En dag i London city samt First Wing og BA F lounge

Tråd i 'Reisebrev' startet av TravelManBiz, 07. des 2018.

  1. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har akkurat vært en liten tur til London for å besøke noen engelske puber. Jeg flydde ut om morgenen og hadde hele dagen i London og overnattet på Heathrow Premier Inn. Vi var 2 som reiste (meg og min far) og jeg hadde booket med BA i økonomi med Avios. Jeg brukte min gullstatus for å flytte min far opp til nødutgangen gratis via noe som heter TCP (To complete party) på BA.
    Som dere vet har BA BOB men halvveis kom flyvertinnen med noen forfriskninger:):D
    8E9DE255-1D39-4067-8D5D-B7640008389F.jpeg
    Jeg må si at BA har blitt mye bedre på å anerkjenne status og spesielt da på gullmedlemmer. Jeg gav også min Golden Ticket til flyvertinnen.

    Alle har vel vært i London så sender ikke noen pub bilder. Men dagen etter gikk flyet om ettermiddagen og vi sjekket inn rundt 1130. Som BA gull har jeg tilgang til First Wing og det er en opplevelse! Det er en av de store fordelene med BA. Aldri kø og lite mennesker samt at etter security går vi rett inn i BA F loungen. Skal jeg connecte på LHR pleier jeg å bruke First Wing istedenfor connection og security der.
    AE81DF6A-94FD-4622-ACF8-D5989A870F48.jpeg
    E4793E17-3541-4833-8C0D-3A3F1EFA318C.jpeg
    5FC5D845-E246-4259-9AE9-EE6E30216810.jpeg
    Som dere ser hadde vi ikke mye kø:D:p

    Neste var at vi gikk rett til buffet området og satte oss ned for å spise. BA har meny i F hvor vi kan bestille mat fra. Dette er frokost menyen:
    B6A701F5-08D9-4F6F-8C66-937EFEB9EAD5.jpeg
    Til frokost måtte vi selvsagt ha Champagne:)
    5B43B93A-78C5-4710-9D0C-5EDBB1E7D3CC.jpeg
    1704654C-A040-41B7-9D5D-A4AFF336B33C.jpeg

    Så ble menyene byttet ut med lunch menyen. I tillegg til servering på bordene så har de også en buffet med varm mat samt masse ulike oster.
    B7488B15-B09C-4E74-8554-DBD343008DE7.jpeg

    936A8873-1668-4D44-BD2B-DCC9D50584F8.jpeg

    Veldig god mat egentlig og mye god drikke å velge mellom.
    02853AF4-4D56-4A94-8240-01B4D2AB4AEA.jpeg
    E008F943-FFCC-4A33-A4B7-3C467247BECB.jpeg

    For meg er dette en av de viktigste grunnene til at jeg velger OneWorld og da BAEC som medlemsprogram. Tilgang til F lounger når man også flyr med økonomi. I tillegg er det god tilgjengelighet med bonusseter til USA i C og F da AA og BA har vel rundt 16 fly hver vei hver dag til New York?:) Og nå som de har begynt å anerkjenne status i Y også er det enda bedre. I tillegg har de seat block for status medlemmer hvis det ikke er fullt.
     
    RoadKing, pgaa, DanH and 26 others like this.
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,748
    Likes mottatt:
    21,952
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du deler fra noe av det de fleste av oss ikke har tilgang til. Ser ut som et hyggelig sted å sjekke inn og lounge.
     
    Sunnfjordingen and TravelManBiz like this.
  3. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Sleng gjerne med noen pub-bilder også :) Ellers er BAEC helt greit for sølv også, selv om det ikke er like fancy check-in. De har en dårlig kopi på gatwick riktignok
     
    TravelManBiz liker dette
  4. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Tok ikke så mange bilder av pubbene dessverre:( Jeg har vært BA sølv noen år men siste året oppgraderte jeg til BA Gull (OneWorld Emerald) Jeg må si at det er en stor forskjell. Når vi var på LHR var det en god kø på C innsjekking men på First Wing var det 2 personer. Når man kommer innenfor First Wing har de 14 innsjekking skranker satt opp. Nå var jo selvsagt ikke alle bemannet, men det viser jo at BA satser på sine gull medlemmer.
    BA sølv har ikke denne muligheten og F loungen er mye bedre enn C loungen med bl.a servering ved bordene. En annen ting jeg liker med BA er at man kan kun ta med en gjest. Det bidrar jo til å holde antall besøkende i loungene lavere. Så for min del er det en stor forskjell mellom sølv og gull.

