En behagelig MR

Tråd i 'Reisebrev' startet av kamelen, 02. sept 2022.

  1. kamelen

    kamelen Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    53
    Jeg har vært medlem her inne noen år og lært mye av dere om bonusfeber og hvordan navigere i CT, Tallinn, United og Awardfares o.l. Men har kanskje hatt størst glede av å lese alle reisebrevene som har tikket inn. Og særlig de siste to årene, da vi ble sittende hjemme og ikke kunne lufte reiselysten i det hele tatt. Leste mange av brevene fra før pandemien og drømte meg bort :)
    Men nå får jeg bidra litt jeg også.

    Etter noen år med forlenget gullstatus uten å sitte i et flysete en gang, måtte jeg finne på noe i år. Var short for poeng selv med ferske "hjelpepoeng" fra SAS nå i august. Min periode går ut i oktober, så skulle jeg få til gull i år også måtte jeg ut på tur nå.

    Sjekket ut diverse routinger intra Europa og med SAS Plus og Business til Amerika, men syntes kanskje det virket litt strevsomt. Så dukket det opp et hyggelig salg fra SWISS fra Stockholm, og da lot jeg meg overtale (av meg selv). Har fløyet SWISS First noen ganger tidligere og synes de er helt rå - har hatt noen lange opphold på E-loungen i Zurich og synes dette er enda mer stas enn Lufthansas FCT, selv om Lufthansa gir 300% opptjening og SWISS bare 200%. Men regnestykket gikk opp og sensommerens MR ble:

    OSL-ARN (SAS) egen bonustur med overnatting på flyplasshotell

    ARN-ZRH
    ZRH-DBX (SWISS First)

    Retur samme rute med et døgns opphold i Dubai.
    Har gledet meg lenge til denne egotrippen og skal prøve å få lagt ut noen bilder underveis. Er kun kommet til Gardermoen, så er ikke så mye å rapportere om ennå ;-)
     
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,077
    Likes mottatt:
    68,751
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg gleder meg .. !
     
    Last edited: 02. sept 2022
    ArthurDent and kamelen like this.
  3. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,302
    Likes mottatt:
    5,044
    Bonuspoeng:
    183
    Nice! Det blir nok en veldig behagelig MR :)
    Hvor mye status poeng ender du opp med totalt ?
     
    ArthurDent liker dette
  4. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,381
    Likes mottatt:
    20,999
    Bonuspoeng:
    183
    Poeng per krone blir kanskje ikke det allerbeste, men nytelse per krone er nok på topp :)
    Gleder meg til å følge med!
     
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,790
    Likes mottatt:
    57,170
    Bonuspoeng:
    293
    God tur!
     
    ArthurDent and kamelen like this.
  6. kamelen

    kamelen Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    53
    Gardermoen var stille og rolig med null ventetid i fasttrack og god plass på Gold Loungen. Flyet ble noe forsinket (40min) men tok igjen litt av det tapte underveis. Satt på 1F, liker klart best vindussete. Og har lange bein, så ekstra benplass er også innertier. Serveringen begrenset seg til den beryktede polarrullen. Men veldig hyggelig personale som trekker stort opp!

    Da jeg ankom Arlanda så jeg et Ethiopian-fly stå parkert like ved og ved bagasjebåndet fikk jeg bekreftet at det kom fra Oslo. Er det ikke sånn at jeg da heller kunne startet denne turen på ordentlig business på det korte strekket? Urutinert av meg å ikke sjekke ut muligheten :) Men klart, det ble en billig poengtur med Fly Premium og SAS da.

    Comfort Hotel på Arlanda er et ikke så altfor gammelt flyplasshotell med sosial bar/restaurant ved resepsjonen. Jeg var heldig og fikk et ende/hjørne-rom med utsikt til flyplassen i tre retninger! Et langt, skrått rom det ble vrient å ta bilde av :) Tar kvelden for å klemme meg opp til 0645-flyet imorgen til Zurich. IMG_7750.JPG IMG_7752.JPG IMG_7753.JPG IMG_7754.JPG IMG_7756.JPG
     
  7. kamelen

    kamelen Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    53
    Helt klart! En litt dårlig poeng per krone-ratio er det. Men det var nok til å tippe til gull, og jeg er langt unna diamant, så da telte komforten høyt :)
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Det ser veldig bra ut ;) god tur.
     
    ArthurDent liker dette
  9. kamelen

    kamelen Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    53
    Var en kjapp gåtur fra hotellet til Terminal 5 og kort kø i check-in. Møtte opp en time og et kvarter før flighten og hadde kanskje ikke lagt inn særlig margin. Fikk dermed litt dårlig magefølelse da jeg så en sykt lang sikkerhetskø som strakk seg utover i terminalen. Men oppdaget raskt at det var en helt annen virkelighet i fast-tracken, takk og lov. Tok likevel 20-30min å komme seg gjennom den også.

