen oppdrag i Nord-Norge og viderefakturerte reisene. Overskuddet ble brent på fagbøker.

    Firma trenger ikke å være store greiene, en hobby kan fort bli noen ekstra kroner inn. Fiken var et must for å håndtere økonomien.
     
    tobeornot999, RoadKing, Emma and 3 others like this.
  6. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du får dekket utlegg mot reiseregning/kvittering så kan du ikke få reisegodtgjørelse i tillegg, eller?

    Ellers har jeg selv lagt ut mye privat for arbeidsgiver, det blir fort en del omsetning av slikt. Skulle gjerne kommet meg inn i et fagfelt hvor jeg kunne selge meg selv over hele verden men er ikke der per i dag :-/
     
    kiev liker dette
  7. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det var litt krøkkete formulert av meg, og du har helt rett i at man ikke kan kjøre full Ole Brum.
    Det normale er at firmaet dekker alt av transport, hotell, representasjon osv etter regning. I tillegg får man kompensasjonstillegg og kostgodtgjørelse etter nokså kompliserte timeregler, se https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/lonn/reise-og-diett/
    Poenget er at hvis man betaler en representasjonsmiddag, så skal man trekke dette ifra kostgodtgjørelsen så det ikke blir pose-og-sekk.
    En annen fin ting er at firmaet kan dekke kostnadene for private kredittkort så lenge det forutsettes at man skal bruke private kredittkort i jobbsammenheng.
     
    Last edited: 08. mai 2021
  8. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Alternative veier til eget (reise)selskap?
    Leste for eksempel om noen som planla å starte eget AS med formål reisebyråvirksomhet. Da må man naturlig nok prøve ut flyselskap og hoteller slik at man kan rådgi kundene (når de etterhvert måtte komme…). Noe raskere og enklere enn å opparbeide seg en internasjonal kundekrets :)
    Finnes det noen erfaring på dette?
     
  9. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,231
    Likes mottatt:
    22,420
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har ingen erfaring, men eg ville vore veldig nøye med dokumentasjonen slik at det ikkje var nokon tvil om at det var business som var føremålet med reisa. Ein må og ha inntekter for å få nytte av frådraga.
     
    kiev liker dette
  10. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Nå tenkte jeg på konferanser hvor man kun er deltaker med formål om å innhente nyheter og evt heve kompetansen innen sitt fagfelt. Jeg har vært på endel Gartner konferanser dekket av jobben, men har til gode å være speaker der :p

    Det mest interessante her er å kunne få med min bedre halvdel. Hvor mange prosent stilling har hen i firmaet ditt, hvis det er lov å spørre? :cool:
     
    kiev liker dette
  11. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det er helt klart, ref a) og c) i andre post. Spørsmålet er bare hva som kreves av dokumentasjon, og hvordan en slik inntektsstrøm kan fikses på godkjent vis.
    Men de som sitter på slik info er kanskje forsiktig med å dele. På samme måte som at det er ingen som selger et tippesystem som virker. Da bruker man det til å tippe med :cool:
     
  12. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Hun har full stilling i firmaet, men klager stadig på for lav lønn o_O
    Tror ikke stillingsprosent er det viktigste, men heller at det må være tilstrekkelig og relevant omsetning i selskapet til å dekke utgiftene. Det blir neppe regnskapsmessig godtatt at man betaler inn underskuddet i selskapet via BillKill/Amex:oops:
    Eller hva tror økonomiekspertisen her?
    Og, ja, en betalt konferanseavgift er god nok dokumentasjon, så lenge det er faglig relevant for selskapet. Man trenger ikke å være speaker
     
    RoadKing and Emma like this.
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Reisebrev på IF må vel regnes som god nok dokumentasjon.

    Generelt: vær obs på at hvis du ansetter en bedre halvdel i en 100% stilling i tillegg til personens vanlige jobb kommer dere til å få noen ekstra runder med nav i forbindelse med f.eks. permisjoner og utbetaling av diverse støtte når du fortsatt har 150% jobb på papiret.
     
    Sunnfjordingen, kiev and RoadKing like this.
  14. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,403
    Likes mottatt:
    21,167
    Bonuspoeng:
    183
    "Youtubing" er jo et "yrke", men aner ikke om man kan starte et AS som heter Reiseinfluencer eller noe.
     
  15. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Det er null problem å stifte et AS uansett formål, men som @Sunnfjordingen skriver så er jo hele forutsetningen at man må skaffe inntekter til selskapet for at man kunne trekke fra kostnadene og få en effekt av disse. Har man ikke en going business må mao. finne en forretningside som gir klingende mynt i kassen som pri 1.
     

Del denne siden