    Men jeg må fly for å opprettholde Gull. Alle mine flyginger er private, ingenting gjennom jobben. Er kanskje en fordel nå siden jeg slipper å bekymre meg om skatt på bonuspoeng:D Har bestilt tur til Miami neste år for å sikre med Gull ett år til. Har også en tur til Helsinki booket neste år. Betalte 4000,- for OSL-LHR-HEL retur fra lørdag til søndag i C som er en god pris. Turen gir 240TP også og jeg får 6 timer i Helsinki om natten (skal bo på Hilton):D
     
    Avixlo, Stuttfeiten, Kristian and 4 others like this.
  5. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,443
    Likes mottatt:
    29,481
    Bonuspoeng:
    183
    Takk til @TravelManBiz Fikk mitt(eller, venter enda) BA gull etter turen på LAX på onsdag. Gleder meg til å prøve F-wing på neste tur. Håper jo egentlig det ikke blir til uka allerede, men hadde vel ikke vært så ille heller
     
    TravelManBiz liker dette
  6. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Gratulerer med BA gull og velkommen i gjengen:) Er jo bare å ta en dagstur. De aller beste loungene på LHR finner du faktisk på LHR T3. Derfor jeg flyr til HEL siden BA flyr fra T3 til HEL. Der har de Qantas C, Cathay F, AA C og BA lounges. Spesielt Cathay F loungen er veldig bra sier de( skal dit i Mars)
    Lurer på å bestille enda en tur til Miami til sommeren. BA/AA/AY har kampanje med 8 flyturer i C for rundt 10500 NOK som må sies er veldig bra midt på sommeren. En tur gir 600TP og da er man sølv på 1 tur. Sølv på BA er vel samme som SAS Diamant eller Gull.:)
     
    Earl and Kristian like this.
  7. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,443
    Likes mottatt:
    29,481
    Bonuspoeng:
    183
    Hva med T5. Er F lounge on innsjekk OK der? Verdt a skippe transit men heller ut og inn igjen?
     
  8. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    T5 F loungen er veldig bra. Ikke helt med på hva du mener. Men hvis du kommer fra OSL til LHR og skal videre til f. eks USA må du gjennom security på LHR. Her kan det være endel køer. Da går jeg heller gjennom passkontrollen og ut av flyplassen og opp til First Wing og tar security der istedenfor. Det er en mye bedre opplevelse.

    Det var det du mente med transit?
     
    Earl and phileas like this.
  9. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,443
    Likes mottatt:
    29,481
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp, det jeg mente. Takker
     
  10. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en fin rapport og fine bilder. Helt enig i at BA F delen på T5 er fine, og ved transit på LHR så lønner det seg alltid å gå ut igså inn igjen via F delen har jeg funnet ut. Fint å ha den muligheten ;)
     
    TravelManBiz liker dette
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Alltid fint med rapportar frå 1W og BA :) Takk for at du deler :)
     
    TravelManBiz liker dette
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Hver sin smak :) Jeg synes uanz BA er suverent jeg. Fløy de forrige helg i CE og både serivcen og maten var det ingenting å klage på. Lurer forresten på hvor lang vedkommende som skrev denne rapporten er: https://insideflyer.no/club-europe-lhr-osl/ for jeg er 1.91 på strømpelesten og synes plassen var mer en god nok. BA er stort sett billigst til LON og om en har en del avios liggende er det ikke noe i veien for å skjemme seg litt bort med en oppgradering.
     
    TravelManBiz and Earl like this.
  13. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    BA har gjort store oppgraderinger av maten på CE (business) i Europa. Som nevnt booket jeg tur til HEL via LHR for 4000,- NOK i C som er billig. Som BA Gull er første rad i CE reservert gull medlemmer så jeg pleier alltid å få plass på rad 1. Hvis jeg flyr i Y så velger jeg alltid nødutgangen. Her er en av de andre store fordelene med BA, både i C og Y må man betale for setereservasjon hvis man ikke har status eller flyr på en full fleksibel billett. Mange klager på dette, men det er en stor fordel for vi som har status ved at jeg nesten alltid får tilgang til de gode setene både i C og Y. I tillegg har de seat block som slår inn 72 timer før avgang. Jeg ser det i Expertflyer, hvis jeg bytter sete vil BA automatisk blokkere nabosetet:)

    Her er noen flere bilder fra F loungen:
    32B26D04-8277-4769-8146-3923C6907AFB.jpeg
    7C5DC929-0048-42C4-81E5-C8A5DF994E1A.jpeg
    12D3CC6B-ACCE-46E8-9D57-AF2A74022B6F.jpeg

    BA har også en egen Champagne bar i F loungen :D
    13D653C4-79EF-49C3-9E39-5E7FFC802410.jpeg
    CE42AAB1-C50D-4DA6-B77E-A3958CB1C2E7.jpeg