    Ble en snartur oppom Gold loungen der jeg oppdaget at jeg ikke hadde fått lagt inn EBG på billetten. Ganske dumt når formålet med turen er å sanke poeng...
    Løste seg fint med en vennlig svenske i gaten som skrev ut nye boarding pass.
    Priority ombordstigning og blokkert midtsete i en fresh og ny Airbus 320 business-kabin.

    Fullbooket fly og da merker jeg ekstra godt hvor fint det er med blokkert midtsete. Det savner jeg på SAS. Men har hørt rykter om at med Diamant kommer det ofte inn en soft block? Får se de neste årene om det blir realistisk å prøve seg på neste Eurobonus-nivå. Hadde vært moro :)

    Ombord serverte de en sveitsisk frokost med cold-cuts på en treplate. Ganske delikat! Tror det er meningen at man skal kunne ta denne med seg og gjenbruke den hjemme. Men litt upraktisk å frakte den videre i håndbagasjen innsmurt i fett fra kjøttet og sånn.. Så jeg lot den bli igjen. En fin gjenbrukstanke fra SWISS, men ser jo for meg at de fleste bare blir kastet.

    Var nydelig flyvær og over Tyskland åpnet skylaget seg slik at jeg kunne se byene vi føy over. Når vi nærmet oss Zurich slo det meg igjen at det sveitsiske landskapet har endel til felles med det norske, med grønne daler, fjell og innsjøer. Et flott land! IMG_7757.JPG IMG_7759.jpg IMG_7760.JPG IMG_7761.JPG
     
  10. kamelen

    kamelen Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    53
    Zurich har en veldig clean og effektiv flyplass jeg virkelig liker. Noen ganger etter å ha vært ute i verden på tur, er det en god følelse å lande her på vei hjem. Men også på vei ut selvfølgelig, for de har gode lounger å by på. Senator-loungen er bra, har ikke prøvd business-loungen som jeg kan huske. Men prikken over i-en er jo First-loungen, gjemt litt bort når man er i transit hvertfall. En anonym dør med et lite skilt som hinter om greiene bak.

    First-loungen ved A-gatene er kompakt, men med alle fasiliteter. Flotte WC og dusjrom, arbeidsrom, møterom, lounger, sigarrrom, restaurant og en bar i midten av lokalet. Denne gangen tok jeg bare en kaffe her for jeg fikk skyss videre etter bare 20min. Delte van´en med en hyggelig Google-ingeniør fra San Francisco. Bilen tok oss over tarmac'en til E-gatene og rett inn i en heis som sendte oss opp i neste lounge.

    IMG_7764.JPG IMG_7765.JPG IMG_7766.JPG IMG_7767.JPG IMG_7768.JPG IMG_7769.JPG IMG_7770.JPG IMG_7771.JPG
     
  11. kamelen

    kamelen Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    53
    IMG_7779.JPG IMG_7780.JPG IMG_7773.JPG IMG_7772.JPG IMG_7778.JPG IMG_7775.JPG IMG_7777.JPG IMG_7782.JPG IMG_7783.JPG IMG_7787.JPG IMG_7788.JPG IMG_7785.JPG IMG_7789.JPG First-loungen ved E-gatene er helt fantastisk! Vennlig og profesjonelt personale, men flere av de er også jordnære og morsomme. Så det blir ikke sånn distanse som kan oppstå på noen litt "finere" hoteller. De legger godt til rette for alt du ønsker å få med deg i de timene du har før flighten din.

    Denne gangen hadde jeg kanskje 2,5 til 3 timer der. Ble brukt på å lese aviser, bok, surfe litt, jobbe litt. Men ikke minst til å se på alle flyene rundt E-terminalen og de som tar av og lander. Takterrassen er helt rå, med orkesterplass til alt som skjer på flyplassen. For flyentusiaster er dette ganske moro :) Ser også ut som det er en fin takterrasse på Business-loungen som ligger ved siden av.

    Så avgangene til mange long-haul flighter fra SWISS, med både A330, A340 og B777. Og noen andre airlines også; American, United, Singapore og Etihad. Moro!

    Restauranten har et fint utvalg av større og mindre retter, men det viktigste er kanskje at den har utsikt til runwayen.

    Jeg fikk servert gode retter, var ganske sulten og smalt til med en oste-fondue til slutt, Den var god, men magen min var ikke helt enig i slik kraftig sveitsisk kost ;-) Får bli noe lettere neste gang..

    Champagnen de hadde inne var fra Bauget-Jouette. Nydelig!
     
