http://www.dagbladet.no/nyheter/den...carina-til-a-rase---ikke-akseptabelt/67688933 Setter SAS standarden for arbeidsforhold og bagasjehåndtering? Krabbende rundt i cargo for å kaste ut bagasje. Lenge siden sist vi så noe sånt hos Norwegian, Ryanair, Qatar, Emirates etc i Skandinavia?
Dette så jeg i Jedda i 1985, der sto det to filippinere (?) utenfor SAS flyet og kastet store kofferter høyt opp på båndet .. tror de hadde en konkurranse om å kaste lengst mulig ., Det var vel ikke SAS sin feil den gangen, men de hadde sikkert ikke gode sikkerhetsrutiner for bagasjehåndtering ..
Krabbingen er vanskelig å unngå så lenge SAS ikke vil bruke containere på kortdistanse -- som BA gjør. Men uprofft opplegg, der røk hjulet på Rimowaen igjen.
Av oppsettet (to traller rett under luka) ser det ut som stakkaren tømte flyet alene. Slik skal det ikke være, men stueren gjorde det beste ut av en umulig situasjon. Så det kule kortet går til hans overordnede - ikke ham.
Jeg er helt enig. Stakkaren gjør vel bare som han blir bedt om og gjør det beste ut av en situasjon som kommer av en generell ukultur og dårlig ledelse/oppfølging.
Nå forstår jeg hvorfor familieturene mine med SAS så langt har kostet selskapet omlag 13 000,- bare i nytt barnevognunderstell og nye kofferter. Siste gang hadde de også etter beste evne forsøkt å ødelegge prampacken, men jeg lot den byrden falle på produsentens garanti, selv om det nok muligens er SAS som hadde vært rette adressat. Men når sant skal sies, så ga også Luftwaffe bagasjen vår skikkelig juling på vei ned til AOI, så jeg begynner ærlig talt å tvile litt på konseptet innsjekket bagasje.
Svarte i sta, men ble dobbeltpostet, og da jeg skulle slette en ble begge borte. Hmm. Men enig med deg. Ikke stuerens skyld. Bare et resultat av ukultur og dårlig ledelse.
Nå skal det også sies at Bolaget er eksepsjonelt lydhøre på slike ting. Jeg har flere ganger fått knust kofferten (sannsynligvis ved hjelp av andre uknuselige kofferter...). Da er det bare en liten email, så kan man shoppe og får overført beløpet til konto på timen. Ikkeno knussel eller truende spørsmål. For oss som ikke har shopping-fobi er dette egentlig bare et pluss. Spesielt hvis bagasjen samtidig blir forsinket - da er det shopping-eldorado da!
Hvordan er det egentlig hvis bagasjen blir skadet? Må man henvende seg et sted på flyplassen med engang eller kan man klage til flyselskapet i ettertid? Kjekt å vite så man slipper å begynne etterforskningen når man plutselig står i det.
Ja, det er lurt å få en lapp (PIR) på flyplassen, men de pleier å være fleksibel også i ettertid hvis det er en skjult feil, f.eks låsen er ødelagt eller noe slikt.