Jeg er ingeniør med arbeidsfelt og klienter over hele verden, og måtte opprette eget AS for en tid tilbake. Min bedre halvdel ( PointEarner) er også ansatt i selskapet med ansvar reisekoordinering og hever en viss lønn der. Dette betyr at når det er oppdrag eller konferanser på fjerntliggende strøk, så bestiller hun reiser og hoteller for oss to ansatte i selskapet. (Her må det bemerkes at selskapets ledelse er SVÆRT fleksibel med å tillate business class og gode hoteller). Da deltar man i de nødvendige møter og betaler de nødvendige kundemiddagene, og så sendes det inn normale reiseregninger. I tillegg betales det så klart ut normal reisegodtgjørelse etter statens satser utland. Det hyggelige er at slike kostnader utgiftsføres av selskapet slik at det ikke betales skatt av denne delen.
Dette er en grei løsning, men forutsetter at:
a) Det er et reelt firma med relevant formålsparagraf, inntekter og kunder som forsvarer et slikt opplegg
b) Man må ha en regnskapsfører som kan kjøre regnskap/lønn/reiseregninger, evt være bevandret i dette selv.
c) Det må være reelle møter på destinasjon med god dokumentasjon og beskrivelse av formål. Skatteetaten slår ned på rene feriereiser av åpenbare grunner.
Last edited: 07. mai 2021