Ekstra håndbagasje i business med SQ (hjelp!)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av softnes, 22. nov 2023.

1. softnes

softnes Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Hei (og hjelp)!

Jeg skal fly til Manila med jobben til helgen. Flyr business med Singapore Airlines fra BGO - CPH - SIN - MNL. På billetten og på hjemmesidene til SQ står det at jeg kan ha to håndbagasjer, men når jeg ringer SAS sier de at det gjelder kun de to siste flyene, da det første flyet er med SAS og der gjelder ikke business reglene til SQ. Der kan jeg tydeligvis bare ha én håndbagasje og én liten veske, selv om det er businessbillett og første flyet er på samme billett (men da SAS Plus Pro siden der ikke er business class). Snakket med både kundebehandler og Eurobonus-avdeling.

Har noen erfaring med dette? Skal ha med en del kamerautstyr jeg ikke er komfortabel med å sjekke inn, så skulle gjerne hatt med meg en sekk og en liten kabinkoffert. Synes det er veldig rart at jeg ikke kan det når SAS selv tillater det om alle flya hadde vært med dem i business.

2. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    93
    Det er baggasjeregler for "Most Significant Carrier" som gjelder, i ditt tilfelle CPH-SIN, altså SQ. Men om det gjelder kun innsjekket baggasje eller også håndbaggasje er jeg usikker...

Til gode å oppleve at de er veldig strenge i SAS Plus rundt dette.

3. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,291
    Bonuspoeng:
    183
    Vil tru dette går heilt fint, bare forklar at utsyret er så dyrt at det ikkje blir dekt av forsikring om du har det sjekka inn. Dei er runde i kantane hos SAS som regel på pluss bilett.

4. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har aldri hatt problemer med det på BGO …..sekk og kabinkoffert i Plus er inkludert i Plus…..jeg har alltid fått plass i hattehyllen
    IMG_0434.jpeg

5. softnes

softnes Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Da satser vi på at det går, for å sjekke inn dyrt utstyr til mange tusenlapper er ikke aktuelt…

6. softnes

softnes Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Kan også legge til at jeg er EBD, så håper at det kan hjelpe på mtp servicen, selv om det ikke betyr ekstra håndbagasje på papir. Har bare alltid holdt meg til én sekk eller liten koffert, men denne gangen ble det litt ekstra.

snus_mumrikken and RoadKing like this.
  7. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,070
    Bonuspoeng:
    113
    Dette går nok helt fint, ikke spør i gate bare gå litt ombord tidlig så ordner det seg sikkert.

8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,877
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng, det er alltid lettere med tilgivelse enn tillatelse.

Uansett, de (og Norwegian og sikkert andre) har jo introdusert boarding grupper for å lettere håndtere hva de reisende har anledning til å ta med.

Det er min erfaring at når man boarder i de eleverte grupper så er ikke skrankepersonalet interessert i hva du har med deg overhodet.

Når de som skal spare en slant kommer, så drar de fram millimetermålet og brevvekta.

9. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,970
    Bonuspoeng:
    93
    Mener du en sekk større enn 40x30x15 da eller? Jeg reiser nesten alltid med carry-on 55x40x20 + sekk for 15" laptop som er akkurat 40x30x15. Har aldri blitt stilt spørsmål ved verken i Go eller Plus, utenom å av og til måtte sette igjen carry-on ved flytrapp på CRJ. Ser også ofte andre reise med carry-on + sekk/veske som er større en underseat mål. Så lenge sekk ser mindre ut enn carry-on går det nok helt fint.

På billett i SAS Business Bonus f.eks. OSL-CPH-HND får man jo for øvrig ha med 2x carry-on + 1 underseat hele veien selv om man sitter i Plus OSL-CPH.
    upload_2023-11-23_11-34-18.png

magnusant liker dette
  10. pepperminte

pepperminte Medlem

Likes mottatt:
    252
    Bonuspoeng:
    63
    Da har du boarding gruppe 1 og de kommer ikke til å sjekke hva du tar med inn. Med mindre du har noe komisk stort da.

11. softnes

softnes Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Ja, både sekk og kofferten er større enn målene på veske som man kan ha under setet. Er en kamerabag som akkurat er innenfor målene for håndbagasje, samt en liten koffert i «vanlig» kabinstørrelse.

12. softnes

softnes Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Håper på det. Enn så lenge ser det ut som det er ganske god plass på flyet også, med mindre det er mange som ikke har valgt sete enda. Av erfaring er morgenflyene til København ofte ganske fulle…

13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,722
    Bonuspoeng:
    293
    Da ville jeg bare sagt "Jeg reiser videre i business" hvis jeg hadde blitt spurt. Og spilt dum hvis crew/gatepersonale sier det kun gjelder SK videre. Noe jeg tror det er ca 0.001% sannsynlighet for at de kommer til å gjøre. Sannsynligheten er også ganske høy for at man faktisk har rett på dette med SQ videre også, bare at kundeservice ikke vet hva de driver med (igjen)

14. softnes

softnes Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Det virker sånn. Forøvrig en ganske sint dame jeg fikk i telefonen… Prøvde å ringe på nytt igjen nå og fikk tak i en danske. Han var litt snillere og sa det skal gå fint med to håndbagasjer siden det er det som står i billetten min fra SQ. Spurte også i chat, så har dette skriftlig:

Attached Files:

15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,722
    Bonuspoeng:
    293
    La meg gjette? Svensk? Det pleier å løse seg når danskene blir involvert ja :)

magnusant and pepperminte like this.
  16. softnes

softnes Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Helt korrekt…

magnusant liker dette
  17. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    På en SQ-flight fra BKK-SIN (i C) ble det noe overraskende annonsert at de ville gå rundt og sjekke all håndbagasje manuelt. De hoppet glatt over oss som satt i businessområdet da. Var et par der med store mengder bagasje. Så det virker som at det mest gjelder økonomipassasjerer.

Del denne siden