Emirates kvitter seg med 46 a380 og 30.000 ansatte

Tråd i 'Nyheter' startet av OttoL, 18. mai 2020.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.aerospcworld.com/2020/05/emirates-to-retire-46-airbus-a380.html?m=1

    "
    The Dubai-based group is considering plans to permanently retire 40 per cent of its strong fleet of Airbus A380 superjumbos with a final decision likely to be aas nnounced in days to come according to sources familiar to the matter.


    Emirates is the World's largest Airbus A380 operator with 115 A380s in its fleet. Currently, only one of them is in service, whereas 114 A380s are grounded due to travel restrictions and decrease in demand for air travel due to the COVID-19 pandemic.

    A total of 46 Airbus A380s have now been earmarked to be retired permanently by the group citing current conditions.
    "

    :eek:
     
  2. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    :oops::confused:
     
  3. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,231
    Likes mottatt:
    22,420
    Bonuspoeng:
    183
  4. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Trist, men bra for miljøet. Håper de kjøper flere fly som forurenser mindre og gir tilbake arbeidsplassene til de som må gå når den tid kommer.
     
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Darkcho, Avixlo and drsyk like this.
  6. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Det skulle man tro, men i følge wikipedia så bruker en A380 i en 544 seters konfigurasjon 3,16 liter fuel pr. sete pr. 100 km, mens en A350-900 i en 315 seters konfigurasjon bruker 2,81 liter pr. sete pr. 100 km. For begge flytypene vil dette selvfølgelig variere med hvor langt det skal fly (altså hvor mye drivstoff som er lastet og dermed hvor tung maskinen er).

    Det vil si at @SVG_flyer nok har sine ord i behold her

    Det er nettopp derfor flyselskapene vraker A380. Det er rett og slett for dyrt i drift. De kan nok også i liten grad velte kostnaden for at en flymodell er dyrere drift over på passasjerene, på grunn av at flybilletter er ekstremt prissensitive.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft
     
    Avixlo and drsyk like this.
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo ikke korrekt.
    Tallene på den nettsiden er ikke prosent.

    Du skriver følgende over her:
    "de som prater om biler og fly gjør det bare for syns skyld eller er for dumme til å sjekke opp regnestykket (MDG)"

    Er du i gruppen som gjør det for syns skyld, eller den gruppen som er for dumme til å sjekke opp regnestykket?
     
    Darkcho liker dette
  8. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,151
    Likes mottatt:
    7,891
    Bonuspoeng:
    183
    Forstår jeg statistikken riktig ved at innenriks luftfart står for 2,5% av Norges totale utslipp av klimagasser?
    Iflg SSB var det i 2018 ca 520.000 innenriks flybevegelser og 205.000 utenriks flybevegelser (som da ikke et med i statistikken)
    Så en ca 3,75% inkl utenriks?
     
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Sånn forstår jeg det også.
    Men, jeg er ikke sikker på om utenriksflyvningene er like lange/korte som innenriks, og om det dermed blir helt riktig. Men omtrentlig riktig blir det nok.

    Hvis man legger sammen tallene i "boksene" øverst på siden, så blir det 52,2 mill tonn CO2-ekvivalenter.
    Tallene i boksene for transport kan dermed dobles for å vise prosent av totalen. (Ca-tall, da 52,2 ikke er nøyaktig halvparten av 100)
    Personbiler står dermed for ca 9% av totalen.
    Olje- og gassutvinning ca 28%, og industri ca 24%.
     
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    upload_2020-5-18_18-2-15.gif
     
    drsyk and holmen like this.
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er nesten sikker på at pensjoneringen av 46 a380 hos Emirates er første steg i selskapet (uansett hvor mye % eller tonn bilene slipper ut i Norge) og mange andre selskaper verden rundt.
    Hele pandeminsituasjonen gjør at den totale flyindustrien vil endre seg, helt nye reisemønstre vil komme.
    Betydelig færre forretningsreisende fordi bedrifter over hele verden har oppdaget at det er like effektivt med nettmøter enn å sende folk i øst og vest hvor dagene blir brukt til lange reiser og jatleg ...
    Prisen per setekilometer i luften må ned for å skape lønnsomhet og da går det utover gamle og bensintørste maskiner ...a380, b747, b767 og gamle b777 ...
    Til glede for flyfabrikken blir bl.a a350 og B787 populære fly å bruke ... men det finnes alt for mange av dem tilgjengelig i verden så det blir nok ikke den største etterspørselen av nye fly ..
     
