I fjor lovet jeg reisebrev fra «dagstur til KL» med Emirates i F, så her kommer en fra påskeferien i år i stedet :-D Når jeg kikker på bildene, ser jeg at denne tar hele dagen å skrive… Datoen er 13. mars og påsken nærmer seg faretruende når en mail fra Emirates dumper ned i in-boksen….’’Vi savner deg, triple miles hvis du flyr F før sommerferien’’ Crap! Jeg hadde tenkt meg på skitur og så dukker dette opp? Triple Miles og 20% EK familiebonus og 14000 EB-poeng fra Amex gjorde meg uvel: poeng-poeng-poeng! Fjortisen, som egentlig er trettis, og som ikke har reist i F var ikke spesielt vanskelig å be, og vi kom raskt frem til et enkelt kompromiss som tilfredsstilte en voksen og ett barn: Jeg valgte flytype og strekninger, hun valgte destinasjon. Drømmen hennes er Dubai og shopping, men allerede før reisen var påbegynt måtte jeg selvfølgelig trumfe beslutningen hennes. To strekninger i 777, hvorav den ene i 2-klasse config er uaktuelt! Kompromisset ble Dubai OG Bangkok. T/R Bartebyen-Oslo ble gjennomført med bonusbilletter hos SAS. Etter et kort døgn foran PC for å slippe C og makse miles innenfor rammen av "påskeferie", endte vi opp med Oslo-Bangkok via Dubai med Emirates F, to med 380 og to med 777(hjem til Oslo i Business med 2 class config). Etter et par forsøk fant jeg også to stk long connection i Dubai, en på 23t og en på 18t, som gjorde at Emirates dekket hotell, mat og sjåførservice(trettis fikk shopping, jeg fikk miles og sparte surt opptjente hotellbousnetter). Avreisedagen startet styggtidlig i Bartebyen og ble gjennomført i sedvanlig stil med SAS på TRD: Menn i 50-60 årene med ryggsekk, gullkort og et ekstremt behov for å komme seg FØRST på flyet fordi de har krav på det! Vel vitende om at jeg skulle spise og drikke sammenhengende i 6t senere på dagen, var det en smertefull opplevelse å sitte i loungen med kaffe og stirre på kanelsnurrer...Vi landet på tid i Oslo og ble møtt av farmor(skal man makse påskeferie, skal man makse den), som skulle holde oss med selskap til insjekk begynte hos Emirates mange timer senere. Fordi reisen begynte i TRD ble det selvfølgelig ikke limo-service på oss, men den brukte gamlingene for å møte oss på OSL ;-) Etter innsjekk og kaotisk Fast Track, bar det rett i Loungen for å stirre på enda mer mat jeg ikke kunne fylle oppe med. Takk og lov er utvalget som det pleier i gullstua, så det er lett å spare plass til kaviar(selv om persisk kaviar hos Emirates ikke er spesielt luksøriøs og smaker lett parfymert, noe du får på alle strekninger unntatt USA, der du får den deilige, italienske, fløyelsmyke) og russisk Vodka...trodde jeg...Russisk Vodka skal nå forbeholdes 380, så det utgikk med høye kneløft og kaviar ble skylt ned med sjampis. Boarding funket som det skal pga sperrebånd - Endelig kunne reisen begynne!
777 - Dusj er dusj! Trettisen så meg dypt inn i øynene og sa; dæm har itj dusj på herre flyet!!!....Nei det har de ikke og det skjønner jeg nå at jeg er villig til å ofre any time, særlig når det blir byttet bort mot 8 seter i F, enorm takhøyde og vinduer man faktisk kan kikke ut av. Jeg har fløyet full 380 Emirates F til London og det blir lite personlig....Jeg synes den kommunikasjonen man kan ha med crew på et halvfullt fly på dagtid er hyggelig, og vel så interessant som mat og drikke(eller ikke). Trettisen intok fjortisstilling(tanten ved siden av oss hadde mann og to barn i Economy): Men jeg ikke kjent for å holde igjen når det kommer kaviar på bordet, så denne gangen skulle jeg slå min rekord fra LH-F i fjor sommer på 250g. Det viste seg å bli vanskelig da det ikke var lastet nok og jeg måtte stoppe etter 4 porsjoner. Min personlige mening er at kaviar skal spises naturell. dvs med toast, smør og vodka: Etterfulgt av Ostefat med Graham's Single Vintage Tawny Port 1972: Hvis jeg skal komme på en negativ ting med 777, må det være at det er ekstremt vanskelig å stjele glass...Med tre personer i F er dette nesten en umulighet og veien fra samler til tyv er kort :-D Timesvis med kaviar og ost ble som seg hør og bør avsluttet med Espresso og Hennesey Paradis akkompagnert av Buring 2 En tur østover på dagtid gir deg også mulighten til å se Kaukasus: Til de av dere som lurer på hva er trettis gjør på fly, er svaret enkelt: Film, Snap og sove...