    God mat på flyet er det også i C etter oppgraderingen BA har gjort på service.
    3F2F1744-1E47-47E0-84E9-B794134F6FFB.jpeg

    Gleder meg allerede til neste tur. Har allerede 5 turer booket som skal via LHR de neste 6 månedene:D
     
    RoadKing, paron, Upsaker and 5 others like this.
  14. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Takker for supre bilder. Deler ditt syn med at det virkelig er genialt å gå ut gjennom tollen etter landing og sjekke inn i topp etg. Ikke bare er det svært mange skranker på innsiden av first inngangen. Stort sett står de også og deler ut et kaldt glass vann før før du må gjennom securitas som er av en mye roligere klasse. Herlig også å komme direkte inn i first loungen. Tror ikke det er så mange andre plasser som kan tilby dette. Betaler også selv de aller fleste av flybillettene. Det er jo da veldig kjekt å kunne nytte seg av kampanjene til BA. For min del blir det nok i fremtiden mer kjøp hos BA enn hos Qatar som jeg tror har så godt marked nå i norden at de ikke ser behovet med å komme med kanonprisene de hadde for få år siden. Oslo til London via Helsinki er jo genial. Ser at dersom du ønsker 350 fra Helsinki må du svært tidlig opp dersom du tar en natt på eks Hilton. Gleder meg til å nyte god vin og en herlig burger i first loungen om kort tid.
     
    Last edited: 08. des 2018
    Earl, Kristian and TravelManBiz like this.
  15. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for hyggelig svar. Finnair A350 flyr 0800 fra HEL og det er ikke så ille hvis man overnatter enten på Hilton eller Scandic som ligger rett ved flyplassen. Jeg pleier å spise frokost i Finnair Premium lounge (som de pusser opp nå) De har også en badstu i loungen som jeg også har testet:D Nå må man være OneWorld Emerald for å komme inn der.
    Her er noen bilder fra Finnair Premium loungen fra tidligere reise:
    F966DB31-F5FA-4763-A3EF-27C5E161A15A.png
    196A0E0A-E9E8-4689-9F83-356CF143CC11.png

    82FEE9D6-EAD6-4C65-9867-8C71530E8A91.png
    18A93DF8-1B0F-4646-B29F-4657ACC2C34C.png


    Her er også noen tidligere bilder fra Finnair A350 siden vi er inne på det temaet.
    7542A227-EA5B-4E0C-B12A-EF8641DD0AD6.png
    44D491ED-D348-4BFF-AFAB-56C2FFD52AE3.png
    3D2C5404-21E9-4F75-81C2-92BBC3486A5F.png

    Vi får vel ikke noen bedre seter enn dette i C i Europa tror jeg. Derfor jeg sier at den beste måten å fly til LHR fra OSL er via HEL og med A350:)

    Jeg kommer fortsatt til å fly Qatar da jeg reiset til Singapore hver sommer. BA klarer ikke matche prisene til SIN i C og med Qatar flyr jeg da selvsagt OSL-LHR-DOH-SIN. Da får jeg A350 eller A380 fra LHR og A350-1000 med QSuites fra DOH:)

    Prøver alltid å booke alle flighter med BA nummer på flygningen. Med BA gull får jeg 100% bonus på antall Avios hvis den har BA nummer (Tier Points er det samme) På turen jeg skal ha til Miami i April neste år tjener jeg 32.000 Avios totalt. Det er veldig bra hvis vi ser at en tur til London i Y med Avios koster 12000 Avios t/r Da har jeg nesten 3 turer til London for de Avios jeg tjener til Miami. Men neste år brukte jeg 20k Avios for å oppgradere fra C til F mellom LHR og JFK:D Får da også 3 timer i Concorde room på LHR T5. Skal booke en Cabanna også og ta med en Champagne inn:p
     
    Sonictravel, Upsaker, Earl and 5 others like this.
  16. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Her må eg arrestere deg litt, du får ikkje bonus på Tier Points på noen flighter. Selv ikkje BA sine egne.

    Ein BA Marketed flights aka BA nummer teller vist du går for Bronze eller Silver på antall flygninger.
    Sjå: How many Tier Points do I need for each tier?
    https://www.britishairways.com/en-gb/executive-club/tiers-and-benefits/about-tier-points
    Du må vel også ha eit minimum av BA flights for a å få status, tror det var 2 for Sølv og 4 for Gull.

    Vist du tenker på dei 160 Tier pointene du får HEL-LHR-HEL i motsetting til 80 Tier points OSL-LHR-LHR så kommer det av at enkelte av dei lengre rutene i Europa tjener 80 Tier points per leg.
    https://www.headforpoints.com/2017/06/02/british-airways-club-europe-160-tier-points-routes/
    Ingen betydning om du flyr/bestiller med FinnAir eller BA

    Dei ekstra Tier pointene du tjener med ein slik routing hjelper vel også? Blir vel 640 Tierpoints for ein slik ruting.

    Det er jo dette som er det kjekke med QR, selv OSL-DOH-SIN uten noen omtur om London vil tjene 560 Tierpoints.

    OSL-LHR/HEL-SIN tjener jo mindre med 360 Tierpoints

    Bare synd at QR ser ut til å ha satt opp prisen for F på A380 ut av CDG til BKK fra 34k NOK til 49k. Det pleide jo å være ein veldig rask metode og billig metode for 840 Tier points.

    Eit lite tips vist du trenger Tier points er Finnair sin rute til Malaga, siden HEL-AGP er rett over 2000 miles tjener du 140 Tierpoints per leg. Så OSL-HEL-AGP vil tjene 360 Tierpoints. Koster ca 7400.
     
    Last edited: 08. des 2018
    TravelManBiz liker dette
  17. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Da får jeg arrestere deg litt tilbake også:) Det er 2 BA marketed flygninger for Bronze og 4 for sølv og gull. Når det gjelder Tier Points så skrev jeg at det er det samme om du flyr Finnair, AA eller BA. Så jeg mente at det ikke er noe bonus der på TP, men på Avios er det det. Jeg vet om ruten til AGP men 360 TP for 7500 NOK er ikke så god deal. Da er det bedre med turen jeg skal ha til MIA som gir 600TP for 11000. Og så flyr jeg med mye bedre fly enn ruten til AGP. MIA kan utvides slik at man kan få opptill 680TP men for min del trenger jeg kun de 600TP for å fornye gullet og da prioriterer jeg å velge de beste flightene og loungene.

    Du nevner F på Qatar for 34000NOk og 840TP, det er jo heller også veldig dyrt for de TP poengene? Men selvsagt er jo en opplevelse i Qatar F da.:D
     
    SayWhat liker dette
  18. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Ser at eg feil leste kan litt på det du sa om TP:
    Med BA gull får jeg 100% bonus på antall Avios hvis den har BA nummer (Tier Points er det samme)
    Er jo naturligvis at du får samme antall TP, men får bonus Avios. Slik hjernen min leste sto det at du fikk bonus på Avios og det samme på TP, får skylde på dysleksi og gårskvelden. :oops::oops:

    600TP for 11000 er veldig godt, men dette er vel ikkje noke som selges året rundt?

    FinnAir selger OSL-HEL-AGP T/R for 7372 dei fleste dager til slutten av programmet i November.

    Vel QR F er vel ikkje akkurat verdens beste, fordelen var at dei BKK flygingene fra CDG kostet 34k året rundt. Snakker ikkje om tilbud her det var prisen, selv booket på relativt kort varsel. Billig var vel sett i forhold til andre bestalte F flyginger og J på samme rute på QR sin A380.

    Når har vi vært veldig begunstiget med billige premium billetter ut av Norden dei siste åra, prisene i andre deler av Europe er jo ofte litt høyare for å seie det slik.
     
  19. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Hmm. Ser at eg ikkje har fulgt godt nok med på Flyertalk Premium Fare deals i det siste.

    Antar at det er denne dealen du snakker om for 600TP?
    https://www.flyertalk.com/forum/pre...ckholm-miami-orlando-1100-business-class.html
    https://www.flyertalk.com/forum/premium-fare-deals/1941392-got-arn-miami-oneworld-1060-a.html
    https://www.flyertalk.com/forum/premium-fare-deals/1944403-ay-aa-arn-mia-arn-1339-a.html

    Med ein routing ala dette?
    https://www.google.com/flights#flt=...NOK.11721*0.NOK.12677*0.NOK.12677*0.NOK.11711

    Og dei siste 80TP ville komt fra ein ekstra 1 stop flyging opp til JFK eller ein annan BA destinasjon?

    Kva bruke du til søke, Matrix eller AA sin hjemeside? Google flights har jo den irriterende begrensingen på 5 flights.

    Hmm MIA i hurrcane season, tror eg står over sjølv om det er eit veldig godt tilbud.
     
    Last edited: 09. des 2018
  20. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg bruker alltid ITA matrix for å søke opp flyturene, Google flights får du ikke opp samme resultatene. Skal du få 680TP så må du ha en ekstra stopp i USA. Men for meg holder det med 600TP. Greit nok med Hurricaine season, men alt er på en PNR så jeg er dekket uansett.
     

Del denne siden