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,077
    Likes mottatt:
    68,751
    Bonuspoeng:
    293
    Det er en bra terrasse for flytitting på Senatorloungen også
     
  13. kamelen

    kamelen Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    53
    Fra loungen er det ikke noe kjøring til flyet og sånn som kan skje med Lufthansa. Men det er såre enkelt å ta heisen ned og tasse bort til gaten, der det uansett er egen kø for First. Ingen egen bro til fronten av flyet, alle måtte gjennom samme inngang. Sikkert en innsparingsgreie. Men det er jo hyggelig å ta til venstre da inne på flyet :) På A330 må du gjennom den lille business-kabinen (er en mye større litt lenger bak) for å komme til frontkabinen. 8 seter hvorav 6 av dem hadde passasjerer på denne turen. På SWISS har Boeing 777 og A340 fått den nyeste first-kabinen, men denne litt eldre på A330 er jammen ikke dum den heller. Masse plass, tre vinduer, stor tv-skjerm og også en privacy-screen du kan kjøre ut.

    På denne flighten var jeg i det sosiale hjørnet og kom i prat med sidemannen. Ble sittende å prate lenge og han kom med gode vinanbefalinger (han jobbet bl.a. med import av vin). Testet selv champagnen og noen røde. Nydelig forrett med Balik laks. Hadde ikke apetitt igjen da hovedretten kom, så den smakte jeg bare såvidt på. Flott viltkjøtt, så jeg skammer meg over å ikke ha spist opp..

    Ble tatt veldig godt vare på av en oppmerksom betjening. Endte opp med å sove endel timer også. Vet at jeg burde utnytte tiden på en dagflight bedre, men med en så lang reisedag meldte søvntrykket seg etter en god middag, Senga er akkurat lang nok for meg på nesten to meter og jeg sov godt og uanstrengt.

    De hadde kun en servering siden flighten ikke er så lang, og hadde heller ikke mulighet for å bestille småretter. Men de disket opp med snacks så godt de kunne :)

    Ankomsten i Dubai var effektiv, og jeg ble tatt i mot av personale som guidet meg gjennom fast-track immigration til bagasjebåndene og fulgte meg helt ut til taxiene. Kan ikke ha tatt lange tiden å komme seg gjennom.

    Jeg reiser selvfølgelig ikke alltid med First, men hjelpe meg så behagelig det er. Man bare flyter avgårde, uten stress, får hvile godt ut underveis og ankommer reisemålet på best mulig måte. Skjønner jo godt at det koster mer enn økonomi.


    IMG_7791.JPG IMG_7792.JPG IMG_7793.JPG IMG_7794.JPG IMG_7795.JPG IMG_7796.JPG IMG_7798.JPG IMG_7799.JPG IMG_7800.JPG
     
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Copy that! Vi hadde ca 3 timer der sist, og kunne gjerne hatt et par til :)
     
  15. kamelen

    kamelen Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    53
    Litt sent svar her.
    Var usikker på akkurat hva det skulle bli, men har fått inn poengene nå og det ble 1.800 for flighten fra ARN - ZRH og 6000 for flighten fra ZRH - DXB. Så 15.600 poeng totalt.
     
    Flymunda, Eddie47 and obay like this.
  16. kamelen

    kamelen Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    53
    I Dubai hadde jeg bestilt to netter på Le Meridien Hotel & Conference like ved flyplassen. Skulle bare bruke en natt, men ha hele dagen der og så reise ut på flyplassen igjen sent på kvelden. Hotellet var stort med mange restauranter og mange uteområder med basseng. Noen av bassengene var reservert ulike klubbmedlemmer - Royal Club o.l. Jeg fikk et flott rom i 2.etg med solid air condition og god seng. Greit å ha når det var opp mot 40 varmegrader ute.

    Første kvelden da jeg ankom fikk jeg meg en sen middag/nattmat på en spansk restaurant og så bar det rett til sengs. Dagen etter ble tilbragt på en solseng under parasoll (veldig varmt for en blek nordmann) ved et av bassengene. Fin poolbar var det og.

    Dette hotellet funket helt greit for denne turen. Men jeg hadde ikke dratt hit på ferie med familien. Ville valgt en beliggenhet mer sentralt og lagt mer vekt på nærhet til strand og sånn. Og skulle jeg låst meg inne på et resort en uke, ville jeg gått for noe litt mer eksotisk enn dette. Men de leverte i forhold til forventningene jeg hadde for denne soloturen.

    IMG_7801.JPG IMG_7802.JPG IMG_7806.JPG
     
  17. kamelen

    kamelen Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    53
    Sent på kvelden søndag tok jeg en taxi til Terminal 1. Le Meridien ligger like ved flyplassen men infrastrukturen er ikke akkurat tilrettelagt for fotgjengere.. Lynkjapp innsjekk via egen kø og fikk også nå eskorte gjennom passkontroll frem til security. Tok alle snarveiene, men denne kvelden var det ekstremt lite trafikk så føltes litt unødvendig. Men har vært her før noen ganger hvor trøkket er helt enormt. Da vil du spare masse tid på denne servicen.