@Larata strålende rapport. Bra noen tar ansvar for å holde F-reisebrevstafetten gående. Hvilken sjampis har de om bord? Eneste F-mulighet ut fra OSL dette, vel?
Hva F*****? Buss-Gate ankomst Dubai! Etter mange år med SK335 TRD-OSL har bussgate blitt et mareritt for et B-menneske som meg, så da vi skulle lande i Dubai kort tid før midnatt kom panikken smygende. Selv for en trettis som hadde sovet i 6t, ble dette for drøyt: "Seriøst?" "Buss?" Yupp, BUSS, vi skal kjøre buss! Denne bussturen ble det drøyeste jeg har opplevd! En full size buss med plass til 14 pax(a380 F):
"Til de av dere som lurer på hva er trettis gjør på fly, er svaret enkelt: Film, Snap og sove..." Ikke ulikt mange voksne: Film schnaps og sove.
Dubai Connect Første del av turen gikk over all forventning i en støggammel 777 uten Amenity kit og russisk vodka. Skuffelsen til tross, Dubai var som det pleier, rett gjennom alt som tar tid, inn i en svær Mercedes og innlosjert på Le Méridien Airport Hotel Dubai, hvor man med Dubai Connect har rommet helt frem til avreise. Hotellet har egen Emirates-seksjon med innsjekk og parkeing..ingen ting å skrive hjem om. Vi kom til Dubai rett før midnatt og flyet videre til Bangkok gikk samme tid dagen etter. En dag i Dubai på trettisens premisser endte sånn: Dag to: Vi ble hentet 3t før oppsatt avgangstid på hotellet etter en dag med Uber og kjørt de 5 min det tar til Dubai Business og First Check-in. I denne delen av flyplassen har jeg aldri møtt mer enn en håndfull mennesker og denne gangen var intet unntak. 300m med til dels tomme skranker…. En viktig grunn til at jeg foretrekker LH-F og åpen løsning på fly, er at jeg liker å treffe mennesker. First lounge hos Emirates i Dubai er patetisk stor, kald, upersonlig og tom..Hvem trenger egen tax-free? Spise middag med hvit duk "alene", med oppdekking til 200 personer? Den korte tiden på flyplassen i Dubai ble brukt til å spise ekte trøndersk mat: Biff(300g med über-mør indrefillet) og bernaise med chips: Men så begynner den ekte reisen: Tom førsteklasse i a380 fra Dubai til Bangkok!
På vei til Bangkok Endelig kan vi gå ombord i flyet som skal ta oss til Bangkok, desverre nattflygning, men so be it for vi har dagflygning tilbake igjen! Det er ubeskrivelig deilig å ta heisen rett fra First Loungen og restauranten i tredje etasje, rett gjennom Business loungen og ned til brua. Da vi passerte andre etasje ble heisen fylt med "single", engelske menn med bare håndbagasje, på vei til påskens "eventyr" i Bangkok....fordomsfull??? Yupp! Vel ombord droppet vi alt av mat og gikk rett til sengs. Med bare to personer på 14 plasser spurte de pent om å slippe å fylle opp baren i F. De mest observante av dere ser at det nå mangler en tekopp i baren, og årsaken er at den står her nå ;-) Samtlige glass ble pakket i papir og puttet in en bag som jeg fikk med hjem...Det var brutalt pinlig, men nå er det gjort! En annen cool gimmick med Emirates 380 er trappen ned til vinkjelleren! Jeg var en tur der nede, og selv om det føles som en million seter, var det definitivt et sted jeg kunne tilbrakt mange timer uten å klage! Før landing, grytidlig i Bangkok tok jeg en dusj som seg hør og bør. Imigration BKK var et mareritt..brukte neste en time før vi var gjennom. Ved bagasjebåndet stod sjåfør klar med bagasjen og vi ble kjørt rett til hotellet