    Sunnfjordingen, Avixlo and ArthurDent like this.
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Og da understreket du hele poenget mitt.
    Du gikk hardt ut og anklaget alle miljøforkjempere å ikke kunne regne, også viste det seg at du tok helt feil selv.

    Så kommer du med den sedvanlige "jeg har sett andre tall som viser noe helt annet" - uten å vise til hvor noe av dette kommer fra.

    Hvordan skal man så redusere utslippene, hvis man ikke kan gjøre dette fra fly eller transport?

    Beklager at dette kommer i denne tråden, forøvrig.
     
  13. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Emirates har totalt 6 forskjellige konfigurasjoner a A380 med fra 489 til 615 seter. 5 av 6 konfigurasjoner har færre enn de nevnte 544 seter (fant i farta ikke fordelingen mellom konfigurasjonene). Emirates har ingen A330 eller A340 i flåten (men riktignok noen gamle B777).
    De starter etter eksisterende plan å motta leveranser av 777X fra 2021, A350 fra 2023 og B787 også fra 2023. Det er altså nærliggende å tenke at når A380 parkeres erstattes de av mer drivstoff (og miljø) vennlige fly.
    (I parantes bemerket så hadde det vel ikke vært en spesielt god strategi å bytte ut A380 med begrunnelse dyr i drift med maskiner som er enda dyrere i drift)
     
    Eddie47 liker dette
  14. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    En av fordelene til A380 var at man fikk unyttet slottet bedre. Slotter vokser jo ikke på trær. En annen var at man prøvde å lage en premium opplevelse. Til en viss grad lykkes de, for jeg er villig til å betale litt ekstra for A380. Det er et veldig behagelig fly.
     
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig behagelig! Liker det godt.

    Spørsmål: trenger en A380 lenger tid ved gate enn et mindre fly? Altså, er alle slotter like lange i tid?
     
  16. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,151
    Likes mottatt:
    7,891
    Bonuspoeng:
    183
    Noe synsing her, men jeg trodde at der kapasiteten var helt sprengt (LHR), så var det mer rullebanekapasiteten man kjøpte slottene til. Klart man må fordele terminalbruken også, men på de største hubene (og da mener jeg i alle fall ikke Hellas altså!) så er terminalkapasiteten høyere enn rullebanekapasitet.
     
  17. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Enig i at jeg liker A380 svært godt...

    Typisk så flyr disse langdistansemaskinene en gang i døgnet så de vil jo ha behov for parkering inntil et halvt døgn.
    Nå står vel ikke maskinene ved gate i parkeringstiden (antar jeg? jeg observerte i alle fall i Sydney at maskinene ble flyttet bort fra gate i parkeringstiden), og jeg vil jo tro at de ikke nødvendigvis står lengre ved gate. Å tømme og fylle maskinene går sikkert like raskt som et mindre fly i og med at det flere dører/broer.
    Det er er større fly å rydde selvfølgelig, men da er det jo bare å sette inn flere personale (ev. om ryddingen og etterfylling av forsyninger kanskje skjer i parkeringsposisjon?)
     
  18. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    På FRA-MIA så virket ting veldig fint. 10 timer vestover, 2 timer pause, 9 timer østover, 3 timer pause. +/- litt avhengig av vindforhold. Sånn ca.

    Rengjøring tar vel litt lenger tid enn med mindre fly, men ikke lenger enn at de klarte det.

    https://www.iflya380.com/fly-smart/getting-an-a380-ready-to-take-off.html
     
    Shyneno liker dette
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden