Elendig tilgjengelighet business SAS LH

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av polscifly, 31. mai 2017.

  1. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Til min store frustrasjon har jeg kun CT som er gyldig for SAS og ikke hele star alliance. Mine forutsetninger er at jeg mener det kun er verdt å bruke CT på business til USA eller Asia med SAS. Jeg har i lengre tid forsøkt å se på noen av destinasjonene (spesielt NRT og LAX) men finner utrolig få billetter. Vet dette er noe som nevnes i blant her, men har dette blitt enda verre enn før? Og er det noen som vet om LH-mål som har noe som helst for to personer (i sommer) Ser også eventuelt på langt fram i tid. ( men CTen blir vel ugyldig ved nyttår?)

    bonusspørsmål: kan man ikke lenger bruke CT via nettsidene`? Er det kun tlf som gjelder nå?

    Takk for alle tips!
     
  2. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    SAS legger stort sett kun ut 2 billetter på C langt frem i tid. Jeg har dog sett at det er større sjans å sikre seg mange billetter nærmere avgang, typisk sett et par uker før. Har funnet 6-8 C billetter da på både Tokyo og LAX. Vanskelig å planlegge da selvsagt. Om det er mye ledig i C gir det kanskje en viss indikasjon på om det vil bli frigjort mer I-billetter?
     
  3. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Tiltredes. De gjør det litt vanskelig for oss.
     
  4. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Sliter med akkurat det samme selv faktisk selv om jeg er ekstremt fleksibel på datoer...
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Kina er ofte oppnåelig.
    Sas har for mange medlemmer og for få LH-ruter for at dette skal gå opp...
     
  6. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Endte opp med å booke CT på SK-metall til Shanghai (selv om jeg skal til Tokyo). Var ikke sjans i havet å finne noe annet fornuftig, og CT'en må jo brukes...
     
  7. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Det ser egentlig ut til å være betydlig dårligere tilgjengelighet nå enn tidligere.

    Hvis jeg kikker på OSL-MIA feks så jeg jeg ikke noe ledighet etter november 2017. Tidligere så kunne du som regel snappe 2 seter i Biz 11-12 måneder frem når de ble lagt ut......nå: ikke engang et go sete ser det ut til.
     
  8. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Det er trist om de har sluttet med 2 seter på vær fligth 11 mnd fram som det har vert. Da er jo hele greia med C award hos SAS en vits :(
    Noen burde kanskje pushe på dette på meet and greet?
     
  9. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svar og tips. Synes dette er helt miserabelt av sas. Selv om man har stor fleksibilitet mtp datoer og til og med destinasjon virker det svært vanskelig både på kort og lang sikt.

    Dette skjer altså samtidig med at de satser på programmet og innfører nye fordeler for mastercardet som vil gi enda større etterspørsel etter bonusseter i biz.

    Jeg ser heller ingenting til Shanghai i biz. de neste månedene.

    Tenker at SAS kanskje burde hatt enda flere biz-seter i maskinene sine, de sier jo selv at de selger mange av disse til vanlige priser, og det er dette de frister mange med inn i bonusprogrammet sitt.Jeg tenker at rene bonusreiser også burde ta prio over oppgradering. Når det er sagt finnes det til og med lite bonusseter i GO og Plus også til nevnte destinasjoner.

    Ang tilbakemelding til SAS kunne det jo også vært et poeng med mer differensiert pris i poeng. Feks synes jeg GO spesielt kunne vært billigere, mens man aknskje kunne tolerert en liten økning på biz. Hadde føltes litt mindre ille å bruke en CT på eco dersom man sparte mer poeng enn i dag, som også ville ført til mindre trykk på biz.
     
  10. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg og @Baldrick var ute på en CT-tur i januar februar. Da booket vi halvannen måned i forveien. Endte opp med å fly OSL-ARN-LAX og SFO-CPH-OSL.

    Vi hadde flere mulige dager når vi prøvde å booke disse billettene, reisetidspunktet var heller ikke noen høysesong. Var ikke spesielt vanskelig å finne plass.

    Vil tro at tilgjengligheten for bonusseter er ganske dårlig i spesielt i ferieperioder for skolen (som de neste to månedene er), det er spesielt om sommeren SAS har god yield på disse rutene og fint kan klare å selge ut alle setene til betalende passasjerer.

    Skal se om vi får spurt noen angående tilgjengligheten på bonusseter under Meet & Greet.
     
  11. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Rart at de feks ikke legger ut 2 seter på hvert fly 11 mnd fram i tid som de pleier?
     
  12. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Supert om du får spurt om dette. Har en viss forståelse for at det er nokså vanskelig de neste månedene, men som nevnt ellers ser det stadig tynnere ut også på mellomlang og lang sikt, og det ser ikke ut til å legges ut like mye langt fram i tid. Og dette blir vel bare verre med det nye opplegget på mastercardet.

    Dere bestilte forresten open jaw CT? Har hørt rykter om at det er mulig, spennende i så fall.

    Skal nevnes at jeg kun er EBS for tiden, men har forstått det slik at det ikke påvirker dette.

    EDIT: Ser meet and greeten var i går :)
     
  13. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    Det har alltid vært mulig med open-jaw på SAS, også med CT.

    Med Star Alliance award har det frem til nå ikke vært mulig når du bruker CT, men som du sier så er ryktene at det er mulig nå.
     
  14. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    367
    Likes mottatt:
    588
    Bonuspoeng:
    93
    Avbestilte nettopp bonusbillett OSL-EWR for to pers i SAS business, datoer 28 juli - 5 aug. Mulig setene blir tilgjengelige etterhvert?
     
    polscifly and Xflipper like this.
  15. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    367
    Likes mottatt:
    588
    Bonuspoeng:
    93
    Synlig på United sine sider.
    Edit: og på SAS.no Førstemann til mølla ;)
     
    polscifly liker dette
  16. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Veldig hyggelig at dere sier i fra! Jeg fant til slutt etter mye søking en brukbar open-jaw rute som fungerte for oss. Men er sikker på at noen andre her vil sette pris på denne :)
     
  17. Larsmarius

    Larsmarius Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Tipper at spesielt Miami er vanskelig om dagen, der har de jo kappa avganger såpass at det er vel besten ikke vanlige billetter (for penger) å få tak i heller.
     
  18. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    De har redusert antall avganger altså? Jeg har sett en og annen mulighet til Miami, men gjerne bare en vei.

    Mitt inntrykk er at Narita er klart vanskeligst. Når jeg søkte var det nesten ingenting å oppdrive i alle fall, og i alle fall ikke t/r.
     
  19. Larsmarius

    Larsmarius Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk tak i 2 business billetter i C til Miami i fjor høst for september i år. Direkte fra oslo. Var til og med akkurat de dagene vi ønsket. Da hadde de vel 4 avg fra oslo og 3 fra køben. Så kom jo beskjeden om ar de mangler fly og nå er vi vel nede i en avgang hver uke fra oslo og 2 fra køben?

    Fikk også tak i 2 i C til beijing i vinterferien 2018. Så jeg har ikke hatt problemer med å få det jeg vil ha, men har sikkert hatt flaks.
     
    Eddie47 and RoadKing like this.
  20. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Litt på siden av topic, men har ikke sas.no fått mange fler alternativer på bonusbilletter? Dette er ca bare halvparten av alternativene hjem fra Hong Kong. Både ett og to stop om man ønsker seg det. Det skal sies at jeg ikke får noen av alternativene med kronasjer.

    Screen Shot 2018-01-29 at 13.18.50.png
     
    Xflipper liker dette

Del denne siden