    Jeg gikk opp til Lufthansas lounger på mezzaninen og ble der tipset om at de hadde kontrakt med en første klasse lounge litt lenger ned som de anbefalte varmt. Måtte jo prøve den. Ahlan First Class Lounge var romslig og med få reisende. Litt tacky interiør, men bra utvalg av småretter og søtsaker i tillegg til a la carte dining. Mange ulike sittesoner. Testet også ut en massasjestol som virkelig var brutal - måtte flykte da den prøvde å knuse armene mine :) Ellers var dette flere snepp opp fra Senator Loungen selv om den kanskje har et mer tiltalende europeisk design (for min smak). Spesielt den gode plassen var pluss i boka mi denne gangen.

    IMG_7807.JPG IMG_7816.JPG IMG_7808.JPG IMG_7809.JPG IMG_7810.JPG IMG_7811.JPG IMG_7812.JPG IMG_7814.JPG IMG_7815.JPG
     
  18. kamelen

    kamelen Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    53
    Hadde ikke fått noe beskjed om at jeg ble hentet av noen, så beveget meg ned når det nærmet seg at gaten åpnet. Ble litt rastløs, flyet hadde avgang 0115 og det ble litt lenge å vente inne på loungen (og jeg ble litt trøtt). Relativt kort tur til gaten hvor det sto en lang kø allerede. Synes det er flaut å gå forbi så jeg avventet litt. Da de ropte opp "only first class passengers" turte jeg gå forsiktig frem. Ingen egen bro denne gangen heller. Alle inn i samme dør. Fikk sete på andre siden av flyet på hjemturen og møtte det samme personalet som hadde tatt vare på oss på vei ned.

    Rett etter take-off tok flyet en sving og passerte ganske nære downtown Dubai med Burj Khalifa. Spektakulært syn! Klarte ikke å ta et sikkelig bilde av det men aner hvor utrolig høyt det bygget er venstre i det uskarpe bildet mitt :)

    Til å være midt på natta fikk vi god servering med flere menyvalg. Valgte to små porsjoner av hovedrettene, ravioli og marinert kylling. Nydelig mat akkompagnert av gode hvitviner. Rakk en film før søvnen tok meg og jeg sov helt frem til vi ankom Zurich i 6-tiden.

    På vei ut av flyet ble registrert og skulle skysses med bil til egen passkontroll og A-gatene, men jeg ønsket å bli værende på E-gatene en stund til. På loungen der har de jo disse rommene og der hadde jeg planlagt å sove et par timer til og få meg en dusj. Flyet mitt til Stockholm gikk ikke før 1240, så jeg rakk både en god frokost, noen timers arbeid og en liten lunsj før jeg gikk ned og tok toget over til de andre gatene.

    På hjemturen hadde jeg plass på første rad. Her var det skikkelig god plass til bena. Og fikk enda mer mat (må nok faste noen uker når jeg er hjemme igjen...). Liker virkelig godt intra-europa business'en til SWISS!

    På Arlanda måtte jeg hente ut bagasje og sjekke inn på nytt siden siste legget var på en separat bonusbestilling. Men var lite folk på flyplassen så det gikk heldigvis kjapt. MEN, de som var der hadde alle sammen funnet veien til Gold-loungen - stappfullt! Jeg fant en plass og fikk jobbet litt. Men fikk en idé da jeg sto i en lang do-kø. Kanskje det var færre folk på Business-loungen? Helt riktig, nesten ingen. Og de hadde jo like bra mat-tilbud og sånn. Skal minne meg selv på å sjekke det der neste gang. Må jo ikke inn på gullstua..

    Flyet til Oslo var helt som forventet. Dårligere benplass på første rad enn SWISS. Ingen servering å snakke om; muffins og en ramlösa. Enkle greier. Men er jo en kort tur også da.

    Har hatt en strålende solotur med masse fine opplevelser, god mat og drikke og hyggelige folk å treffe på veien. Og fikk nok poeng til å bli gull i år også. Men skal nok prøve å få til opptjeningen for neste år i de turene jeg faktisk skal et sted. Blir jo litt mer økonomisk både penge- og tidsmessig :)
    Takk for følget!


    IMG_7824.JPG IMG_7827.JPG IMG_7828.JPG IMG_7829.JPG IMG_7830.JPG IMG_7831.JPG IMG_7832.JPG IMG_7833.JPG IMG_7834.JPG IMG_7835.JPG IMG_7836.JPG
     
  19. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for turen :) Swiss er flotte greier
     
    kamelen liker dette
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig. Takk for turen :)
     
    kamelen liker dette

Del denne siden