https://www.aerospcworld.com/2020/05/emirates-to-retire-46-airbus-a380.html?m=1 " The Dubai-based group is considering plans to permanently retire 40 per cent of its strong fleet of Airbus A380 superjumbos with a final decision likely to be aas nnounced in days to come according to sources familiar to the matter. Emirates is the World's largest Airbus A380 operator with 115 A380s in its fleet. Currently, only one of them is in service, whereas 114 A380s are grounded due to travel restrictions and decrease in demand for air travel due to the COVID-19 pandemic. A total of 46 Airbus A380s have now been earmarked to be retired permanently by the group citing current conditions. "
Trist, men bra for miljøet. Håper de kjøper flere fly som forurenser mindre og gir tilbake arbeidsplassene til de som må gå når den tid kommer.
Legger denne her jeg: https://miljostatus.miljodirektorat...v-klimagasser/klimagassutslipp-fra-transport/
Det skulle man tro, men i følge wikipedia så bruker en A380 i en 544 seters konfigurasjon 3,16 liter fuel pr. sete pr. 100 km, mens en A350-900 i en 315 seters konfigurasjon bruker 2,81 liter pr. sete pr. 100 km. For begge flytypene vil dette selvfølgelig variere med hvor langt det skal fly (altså hvor mye drivstoff som er lastet og dermed hvor tung maskinen er). Det vil si at @SVG_flyer nok har sine ord i behold her Det er nettopp derfor flyselskapene vraker A380. Det er rett og slett for dyrt i drift. De kan nok også i liten grad velte kostnaden for at en flymodell er dyrere drift over på passasjerene, på grunn av at flybilletter er ekstremt prissensitive. https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft
Det er jo ikke korrekt. Tallene på den nettsiden er ikke prosent. Du skriver følgende over her: "de som prater om biler og fly gjør det bare for syns skyld eller er for dumme til å sjekke opp regnestykket (MDG)" Er du i gruppen som gjør det for syns skyld, eller den gruppen som er for dumme til å sjekke opp regnestykket?
Forstår jeg statistikken riktig ved at innenriks luftfart står for 2,5% av Norges totale utslipp av klimagasser? Iflg SSB var det i 2018 ca 520.000 innenriks flybevegelser og 205.000 utenriks flybevegelser (som da ikke et med i statistikken) Så en ca 3,75% inkl utenriks?
Sånn forstår jeg det også. Men, jeg er ikke sikker på om utenriksflyvningene er like lange/korte som innenriks, og om det dermed blir helt riktig. Men omtrentlig riktig blir det nok. Hvis man legger sammen tallene i "boksene" øverst på siden, så blir det 52,2 mill tonn CO2-ekvivalenter. Tallene i boksene for transport kan dermed dobles for å vise prosent av totalen. (Ca-tall, da 52,2 ikke er nøyaktig halvparten av 100) Personbiler står dermed for ca 9% av totalen. Olje- og gassutvinning ca 28%, og industri ca 24%.
Jeg er nesten sikker på at pensjoneringen av 46 a380 hos Emirates er første steg i selskapet (uansett hvor mye % eller tonn bilene slipper ut i Norge) og mange andre selskaper verden rundt. Hele pandeminsituasjonen gjør at den totale flyindustrien vil endre seg, helt nye reisemønstre vil komme. Betydelig færre forretningsreisende fordi bedrifter over hele verden har oppdaget at det er like effektivt med nettmøter enn å sende folk i øst og vest hvor dagene blir brukt til lange reiser og jatleg ... Prisen per setekilometer i luften må ned for å skape lønnsomhet og da går det utover gamle og bensintørste maskiner ...a380, b747, b767 og gamle b777 ... Til glede for flyfabrikken blir bl.a a350 og B787 populære fly å bruke ... men det finnes alt for mange av dem tilgjengelig i verden så det blir nok ikke den største etterspørselen av nye fly ..
Og da understreket du hele poenget mitt. Du gikk hardt ut og anklaget alle miljøforkjempere å ikke kunne regne, også viste det seg at du tok helt feil selv. Så kommer du med den sedvanlige "jeg har sett andre tall som viser noe helt annet" - uten å vise til hvor noe av dette kommer fra. Hvordan skal man så redusere utslippene, hvis man ikke kan gjøre dette fra fly eller transport? Beklager at dette kommer i denne tråden, forøvrig.
Emirates har totalt 6 forskjellige konfigurasjoner a A380 med fra 489 til 615 seter. 5 av 6 konfigurasjoner har færre enn de nevnte 544 seter (fant i farta ikke fordelingen mellom konfigurasjonene). Emirates har ingen A330 eller A340 i flåten (men riktignok noen gamle B777). De starter etter eksisterende plan å motta leveranser av 777X fra 2021, A350 fra 2023 og B787 også fra 2023. Det er altså nærliggende å tenke at når A380 parkeres erstattes de av mer drivstoff (og miljø) vennlige fly. (I parantes bemerket så hadde det vel ikke vært en spesielt god strategi å bytte ut A380 med begrunnelse dyr i drift med maskiner som er enda dyrere i drift)
En av fordelene til A380 var at man fikk unyttet slottet bedre. Slotter vokser jo ikke på trær. En annen var at man prøvde å lage en premium opplevelse. Til en viss grad lykkes de, for jeg er villig til å betale litt ekstra for A380. Det er et veldig behagelig fly.
Veldig behagelig! Liker det godt. Spørsmål: trenger en A380 lenger tid ved gate enn et mindre fly? Altså, er alle slotter like lange i tid?
Noe synsing her, men jeg trodde at der kapasiteten var helt sprengt (LHR), så var det mer rullebanekapasiteten man kjøpte slottene til. Klart man må fordele terminalbruken også, men på de største hubene (og da mener jeg i alle fall ikke Hellas altså!) så er terminalkapasiteten høyere enn rullebanekapasitet.
Enig i at jeg liker A380 svært godt... Typisk så flyr disse langdistansemaskinene en gang i døgnet så de vil jo ha behov for parkering inntil et halvt døgn. Nå står vel ikke maskinene ved gate i parkeringstiden (antar jeg? jeg observerte i alle fall i Sydney at maskinene ble flyttet bort fra gate i parkeringstiden), og jeg vil jo tro at de ikke nødvendigvis står lengre ved gate. Å tømme og fylle maskinene går sikkert like raskt som et mindre fly i og med at det flere dører/broer. Det er er større fly å rydde selvfølgelig, men da er det jo bare å sette inn flere personale (ev. om ryddingen og etterfylling av forsyninger kanskje skjer i parkeringsposisjon?)
På FRA-MIA så virket ting veldig fint. 10 timer vestover, 2 timer pause, 9 timer østover, 3 timer pause. +/- litt avhengig av vindforhold. Sånn ca. Rengjøring tar vel litt lenger tid enn med mindre fly, men ikke lenger enn at de klarte det. https://www.iflya380.com/fly-smart/getting-an-a380-ready-to-take-off.html
Ifølge enkelte kilder på twitter så har visst EK ombestemt seg. Eventuelt så bestemte de seg aldri for å kvitte seg med noen a380 i første omgang. https://thepointsguy.com/news/tim-c...ter&tw=1&utm_term=editorial&utm_medium=social